اخباراخبار داخلی

اطلاعیه کانون سردفتران و دفتریاران درخصوص نقل و انتقال خودرو

کانون سردفتران و دفتریاران درخصوص نقل و انتقال خودرو اطلاعیه ای منتشر کرد .

متن این اطلاعیه به این شرح است:

در پی انتشار نامه شماره 20023 – مورخ 16/4/96 معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی مبنی بر اعتبار شناسنامه مالکیت خودرو در مراجع قضایی و تبلیغ گسترده نیروی انتظامی دایر بر رسمیت برگه سبز صادره و عدم لزوم مراجعه متعاملین به دفاتر اسناد رسمی جهت ثبت سند نقل و انتقال خودرو، موارد ذیل جهت اطلاع‌رسانی و جلوگیری از ضرر و زیان و مشکلات احتمالی عدم مراجعه به دفاتر اسناد رسمی اعلام می‌گردد.

قطع نظر از ارشادی بودن نظریه معاونت محترم قوانین مجلس شورای اسلامی که در پاسخ به استعلام هیئت رئیسه مجلس اعلام گردیده و لازم‌الاتباع نمی‌باشد، اساساٌ به لحاظ تصریح ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 1389 بر انجام نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی، نظریه شماره 88726/5338/90/س مورخ 24/12/95 کمیسیون اصل 90 دایر بر الزام ثبت رسمی نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی، بخشنامه شماره 100/6900/9000 مورخ 21/12/95 ریاست محترم قوه‌قضائیه مبنی بر ملاک مالکیت اسناد معاملات خودرو که در دفاتر اسناد رسمی ثبت گردیده و ممنوعیت اعتبار بخشیدن به مدارک مربوط به تعویض پلاک در مراجع قضایی و ادارات اجرای ثبت، پاسخ شماره 8/207/31010 مورخ 25/2/96 معاونت حقوقی رئیس جمهوری دایر بر مشهود بودن لزوم ثبت نقل و انتقال رسمی سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی از سابقه ایرادات شورای نگهبان و صورت مذاکرات مجلس شورای اسلامی و نهایتاً دستور قضایی بازپرس محترم شعبه سوم دادسرای نظامی تهران مبنی بر جمع‌آوری تمام بنرها و اطلاعیه‌هایی که به نحوی مبین عدم ضرورت مراجعه مردم به دفاتر اسناد رسمی جهت تنظیم سند نقل و انتقال خودرو می‌باشد از مراکز تعویض پلاک و ضرورت استقرار دفاتر اسناد رسمی در مراکز مذکور و الزام به مطالبه و ملاحظه سند رسمی تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی قبل از تعویض پلاک ، همگی نشانگر تأکید مراجع ذی‌صلاح بر اجرای دقیق قانون و تنظیم سند نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی دارد.

لذا به منظور جلوگیری از هرگونه خسارت و زیان احتمالی ناشی از عدم تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی و رد شدن دعوی احتمالی در صورت حدوث در مراجع قضایی و نهایتاً طرح دعاوی متعدد ادارات دارایی و ثبت و شهرداری نسبت به عدم پرداخت وجوه مربوطه ، اعلام می‌دارد کمافی‌السابق پس از تعویض پلاک، متعاملین به دفاتر اسناد رسمی مراجعه و نسبت به تنظیم سند نقل و انتقال اقدام کنند.

13 دیدگاه

  1. چرا یه کار رو دوبار انجام بدیم و کلی هم هزینه تنظیم سندی بکنیم که یه بار تنظیم کردیم تازه خود دفتر ثبت کل ملاک صدور سند مالکیتش همون مدارک تعویض پلاکه ، یعنی ثبت می تونه به مدارک تعویض پلاک استناد که که مالک کیه اما دادگا نمی تونه! ، یا شایدم ثبت می تونه هویت مالک رو تشخیص بده اما پلیس نمی تونه ! خلاصه یکی به من بگه ضعف پلیس چیه خب اگه می دونید همون ضعف رو برطرف کنید. وگرنه تنها براشت مردم اینه که می باید جیب دفتر داران رو چاق کنیم و در این بین وقت بی زبون رو قربانی کنیم

    1. سلام دوست عزیز، طبق قانون برگ سبزی که موسسه رهگشا صادر می کنه سند رسمی نیست( در این مورد قوانین روشنی موجوده) وقتی قانونی در این مورد نیست پس قاضی هم نمی تونه اون رو سند رسمی بدونه، اما سند دفترخونه عینا در قانون اومده سند رسمی محسوب می شه.

      فعلا قانون عوض نشده و تا وقتیکه قانون همینه مجبور به پیروی هستیم.

      اینکه دفتر اسناد رسمی به مدارک تعویض پلاک استناد می کنه، به دلیل قانون هستش و اگر در قانون نبود که استناد نمی شد، مثلا طبق قانون شناسنامه و کارت ملی ملاک احراز هویت هستند چون قانون اینطور گفته، پس برای شناسایی یک فرد از شناسنامه استفاده می شه، دفتر اسناد هم ملزم شده برگه تعویض پلاک ناجا رو برای تنظیم سند رسمی در مدارک اصلی قرار بده. ولی دادگاه فقط به سند رسمی توجه می کنه.

      اون پولی هم که شما پرداخت می کنید پیش از 85 درصدش می ره توجیب دولت مستیم، اگر دولت راست می گه و به فکر ملته اون 85 درصد رو نگیره!!!

      1. جواب من به شما دوست احتمالا سر دفتر اینه که چرا دادگاه و مراجع قضایی در مورد خودرو دست اولی که از کمپانی تحویل گرفته مبشه و تنها واجد برگ سبز و فاکتور کمپانی هست و هیچ نوع سند دفترخانه ای ندارد چنین سختگیری اعمال نمیکنه وصاحب برگه سبز رو مالک خودرو میدونه

    2. دوست عزیز اولا دلیل اینکه شما دوبار هزینه میکنی مشکلی هست که نیروی انتظامی بوجود آورده اونم بخاطر سودجویی خودش و اجرای طرح منسوخ شده صدور پلاک بنام شخص است که باعث هزینه بیخود و گزاف برای تعویض پلاک شده وگرنه قبلا بعداز تنظیم سند فقط کارت خودرو تعویض میشد
      دوما
      طبق قانون اسناد تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی قابلیت استناد در محاکم قضایی رو داره نه مدارک سایر مراجع
      و خلاصه اینکه پلیس بعنوان یک ضابط قضایی است که باید تابع دستورات مرجع قضایی باشه هرچند فعلا تمام بحث بر سر نفع این دو ارگان است تا نفع مردم

  2. در پاراگراف اخر مینویسه که:
    لذا به منظور جلوگیری از هرگونه خسارت و زیان
    بیان زیان مالی کنید و (بما پول هنگفنن بدین) تا ما جلوی زیان شما رو بگیریم

  3. چقدر هزینه برای داشتن یه ماشین بیکیفیت و از رده خارج مردم باید پرداخت کنند
    ای کاش دولت محترم این همه پول که میگرفت کاری هم انجام میداد(افزایش کیفیت و به روز رسانی صنعت خودرو سازی،بالابردن سطح گارانتی و خدمات پس از فروش)
    این داستان سند خودرو ادم رو یاد ضرب المثل افتابه لگن هفت دست ، شام و ناهار هیچی
    پس انداز یک عمر کار کردن رو بدی به اقایون بعد هم جونت کف دستت باشه و با این ماشینها بری مثلا مسافرت

  4. قیمت خیلی از ماشین آلات صنعتی و خیلی از لوازم خانگی مثل یخچالهای ساید یا تلویزیونهای بزرگ از یه ماشینی مثل پراید بالاتره چرا قوه قضاییه به محاضر دستور نمیده برا اونها هم ما بریم محضر سند بزنیم ؟؟!

    1. قوه قضائیه که قانون گذار نیست ، اونی قانون گذاری می کنه مجلس است،حتما لازم‌نبوده یخچال سند داشته باشه

      شما می تونی رنگ یخچالت رو‌تو خونه عوض کنی ولی نمی تونی رنگ ماشینت رو عوض کنی، ذاتا ماشین با یخچال خیلی تفاوت دارن ولی عجیبه یک عده میخوان این دو رو‌با هم مقایسه کنن!

    2. دوست عزیز اموال به دو دسته منقول(خودرو) و غیرمنقول(زمین)تقسیم میشه اون یخچال و فریزری که شما میگی نه مالیت داره نه سند داره و نه سوخته و لاشه اون برای شما ارزشی داره درحالی که شما حاضر نیستی لاشه خودرو حتی اگه همون پراید آشغال باشه رو توی خیابون رها کنی بری یکی دیگه بخری
      پس توی مثال زدن بهتره بین اموالی که مالیت داره و اموالی که مالیت نداره هرچند قیمتش بیشتر باشه تفکیک قائل باشید

      1. اینکه بری تو محضر و برا یه کاغذ که یه مشت کلمات عربی که اکثرا از آن سر در نمیارن و کلهم 50 تومن ارزش خدمات نداره و باید 300 تومن پول زور بدی قانونیه ….اینقدر این قانونهای الکی رو تو سر مردم نکوبید ….

  5. جالبه
    برای یک تایید امضا در یکماه ۳ بار رفتیم دفتر اسناد رسمی و هر بار ۲۶۰۰۰ تومن دادیم که تایید بشه
    اونم برای قبض برق و آب و گاز
    جالبتر اینکه چرا کاری انجام نمیشه که فردی که یکبار رفت تایید امضا انجام داد دیگه احتیاج به تایید دوباره برای امور دیگه نداشته باشه؟
    فقط و فقط می‌خوام از مردم پول بگیرم
    ماشاالله اغلب دفتر داران هم از عزیزان با سهمیه هستن و با مدارک غیرمرتبط دفتر زده
    همینه که کانون سردفتر داران اصلا از این گنج لایتناهی کوتاه نمیاد

  6. منظورش اینه که سهم ما هم باید بدین تا ما قبول کنیم و به رسمیت بشنااسیم!!!!! مسخره بازی تو ایران یکی دوتا نیس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا