اخباراخبار داخلی

خروج خودروهای قدیمی قطعه‌سازان را بیکار می‌کند

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو به دو دیدگاه متفاوت در باره وضعیت قطعه‌سازی خودرو اشاره کرد و گفت: این دیدگاه‌ دو وجه یکی مثبت و منفی دارد، در دیدگاه مثبت، از سال ۹۲ که تولید خودرو به ۷۴۰ هزار دستگاه سقوط کرد تا سال ۹۵ که به یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه رسید مسلما بسیاری از قطعه‌سازان فعال شدند و ۴۰ درصد نیروی تعدیل شده به کار برگشتند. برنامه سال ۹۶ هم یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو است و به میزان تولید سال ۱۳۹۰ برمی گردیم و در مسیر چشم‌انداز قرار می‌گیریم، چون باید در افق ۱۴۰۴ به تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو و صادرات یک میلیونی خودرو دست یابیم.

 

محبی‌ن‍ژاد به دیدگاه منفی در این صنعت هم اشاره کرد و گفت: روی دیگر سکه تهدید‌ها و مشکلات است. افزایش تولید به افزایش سرمایه در گردش نیاز دارد و این صنعت به‌شدت با بحران کمبود نقدینگی مواجه است، نبود سرمایه‌گذاری بلندمدت و توسعه زیرساخت‌ها، استفاده نکردن از ماشین‌آلات جدید و فناوری‌های روز از ضعف‌های صنعت قطعه‌سازی است.وی تصریح کرد: در افق ۱۴۰۴ در صنعت قطعه‌سازی باید به ۶ میلیارد دلار صادرات دست یابیم و ۲۵ میلیارد دلار هم تولید داخلی خواهد بود یعنی در مجموع باید ۳۱ میلیارد دلار در سال چشم‌انداز تولید کنیم. وی گفت: این مسیر طولانی باید برنامه‌ریزی داشته باشد تا قطعه‌سازان ایرانی در زنجیره تامین خودروسازان جهان قرار بگیرند و این موضوع برای رشد قطعه‌سازی کشور یک الزام به‌شمار می‌رود. محبی‌نژاد در ادامه تاکید کرد که اگر خودرو‌های قدیمی مانند سمند، پژو ۴۰۵، پراید که عمق ساخت داخلشان به ۸۰ یا ۹۰ درصد می‌رسد از رده خارج شوند و خودروهای جدید با عمق ۴۰ درصد تولید شوند بسیاری از قطعه‌سازان بیکار خواهند شد. فضای خالی بین ۴۰ تا ۹۰ درصد باید به‌درستی مدیریت شود که قطعه‌سازان ضربه نخورند.

13 دیدگاه

  1. نميخوام بي وجدان صحبت كنم اما اين راهي است كه تمامي كشورها رفته اند و ما هم بايد برويم،در انقلاب صنعتي هم همين اتفاق افتاد،نميشود كه تا ابد ٨٠ ميليون نفر فداي تعدادي قطعه ساز شوند،آنهم قطعه سازاني كه فقط به فكر سود بيشتر بوده و نازلترين كيفيت را براي محصولات خود به كار ميبرند،قطعاتي كه از پايينترين سطح كيفيت و دوام برخوردارند

    1. هر راهی که سایر کشورها رفتند لزوما در ایران جواب نخواهد داد. به علاوه اینکه بیکاری قطعه سازان که اکثر هم خصوصی هستند یعنی بیکار بیشتر یعنی رکود اقتصادی یعنی درآمد کمتر برای دولت و به تبع ان فشار بیشتر بر روی سایر منابع درآمدی دولت برای جبران کسری بودجه مثل مالیات مثل عوارض ورودی خودرو و ….. متاسفانه عده ای کوته بینانه فکر میکنن الان خودرو سازی ایران ورشکست شد یا نابود شد فردا خودرو های به روز رو با قیمت مناسب میخرن می ندازن زیرپاشون! از این خبرها نیست. اگر این صنعت ورشکسته از بین رفت به جای خودرو کره ای و فرانسوی نهایتا یا همون پول باید ماشین چینی بخرید. بقیه هم باید خواب ماشین ببینن و در خیالشون ماشین سوار شن.
      برید ببینید درامد دولت از خودرو سازی و قطعه سازان( و سطح و میزان اشتغال نیرو کار در صنایع قطعه سازی) چقدره بعد نظر بزارید.
      مگه چند نفر میتون خودرو 100 میلیونی بخرن!؟
      در ضمن اون 80 میلیون فدای اشتباهات خودشون میشن. ملتی که از بالا تا پایین دزد و بی سواد و بی فرهنگنن انتظار زیادی نباید ازشون داشت.

        1. پدر جان بر خلاف شما بنده هرگز پنهان نکردم خط و ربطم! چی هست! شما چطور؟
          بعد از اینکه هیجان هاتون! خوابید کمی منطقی تر فکر کنید ببینید من حرف بی راه میزنم یا خیر.
          مملکت عزیزمون! به جز فروش نفت و گاز مواد معدنی و سایر روش های خام فروش ! خاصیت دیگری دارد یا خیر!؟
          اگر جواب خیر بود روی حرفهام بیشتر و بی غرض فکر کنید. ایرانی جماعت لیاقت دمپایی پاره هم نداره چه برسه به خودرو! حالا بکشید خودتونو و بنده حقیر رو با فحش هاتون مزین کنید. حقیقت تغییری نمیکنه.جماعتی که من میبینم لیاقت قاطر و الاغ هم ندارند. خداوند احد و واحد شاهده که قصد توهین ندارم لیاقتمون و لیاقتتون بیشتر از چیزی که گفتم نیست. می فرمایید نه!؟ به خیابون هامون نگاه کنید. یا حق.

          1. باز هم عرض ميكنم،شخصيت خودتون رو به ساير افراد جامعه تعميم ندهيد

          2. شما می فرمایید! شخصیت من هم با فرمایش شما تغییری توش حاصل نمیشه. هر وقت خواستی شخصیت سایر افراد جامعه رو هم ببینی سرتون رو از پنجره بیرون ببرید و یک نگاه به خیابون بندازید.
            با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمیشه ملت بی شخصیت هم توهین نیست یک واقعیته.

      1. شما هم بروید تعداد کشته های سالانه جاده ها را بر اثر ایمنی پایین لگن ها را ببینید بعد نظر بدهید.تعداد مرگ و میر سالانه بر اثر استانداردهای پایین آلایندگی خودروهای به اصطلاح تولید داخل را هم ببینید.تعداد خانواده هایی که در اثر این مرگ و میرها وکشته ها هم بی سرپرست می شوند را هم حساب کنید.میزان مصرف بسیار بالای بنزین این لگن ها را هم ببینید تا معلوم شود در سال چند میلیارد لیتر بنزین که سرمایه ملی است از جیب ملت دود میشود و به هدر می رود.خسارت سالیانه خرابی ها و مراجعه مردم به تعمیرگاهها برای تعمیر خودروهایشان به دلیل قطعات بی کیفیت را هم حساب کنید.بعد اکثر به اصطلاح قطعه سازان در اصل وارد کنندگان قطعه از چین هستند.شما دلت برای این ها نسوزه.دلت برای ملت بیچاره و بچه های بی سرپرست و…بسوزه

        1. این ملت و به دنبالش شما همیشه دنبال یک دشمن خارجی و یک عامل کلیه بدبختی ها هستید.
          اگر کشته های سالانه مملکت بسیار بالاست بیشتر از اینکه ناشی از کیفیت بسیار پایین ( خدا شاهده اگر من یه لحظه طرفداری لگن سازهای وطنی رو بکنم) خودرو های داخلی باشه ناشی از فرهنگ بسیار پایین رانندگی ملت عزیز ایرانه و لاغیر. طرف میدونه پراید ایمنی نداره ترمز نداره ایربگ نداره بدنه درست و حسابی نداره ولی تا خرتناق!گازو میچسبه! خوب به جهنم که تصادف میکنه و میمیره و بقیه رو به کشتن میده! وقتی من و شما به خودمون رحم نمیکنیم از بقیه چه انتظاری داریم!؟ وقتی من و شما میدونیم ماشین ایرانی امنیت و ایمنی نداره، جاده های ما ایمنی و امنیت نداره، بیمارستان ما ظرفیت و امکانات نداره ولی با همه این ها پدال گاز و تا ته فشار میدیدم! انتظار چی داریم واقعا. میدونم دردتون میاد میدونم بهم فحش میدین ولی خدا رو هزاران مرتبه شکر که به جز پراید و پژو زاغارت چیزی گیرتون نمیاد وگرنه به جای روزی چندتا روزی چندین تا کشته میدادیم.
          اگر فکر می فرمایید بنده از تولید داخلی به خاطر منافع خودم دفاع میکنم باید بدونید سخت در اشتباهید.
          ملتی که قواعد اولیه رانندگی رو رعایت نمیکنند لیاقت هی چیز ندارند. تهران- مشهد- تبریز- اطفهان- شیراز- اراک -یزد.والا گله گوسفند ها نظم و ترتیبشون بهتر از وضعیت ما بود.
          یا حق.
          ( ابوی. اخوی! فحش بده اما قبلش یک مقدار فکر کن ببین حرف بی ربط میزنم یا خیر.)

  2. بیکار شن راحت شیم انشالاه کی این روز میاد قطعه ایی که کیفیت نداشته باشه بدرد نمیخوره واقعا مردمو مسقره کردن پراید پژو هم باید از خط تولید خارج شده واسه ۳۰ سال پیشن کجای دنیا یه ماشین رو ۳۰ سال تولید میکنن بگید به من

  3. در پا سخ به ممل شما که از ماشین چیزی سرت نمیشه حرف نزنید من میگم با ید خودرو بروز تولید کرد نه بیایین از پرایید و ۴۰۵ تعریف کنیم تاریخ مصرف پراید و ۴۰۵ تموم شده برای ۳۰ سال پیشه الان تو خودرو سازی مدرن خودرو رو ۵ تا ۶ سال تولید میکنن نه ۳۰ سال با ۳۰ ۴۰ ملیون پول باید یه ماشین جدید سوار شیم نه ماشین رد خارج ۱۶ ساله دارن ۲۰۶ میزنن پژو پارس ۱۷ ساله

    1. بنده از سال 78 در صنایع وابسته به صنایع خودرو مشغول به کارم از ماشین خیلی خیلی بیشتر از شما حالیم میشه. اگر شما فقط شتاب ماشین رو میبینید من پروسه تولید بسیاری از قطعات و مجموعه های خودرو رو دیدم و می شناسم. بگذریم. من نمیگم پراید و 405 تولید کنیم عرض من اینه که شرکت های خودرو سازیمون و به تبعش قطعه سازامون برایندی از افراد موجود در جامعه هستند. تو جامعه ای سواد علمی و دانش بسیار بسیار پایینه ( و ادعا بسیار بسیار بالا ! نمونه اش خیل عظیم دانشجویانی که برای دوره کارآموزی میان و من میبینم که سطح علمیشون زیر صفره) نیرو کار بهره وری نداره ماشین الات تولیدی مال زمان شاهه چه انتظاری دارید واقعا؟
      حالا از یک منظر دیگه هم نگاه کنید : تو مملکتی که هنرش فقط فروش نفته. نرخ بیکاری سر به آسمون میرسه چه منطقی هست که پول نفت رو بدیم بجای ماشین وارد کنیم!؟
      شرکت های ما باید ماشین های به روز تولید کنند اما وقتی شرکت های خارجی با ما همکاری نمیکنند چه باید کرد!؟
      خدا شاهده اینو من به چشم دیدم که شرکت ایرانخودرو برای گیربکس های اتوماتیک با شرکت آیسین ژاپن نامه نگاری کرده بود و شرکت ژاپنی حتی جواب هم نداده بود!
      وقتی ژاپن آلمان و سایر کشورهای صاحب صنایع با ایران همکاری نمیکنن چکار باید کرد!؟
      هیچ کس تو ایرانخودرو از فرانسوی ها و پژو خوشش نمیاد ولی به جز پژو هیچ شرکتی حاظر نیست وارد ایران بشه.
      کرمان موتور و هیوندایی رو نگاه کنید!؟ کرمان موتور عملا فقط داره واردات خودرو میکنه. ماموت و فولکس هم داستانشون همینه.
      من میگم حداقل 4 سانت جلو تر از نوک بینیتون رو هم ببینید.
      همین. حالا اگر چهار کلا حرف حساب ناراحتتون میکنه همون بهتر که ناراحت بشید.
      با عرض پوزش از مدیریت سایت بابت ایجاد اندکی چالش

  4. جناب ممل شما اگر خودتون رو جزو افراد داري اون صفاتي كه ذكر كرديد ميدونيد لطفا بقيه رو قاطي صفات خودتون نكنيد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا