نگاه

رانندگی به سبک ایرانی: چرا ما ایرانی‌ها در پشت فرمان عجول هستیم

حداقل نیمی از رانندگان ایرانی وقتی پشت رول قرار می‌گیرند شتاب‌زده عمل می‌کنند. چندی پیش به این موضوع فکر می‌کردم که چاشنی عجله در رانندگی از کجا سرچشمه می‌گیرد؟

حداقل نیمی از رانندگان ایرانی وقتی پشت رول قرار می‌گیرند، شتاب‌زده عمل می‌کنند. چندی پیش به این موضوع فکر می‌کردم که چاشنی عجله در رانندگی ما از کجا سرچشمه می‌گیرد؟! با ما همراه باشید، مواردی را که به خاطرم دارم لیست کرده ام.

ذهنیت کودکی

هر چند این روزها قوانین رانندگی هر روز سختگیرانه‌تر اعمال می‌شوند ولی در گذشته این‌چنین نبوده است.

بنزین ارزان‌قیمت

رانندگی پرشتاب، کاهش و افزایشِ سرعت، باعثِ افزایش مصرف بنزین و استهلاک می‌شود ، جایی که نسبت درآمد جامعه به قیمت بنزین در ایران عدد پایین تری نسبت به بقیه کشورهاست، تنها دلیلِ این‌کار میتواند ذهنیت بنزین ارزان قیمت در گذشته باشد!

عدم مسئولیت‌پذیری

اکثر ما یاد گرفته‌ایم که تا آخرین لحظه وقتِ خود را به انجام کارهای بیهوده بگذرانیم و در کمترین زمان ممکن انتظار داریم که به مقصد برسیم، بنابراین وجود ترافیک و راه بندانِ ناخواسته ما را به انجام حرکات ژانگولر وادار خواهد کرد!

کمبود اعتماد به نفس

تمامی ضعف ها و کاستی ها در روابط اجتماعی‌امان را پشت فرمان بر روی ماشین‌های دیگر خالی میکنیم!

آدرنالین

عدم وجودِ پیست مناسب و شرایط سخت و دست پا گیر برای گرفتن مجوز ورود به این مکان‌ها باعث می‌شود که آدرنالینِ جوان‌ها در معابر عمومی تخلیه شود!

خودبرتربینی

تمامی افراد حق دارند که خودرو تهیه کنند و با آن‌ها به عبور و مرور بپردازند، بدانید وجود ماشین‌های زیادی که درگیر ترافیک شده‌اند باعث خوردن حق شما نمی شود و نیازی به انتقام‌گیری نیست!

موزیک

موزیک های زیادی هستند که می‌توانند به شما حس راننده فرمول یک را القاء کنند!

تصادف

همیشه فکر می کنیم که تصادف برای ما نیست و فقط گریبان‌گیر بقیه خلق‌الله می‌شود!

راه حل چیست؟

کمی زودتر بزنید بیرون، راجع به ساعت‌های ترافیکی بیشتر تحقیق کنید و مسیر بهتر را انتخاب کنید و هم‌چنین برای مواقعی که در ترافیک گیر کردید، سیستم صوتی را با فایل‌هایِ صوتی آموزشی یا موزیک‌های آرام آشنا کنید! اگر سروصدای بیرون کلافه‌تان کرده، بدانید که راه فراری ندارید و مشکل با گازدادن حل نمی‌شود. ریلکس باشید و شیشه را بالا بکشید! تهویه مطبوع را برای این وقت‌ها ساخته‌اند.

به نظرتان چه مواردی دیگری می‌تواند در این لیست قرار بگیرد؟

 

منبع: carnoter

10 دیدگاه

  1. بنظر من دو عامل رو فراموش کردین یکی اینه که ایرانی ها از تهویه مطبوع ماشین از ترس مصرف بنزین استفاده نمیکنن…تو تابستان داغ تهران پشت ترافیک حاضرن از دود و گرما بمیرن ولی کولر روشن نکنن پشتشون خیس عرقه ولی حاضر به روشن کردن کولر نیستن…عامل دوم دنده اتوماتیک نبودن ماشین هاست که راننده رو تو خیابان های شلوغ داعون میکنه و باعث میشه راننده عصبانی و بی حوصله بشه…رانتدگان ماشین های دنده اتوماتیک خیلی بهتر رانندگی میکنن

  2. مال اینه که تا دیر بجنبی یه نفر میپیچه جلوت.توی ترافیکم یه عده همش زیگزاگ میرن بدون راهنما و هیچی. دلیل بعدیشم ماشین دنده ایه. برای اینکه زورمون میاد معکوس بدیم و سرعت رو کم نمیکنیم. دلیل بعدی هم کم خرج بودن هزینه تعمیر و صافکاری پراید و وانت بار هست. دلیل بعدی مسافرکشا هستن که تاخت و تاز میکنن واسه دو تا مسافر بیشتر و یه قرون بیشتر.

  3. اول این که چند روزه دوباره حرف بنزین داغ شده خدا بدادمون برسه
    دوما نویسنده عزیز که می گن بنزین ارزون یکی از علت های سرعت رفتنه حالا بنزین گرون بشه افراد بدبخت می شینن خونه و راه رو برای پول دارا با ماشین دهها میلیونی باز میکنن که بیشتر بگازن.
    اون عزیزی که می گه با ماشین دنده دستی رانندگی سخته ایشون راننده نیستن راننده ایی که نتونه یا زورش میاد یه کلاج بگیره که راننده نیس البته نظر شما مهترمه اما من فقط دنده دستی دوست دارم فقط

    1. شما دوست داری برو بخر دلیل نمیشه به کسی که ۲۲ ساله راننده هست و بالای ۵۰ مدل ماشین رونده توهین کنی.دنده دستی مال خاور و مسافر کشیه.دنده دستی اگه خوب بود توی دنیا درحال ریشه کن شدن نبود.شما از کارشناسان بنز و بی ام دبلیو و تویوتا بیشتر میفهمید؟

  4. تنها و تنها دلیل این همه خود بزرگ بینی تیک آف لایی اذیت وآذار سایرین لج بازی سبقت ها ی بی مورد تعجیل بوغ ممتد و…بی فرهنگی خود برتر بینی حماقت و جاه طلبی و نبود قوانین سختگیرانه است پلیس فقط به شیشه دودی و نبستن کمر بند حساس است در اتوبان به سرعت بالای 120 اما میبینیم که رانندگان ایرانی که اتفاقا کم تجربه ترین و مبتدی ترین ها در جهان هستند به نقل از آمار بین المللی جاده و خیابان را با کورس اتومبیل سواری اشتباه فرض کرده و فقط تند رفتن را یاد گرفته اند بارها پیش آمده مهع خود را از محلکه تصادم نجات دادم ج زمانی که پیاده بودم چ سواره امنیت در رانندگی حلقه مفقوده است

  5. ١-اكثرأ مشكلات اقتصادي و روحي زيادي داريم، كه منشاء بسياري از آنها نبود عدالت در جامعه است!
    يكي از جاهايي كه فكر ميكنيم با ديگران برابر هستيم و ميتوانيم حق خود را بگيريم، زمانيست كه پشت رل نشسته ايم!
    ٢- وجود عقده هاي سربسته و عدم امكان عرضه وجود در جامعه به سبب محدوديت هاي جنسيتي، باعث شده كه خيابان ها محل ابراز وجود براي برخي افراد شود!
    ٣- فرهنگ لمپنيسم و مبارزه با قانون براي ما تبديل به ارزش شده، يكي از جاهايي كه قانون شكني به وفور ديده ميشود ، در هنگام رانندگي است
    ٤-وجود قانون هاي بسيار در تمامي امور زندگي، باعث تنفر از قوانين و قانون گريزي شده، يكي از جاهايي كه ميتوان قانون را شكست و جريمه نداد ، رانندگيست!

  6. شاید اگه فضای داخل اتومبیل کمی جذاب باشه و آدم لذت بیشتری از پشت رول بودن ببره کمتر عجله ای در کار باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا