موشکنظامی

توان موشکی ایران از دید تحلیلگران غربی

این مطلب صرفا در مورد نظر و تفکر غربی ها در مورد توان موشکی ایران گردآوری شده که اثبات نشده و ممکن است با واقعیت موجود و ادعایی متفاوت باشد.

در ادامه حملات موشکی روسیه و آمریکا، ایران سوریه را با موشک مورد هدف قرار داد. شلیک 6 موشک کوتاه برد بالستیک ذوالفقار به اهداف از پیش تعیین شده در سوریه، برنامه موشکی ایران را به صدر اخبار برد. برنامه موشکی ایران، چهار دهه عمر دارد و به 8 سال جنگ با عراق و رقابت با اسرائیل بر می گردد. موشکهای ایران به مرور زمان دارای دقت بالا و برد بلند شده اند.

خاستگاه علاقه ایران به موشکهای بالستیک در جنگ سالهای 1980 -88 مابین این کشور و عراق است از نظر تعداد و فن آوری، از نیروی هوایی عراق برتر بود، ایران قادر به کسب برتری هوایی و دقت در بمبارانهای اهداف داخل خاک عراق نبود.

در پاسخ، ایران شماری موشک بالستیک کوتاه برد اسکاد بی (R-17 ) ساخت کشور شوروی را از لیبی خریداری کرد. حملات موشکی عراق به شهرهای ایران و پاسخ متقابل ایران با استفاده از حملات موشکی به “جنگ شهرها” مشهور شد. به علت دقیق نبودن این موشکها، شهرها اهداف آسانی به شمار می آمدند.

نیاز به موشک بالستیک در زمان جنگ و همچنین دشمنی با اسرائیل، ایران را به سمت توسعه صنایع موشکی رهنمون کرد. اولین موشکها، کپی موشکهای اسکاد بی موجود بودند. موشک شهاب 1 بر پایه موشک اسکاد بی ساخته شده بود. تخمین های NTI نشان می داد که ایران دویست تا سیصد موشک در زرادخانه خود دارد. سوخت مایع موشک شهاب 1 قادر به حمل 2000 پوند سر جنگی انفجاری تا مسافت 300 کیلومتر بود. اما به مانند موشکهای اسکاد بی دقت لاز م را دارا نبود. نیمی از سرجنگی شهاب 1 می توانست تا 800 متری هدف برخورد کند و مابقی آن مسافت دورتری نسبت به هدف برخورد می کرد. نسخه دیگری از این موشک به نام شهاب -2 برد 500 کیلومتر داشت. در حال حاضر هر دو مدل موشک به دلیل نسل جدید موشکها که از سوخت جامد استفاده می کنند، از رده خارج شده اند.

سومین موشک به نام شهاب -3 در حقیقت نسخه ای از موشک کره شمالی به نام نودونگ است. هدف پیونگ یانگ از تولید موشک نودونگ که از توسعه موشک اسکاد بی ساخته شده است، هدف قرار دادن پایگاه های آمریکا در ژاپن از پنینسولا در کره شمالی است. در مورد برد مسافتی شهاب-3 چندین ادعا وجود دارد. NTI بیان می کند که بیشینه برد این موشک 1000 کیلومتر است که از برد موشک نودونگ-1 کمتر است. مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیکی می گوید: برد مسافتی نودونگ-1، 1500 کیلومترو بردی مسافتی شهاب-3 را 1900 کیلومتر اعلام کرده است که پیشرفت قابل ملاحظه ای نسبت به نودونگ-1 محسوب می شود.

در حالیکه نودونگ-1 و شهاب-3 برد بیشتری نسبت به مدلهای قدیمی دارند، از دقت کمتری هم برخوردارند. نیمی از سر جنگی به فاصله 2.5 کیلومتری هدف برخورد می کند و بقیه سر جنگی به فاصله دورتری از هدف اصابت می کند. اولین آزمایش ایرانی موشک شهاب-3 در سال 1998 انجام شد و در سال 2003 به فاز عملیاتی وارد شد. متخصصان کنترل تسلیحات گمان می کنند که کره شمالی خط تولید کامل موشک نودونگ را به ایران فروخته است، در حالیکه بعضی دیگر عقیده دارند ایران در ازای تامین منابع مالی توسعه موشک، 150 موشک از کره شمالی دریافت کرده است.

بر مبنای موشک شهاب-3، حداقل یک موشک قدر-1 ساخته شد که بنا بر گزارشها از برد کمتری برخوردار است ولی دقت بیشتر%

14 دیدگاه

  1. اگر خدا بخواد در زمینه موشکی بیش از پیش پیشرفت میکنیم . امیدوارم صنعت موشکی هیچوقت دست اصلاح طلبان نیفته وگرنه به عاقبت صنعت خودرویی منجر میشه

    1. ادمین اگر این نظر رو تایید کردی باید نظرم رو منم بنویسم که یادی کنیم از زمانی که تمام دنیا به ما پشت کرد حتی پژو قطعه ی ماشین های ۳۰ سال پیشش رو به ما نمیداد . یادش بخیر عجب آشغال هایی تولید شدن زمان تحریم ها

    2. توانايي بالايي تو از ،اب گل الود ماهي گرفتن داري. حالا اون چيزايي دست اصلاح طلبا نيستن واقعا در رده ي جهاني پيشرفت داشتن

    3. هيچكس دلش نميخواد كشورش و نيروي نظاميش ضعيف باشبه،بحث رو سياسي نكنيد،جواب داريم بديم اما از عاقبتش ميترسيم پس لطفا به سمت دلخواه خودتون نبريد بحث رو.

      1. بله همونجور که هسته ای خراب شد بله مشخصه همچی الان روابطمون عالی من چقدر خوشحالم!!!!!
        فقط نمیدونم چرا فقط تو صنعت خودرو وارد شد بقیش که هروز نقض میشه ‌. خوبه تا قبل میگفتن چرا موشک میسازید میزنید

      2. در زمینه سیاسی خیلی با شما موافقم هیچکس مخالف توان نظامی کشورش نیست منتها خوب است که قدرت نظامی کاملا در اختیار مردم هر جامعه و توده ای باشد و چه بسا در این جوامع بسیاری از نخبگان با جون و دل در پیشبرد این هدف سهیم شوند

        1. بله حق كاملا با شما ميباشد،مساله نظامي و قدرت تدافعي يك مسأله فراجناحي و ملي ميباشد

    4. همانطور که ابتدای متن نوشته شده : «این مطلب صرفا در مورد نظر و تفکر غربی ها در مورد توان موشکی ایران گردآوری شده که اثبات نشده و ممکن است با واقعیت موجود و ادعایی متفاوت باشد.»

    5. البته ک محافظه کارها توهم بخش خودروسازی ایران هم بودن و این قشر روشن فکر جدید#1400 ثابت کرد ک در ایران بخش مافیای خودروساز موجوده!!

  2. این مقاله خیلی خواسته نشان بده ایران هر چی داره از لیبی،کره شمالی ، چین و … گرفته و تو این ۳۰ سال خودمون کار خاصی نتونستیم بکنیم!
    البته سرمایه گزاری ایران در بحث موشکی کره ، کار عاقلانه ای است اما الان ما از کره در خیلی موارد جلوتریم!

    1. پس بشنو و باور نکن اینا همون آبگرمکن های قدیمیه 6 تا زدن ب سوریه یدونش ب نزدیک ب هدف هم نخورد!

      1. البته اصلاح ميكنم حرف شما را :
        ٦ موشك به سوريه پرتاب شد كه قطعا كار به جا و درستي بود،از اين ٦ موشك يكي دقيقا به هدف اصابت كرد،موشك دوم با فاصله حدود يك كيلومتر از هدف اصابت كرد،موشك سوم در نقطه اي غير مسكوني در سوريه فرود آمد و ٣موشك باقيمانده هم در خاك عراق فرود آمدند

  3. انصافاً دم همه کسایی که واسه برنامه موشکی ایران زحمت کشیدن گرم . به خصوص شهید طهرانی مقدم. کاش تو صنعت هسته ای و هوا و فضا هم میتونستیم بیشتر از اینا پیشرفت کنیم . کاش بعضی مدیرای بی لیاقت نجومی بگیر نبودن و جاشون انسانهای مخلص و وطن پرست بودن تا وضع اقتصاد درست میشد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا