نگاهی بر بوگوارد BX7؛ آلمانی‌ها دست در دست چینی‌ها

شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۶ | 5 نظر

نگاهی بر بوگوارد BX7؛ آلمانی‌ها دست در دست چینی‌ها

شاید برند بورگوارد برای کمتر کسی شناخته شده باشد و حدود ۵۰ سالی بود که دیگر خودرویی با لوگوی لوزی شکل این کمپانی تولید نمی‌شد. اما در نهایت نوادگان آقای کارل بورگوارد تصمیم گرفتند کارخانه‌ای که روزی جدشان رها کرده و تن به ورشکستگی داده بود را دوباره احیا کنند. البته برای این کار از چینی‌ها کمک خواسته‌اند و تولید خودروهایشان را به چشم بادامی‌ها سپرده‌اند و خود با استخدام مهندسانی مطرح در دفترهایشان در آلمان، به طراحی خودروهایشان می‌پردازند.

چند ماهیست که صحبت‌هایی درمورد حضور این برند در ایران زده می‌شود و شرکت کیان موتور وارنا نیز به عنوان نمایندگی رسمی وارد کننده بورگوارد اعلام شده است. هردو مدل کمپانی آلمانی یعنی BX7 و BX5 برای ورود به ایران برنامه ریزی شده‌اند و به زودی شاهد حضور این آلمانی‌ها در خیابان‌ها خواهیم بود. در ادامه نیز نیم نگاهی به مشخصات و ویژگی‌های مدل بزرگتر یعنی BX7 خواهیم داشت.

بورگوارد برای بازگشتی پرفروغ، دست روی محبوب‌ترین خودروهای این روز‌ها یعنی SUVها گذاشته است. این کلاس خودرویی محل مناسبی برای نمایش خوی لوکس سازی این کمپانی به شمار‌ می‌آید و می‌تواند موفقیت را برای آنان تضمین کند. ‌BX7 یک شاسی بلند میان سایز لوکس است که خودروهایی مانند آئودی Q5 و بی ام و X3 در این دسته قرار می‌گیرند. در ایران نیز این خودرو باید با کره‌ای‌هایی مانند سانتافه و سورنتو به رقابت بپردازد.

ماشین طولی حدود ۴.۷ متر و عرضی حدود ۱.۹ متر دارد که شبیه به ابعاد Q5 مدل ۲۰۱۳ است. علاوه بر این شباهت در ابعاد، BX7 در قسمت‌هایی مانند خطوط سقف، ستون عقب، چراغ‌های عقب و سپرهای جلو کم شباهت به هم وطنش نیست. متاسفانه BX7 طراحی مستقلی ندارد و در قسمت‌هایی از خودرو ردپای کپی برداری دیده می‌شود که کمی خصلت چینی بودن آن را به نمایش می‌گذارد. کافیست کمی دقت کنیم تا متوجه شباهت طرح خطوط جلوپنجره با خودروهای جدید بیوک شویم.

این حرف‌ها بدین معنی نیستند که طراحی BX7 جذاب نیست. علیرغم اینکه نشانه‌هایی از دیگر خودروها در این SUV دیده می‌شوند، اما نحوه قرار گیری اجزا و ترکیب آن‌ها، طراحی قابل قبولی را ایجاد کرده‌ است. البته این کپی برداری‌ها قطعا به مذاق خریدارن اروپایی خوش نخواهد آمد.

همانند سایر رقیبان این کلاس خودرویی، در طراحی  BX7 نیز از المان‌هایی استفاده شده تا آن را اسپورت‌تر نشان دهد. جلوپنجره‌ای بزرگ و خطوط تیز روی کاپوت که تا کناره‌های آن کشیده شده‌اند جزو همین المان‌ها به شمار می‌آیند. در نمای پشتی هم سپری بزرگ و دوخروجی اگزوز به جذاب‌تر شدن خودرو کمک شایانی کرده‌اند.

علاوه بر نسخه معمولی، بورگوارد نسخه Touring Sports (به اختصار TS) را به فروش خواهد رساند که مهم‌‌ترین تغییرات آن در بدنه، جلوپنجره‌ای با طرح‌های لوزی شکل، ورودی هوای عریض‌تر، چرخ‌های بزرگتر و اسپویلر سقف هستند. البته مشخص نیست که شرکت کیان موتور به عنوان واردکننده رسمی بورگوارد این مدل را نیز به بازار ایران عرضه می‌کند یا نه.

درمقایسه با طراحی‌ داخلی خودروهای امروزی، BX7 در این بخش امتیاز قابل قبولی دریافت می‌کند. در داشبورد از پلاستیک‌ نرم و با کیفیت استفاده شده است. پوشش صندلی‌ها از چرم و با دوخت لوزی شکل هستند. نوارهای آلمینیومی در جای جای کابین دیده می‌شوند و در کل چینش اجزا به نحو احسن صورت گرفته است. سیسستم اطلاعات و سرگرمی با مانیتور ۱۲.۳ اینچی به راحتی به گوشی‌های اندروید و IOS متصل می‌شود و نسبت به فرامین صوتی راننده حساس است. در مدل TS کابین به دو رنگ تزیین می‌شود و برخی امکانات که در مدل استاندارد وجود ندارند به آن اضافه می‌شود. خریداران می‌توانند بین مدل‌های ۵، ۶ و ۷ صندلی یکی را انتخاب کنند که البته مشخص نیست که در ایران خریداران می‌توانند همچین انتخابی داشته باشند.

موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژر وظیفه تولید قدرت ۲۲۱ اسب بخاری مورد نیاز این ماشین را برعهده دارد. همچنین گشتاور ۳۰۰ نیوتون‌متری در دور ۱۵۰۰ به چرخ‌ها منتقل می‌شود. طراحی این موتور در شرکت فوتون چین با کمک میتسوبیشی صورت گرفته است. همچنین گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک بر روی ماشین قرار می‌گیرد. همه مدل‌ها با سیستم AWD به فروش خواهد رسید که ۹۰ درصد قدرت موتور را در حالت عادی به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند و در مواقع مورد نیاز این نسبت تغییر می‌کند و قدرت بیش‌تری به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

صفر تا صد ‌‌BX7 زیر ده ثانیه طول می‌کشد و حداکثر سرعت آن نیز به 206 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. در مدل TS، موتور کمی تقویت شده و می‌تواند ۲۳۵ اسب بخار تولید کند و حداکثر سرعت نیز به مقدار ۲ کیلومتر بر ساعت افزایش می‌یابد.

بورگوارد قصد دارد به زودی مدل هیبرید BX7 را نیز عرضه کند که وارد شدن آن به ایران قطعا به فروش مدل استاندارد آن بستگی دارد و چه بسا اصلا به بازار کشور راه پیدا نکند. کمپانی وعده داده است که قدرت کلی مدل هیبرید ۴۰۱ اسب بخار خواهد بود و این درحالیست که مصرف میانگین ۲.۲ لیتری به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر به دست خواهد آمد که اعداد فوق‌ العاده‌ای هستند.

هرچند بیش‌تر خودروهایی که در چین تولید می‌شوند نمی‌توانند استانداردهای ایمنی اروپایی را کسب کنند، اما BX7 یک استثنا به شمار می‌آید و کمپانی ادعا می‌کند که این ماشین می‌تواند در تست‌های تصادف امتیاز بالایی را کسب کند. برای حضور در بازارهای اروپایی،‌ بورگوارد مجبور شده است که امکانات ایمنی مختلفی برای خودرویش در نظر بگیرد. کیسه هوای سرنشینان جلو، جانبی و پرده‌ای، ۶ کیسه‌ هوای موجود در BX7 هستند. همچنین صندلی‌های ردیف سوم به کمربند ایمنی مجهز شده‌اند. سیستم هشدار نقطه کور، راهنمای تابلو‌های هشداردهنده در خیابان‌ها، هشدار خواب آلودگی و دوربین ۳۶۰ درجه نیز در این SUV وجود دارند.

شرکت وارد کننده بورگوارد در ایران هنوز صحبتی در مورد قیمت این SUV به میان نیاورده است. با این حال با توجه به قیمت BX7 در بازار چین که برای مدل پایه حدود ۱۰۰ میلیون تومان می‌شود، انتظار می‌رود که در ایران برچسب قیمتی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیونی را بر روی این خودرو شاهد باشیم. قیمت گذاری این ماشین و تبلیغات شرکت وارد کننده در موفقیت این ماشین در ایران نقش بسزایی ایفا خواهند کرد. مشابه داستان بوگوارد آلمانی‌ و چینی‌ها را پیش از این در برند ام جی انگلیسی نیز شاهد بودیم که با عملکرد نه چندان مناسب وارد کننده، این شرکت نتوانست به توفیق چندانی در بازار ایران دست پیدا کند. حال باید منتظر بمانیم تا ببینیم چه سرانجامی در انتظار یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان آلمانی خواهد بود.

 

 

 

 


5 دیدگاه

  1. ایمان | آذر 1, 1396 | لینک نظر

    بورگوارد ربطی به ام جی نداره
    بورگوارد. نیم قرن هیچ فعالیتی نداشته و تنها نام دارد ولی ام جی به طور متوالی به طراحی خودرو مشغول بوده حالا تحت مالکیت بی ام و یا سایک

    همین بورگوارد هم خودرو ساز کاملا المانی هست. ولی نه با ریشه و اصالت بقیه بلکه خودروسازی نوپا محسوب میشه ولی با تگنولوژی المان

    توان و گشتاور تو خودرو مهم هست ولی کتفی نیست همه فاکتوررها مهم هستند برای همین خودروی المانیبا توان کمتر عملکرد بسیار بهتر از بقیهخودرو ساز ها داره یا خودروی ژاپنی با قدرتی بسیار کمتر از چین و کره بسیار بهتر هست
    در ضمن برای شخصی که نوشته توانش کم هست خودروهای بنز و بی ام و اگر توان بیشتر بدهند دارای تویین توربو هستند و باتک توربو در همین حد هستند اگر بخواهند این اعداد نیز با تک توربو بالاتر نیز می رود ولی تفتوت در عملکرد چندان فرقی نخواهد کرد ضمن گران تر شدن ساخت موتور و کاهش طول عمر و افزایش استهلاک برا اکثرا در یک رنج هستند

  2. sunmartin | مرداد 8, 1396 | لینک نظر

    پژو در مدل 208 توربو با یک موتور 1.6 میتونه 225 اسب بخار تولید کنه البته پژو و بی ام دبلیو به ساخت بهترین موتورهای دنیا مشهور هستند
    خیلی از خودروها رقم بالاتری از یک موتور 2 لیتری توربو با تورک بیشتر میتونن استخراج کنند

  3. sunmartin | مرداد 7, 1396 | لینک نظر

    این برند چینی شده هر جا سخن از چین به میان میاد دیگه نمیشه گفت کمپانی اصلی و آلمانیه قدرت 221 اسب بخار با توربو برای یک موتور 2000 سی سی اصلا جالب نیست حداقل با اوربو قدرتی بالای 260اسب باید تولید میکرد بهر حال نمیشه پیشاپیش قضاوت کرد اما تجربه نشان داده چینی ها با هر شرکتی همکاری کردن یا اون شرکت تصاحب کردن اون شرکت کیفیتش پایین اومده

    • در پاسخ به: sunmartin

      رامین | مرداد 8, 1396 | لینک نظر

      حرف رو هوا زدن که کنتور نمیندازه ???

    • در پاسخ به: sunmartin

      shaahin e | مرداد 8, 1396 | لینک نظر

      شما داری حرف های عجیبی میزنی و دلایلش مشخص نیست . بی ام و ۵۲۸ مگه داره با موتور ۲۰۰۰ چه قدرتی تولید میکنه ؟ ۲۶۰؟ یا بنز ای ۲۵۰ مگه ۲۶۰ اسب تولید میکنه ؟ یا لکسس ان ایکس هم موتور دوهزار سی سی داره ۲۳۵ قدرت داره . چرا از چینس به قول خودت انتظار ۲۶۰ اسب داری