اسلایدربررسیژاپنی

بررسی لکسوس RX200t مدل 2016

نقاط قوت لکسوس RX200t

 

  • امکاناتی که بطور پایه وجود دارند
  • کابین ساکت، آرام، با کیفیت و جادار
  • کیفیت ساخت بالا
  • ایمنی فعال
  • سواری نرم
  • موتور پر قدرت که برای اکثر راننده ها کافی است
  • تعویض دنده نرم و روان

 

نقاط ضعف لکسوس RX200t

 

  • غیر عادی و غیر منطقی بودنِ سیستم اطلاع رسانی و سرگرمی (infotainment)
  • قابلیت های دینامیکی نه چندان خوب
  • مشکل تورک اِستیر (Torque steer) : این مشکل سبب می شود خودرو هنگام شتاب گیری سریع به یک سمت کشیده شود. تورک اِستیر در خودرو های دیفرانسیل جلو اتفاق می افتد و علت آن، توزیع نامتعادلِ نیرو بین چرخ های جلو است
  • فضای بار کوچک
  • بوق ها و هشدار های بیش از حد
  • سبک طراحی که یا عاشقش می شوید، یا نسبت به آن حس تنفر خواهید داشت
امتیاز بندی لکسوس RX200t توسط نشریه استرالیایی کار اَدوایس (CarAdvice)
امتیاز کلی 7.5
عملکرد موتور و مصرف سوخت 7.5
راحتی و فضای کابین 8.0
تکنولوژی و ارتباطات 6.0
قیمت و امکانات 9.0
سواری و هندلینگ 7.0

کمپانی ژاپنی لکسوس، روی این موضوع تاکید زیادی دارد که لکسوس RX200t مدل 2016 که در نمایشگاه بین المللی خودروی شانگهای معرفی شد، خودرویی کاملا جدید است. دیگر خبری از آن طراحی قدیمی نیست و جای آن را چهره ای خشن و جسور گرفته است.

مطلب مرتبط: بررسی لکسوس NX200t در ایران

اما سوالی که مطرح می شود این است: آیا لکسوس RX200t فقط ظاهری جدید دارد یا باطن و خصوصیات رانندگی آن نیز تغییر کرده است؟ آیا استفاده از یک موتور چهار سیلندرِ کم حجمِ توربو برای این خودرو انتخاب صحیحی بوده است؟ (بطور مثال آکیورا MDX و اینفینیتی QX60 که هر دو در سگمنت یکسانی با RX200t قرار می گیرند، با موتور چهار سیلندر عرضه نمی شوند)

قدمت مدل RX از لکسوس تقریبا به 18 سال می رسد که لکسوس RX300 مدل 1999 اولین مدل از این شاسی بلند ژاپنی در بازار آمریکا بود. در سال 2004، لکسوس RX330 با ظاهری جدید و یک موتور 3.3 لیتری معرفی شد. در مدل 2007 از این خودرو، لکسوس از یک موتور 3.5 لیتری شش سیلندر V شکل استفاده کرد که نام آن نیز به RX350 تغییر کرد و پس از آن در سال 2010 این خودرو چهره تازه ای پیدا کرد.

برند لکسوس کمی گیج کننده به نظر می رسد. برای مدتی طولانی، این کمپانی ژاپنی با روشی سنتی و معمولی خودرو هایی بسیار خوب تولید می کرد. شاید بتوان گفت این خودرو ها برای افرادی مناسب بودند که دوست داشتند خودرویی با ویژگی های آلمانی ها داشته باشند، اما تحمل مشکلات و دردسر های احتمالی یک خودروی آلمانی را نداشتند. شاید هم افرادی که قصد خرید یک اتومبیلِ لوکس با قیمتی مناسب داشتند.

چند سال پیش، آکیو تویودا (Akio Toyoda)، رئیس کمپانی تویوتا (شرکت مادر)، این ایده را مطرح کرد که خودرو های لکسوس نیاز به جذابیت و انرژی بیشتری دارند. در همین راستا، آکیو تویودا دیگر اجازه نداد گروهی از مردان سالخورده ژاپنی کار طراحی خودرو های لکسوس را کامل کرده و به پایان برسانند، بلکه این کار را به طراحان جوانِ ژاپنی واگذار کرد.

نتیجه این کار، زبان طراحی جدید لکسوس است که می توان آن را جسورانه، جلب توجه کننده و نسبتا خشن توصیف کرد که در آن شاهد گوشه های تیز هستیم. از ویژگی های بارز در طراحی RX200t، می توان به تیره رنگ بودنِ حد فاصلِ بین پنجره درب عقب و شیشه عقب اشاره کرد که اصطلاحا “سقف شناور” نامیده می شود و باعث می شود در نگاه اول به نظر برسد سقف خودرو در هوا معلق است. در واقع RX200t اولین محصول از لکسوس است که “سقف شناور” دارد. لکسوس امید دارد این زبان طراحی بتواند مشتریان تازه ای را به سمت این برند لوکسِ ژاپنی جذب کند. با این وجود، پشت این چهره جدید، همان لکسوسِ قدیم وجود دارد که در بسیاری از موارد هیچ تغییری نداشته است. از خصوصیات مثبتی که هنوز در لکسوس یافت می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارزش خرید بالا نسبت به قیمت
  • لیست کاملی از تجهیزات و امکانات بطور پایه
  • گارانتی و خدمات پس از فروش مناسب
  • دوام بالا

مطلب مرتبط: تست تصادف لکسوس ان ایکس 300h

در بازار استرالیا که پتانسیل بالایی برای فروش خودرو های شاسی بلند دارد، لکسوس RX چیزی در حدود یک سومِ کل فروش این برندِ ژاپنی را به خود اختصاص داده است. بنابر این، با معرفی موتور چهار سیلندر توربو برای RX200t که در آن نیروی موتور به چرخ های جلو منتقل می شود، این شاسی بلندِ ژاپنی مشتریان زیادی خواهد داشت.

این موتور کوچکِ چهار سیلندرِ 2.0 لیتری با حداکثر 235 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور، با در نظر گرفتن وزن سنگین RX200t که معادل 1995 کیلوگرم است، عملکرد نسبتا خوبی از خود نشان می دهد. این موتور از نوعی سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ با نام VVT-iW بهره می برد که برای اولین بار در مدل NX200t با موتور 8AR-FTS معرفی شد. از خصوصیات سیستم VVT-iW می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش مصرف سوخت و میزان آلایندگی در دور های پایین
  • افزایش عملکرد در دور های بالا
  • افزایش گشتاور در تمام دور ها

لکسوس مدعی است که این خودرو می تواند در عرض 9.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد که 1.2 ثانیه در مقایسه با لکسوس RX350 کندتر است. البته RX200t در واقعیت بسیار تند و تیز تر از آنچه اعداد و ارقام نشان می دهند عمل می کند: بطور مثال هنگام سبقت گرفتن که به شتاب گیری سریع نیاز است، این خودرو حس سنگینی و کندی به راننده القا نمی کند.

اما مشکلی که این خودرو به جهت دیفرانسیل جلو بودن از آن رنج می برد، مشکل تورک اِستیر است که برخی اوقات شاهد آن هستیم و بیشتر در جاده های خیس اتفاق می افتد. در این حالت، چرخ های جلو چسبندگی کافی ندارند که به طور مثال هنگام خروج از پیچ رخ می دهد.

در طول مدت یک هفته ای که این خودرو را برای تست در شهر بریزبِن واقع در سواحل شرقی استرالیا در اختیار داشتیم، چندین بار با بارش باران مواجه شدیم که در این شرایط، RX200t با مشکل کمبود چسبندگی دست و پنجه نرم می کرد. حتی برخی مواقع در جاده های خشک هم با این مشکل برخورد کردیم: به طور مثال هنگام پیچیدن به چپ یا راست در سربالایی یا زمانیکه قصد دارید پس از سبز شدنِ چراغ با سرعت راه بیافتید. در این شرایط، در حالیکه RX200t تلاش می کند چسبندگی لازم را ایجاد کند، با صدای جیغ یا بوکسوات کردنِ بیش از حدِ چرخ های جلو مواجه خواهید شد.

 

علت بروز مشکل تو

رک اِستیر به سادگی توسط علم فیزیک قابل توضیح است: نیروی موتور در لکسوس RX200t فقط به چرخ های جلو منتقل می شود و خودرو هم در سربالایی قرار دارد. در چنین شرایطی، به جهت بوستِ توربو ناگهان گشتاور به چرخ های جلو منتقل می شود و چون وزن کافی روی چرخ های جلو قرار ندارد، چسبندگی به میزان لازم نیست. این مشکل در تویوتا کلاگِرِ دیفرانسیل جلو هم وجود دارد، اما با این تفاوت که در لکسوس RX200t شدتِ آن کمتر از کلاگِر است.

هنگام رانندگی با RX200t، اثری از اسپرت بودن در این شاسی بلندِ ژاپنی نخواهید یافت. البته نباید انتظار خصوصیات اسپرت از RX200t داشته باشید، چرا که اولویت در این خودرو با فراهم کردنِ راحتی و آرامش سرنشینان است و می توان گفت نسبتا خوب از عهده انجام این کار بر می آید. لکسوس مدعی است RX200t در زمینه هندلینگ بی رقیب است. شاسی این خودرو تقویت شده است تا علاوه بر افزایش پایداری خودرو در مسیر های مستقیم، در پیچ ها راننده کنترل بیشتری روی خودرو داشته باشد. همچنین لکسوس مدعی است سیستم تعلیقِ کاملا مستقلِ RX200t، طوری تنظیم شده تا در کنار سواری بسیار نرم، هندلینگ خوبی هم ارائه دهد. با این وجود، اگر قابلیت های دینامیکی برای شما اهمیت زیادی دارد، بهتر است بدانید با اعمال کمترین فشار به این خودرو در پیچ ها، هندلینگ ضعیف RX200t آشکار شده و احساس می کنید خودرو به سختی از پس حفظ تعادلش بر می آید.

با این وجود، زمانیکه RX200t به حرکت در می آید، متوجه می شوید که با یک شاسی بلندِ بسیار توانا طرف هستید. این خودرو گشتاور قابل توجهی را در اختیار راننده قرار داده و کیفیت سواری آن به طرز غیر قابل باوری خوب است. RX200t می تواند به خوبی ناهمواری های مسیر را جذب کند و کمترین میزان ضربه را به کابین انتقال دهد تا آرامش سرنشینان به بهترین شکل ممکن حفظ شود.

در حقیقت می توان فضای داخلی لکسوس RX جدید را بخش جالب و درخشانِ آن به حساب آورد. کیفیت ساخت و نوع مواد بکار رفته در کابین، بافت چرم بکار رفته و حسی که با لمس کردن بخش های مختلف داشبورد به شما دست می دهد، همگی نشان از سطح بالا بودن و کیفیت دارند که همین موارد باعث شده RX جدید در این بخش، از بسیاری جهات یک پله بالاتر از مرسدس بنز GLE و بی ام و X5 باشد (البته کابین RX جدید به پای فضای داخلی آئودی Q7 جدید نمی رسد که در کلاس خودش رتبه اول را دارد).

مطلب مرتبط: بررسی لکسوس IS 200t مدل 2017؛ سدانی اسپرت، اما کُند

صندلی های جلو علاوه بر مجهز بودن به گرمکن و سردکن، فوق العاده راحت هستند. همچنین سرنشینان عقب هم احساس راحتی خواهند کرد و قلاب های ایزوفیکس برای صندلی کودک در این قسمت به راحتی قابل دسترسی هستند. ما توانستیم به راحتی دو صندلی کودک را در RX نصب کنیم، اما نکته جالب اینجاست که سواری فوق العاده نرم این شاسی بلند لوکسِ ژاپنی سبب شد تا کودکان به سرعت به خواب فرو روند.

در ردیف عقب این خودرو، سه نفر می توانند فضایی راحت را تجربه کنند، البته به شرطی که نفر وسط زیاد درشت اندام نباشد. بر خلاف بی ام و X5 یا آئودی Q7، متاسفانه لکسوس RX جدید قابلیت داشتن ردیف سوم صندلی را ندارد و اگر برخی اوقات نیاز به صندلی ششم و هفتم پیدا می کنید، در لکسوس RX جدید این امکان وجود ندارد.

با این حساب، ممکن است تصور کنید که این خودرو فضای بار بسیار بزرگی دارد، اما باید بدانید که فضای بار RX200t به طرز عجیبی کوچک بوده و گنجایش آن فقط 466 لیتر است. علاوه بر این، پس از باز کردنِ درب صندوق، قسمت پایینی ورودی فضای بار ارتفاع زیادی دارد که در برخی شرایط می تواند مشکل ساز باشد. بطور مثال قرار دادن یک کالسکه بچه برای والدین می تواند با دشواری همراه باشد.

برای مقایسه بد نیست بدانید آئودی Q7 جدید فضای بار بسیار بزرگی دارد که گنجایش آن به 870 لیتر می رسد و حجم فضای بار بی ام و X5 هم معادل 650 لیتر است. حتی بی ام و X3 که در مقایسه با لکسوس RX بسیار کوچک تر است، 550 لیتر فضای بار در اختیارتان قرار می دهد که 84 لیتر بیشتر از RX است.

اما از نکات مثبت در خودروی مورد تست ما، می توان به صفحه نمایش بسیار بزرگِ 12.3 اینچی سیستم اطلاع رسانی و سرگرمی (Infotainment) آن اشاره کرد که باعث می شود صفحه نمایش های کوچک استفاده شده در خودرو های رقیبِ RX، در مقایسه با آن شبیه به اسباب بازی به نظر برسند. همچنین این صفحه نمایش در محل مناسبی قرار گرفته که در نتیجه به راحتی می توانید اطلاعات مهم را در آن مشاهده کنید.

خودروی مورد تست ما به آپشنی تحت عنوان “پکیج افزایشی شماره 3” یا “enhancement pack 3” مجهز بود که 7000 دلار قیمت داشته و تجهیزات زیر را به خودرو اضافه می کند:

  • افزایش سایز صفحه نمایش از 8.0 اینچ در حالت پایه به 12.3 اینچ
  • سقف پانورامای کشویی
  • کلید هوشمند
  • نمايشگر هِد آپ رنگی (head up display)
  • سیستم صوتی حرفه ای مارک لِوینسون (Mark Levinson) با 15 بلندگو

این پکیج با در نظر گرفتن تجهیزاتی که به خودرو اضافه می کند، ارزش زیادی نسبت به قیمتش دارد.

بزرگترین ایراد لکسوس RX200t، سیستم اطلاع رسانی و سرگرمی (Infotainment) آن است. علی رغم وجودِ بازخورد های منفی زیاد، لکسوس کماکان اصرار دارد از سیستم بسیار ضعیفش استفاده کند که در آن شاهد یک جوي استيک تحت عنوانِ “لمسی از راه دور” یا “remote touch” هستیم.

کار کردن با این سیستم به طرز عجیبی عصبی کننده بوده و به صبر و حوصله زیادی نیاز دارد. حساسیت بیش از حدِ جوي استيک باعث می شود مکان نما خارج از کنترل شما در صفحه نمایش حرکت کند. حتی پس از اینکه به سختی موفق می شوید مکان نما را تحت کنترل بگیرید، تازه متوجه می شوید که به دلیل غیر منطقی بودنِ بیش از حدِ منو ها، گزینه مورد نظر شما در این بخش نیست. و این پروسه بارها و بارها تکرار می شود.

لکسوس در مدل NX از یک تاچ پد استفاده کرده که اگر چه از RX وضعیت بهتری دارد، اما نمی توان آن را عالی توصیف کرد. برای رفع این مشکل لکسوس فقط به یک چیز نیاز دارد: یک دکمه دایره ای شکلِ چرخشی، چیزی که نه تنها سه رقیب آلمانی لکسوس، بلکه مزدا هم به آن روی آورده است، چرا که استفاده از آن راحت بوده و کاربردی است.

به طور کلی، در مدت یک هفته ای که لکسوس RX200t را برای تست در اختیار داشتیم، این شاسی بلند ژاپنی توانست تا حد زیادی نظر ما را به خودش جلب کند. اگر به فضای بار زیادی احتیاج ندارید و عدم وجودِ قابلیت اضافه کردنِ ردیف سوم صندلی ها برایتان اهمیتی ندارد، لکسوس RX200t یک شاسی بلند فوق العاده نسبت به قیمتش به حساب می آید که معادل 73,000 دلار است (به اضافه 7000 دلار برای تجهیزات ضروری). اگر بخواهید یک خودروی آلمانی با قابلیت های مشابه خریداری کنید، باید چیزی در حدود 100,000 دلار هزینه کنید.

اگر امکان پرداخت مبلغی معادل 80,000 دلار را دارید، می توانید مدل شش سیلندرِ RX یعنی RX350 را انتخاب کنید که علاوه بر اینکه به سیستم چهار چرخ متحرک مجهز است، از مشکل تورک اِستیر هم رنج نمی برد، اما در اینصورت موتور توربوی کوچک و نسبتا دوست داشتنی RX200t را از دست می دهید. ناگفته نماند که در مدت زمان تست، لکسوس RX200t حدودا 12 لیتر به ازای هر صد کیلومتر بنزین مصرف کرد. اگرچه این رقم نسبت به مصرف سوخت اعلام شده توسط لکسوس که معادل 8.1 لیتر به ازای هر صد کیلومتر است تقریبا 1.5 برابر بیشتر است، اما گشتاور مناسبی که این موتور در اختیار راننده قرار می دهد این میزان مصرف سوخت را توجیه می کند.

از رقبای لکسوس RX200t می توان به خودرو های زیر اشاره کرد:

  • آکیورا MDX
  • اینفینیتی QX60
  • بی ام و X5 / X6
  • آئودی Q5 / Q7
  • مرسدس بنز GLE / GLC
  • پورشه کاین

مشخصات فنی لکسوس RX200t مدل 2016

 

ظرفیت سرنشین 5
نوع تنفس موتور توربو شارژرِ توئین اِسکرول
حجم موتور (سی سی) ‎1998
تعداد و آرایش سیلندر 4 – خطی
حداکثر گشتاور (نیوتن متر / دور در دقیقه) 350 / 1650
حداکثر قدرت (اسب بخار / دور در دقیقه) 235 / 5800
گیربکس 6 سرعته خودکار
محور انتقال قدرت جلو
نوع فرمان کمکی برقی
ترمز جلو و عقب دیسکی خنک شونده
تعلیق جلو مک فرسون استرات
تعلیق عقب مولتی لینک
ظرفیت مخزن سوخت (لیتر) 72
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) 8.1
وزن خالص (کیلوگرم) 1950
ارتفاع (میلی متر) 1690
طول (میلی متر) 4890
عرض (میلی متر) 1895
فاصله بین دو محور (میلی متر) 2790
فاصله کف خودرو از سطح زمین (میلی متر) 189
مشخصات لاستیک 235/55R20
تعداد کیسه هوا 6
نتیجه تست تصادف موسسه استرالیایی ANCAP 5 ستاره

 

منبع: نشریه کار اَدوایس (CarAdvice) / وبسایت تاپ اسپید (TopSpeed)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا