مقایسه جنگنده F-22 رپتور امریکایی با جنگنده پک فا t-50 روسی

یکشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۶ | 15 نظر

مقایسه جنگنده F-22 رپتور امریکایی با جنگنده پک فا t-50 روسی

تسلط بر آسمانها یکی از مهمترین عوامل پیروزی در جنگها است. در نتیجه به خدمت گرفتن پیشرفته ترین هواپیما برای برتری در نبردهای هوایی همیشه دغدغه اصلی حاکمان بوده است. به همین دلیل کارخانه های هواپیما سازی سرمایه گذاری های هنگفتی برای  دستیابی به فن آوریهای جدید و پیشرفته در این عرصه می کنند.

امروز تصمیم داریم تا دو هواپیمای پنهان از دید رادار فوق پیشرفته F22 و PAK Fa T-50 را با هم مقایسه کنیم. اولی متعلق به ایالات متحده آمریکا است و در حال حاضر مشغول به خدمت است و دومی به کشور روسیه تعلق دارد و بنا به آخرین اخبار در سال 2018 به نیروی هوایی این کشور تحویل می گردد.

شرایط این دوهواپیما را در نبردهای هوایی رودرو، در موقیعیتهای نزدیک و دور خواهیم سنجید.

در محدوده دید با چشم

فن آوری موشکی موجب شده است که نبردهای هوایی در فاصله بیشتر از 100 و یا حتی 200 کیلومتر اتفاق بیفتند. اما با توجه به فن آوری پنهان از دید رادار این دو هواپیما، رادار موشکهای هدایت شونده آنها  در فاصله نزدیک، قادر به شناسایی دقیق دشمن خواهد بود. در نتیجه از نظر تئوری نبرد هوایی نزدیک اتفاق می افتد.

جنگنده اف 22
جنگنده pak fa t-50

در ابتدا اجازه دهید خاطر نشان کنم که دو هواپیما از مشخصات بسیار پیشرفته ای برخوردار هستند. هر دو می توانند بدون استفاده از پس سوزها به سرعت فراصوت و بیشتر از 1.5 برابر سرعت صوت دست یابند. اما سرعت رپتور با 1.8 ماخ از پکفا با 1.5 ماخ بیشتر است و هر دو می توانند به ارتفاع پرواز 65000 پا که بالاتر از ارتفاع پرواز F-35 است، دست یابند.

خوب در جدال رودرو رو و فاصله نزدیک، برتری با کدام هواپیما خواهد بود؟

هواپیمای F-22 در میان هواپیماهای آمریکایی بیشترین قابلیت مانورپذیری را دارد در حالیکه قابلیت مانور پذیری پکفا از رپتور بیشتر است.

جنگنده اف 22

پکفا از موتورهای جت نیرو برداری سه بعدی استفاده می کند و نازل های موتور های پکفا می توانند به طور جداگانه در هر جهتی بچرخند که قابلیت مانور پذیری بالایی به این هواپیما می دهند. این موتورها به چرخش و تغییر مسیر هواپیما بسیار کمک می کنند و زمانی که دماغه هواپیما به نقطه ای متفاوت از بردار هواپیما اشاره می کند، اجازه می دهند به زاویه حمله بسیار بالایی دست یابد.

در مقابل هواپیمای رپتور از موتور جت نیرو بردار دو بعدی استفاده می کند که می توانند همزمان بالا و پایین بروند که در تغییر مسیر موثر است. البته در همین حد نیز بسیار عالی است و تنها هواپیمای ایالت متحده آمریکا است که قابلیت ابرمانورپذیری دارد. اما به اندازه پکفا، چابک نیست.

قابلیت مانور پذیری در نبرد داگفایت به چه کار می آید؟ به هواپیما کمک می کند که در زمان نبرد از موشک شلیک شده توسط هواپیمای دشمن فرار کند و خودش را در موقعیت برتر برای حمله و شلیک موشک به سمت هواپیمای دشمن قرار دهد. اگرچه، این قابلیت بالای مانور پذیری هواپیمای پکفا، باعث می شود که انرژی زیادی از دست بدهد. دکترین طراحان هواپیمای ایالات متحده آمریکا نگه داشتن هواپیما در وضعیت انرژی بالا بوده است. بنابراین انرژی هواپیمای پکفا زودتر از حریف آمریکایی کاهش می یابد.

جنگنده pak fa t-50

هواپیمای رپتور در مقایسه با پکفا، گرمای کمتری ایجاد می کند، ولی مساله این است که در نبردهای فاصله نزدیک، هواپیماهای پنهان از دید رادار در مقابل موشکهای فروسرخ آسیب پذیر هستند و هر دو هواپیما دو موشک فروسرخ حمل می کنند.

برای زمان طولانی هواپیماهای روسی به دلیل حمل موشک حرارت یاب R-37 از برتری قابل توجهی در نبردهای فاصله نزدیک برخوردار بودند. این موشک توسط قطعه ای که بر روی کلاه خلبان نصب می شد، هدف یابی می کرد. در ننتیجه تنها نیاز بود که خلبان هواپیما را با چشم ببنید و موشک را شلیک کند. نکته مهم این بود که نیاز نبود در هنگام شلیک موشک، دماغ هواپیما به سمت هدف باشد.

بلاخره در سال 2004، ایالات متحده آمریکا موشکی برابر با R-37 به نام AIM-9X. تولید کرد و در سال 2017، این موشک بر روی هواپیمای رپتور استقرار یافت. نسخه هدف یابی با کلاه در سال 2020 تولید خواهد شد.

تا آن زمان هر دو هواپیما در نبرد داگفایت از توانایی های تقریبا یکسانی در زمینه موشکهای کوتاه برد برخورداند.

اگرچه هر دو  هواپیما از توانایی های بسیار بالایی برخوردارند، اما در نبرد داگفایت به نطر می رسد که هواپیمای پکفا از نظر چابکی برتری دارد.

البته این را در نظر داشته باشید که برای نبرد داگفایت، شما می بایستی از مواجه در فاصله دور جان سالم به در برده باشید.

فاصله دورتر از دید با چشم

هواپیمای F-22 از نظر فن آوری پنهان بودن از دید رادار بسیار پیشرفته است و سطح مقطع این هواپیما در رادار تنها 0.0001 متر است.

بنا به گزارشات سطح مقطع هواپیمای پکفا از روبرو 0.1 متر است.

ادعا می شود که بیشینه سطح مقطع پکفا 1 متر است که به دلیل نازلهای نیرو بردار سه بعدی این هواپیما است. ممکن است برای زمانی که پکفا در حال دفاع از قلمرو خودی است و دشمن در شبکه راداری زمینی قرار دارد خیلی محدویت زیادی ایجاد نکند، اما زمانی که هواپیمای پکفا تصمیم به نفوذ در محدوده تحت پوشش راداری دشمن دارد، می تواند نقص بزرگی به حساب آید. البته ممکن است برای کشور روسیه مهم نباشد. در هر حال این به معنی آن است که پکفا به نسبت رپتور قابل شناسایی تر است.

توانایی های دیگر این دو هواپیما در نبردهای فاصله دور، تقریبا نزدیک به هم است.

پکفا و رپتور به محض اینکه توسعه رادار No36  Byelka AESA تکمیل شد، از رادارهای آرایه ای پویش شده الکترونیکی استفاده می کنند. رادارهای AESA پنهان تر هستند، در برابر اختلال مقاومت بیشتری دارند و قابل اطمینان تر هستند. هر دو هواپیما  زمانی که به فاصله 50 کیلومتری می رسند، می توانند یکدیگر را شناسایی کنند. هر چند در مورد اینکه کدام هواپیما می تواند دیگری را زودتر شناسایی کند بحث وجود دارد.

جنگنده اف 22
جنگنده pak fa t-50

هواپیمای T-50 از یک سامانه ردیابی و جستجوی فرو سرخ مدرن استفاده می کند که در محدوه 50 کیلومتری قادر به شناسایی هواپیمای دشمن است. F-22، در حال حاضر این سامانه را ندارد. اگرچه گفته می شود که تا سال 2020 این سامانه بر روی رپتور نصب خواهد شد. نازلهای موتور F-22 به گونه ای طراحی شده اند که اثر گرما را کاهش می دهند و محدوده شناسایی شونده را کم می کنند در حالیکه موتورهای پکفا به هم پیوسته و سطح مقطع بزرگتری در رادار دارند. بنابراین نمی توان مشخص کرد که کدام هواپیما دیگری را زودتر شناسایی می کند. اگرچه ممکن است پکفا در آن محدوده قابل شناسایی باشد.

در هر حال این سامانه راداری فرو سرخ امکانی برای مورد هدف قرار دادن دشمن ندارد و تنها به یافتن موقعیت عمومی هواپیمای دشمن کمک می کند.

هواپیمای T-50 در بالهایش رادارهای L-Band دارد که از نظر تئوری در شناسایی موقعیت عمومی هواپیماهای پنهان از دید رادار موثر است. اما برد آنها محدود است و برای قفل کردن تسلیحات بر روی هواپیمای دشمن مناسب نیست. بر خلاف سامانه راداری فروسرخ، رادارهای L-Band نقطه ضعف بزرگی دارند که در زمان فعال بودن، هواپیمای پکفا را به شدت قابل مشاهده می سازند.

در زمان تمرین، آمریکا هواپیمای رپتور را در برابر هواپیماهای F-15 یا F-16 یا چیزی نظیر آنها قرار می دهد که در این تمرینات هواپیمای رپتور قادر است از فاصله دور هواپیماهای نسل چهارم را با موشکهای بلند برد مورد هدف قرار دهد. اما در نبرد میان دو هواپیمای پنهان از دید رادار، موشکهای بلند برد استفاده کمتری خواهند داشت.

هر دو هواپیما از موشکهای بلند برد هدایت شونده موثری برخوردارند. روسیه موشکهای پیشرفته K-77M را دارد که بنا بر گزارشها 200 کیلومتر برد دارد و آمریکا از موشک AIM-120D Scorption استفاده می کند که 160 کیلومتر برد دارد. برد بلندتر K-77M می تواند یک برتری برای پکفا باشد، اما نه در مقابل یک هواپیمای پنهان از دید رادار.

جنگنده اف 22
جنگنده pak fa t-50

موشکهای بسیار پیشرفته Meteor و PL-15 که از موتورهای رمجت استفاده می کنند، در حال ساخت هستند. اگرچه روشن نیست که آیا این موشکها در هواپیماهای رپتور یا پکفا استفاده خواهند شد یا نه.

F-22 می تواند 6 موشک AIM-120s را حمل کند در حالیکه پکفا تنها 4 موشک حمل می کند. تعداد موشک بیشتر می تواند برتری قابل ملاحظه ای به رپتور بدهد. زیرا به احتمال زیاد در نبردهای آینده تعداد موشک های زیادی رد و بدل خواهد شد و ممکن است برای اطمینان بیشتر در هر زمان دو موشک، همزمان شلیک شود.

بیشتر متخصصان در مورد استفاده روسیه از فن آوری شبکه ای و هوانوردی الکترونیکی هواپیمای نسل پنجم آمریکا، در هواپیمای پکفا تردید دارند. جالب است بدانید که فن آوری شبکه ای به همراه رادار AESA موج کوتاه قدرتمند، مانند آنهایی که بر روی هواپیماهای E-2D AWAC نصب شده است، می تواند به موشکهای هدایت شونده راداری اجازه مورد هدف قرار دادن هواپیماهای پنهان از دید رادار را بدهد. هر چند دیتالینکهای نصب شده بر روی رپتور قدیمی هستند و اخیرا قرار است بروز رسانی شوند.

هواپیمای رپتور در زمان عملیات با استفاده از شبکه گسترده ای از حسگرهای پشتیبانی و سیستم عامل های جنگ الکترونیک در هوا و دریا، کار می کند. صحبتهایی شده در مورد استفاده از هواپیماهای پنهان از دید رادار به منظور شناسایی  و هدف گیری دشمن و سپس هدف قرار دادن هواپیمای دشمن با استفاده از موشکهای بلند برد که از هواپیمای B-52 شلیک می شود.

در مقابل تحلیلگران روسی اصرار دارند که رادارهایی با پهنای باند کوتاه و زمین پایه به همراه موشکهای زمین به هوای بلندبرد، قادر به شناسایی و مورد هدف قرار دادن هواپیماهای پنهان از دید رادار هستند. این موجب می شود که هواپیمای T-50 به منظور امنیت بیشتر، در فاصله نزدیکتری به زمین حرکت کند.

تاریخ جنگهای هوایی نشان داده است هواپیمایی که زودتر شلیک کند برنده نبرد خواهد بود. به نظر می رسد در نبرد فاصله دور این هواپیما F-22 است که زودتر شلیک خواهد کرد و دست بالا را خواهد داشت.

تنها زمانی پکفا می تواند رقیب موثری در برابر رپتور باشد که در تعداد زیادی تولید شود. در حالیکه طبق گفته ها تنها بیشتر از 12 هواپیما تا سال 2020 سفارش داده شده است.

در حالیکه تا آنزمان تعداد 178 هواپیمای F-22 در حال انجام عملیات خواهند بود.

جنگنده اف 22
جنگنده pak fa t-50

در هر حال با توجه به تواناییهای نزدیک این دو هواپیما تعداد اندک از پکفا نمی تواند در مقابل رپتورها یا حتی F-35 ها موثر باشد.

ساخت موتورهای پکفا و هزینه بالای طراحی و تولید این هواپیما به همراه شرایط بد اقتصادی روسیه باعث شده است که تعداد کمی از این هواپیما سفارش داده شود.

از طرف دیگر رادار AESA هنوز مراحل آزمایشی را سپری می کند. پکفا ها در حال حاضر با توبوفن AL-41F1 تجهیز شده اند که از نظر مصرف سوخت ناکارآمد هستند و نیروی کمی نیز تولید می کنند. در نتیجه روسیه تصمیم دارد آن را با توربوفن بسیار پیشرفته Izdeliye 30 جایگزین سازد. ساخت و تولید این توربوفن پیشرفته تا سال 2027 به درازا می کشد.

به طور خلاصه می توان گفت که هواپیمای پکفا در حال تکمیل شدن است و توانایی های محصول نهایی روشن نیست. با توجه به قیمت بالای آن معلوم نیست چه تعدادی از این هواپیما تولید خواهد شد.

در نهایت مبایستی اذعان کرد که با توجه به شرایط موجود تعداد کمی از هواپیماهای پکفا تا پایان این دهه به نیروی هوایی روسیه تحویل داده خواهند شد که برای ایجاد موازنه در برابر رپتورهای آمریکا به هیچ عنوان کافی نیستند.

 


15 دیدگاه

  1. Sasan | مرداد 27, 1397 | لینک نظر

    سلام دوستان از اف۲۲ اطلاعات ۱۰۰ درصدی هیچ کشوری نمیدونه و فقط ۴۰ درصد گفتن که اونم تو جنگنده هایه نسل چهارم هست در ضمن اف۲۲ خودش رو تو هیچ جنگی ثابت نکرده و از ۱۹۵ تعداد ساخته شده ۱۲ تاش سقوط کرده و این آماره خیلی زیادیه
    و این نغبگان هوافضا رو به دو راهی میکشه یکی اینکه یا واقعا رپتور یه جهش بزرگ تکنودوژی هست ولی تا حالا هیچ عملیات مهمی دیده نشده حتی تو رزمایش یا اینکه آمریکا با رپتور داره سیاست شوروی رو دنبال میکنه که یه زمانی میگبتند میگ ۲۵ بهترین رهگیر دنیاست و خواب و از چشمان غربی ها و همپیمانانش گرفته بود و خوده ما f14 رو بخاطره میگ۲۵ فاکس بت خریدیم ولی بعدها که یکیش به ژاپن فرار کرد فهمیدن بلوفی بیش نبود و آمریکا به ما نارو زد از ما شرکت نورث روپ گرومن وام کلان چند صد ملیون دلاری گرفت تا برا ایران بهترین رهگیر جهان و بسازه ولی بعده تحویل شاه دید نه مانیتوراش اون مانیتورهایه طرح اولیه هست نه تکنولوژی حس گر خرابی وجود داره که به خلبان هنگام عارضه اعلام میکرد و بجاش عین اف۴ از کاپکیت عقربه ای قدیمی داده بودند و خیلی خیانت دیه بزرگترین و بدترینش موتور اف۱۴ ها بود که قرار بود موتور از پرت اند ویتنی اف۱۰۴ باشه ولی موتوره خیلی ضعیف روش انداختن شاه خودش رفت آمریکا و خواهان موتورها شد ولی ندادن موقع انقلاب هم حدوده ۳۰ فروند اف۱۴ رو مستشاران آمریکائی تخریب کرده و از رویه خیلی اف۴ ها پاد نشانه روی رو تخریب کرده بودند و تا میتونستند بهمون خیانت کردن تو قضیه اف۱۴ شما F14Aآمریکا که از نسخه تحویلی ایران هست بجز ناوگان دریائیش بقیش رو مقایسه کنین بردش رو سرعتش رو و قدرت موتورش رو داخل کابینش رو و F14D که دیگه اوج تکنولوژی بود آمریکا بازنشستش کرد فقط از ترس ایران تا قطعه ای به دست ایران نرسه یا ایران از رو ۴۴ F14Dنتونه F14 هاش رو به روز کنه
    فرانسه هیچ چیز در مورده نظام از آمریکا یا کشورز دیگه نمیخره و خودش میسازه حتی ایرباس نمونش آمریکا به عنوان هم پیماک و دوست نزدیکش دوبار پشتش رو خالی کرد و ژنرال دوگل تو یه سخن رانی گفت ما باید حتی برا خوردو خوراکمون به خودمون مطکی باشیم چه برسه به تجهیزات نظامی و ترس آمریکا از پیشرفت ایران شبیه فرانسه و روسیه شدن هست این دو کشور تنها کشورهائی هستند که بدون کمک خارجی جنگنده میسازند
    خوده آمریکا نغبگان ملل هایه دیگه از شرکتهایه هوا فضاش بره یه جنگنده در حد اف۵ هم نمیتونه بسازه
    یا حق

    • در پاسخ به: Sasan

      moeini | مهر 21, 1397 | لینک نظر

      من نمیدونم چرا ما ایرانیها همیشه یک تعصب خشک داریم که دشمنامون رو ضعیف و بیچاره فرض میکنیم؟!!
      دوست خوبم لطفا قبل از نظر دادن یکم مطالعه و تحقیق بکن بعد قضاوت کن.
      اف۲۲ درحال حاضر پیشرفته ترین جنگنده جهانه و چندین سال از پکفا و جی۳۱ جلوتره.
      شما چرا بدون مطالعه نظر میدی؟
      به تاریخ جنگهای هوایی نگاه کن و ببین پیروزی های جنگهای هوایی باکدوم جنگنده ها بوده؟
      ببین بقول خودتون همین اف۱۴ های ناتوان که امریکا بما داد، چندعدد از جنگنده های شوروی رو نابود کرد و درعوض چندتا از خودش شکار شد؟؟
      جنگهای اعراب و اسراییل رو ببین که جنگنده های اف۱۵ و اف۱۶ اسراییل چند جنگنده روسی رو به اتش کشیدن؟!!
      همین الانشم، بهترین جنگنده ما اف۱۴ تامکت هست. حالا حساب کن ببین اف۲۲ چندین نسل و چندین پله از اف۱۴ پیشرفته تره؟!
      درحال حاضر هیچ جنگنده ای یارای مقابله با اف۲۲ رپتور رو نداره.
      ازلحاظ بررسی تخصصی فقط تفاوت سطح مقطع راداری دو جنگنده رقیب رو در نظر بگیر، بقیه ویژگیهای فوق پیشرفتش به کنار!

      اف ۲۲ هزاربرابر پنهانکارتر از پکفا هست. باکدوم منطق میشه پیروز جنگ هوایی رو پکفا حساب کرد؟! اصلا قبل ازاینکه پکفا خبر از حضور اف۲۲ در منطقه داشته باشه، شکار موشکهای پیشرفته امرام شده.
      اف ۲۲ براحتی پکفا رو از فاصله ۱۵۰ کیلومتری کشف و قفل میکنه. ولی پکفا در بهترین حالت اف۲۲ رو در ۵۰ کیلومتری کشف میکنه. یعنی زمانی اف۲۲ رو کشف میکنه که ۱۰۰ کیلومتر قبلش خودش توسط اف۲۲ کشف و شکار شده.

      ضمنا بازهم بامراجعه به حقایق تاریخی، موشکهای هوابه هوای امریکایی همیشه یک سروگردن از مدلهای روسیش پیشرفته تر و موفق تر بوده.

      ضمنا؛ درجنگهای امروزی ویژگی *شبکه محوری* یک اصل حیاتی برای پیروزی در جنگه.
      امرام از این ویژگی بسیار تاثیرگذار استفاده میکنه درحالیکه موشکهای روسی و چینئ ازاین قابلیت برخوردار نیستن.
      وهمین ویژگی عامل پیروزیهای جنگ هوایی بین جنگنده های غرب و شرق خواهد بود..

      بحث های تخصصی بیشتر دراین چند خط و یک نظر جا نمیشه..

      لطفا موقع نظر دادن کمی تعصب رو کنار بزاریم چون با تعصب بیجا حقیقت تغییر نمیکنه. حتی اگر تلخ باشه…

      • در پاسخ به: moeini

        amin | مهر 21, 1397 | لینک نظر

        شکی نیست که سطح دانش و فن آوی آمریکا در تمامی زمینه ها 100 پله بالاتر از روسیه است
        حال امروز ما مثال اون فرد در حال غرق شدن است که برای جلوگیری از غرق شدن به هر دستاویزی چنگ میندازه

    • در پاسخ به: Sasan

      moeini | مهر 21, 1397 | لینک نظر

      ضمنا اون دوستمون که گفتن نیروی زمینی روسیه قویتر هست..
      شما باکدوم استدلالی این نظر رو میدی؟!
      درسته که ازلحاظ کمیت روسیه بر امریکا برتری داره. ولی شما ببین چندتا از تانکها و ادوات جنگی نقلیه زمینی روسی بروز هست و چندتاش مربوط به دوران شوروی خدا بیامرزه؟!
      و درمقابل چندتا از تانکهای امریکایی انواع پیشرفته و بروز آبرامز هست؟؟

      ببین چندتا از تانکهای روسیه تی۹۰ و ارماتا هست و چندتا از تانکهای امریکایی آبرامز هستن؟! / که طبق بررسی های تخصصی بسیاری که انجام شده بیشتر کارشناسان نظامی تانک ابرامز رو برتر از ارماتا دونستن/

      و باهمین معیار سایر تجهیزات نیروی زمینی رو هم بررسی کن و ببین چه درصدی از ادوات جنگی دوکشور قدیمی و چند درصدش جدیده؟؟

      و در جایی دیگه به موشکها هم اشاره شد، که گفتن موشکهای روسی برتر هستن..
      اینهم اشتباهه.
      درمقام مقایسه مجددا به تاریخ جنگها مراجعه کن!
      دقت موشکهای کروز و بالستیک هردو کشور رو مقایسه کن.
      همیشه موشکها و بمبهای امریکایی از نوع روسی پیشرفته تر بودن، مخصوصا از لحاظ کیفیت و دقت.

      حتی بمبهای اتمی هم قابل مقایسه نیستن. مقایسه کن ببین بمبهای اتمی هر دوکشور از چه نسلهایی هستن؟!

      پدافند رو هم گفتین..
      چطور شما پدافند اس۳۰۰ یا اس۴۰۰ رو که هنوز درجنگهای واقعی تست نشدن رو با پاتریوت یا تاد امریکایی که چندین ساله در میدانهای واقعی حضوردارن و محک خوردن باهم مقایسه میکنید؟؟
      مگر تمام پدافند سوریه از پیشرفته ترین سیستمهای روز شوروی نبودن؟؟
      انواع سیستمهای پدافندی سام و بوک.. اما کشوری مثل اسراییل بدون حتی شلیک یک موشک به شبکه های پدافندی سوریه، باخیال اسوده و فقط با اعمال جنگ الکتروتیک و ازکار انداختن سیستمهای پدافندی روسی، تا عمق خاک سوریه نفوذ و عملیات انجام دادن، بدون اینکه اصلا پدافند سوری حتی مطلع بشه؟ و زمانی میفهمیدن که جنگنده های اسراییل درحال فرود در خاک اسراییل بودن!

      بله دوست من، اینها متاسفانه یا خوشبختانه حقیقت محض هستن و باید قبول کرد.

      بازهم تاکید میکنم لطفا این تعصبات کور رو کنار بگذاریم و بامطالعه و بررسی حقایق نظرات صحیح رو منتقل کنیم تا کسی هم اگر بامید یادگیری از من و شما اومده، دچار اشتباه نشه.

      حتا اگر مشکل درک مطالب تخصصی داریم، حداقل میتونیم خیلی راحت به تاریخ نگاه کنیم. چون تاریخ هرگز دروغ نمیگه.
      اگر نمیدونیم کدوم جنگنده، کدوم تانک، کدوم موشک یا پدافند، کدوم کشتی یا ناو بهتر و قدرتمندتره، کافیه به تاریخ جنگهای واقعی مراجعه کنیم.

      و درمقابل، صد البته اگر اطلاعاتی نداریم، و قصد یادگیری داریم، به چندتا نظر و ادعا اکتفا نکنیم و خودمون بریم دنبال حقیقت. و کور کورانه هر نظر و حرفی رو نپذیریم.

      این حرفها هم بخشی از فرهنگ غنی هست که ما ایرانیها دنبالشیم و یقینا ما لیاقت برترین فرهنگ رو داریم، اگــــــر خودمون بخایم..

      با سپاس.

      • در پاسخ به: moeini

        امین | تیر 15, 1398 | لینک نظر

        داداش دمت گرم قشنگ حرفدل منئ زدی بعضیا هیچی نمیدونن فقط الکی نظر میدن دیگه نمیدونن اخه امریکا چه تکنولوژِی پیشرفته ای داره و ابر قدرت اول جهان امریکاست و روسیه اصلا گرد پای امریکا نمیشه

  2. سید جعفر | مرداد 17, 1397 | لینک نظر

    با سلام و تشکر از سایت وزین و محبوبتون
    اونایی که میگن تنها پول کافیه و دانش خودش میاد….
    آدم عاقل مگه نمیدونی کشور ما یکی از پولدارترین کشورهای دنیاست ، حالا هواپیماهایی که ما میسازیم فقط بدرد سورتمه بازی بابانوئل میخورن چون حتی نمیتونه ده متر پرواز کنه ، چه برسه به چیزای دیگه
    پس لطفا بجای حسادت و حرفای خنده دار زدن به این فکر کن که ما هنوز به هواپیماهی نیم قرن پیش همین کشور بی مغز ((ایالات متحده)) افتخار میکنیم و پزشو میدیم((اف ۴ و اف۱۴))
    بنظر خودت بی مغز کیه؟؟
    بقول حضرت امام :((خدایا همه مارو آدم کن…))

  3. سوسن | اسفند 2, 1396 | لینک نظر

    سلام جدای از توان اقتصادی روسیه از لحاظ فن اوری های نوین عقبتر از کشورهای غربیه و اگه کاری در حد امریکا و اروپا بکنه همش کپی برداری و مهندسی معکوس فن اوری غربه

    • در پاسخ به: سوسن

      amin | مهر 21, 1397 | لینک نظر

      دقیقا
      حداقل میتونم با قاطعیت بگم که دکل های نفتی ساخت روسیه کاملا نمونه کپی شده دکل های نفتی قدیمی تر آمریکایی است
      حتی دکل های جدید چین نیز به روز تر از انواع روسی میباشد و نکته جالب اینجاست که در دکل های روسی و چینی قطعات حیاتی و یا قطعاتی که نیاز به تحمل فشار بسیار بالا دارند ساخت آمریکا میباشند

  4. مجید | بهمن 27, 1396 | لینک نظر

    روسیه مغزشو داره پولشو نداره به قول داش محمد اگه بی مغز باشی و پول داشته باشی خود به خود انشتینی
    به غیر از پول ترس یا همان عامل چوب تر خییلی مهمه مثل:
    (استالین،هیتلر) *نکته
    وقتی که بمب افکن توپولوف95 باموتور تروبوپراپ در زمان شوروی پرواز کرد دریکی از پروازها یک فروند به دلیل نقص فنی در یک موتور سقوط کرد و همه ی خدمه کشته شدند،استالین دستور داد که همه ی مهندسین مربوطه رو به جوخه آتش بسپارن
    آخ اگه استالین اینجا بود تمامی مهندسین سایپا و ایران خودرو رو هزار بار!! اعدام میکرد
    نتیجه:
    (اگر مقدار زیادی پول به همراه کمی قانون همراه با ترس باشد بهترین امکانات و تجهیزات در همه ی عرصه ها ساخته میشوند)
    در نیروی زمینی،پدافندی و موشکی روسیه از آمریکا قدرتمندتره
    و الآن آمریکا به دلیل کسری بودجه و بدهی توان مدیریت جنگ رو نداره
    در ضمن مخترع روبات هایی که آمریکا به مریخ فرستاد یک شخص روسی بود طرح این نوع روبات در دهه ی هشتاد توسط شوروی ساخته و بر سطح ماه فرود آمدند و پس از فرو پاشی شوروی طراح اصلی به آمریکا رفت و با ناسا همکاری کرد
    مشکل اصلی روسیه پولهه

    • در پاسخ به: مجید

      امین | تیر 15, 1398 | لینک نظر

      نخیر دوست عزیز درسته کمیت نیرو های روسی بیشتره ولی واسه امریکایی ها خیلی پیش رفته تره روسا نصف تجهیزاتشون از زمان شوروی مونده که مفت نمیرزه و بعدشم امریکا از هر لحااز روسیه قویتره جه هوایی چه زمینی چه دریایی چه موشکی و اصلا تکنولوژی امریکا خیلی جلوتر از روس های بیموخه امریکا تنها ابر قدرت جهانه با اختلاف اوله این حقیقته دوست عزیز

  5. محمد | مرداد 24, 1396 | لینک نظر

    امریکا از همه نظر حرف اول رو میزنه.این لامصب پول داره پوووووووووول.اگه پول باشه علم خودش بصورت خودکار شیرجه میزنه تو مغز آدم.اصلا مهم نیست مغز داشته باشی یانه.باید پول داشته باشی.همین که آمریکا رو متمایز کرده از تموم دنیا.روسها هم پولدارن ولی یک هزارم آمریکا

  6. اریابهمن | تیر 26, 1396 | لینک نظر

    ایالات متحده به تنهایی 25% از اقتصاد دنیا رو داراست و بودجه ی نظامی امریکا در سال 2017معادل 500 میلیارد دلار میباشد.یعنی چیزی معادل 10 تا 12سال درامد ایران از فروش نفت.در ضمن با تحریمهایی که روسیه توسط امریکا شد ارزش پول روسیه در همان ماه اول 25 در صد پایین اومد.در این صورت نمیتوان روسیه را در زمینه ی اقتصادی و نظامی با امریکا مقایسه کرد.با این حال نمیشود از پیشرفتهای نظامی روسیه هم چشمپوشی کرد.در ضمن هیچ کشوری در دنیا،در تکنولوژی هواپیماهای جنگنده،توان رقابت با ایالات متحده رو نداره واین پیشرفتهای روسیه ،برای امریکا تلنگری بیش نیست.

  7. محمد علي | تیر 26, 1396 | لینک نظر

    اگر سلاح قيامت را هم داشته باشيد اما پول ساختش رو نه !!! هرگز راه بجايي نمي بريد
    فاقد از بحث هاي تكنولوژيكي كه مطالب زيادي دارد هميشه روسيه بدليل اقتصاد ضعيف اش هيچ وقت به صورت موثر رقيب بلوك غرب نبوده وزنه قدرت روسيه در بمب هاي اتمي و نيروي ويرانگر زميني اش هستش وگرنه در نبرد متقارن با اين كميت به ارث رسيده از شوروي تا سالها بعد جاي خودش رو به چين خواهد داد همين حالا هم نيروي دريايي اش بسيار ضعيف تر از چين است

    • در پاسخ به: محمد علي

      sina | دی 17, 1396 | لینک نظر

      بله منم با شما موافقم … هرچقد روسها تلاش كنن به آمريكاييا برسن بازهم يه قدم ازشون عقب ترن چون اقتصادشون با آمريكا قابل مقايسه نيست… درحالي كه آمريكا الان داره رو جنگنده هاي نسل هفتم و ششمش سرمايه گذاري ميكنه روسها هنوز دومين جنگنده نسل پنجمشون رو نساختن كه اولي سوخو ٣٥ و دومي همون پكفاست كه چند ماه ديگه ميره تو ميرو هواييشون …بودجه شون كمه روسها … همين هم هست كه از زمان فروپاشي شوروي از ابرقدرتي به قدرت تنزل پيدا كردن و الان تنها ابرقدرت دنيا آمريكاست و هرجا بخواد رخنه ميكنه و نيرو پياده ميكنه بي هيچ واهمه و احتياطي.

      • در پاسخ به: sina

        علیرضا | تیر 16, 1398 | لینک نظر

        دوست عزیز اینکه من و شما میایم بگیم کی قویتره کی ضعیف تره که نمیشه
        هرکی هم با نظر ما مخالف باشه بگیم بی سواد باید دلیل بیاریم
        بعضی از دوستان میگن موشک روسیه قویه بعضیا میگن ضعیفه
        پدافند واضحه روسیه قویتره اینو تمام منابع میگن پس دوستی که میگه پاتریوت آمریکایی اشتباه میگی برادر از نظر قیمت هم s400 یا حتی s500 ارزونتر هست لینکش هم هست ولی اینجا نمی شه داد
        از نظر کلا الکترونیک روسیه ضعیف تره از نظر پنهانکاری و مواد جدید برای هواپیما هم همینطور اما از نطر رادار قویتره
        اینو میتونی بری از مقایسه هواپیما تی ۵۰ با اف ۲۲ ببینی که رادار این هواپیما خیلی قویه اما چون رادار گریز نیست و اندازه ای که توی رادار داره بزرگتره نسبت به اف ۲۲ ضعیف تره
        در بقیه موارد هم همینطوره کلا باید ببنینی هر کدوم کجا بدردبخور تره همین امریکا قدرت تبلیغات بالایی داره دوستان هم فکر میکنن قوی تره