آمریکاییاسلایدربررسیفناوری و تکنولوژی

تسلا ؛ نماد خواستن ها و توانستن ها (قسمت اول)

تقریبا تا 10سال پیش، زمانی که نام “تسلا” شنیده میشد، ذهن همه افرادی که با علم سروکاری داشتند، به سمت دانشمند معروف “نیکولا تسلا” گرایش پیدا میکرد. اما این روزها نام تسلا نه فقط برای کسانی که اخبار خودرو را پیگیری میکنند بلکه برای خیلی از افراد نام ایلان ماسک و صنعت خودروهای الکتریکی را تداعی میکند. این شهرت به جایی رسیده است که سایت گوگل نیز با جستجو نام تسلا دیگر نام دانشمند مشهور را رویت نکرده و نشان منحصر به فرد شرکت خودروسازی “تسلا” را به نمایش میگذارد. چه شد که تسلا، به این روزهایش رسید؟ آیا ژن تاسیس کنندگان تسلا خوب بوده است یا تلاش، اراده و خوش فکری برخی از مدیران تسلا، باعث به چشم خوردن نام شرکت آنها روی بنرهای تمامی شهرهای دنیا شده است؟ برای بررسی هرچه بیشتر تسلا و آنچه که بر آن گذشته است، با ما همراه باشید.

لوگوی شرکت خودروسازی Tesla

امروزه بیشتر افراد گمان میکنند که موسس و باعث و بانی تمامی خوشبختی پرسنل تسلا، سازنده PayPal، ایلان ماسک است. اما حقیقت چیز دیگری است.

  • شروع یک افسانه

در تابستان سال 2004 میلادی، یک طراح به نام مالکوم اسمیت تماسی را از یک مهندس سخت افزار به نام مارتین ابرهارد دریافت میکند. اسمیت برای بررسی یک خودرو و طرح اولیه آن که توسط مارتین و دوستش، مارک ترپنینگ برنامه ریزی شده بود به سمت منطقه منلو پارک در کالیفرنیا حرکت میکند. اسمیت بعد از شنیدن گیج و کنجکاو شده بود زیرا برنامه ساختن یک خودرو الکتریکی رو جلو چشمان خود میدید.
خودرو اولیه آنها، خودرویی دست ساز به رنگ زرد و به اسم tzero بود (ریاضی دانان برای شروع یک شبیه سازی ریاضی در زمان صفر از t=0 استفاده میکنند. این خودرو در زمان خود نیز اولین بود).

خودرو tzero

اسمیت بعد از اینکه از این خودرو پیاده شد با خودش فکر کرد که این خودرو تنها یک آزمایش علمی نیست. بلکه یک خودرو با به کارگیری تکنیک های پیشرفته است. خودرو tzero توسط شرکت AC Propulsion ساخته شده و شتاب 0تا60 را زیر 4ثانیه پر میکند.

اسمیت اولین کارمند شرکت خودروسازی ابرهارد شد. موقعیت دقیق او در این شرکت: نایب رئیس مهندسین خودرو شرکت تسلا موتور بود. در واقع موسسین واقعی شرکت تسلا مارتین ارهارد و دوستش مارک ترپنینگ بودند. در آوریل 2003، ترپنینگ دامنه سایت www.teslamotors.com را خریداری کرده و در تاریخ 1 جولای رسما از تاسیس شرکت تسلا موتور خبردادند.

  • ایلان ماسک، ناجی کاربلد

ایلان ماسک زمانی که در فوریه سال 2004 به عنوان رئیس هیات مدیره شرکت معرفی شد، تقریبا 7.5میلیون دلار به شرکت تزریق کرد. در فوریه سال 2005 ایلان ماسک بار دیگر برای توسعه و گسترش خودرو خود که هنوز معرفی نشده بود، یعنی تسلا Roadster، سیزده (13) میلیون دلار دیگر به حساب شرکت واریز کرد. همچنین ایلان ماسک در سال 2007 برای توسعه و گسترش خودروهای سری بعد خود به کمک شریک های تکنولوژی خود 40میلیون دلار دیگر به شرکت اهدا کرد.

شرکت زیر نظر ابرهارد برای کامل تر کردن خودروهای خود در سال 2005 با شرکت خودروسازی لوتوس قرارداد همکاری منعقد کرد.

در جولای سال 2006 میلادی از اولین محصول شرکت Tesla یعنی Roadster رونمایی شد. در این محفل خصوصی که در فرودگاه سانتا مونیکا برگزار شد، مدیر عامل مارتین ابرهارد و رئیس هیات مدیره شرکت یعنی ایلان ماسک حضور داشتند. با این اتفاق، تسلا به طور جدی وارد عرصه خودروسازی شد.

  • مدیران جدید، تضمین کننده آینده Tesla Motors

نقاط سختی Tesla در اواخر سال 2007 شروع شد. سرمایه شرکت روز به روز میسوخت و بهره ای را نصیب کسی نمیکرد. نیاز به یک مدیر و راهنمای دیگر برای شرکت ضروری به نظر میرسید. در دسامبر سال 2007، کارآفرین متخصص زیف دروری، مدیرعامل تسلا شد. بعد از حضور دروری 10درصد از کارکنان تسلا اخراج شدند اما شرکت به سوددهی مناسبی رسید. با این وجود، دروری کمتر از یک سال در تسلا دوام آورد. در اکتبر سال 2008، ایلان ماسک به سمت مدیرعامل منصوب شد و دروری به عنوان نایب رئیس به فعالیت ادامه داد. اما دروری در دسامبر همان سال از شرکت خارج شد. در همین سال ایلان ماسک، 70میلیون دلار از پول خودش را به شرکت تسلا تزریق کرد.

اما این روزها نام تسلا نه فقط برای کسانی که اخبار خودرو را پیگیری میکنند بلکه برای خیلی از افراد نام ایلان ماسک و صنعت خودروهای الکتریکی را تداعی میکند
  • خودروهای اولیه شرکت خودروسازی تسلا

اولین خودرو رسمی این شرکت Roadster  نام داشت. تسلا توانست نزدیک به 2250 دستگاه از این خودرو را از سال 2008 تا سال 2012 به فروش برساند. کار سختی بود که ماسک آن را عملی کرد. شرکت همواره سعی میکرد تا در زمان درست خودرو را به دست مشتری برساند، آن هم در حالی که خیلی از منتقدین از ضعف خودرو شرکت تسلا سخن میگفتند. جالب است بدانید که یکی از این منتقدین برنامه تلویزیونی و بریتانیایی Top Gear بود که از افترا به شرکت تسلا دست برنمیداشت و شکست آن را پیش بینی میکرد.

در 30 ژوئن سال 2008، تسلا از اولین خودرو سری S خود رونمایی کرد. این خودرو که اقشار متوسط جامعه را هدف قرار داده بود، یک سدان خانوادگی بود که با قیمت پایه 50هزار دلار روانه بازار شد.

سمت راست: Model S سمت چپ: Roadster

در سال 2009 شرکت خودروسازی تسلا مبلغی به اندازه 465میلیون دلار را از دولت آمریکا قرض گرفت. پیشرفت آنها به حدی بود که آنها این قرض را در سال 2013 یعنی 9سال زودتر از موقع مقرر برگرداندند. در سال 2010 شرکت تسلا به سهامی عام تبدیل شد.

در فوریه سال 2012، تسلا از شاسی بلند مدل X خودش رونمایی کرد. مدل X در اواخر سال 2013 وارد بازار شد. درهای این خودرو به جذابیت این خودرو اضافه کرده و باعث استقبال مردم شده بود.

Model X

تسلا در سال 2012 در سکوت، چندین ایستگاه شارژ الکتریکی خودرو را در سراسر کالیفرنیا تاسیس کرد. زمانی که این سوپرشارژرها در سال 2012 معرفی شدند، شش ایستگاه آماده در کالیفرنیا به بهره برداری رسیده بودند. در حال حاضر نزدیک به 200ایستگاه شارژ الکتریکی در سراسر دنیا ساخته شده است. همچنین در مسیرهای کشور آمریکا این ایستگاه ها وجود دارند که به مدل S این شرکت اجازه میدهد تا مسافت های طولانی را در آمریکا طی کند.

اما این روزها نام تسلا نه فقط برای کسانی که اخبار خودرو را پیگیری میکنند بلکه برای خیلی از افراد نام ایلان ماسک و صنعت خودروهای الکتریکی را تداعی میکند

خودروهای تسلا در یک برهه زمانی با آتش سوزی های متعدد مواجه شد. آنها به تنهایی در مسیر موفقیت قدم میگذاشتند که ناگهان با یک سرعت گیر بزرگ برخورد کردند. در سال 2013 سه مورد از خودروهای سدان مدل S در تصادفات جاده ای آتش گرفتند. در همین اوضاع و احوال شرکت تسلا عنوان کرد که هیچکس به طور جدی آسیب ندیده است و خودروهای ما کاملا امن هستند. اما زمانی که خودرو سوم آتش گرفت، سهام شرکت تسلا نزدیک به 20درصد افت کرد.

 

این مقاله ادامه دارد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا