اخباراسلایدربررسیچینی

تجربه رانندگی با بی وای دی BYD S6 از ترافیک تهران تا مسیرهای آفرود دشت لار

در چند سال گذشته تعداد قابل توجهی از خودروهای کراس اوور تک دیفرانسیل چینی به کشورمان راه پیدا کرده اند که تا منطبق بر تب جهانی شاسی بلند سواری، عطش ایرانیان به خرید خودروهای شبه شاسی بلند تا حدی سیراب شود.

وجود تنوع نسبی در بازار از جمله پیامدهای مثبت این جریان است اما در عین حال مشتریان برای انتخاب چنین خودروهایی تا حدی سردرگم به نظر می رسند چرا که تفاوت های پر رنگی از نظر مشخصات فنی بین خودروهای تک دیفرانسیل چینی دیده نمی شود و در نهایت معیار انتخاب مشتریان به مواردی مانند طراحی ظاهری یا شرایط فروش اقساطی باز می گردد.

اما در این میان می توان گفت که BYD نسبت به سایرین رویکرد متفاوتی دارد، این شرکت بزرگ و پیشتاز در عرصه تکنولوژی و طراحی خودروهای برقی و هیبریدی برای ساخت مدل کراس اوور غیر هیبریدی خود به سراغ ژاپنی ها رفته و با استفاده از شاسی و پیکره نسل های قبلی لکسوس RX مدل S6 را به بازار فرستاده است.

از این رو در ظاهر بی وای دی اس 6 شباهت زیادی با لکسوس RX سه نسل قبل دارد ولی در عوض می توان گفت که با این روش عملا از دانش و تکنولوژی تویوتا برای طراحی شاسی و پیکربندی ابعاد هندسی خودرو استفاده شده و از این رو S6 می تواند تافته ای جدا بافته نسبت به محصولات سایر خودروسازان کم تجربه چینی باشد.

هفته گذشته موقعیتی توسط شرکت کارمانیا فراهم شد تا این مدل را در حد فاصل تهران تا دشت لار مورد بررسی و آزمایش قرار دهیم، مسیری که شامل گذر از ترافیک تهران، جاده پر پیچ و خم هراز و مسیر آفرود ناهموار در منطقه پلور و دشت لار می شد و براین اساس می توان گفت که تست و بررسی کاملی از بی وای دی S6 به عمل آمد که ماحصل آن را در ادامه می خوانید.

شاید برای خریداران خودروهای کراس اوور های سایز متوسط، توانایی استفاده در سفرهای خانوادگی از جمله مهمترین مسائل باشد و BYD S6 از این جهت نسبت به رقبای خود نظیر جک S5 یا چری تیگو 5 برتری هایی دارد.

برای مثال صندلی های ردیف دوم این خودرو از قابلیت تنظیم برخوردارند و می توان با تغییر زاویه تکیه گاه صندلی (مانند صندلی های جلو) و تنظیم فاصله طولی آن ها بر روی ریل های تعبیه شده در کف کابین، به حالتی بسیار راحت تر از خودروهای رقیب دست یافت.

سیستم تهویه مطبوع نیز کارایی مناسبی از خود نشان می دهد و به لطف قابلیت پرتاب باد خوب می تواند فضای ردیف دوم (سرنشینان عقب) را نیز تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد.

همچنین فنربندی و سیستم تعلیق BYD S6 نرم تر از سایر خودروهای رقیب تنظیم شده است و برخلاف بسیاری از خودروهای کراس اوور که با کوبش های فراوان و خشکی سیستم تعلیق مواجه اند، بی وای دی شاید با الگو برداری از تنظیمات لکسوس، رفاه و آرامش زیادی را برای خریداران خود به ارمغان می آورد.

البته روی دیگر سکه این تعلیق نرم، بازی زیاد فنربندی در گذر از پیچ های جاده هراز است که احساسی نزدیک به یک خودرو شاسی بلند کلاسیک را به راننده و سرنشینان منتقل می کند و تا حد زیادی با خودروهای سواری و کراس اوور های ساخته شده بر مبنای پلت فرم خودروهای سدان تفاوت دارد.

 از این رو پشت فرمان BYD S6 باید در گذر از پیچ ها کمی احتیاط کنید و کمتر از خودروهای سواری یا کراس اوور های خشک به خودرو فشار بیاورید.

برای رانندگی چند مُد مختلف تعریف شده است که از طریق گیربکس قابل انتخاب هستند، در حالت معمول گیربکس بر روی وضعیت درایو قرار می گیرد و دنده ها را در سریعترین حالت ممکن سبک کرده تا از مصرف سوخت و فشار بر روی پیشرانه کاسته شود.

به لطف قدرت 160 اسب بخاری و گشتاور 220 نیوتن متری موتور 2.4 لیتری، در این حالت مشکل چندانی از نظر شتاب و کشش ایجاد نمی شود و خودرو عملکرد نسبتا روانی را از خود نشان می دهد، هرچند نمی توان آن را سریع یا اسپرت توصیف کرد. در همین حین اگر علاقه مند به رانندگی اقتصادی باشید می توانید با فعال کردن دکمه ECO، برنامه ریزی موتور و گیربکس را به اقتصادی ترین وضعیت ممکن تغییر دهید و در این وضعیت از حساسیت پدال گاز کاسته می شود.

در مقابل با قرار دادن اهرم تعویض دنده بر روی وضعیت تیپ ترونیک، حالت رانندگی موسوم به S فعال می شود که احتمالا اشاره به رانندگی اسپرت دارد، در این شرایط دنده ها دیرتر سبک شده و خودرو شتاب بهتری از خود نشان می دهد.

در نهایت نیز می توانید با اقدام به تعویض دستی دنده ها در وضعیت تیپ ترونیک که منجر به فعالیت وضعیت M می شود، از حداکثر شتاب و کش پیشرانه تا رسیدن به مرز ردلاین استفاده کنید.

این وضعیت البته با افزایش مصرف سوخت و تحت فشار قرار گرفتن پیشرانه در دور موتورهای بالای 4000 RPM همراه است و می تواند در سبقت گیری های ناگهانی در جاده های پرشیب کوهستانی یا رانندگی در حالت افرود کارآمد باشد.

اما نکته جالب این است که در شرایط آفرود نیز BYD S6 از عملکرد قابل توجهی به عنوان یک خودرو تک دیفرانسیل برخوردار است و به لطف بازی زیاد سیستم فنربندی و گشتاور نسبتا خوب موتور، می تواند از مسیرهای پرشیب بگذرد، البته طبیعتا نباید انتظار یک خودرو دو دیفرانسیل را از s6 داشته باشید، اما در مقایسه با سایر خودروهای تک دیفرانسیل هم رده، عملکرد این مدل از بی وای دی فراتر از انتظار اولیه به چشم می آید.

در مجموع می توان گفت که s6 مشخصات لازم را نه برای رانندگی اسپرت و سریع، بلکه برای استفاده نرمال خانوادگی در راه و بیراه دارد و در این نوع استفاده تنها باید به احساس نه چندان مطمئن ترمز اشاره کرد، فارغ از این مشکل، عملکرد خودرو در طی مسافت های جاده و خارج از جاده قابل قبول و راحت به نظر می رسد و حتی مصرف سوخت نیز با توجه به شرایط رانندگی بین 9 الی 12 لیتر متغییر است که با توجه به حجم 2.4 لیتری پیشرانه و ابعاد و وزن خودرو رقم عجیبی نیست.

با این حساب می توانید مطمئن باشید که s6 برخی از مشخصات ذاتی پلت فرم لکسوس را به ارث برده است و بیش از رقبای خود نزدیک به خودروهای SUV عمل می کند، هرچند فضای زیادی برای بهبود مشخصات اسپرتی در این خودرو وجود دارد اما واقعیت این است که استفاده بیشتر خریداران از چنین خودرویی محدود به مسافرت های خانوادگی و گذر از مسیرهای جاده ای یا آفرود های سبک می شود و BYD S6 چنین ماموریتی را به نحو مطلوبی به پایان می برد.

29 دیدگاه

  1. سلام
    خیلی ممنونم از نویسنده عزیز فقط راستش ابتدای متن رو درک نکردم که گفته شده بود (تفاوت های پر رنگی از نظر مشخصات فنی بین خودروهای تک دیفرانسیل چینی دیده نمی شود و در نهایت معیار انتخاب مشتریان به مواردی مانند طراحی ظاهری یا شرایط فروش اقساطی باز می گردد) یعنی واقعا تفاوت فنی بین مثلا لیفان ایکس 60 با جک اس5 نیست؟ تفاوتی بین ایکس 33 با هایما توربو نیست؟ تفاوتی بین چانگان سی اس 35 با همین بی وای دی اس 6 نیست؟ و………. البته اگر منظور نویسنده ی گرام با خودروهای هم قیمت بوده این یه بحث دیگست اما اگر واقعا چنین منظوری داشتن بهتر بود در متن بهش اشاره میکردن چون مقایسه ای هم که من انجام دادم منطقی نبود چرا که از نظر قیمتی بین خودروهای نامبرده در برابر هم تفاوت هست و صرفا واسه اینکه منظورمو برسونم همچین مقایسه ای کردم

    1. البته از منظر کلیات ماشین ها درست میفرمایید اما در رنج قیمت احتمالا بین تیگو و جک مقایسه کردن که تقریبا درست هم بیان کردن ولی هایما توربو که شتابش در ایران هم حدود ۸ ثانیه ست بسیار برتر از تیگو و جک و همین بی وای دی هستش از لحاظ چابکی

    2. عزیز من شما اصل رو اشتباه متوجه شدی
      منظور از مقایسه در سطح قیمتی یکسان هستش
      شما چانگان 65 میلیونی رو نمیتونی BYD6 که 92 میلیونی مقایسه کنی

  2. دو تا مشکل داره این ماشین یکی اینکه با این قیمت سیستم های پایداری نداره که مهمترینش esp هست و دوم اینکه خدمات پس از فروشش در حد مدیران خودرو و کرمان موتور و یا برای مدل هایما در حد ایران خودرو نیست حداقل در شهرهای کوچک تر مثل مهاباد که خودم ساکنش هستم .

  3. توی اون رده قیمتی فقط جک s5 وچری تیگو ۵ از طراحی بروزی برخوردار هستند بقیه از پلتفرم های بسیار قدیمی استفاده بردن مثل همین byd طراحی ساده وقدیمی ویا حتی هایما که اونهم داخلش می‌شینی قدیمی بودن رو بهش پی میبری

  4.  ملت غیور سلام
    بلاخره بعد از نزدیک به ۹۰ روز از انصراف خودرو
     بی وای دی (byd s6)
    بنده با هزار بار تماس گرفتن به شرکت کارمانیا و التماس ، داد و بی داد
     پول بنده را امروز بدون حتی یک ریال سود برگرداندند..لازم دانستم چند نکته را خدمت هموطنان خودم بگویم.
    لطفا قبل از هر چیزی باچشم باز سراغ نمایندگیهای فروش خودرو بروید که مثل من نقره داغتات نکنند
    دوم اینکه مدیران شرکت کارمانیا به خیال خودشان زرنگ هستند و با به تاخیر انداختن پول سرمایه گزارن فکر میکنند سود یا مفت برده اند؛
      مدیر عامل محترم کارمانیا :این کارها عاقبت ندارد و روی نطفه فرزندانتان صد درصد اثر خواهد گذاشت.
    انهایی که بی راه میروند بگذار تا روند و ببینند سزای خویش.
    و در آخر نمایندگی کارمانیا در شیراز بی مسئولیت ترین نمایندگی در شیراز است.
    پس مردم هوشیار باشید.
    موفق باشید…..

  5. سلام دوستان چقدر راحت بهم توهین میکنن .من این ماشینو دارم فوق العادس بسیار نرم و راحته. اتفاقا دو تا دیگه از دوستای منم خریدن راضی هستن.دوستانی که از این ماشین بدگفتن خداییش سوارش شدن؟ تو رنج 100 تومن بهترین انتخاب اس 6 است.کاری به عملکرد کارمانیا ندارم.فکر میکنی اگه انصراف بدی مدیران خودرو راحت پولتو میده؟دوستان این ماشین فوق العادس با خیاله راحت بخرید و لذتشو ببرید.بی وای دی یکی از برندهای معتبر چینه که به بازار امریکا راه پیدا کرده .اس 5 دو سال پرفروش ترین شاسی بلند چین شده و اولین خودرو چینی است که 5 ستاره ایمنی چین رو آورده.مهمترین خوبی این ماشین تنفس طبیعی بودنشه که در بلند مدت هزینه های نگهداریشو پایین میاره .این ماشین خرابی تو کارش نیست.بازارش هم مثله بقیه چینی ها است .با تشکر

    1. قیاس بین بی وای دی و سایر خودروهای هم قیمتش تاکید میکنم هم قیمت مثل قیاس سانتافه و توسانه.ابعاد و موتور حجیم تر و تعداد ایربگ برتری زیادی به این ماشین نسبت به رقبای هم قیمت داده.رانندگی نرم و راحت و فضای عالی و کیفیت متریال هم مزید بر علت هست.درسته کنترل پایداری نداره ولی سیستم تعلیقش دقیقا همون لکسوس RX هست و پایداری خوبی داره.شتابشم بخاطر عملکرد خوب گیربکس بد نیست.کلا میشه گفت ارزش خرید داره و البته کم کم خدماتش بهتر هم میشه.

      1. بی وای دی دارم قبلا سانتافه داشتم و توسان و اسپرتیج الان که بی وای دی دارم خیلی راضیم شتابش دو برابر سانتافه و 8 ایربگ بیشتر داره سیستم ناوبری و رادار 8 جهته و تنظیم اتومات نسبت به وزن صندلی برای 32 نفر کولباکس و یخ زیز مخفی داره و سنسور موسیقی داره مثل لکسوس nx 480 که با احساس راننده موسیقی عوض میکنه اسپورتیج خیلی حالت تهوع بود هیچکدوم اینارو نداشت اما خدا برکت بده به چین البته byd چینی نیس موتورش که مال لکسوس rx 350 2018 و صندلی هاش متعلق به مرسدس s کلاسه چراغ های جلوش که مربوط به پورشه کایمنه این خودرو یه شاهکار بتمام معناس هرکی سوار بشه اصلا کره ای جماعت دیگه قبول نداره بهمین خاطر الان میبینید استقبال ازش زیاده و پر کوچه و خیابون شده واقعا کیفیت با بی وای وی تجربه کنید آها یادم رفت ترمز برقی فقط با یه دکمه داره مثل اپتیما و سورنتو یه کلید داره که p بمعنای پارک خلاصه چین با همکاری آمریکا آلمان و ایتالیا این خودرو تولید کرده پس برای خریدنش قدری باید عجله کنید مثلا اگه اسپرتیج 190 ملیونه این باید 300 ملیون باشه چون کیفیتش خیلی بالاتره

  6. با سلام خدمت دوستان
    بی وای دی اس6 تا زمانی که سالم هست ماشین خوبی امان از روزی که خراب بشه برای شکسته شدن شیشه جلو نزدیک سه ماهه ماشینم توی منزل افتاده وسایل یدکیش هیچ گیر نمیاد میخوام بفروشم میگن میدی 60 ملیون
    چه غلطی کردم

  7. در آرزوی خرید byd هستم همونطور که مهبد گفت آپشن های بی ولی دی برای پورشه کایمنه و همکاری پورشه و استون مارتین و فراری و بوگاتی با شرکت چینی بی ولی دی کاملا نشاندهنده ارزش والای انسانی بی وای دی پس بتید برای خریدش شتاب کرد بی وای دی رقبایی هم داره مثل bmw x8 و آئودی x9 و شورولت تتوارز که همه رو له کرده و رقیب اصلیش رنج رورر ولار که اونم به دره نیستی پرت کرد کره ای جماعت توان رقابت با این خرس گریزلی نداره و ژاپنی ها مثل راوو فور و تویوتا دیسکاوری و لکسوس nx 45o در مقابل عظمتش عاجز و ناتوانن

  8. سلام…..نمیدونم ….چطور بلاهت خودم رو توجیه کنم ….و ثبت نام s7رو چیکارش کنم ….گول ظاهر و امکانات و هفت صندلی بودن و گشتاورش را خوردم ….ظاهرا هم هزینه سرویس های اجباریش بالاست هم خدمات و قطعات نداره ….هفتاد …پیش دادم احتمالا هفتاد هم بگیرن….تازه اگه به وقت تحویل بدن ….ولی نمیدونم اون موقع صدو پنجاه کسی هست بالاش پول بده یا نه …طرف شصت تومان داده …سی 3 …بعد بیست وچار ساعت ..بیست تومان تو سوده ….این داستان های تاخیر سه و ماهه و پیچاندن …انصرافی ها هم بدجور نگرانم کرده …

    1. نمیخوام نامیدت کنم اما کدام عقل سلیمی رو چینی 100 ملیون و بیشتر پول میده شما هنوز این خودروهای چینی باز نکردین سیم کشی و زیر و بند و نوتور و گیربکس و تو دربی هاشون ببینی اگه میدید هرکسی اصلا اسم چینی جماعت نمی اورد نمیدونم از روی چ حسابی چول بابت آزمون و خطای چین پرداخت میکنید صاحب اول و آخرش هم خودتی من جک اس 5 سفارشی داییم 6 ماه طول کشید در نهایت با 26 ضرر و چکی فروختیم کسی زیر بار چینی نمیره

    2. بالاخره خریدم ماشاله خوش روخیه واسه خودش عین پورشه کایمن زدن لامصبو مو نمیزنه پرشتاب و کم مصرفه گاز که میدی پرش میکنه بی مروت کلا ماشین بی پروایی لاکردار صندلی هاش 7 نفر براحتی جامیرن ما هشت نفری رفتیم اردبیل بااش کلا نمیسه گازش بدی جاده رو میبلعه

    3. دوست عزیز حتما انصراف بدید ،خیلی بعید میدونم کسی این خودرو را ازتون بخره،به نظر من ۲میلیون ضرر خیلی بهتر از ۱۰میلیون هستش

  9. اقا واسه چي ديد مردم رو نسبت به ماشينهاي چيني بد ميكنيد؟درسته يه سري از مدلهاي چيني واقعا خوب نيست اما دليل نميشه همشون بد باشن.من خودم ام وي ام ايكس ٣٣ داشتم خيلي خيلي راضي بودم دوستانم هم ٥٣٠ داشتن و هنوزم دارن و خيلي راضي هستن.تازگي يكي از رفقام ٥٥٠ خريده درسته نسبت به قيمتش نمي ارزه ولي در مقابل با پرشيا و سمند و اين اشغالاي داخلي خيلي بهتره

  10. ماشين چيني خوبه در صورتي كه كاركردشو بخري مثلا ماشيني كه ٢٠ يا ٣٠ تا كار كرده باشه درحد صفره و افت قيمتشم كرده و بهترين موقعيته براي خريد

    1. حامد جان عزيزم برادر نميدوني نگو باشه؟ تجربه هزينه براي كاپرا رو داشتم كه ميگم خودرو چيني هزينه تعميرات خيلي بالاتر از بقيه داره قطعه گرونتر و بي كيفيت تر كه يه قطعه مثلا فشنگي پشت پدال ترمز كاپرا رو برو بگرد پيدا كن با كلي درد سر بيار ببند ببين خرابه:/ يا هزينه عجيب تعمير جلوبندي كه سه برابر تعمير جلوبندي پيكاپ پسر عموت در مياد:/ پسر عموت ماشينش ده سال قديمي تره با يك سوم هزينه كارش تموم ميشه
      خريد دست دوم چيني اصلا توجيه نداره.

  11. متاسفانه این خودرو از قدیمی بودن رنج می برد
    اگر ایکس ۳۳ یا تیگو یا جک یا اچ سی کراس بود بازار فروش به نسبت خوبی داشت کما اینکه من ایکس ۳۳ خودم را ظرف ۲روز بعد از آگهی کردن فروختم اما این خودرو خاص بازار خوبی نداره
    در مورد فنی و کیفیتش با توجه به اینکه تجربه ای ندارم نمیتونم نظر بدهم

  12. من کلا با ماشينهاي چيني مخالفم ولي چند روز پيش کانال cnn امريکا داشت تبليغ byd رو ميکرد من شاخ در آوردم ميتونيد سرچ کنيد و يه برنامه در موردش درست کرده بودن و از کيفيت ماشين تعريف ميکردن …بنظرم اگر قصد خريد ماشين چيني داريد از برندي خريد کنيد که به بازارهاي اروپا يا امريکا راه پيدا کرده باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا