مردی موفق شد Google Maps را فریب دهد

دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶ | 1 نظر

مردی موفق شد Google Maps را فریب دهد

گی یولو نام هنرمندی چینی تبار است که توانسته نام خود را با موفقیت روی خیابانی در شهر بیجینگ قرار دهد، تغییری دروغین که Google Maps را نیز فریب داد.

در سال ۲۰۱۳ گی یولو، فارغ‌التحصیل رشته هنر متوجه می شود که یکی از خیابان های شهر بیجینگ نام و نشان رسمی ندارد و همین موضوع باعث می شود که او قصد به نام‌گذاری آن خیابان به نام خود نماید.

خیابان مذکور در محله چائویانگ شهر بیجینگ قرار داشته، ۴۶۰ متر طول داشته و یک عابر پیاده برای طی نمودن ابتدا تا انتهای آن به ۱۰ دقیقه پیاده روی نیازمند است، گزارش های محلی حاکی از این هستند که این خیابان در گذشته در درون یک محله مسکونی قرار داشت، اما بعدها و با ایجاد تغییراتی پایه ای و ساخت و ساز های متعدد به حاشیه این محله مسکونی رفت.

گی یولو در مقاله اخیر خود به این مطلب پرداخته است، موضوعاتی همچون انگیزه وی از این اقدام، چگونگی فریب خوردن مقامات محلی و ورود نام وی به مستندات شهری و نهایتاً فریب خوردن نقشه های مرجعی همچون Google Maps، Auto Navi، Apple Maps و Baidu در این مقاله به طور کامل مورد بحث قرار گرفته‌اند.

اولین سرویس آنلاینی که نام دروغین این خیابان را وارد اکوسیستم خود نمود Auto Navi بود. این نقشه مرجع اینترنتی که یکی از زیر شاخه های شرکت Alibaba است ، مسئول پشتیبانی و به روز رسانی نقشه های Google Maps و Apple Maps بوده و همین عامل باعث همه گیر شدن نام‌گذاری دروغین این خیابان در سطح نقشه های مرجع اینترنتی شد.

آقای یولو فارغ‌التحصیل آکادمی مرکزی هنر های زیبای کشور چین است و طراحی پلاک شناسایی خیابان‌ها موضوع تز پایان نامه او بوده است. پلاک شناسایی تقلبی ای که وی در یکی از خیابان های بیجینگ نصب کرد به قدری طبیعی و بی نقص بود که حتی کارگران شهرداری نیز موفق به شناسایی آن نشده و در سال ۲۰۱۵ بر مبنای این نام تقلبی تیر برق های آن خیابان را نیز پلاک گذاری کردند اما خود آقای یولو هم فکر نمی کرد که این تغییر دروغین در نام‌گذاری یک خیابان بتواند به نقشه های Google Maps راه پیدا نماید.

وی سابقاً نام خود را با استفاده از اسپری رنگ بر روی مدرسه، دانشگاه، انستیتو هنر های زیبای هوبی و محل های گوناگونی که در آنها تردد داشت نوشته بود. وقتی آقای گی یولو پا به شهر بیجینگ گذاشت متوجه شد که این شهر گوشه و کنارهایی کم تردد و فراموش شده دارد و آن زمان بود که تصمیم گرفت تا یکی از خیابان های کم تردد شهر را به نام خودش نام‌گذاری نماید.

مقامات دولتی شهر بیجینگ در مصاحبه با خبرگزاری Southern Metropolis Daily گفته‌اند که نام‌گذاری معابر و خیابان های شهر تنها وظیفه سازمان های دولتی مربوطه بوده و هیچ‌کسی نباید در این امر دخالت نماید.

آقای گی یولو در مصاحبه با خبرگزاری Beijing Youth Daily می گوید: در ابتدای پروژه به پلاک شناسایی ای که طراحی کرده بودم به چشم یک اثر هنری نگاه نمی کردم، علاوه بر این هیچ‌گاه گمان نمی کردم که این پلاک بتواند از پس نام‌گذاری یک خیابان بر آید، به هر حال می دانم که یک عمل غیر قانونی انجام داده ام ولی قصد و نیت اولیه من ایجاد تغییر در ظاهر شهر بوده که فکر می کنم کاملاً قانونی و اخلاقی باشد.

سخنگوی شرکت تهیه نقشه Baidu در این باره می گوید: شرکت ما برای به روز رسانی تغییرات اعمال شده در نقشه تیمی را تشکیل داده که همیشه تغییرات انجام شده در شهرها را زیر نظر داشته و به صورت مستقیم از این تغییرات عکس برداری می کنند، سپس نقشه ما با استفاده از این اطلاعات جمع آوری شده به روز رسانی می گردد، قبل از اینکه تغییرات جدید برای کاربران ما اعمال شود ابتدا سعی می کنیم تا با استفاده از نظر سنجی‌ها و نیز مکانیزم های کامپیوتری از صحت و سوق این تغییرات مطمئن شویم.

Google Maps ، Apple Maps و دیگر سرویس های مشابه سعی در ایجاد تغییراتی در ساز و کار به روز رسانی نقشه های خود دارند تا دیگر شاهد مسائلی از این دست نباشیم./کلیک

 


1 دیدگاه

  1. sunmartin | تیر 26, 1396 | لینک نظر

    چ انگیزه ای داشته؟؟