دانش خودرویی

سیستم تعلیق (فنربندی) خودرو چگونه عمل میکند؟

زمانی که بر روی یک سطح صاف قرار میگیرید، وظیفه سیستم تعلیق (فنربندی) خودرو، کار آسانی به نظر میرسد. اما اگر سرعتگیرها کمتر به شما ضربه وارد کنند آنوقت متوجه میشوید که اهمیت سیستم تعلیق چیست.

سیستم تعلیق خودرو در یک نگاه

حقیقت این است که سیستم تعلیق خودرو حجم کار زیادی را در خودرو به دوش دارد. هر قطعه این سیستم بیشتر از هر عضو دیگری فشار را تحمل میکند. سیستم تعلیق یا فنربندی خودرو میان بدنه و چرخ های خودرو قرارگرفته است و به منظور برآورده کردن اهداف مهمی در خودرو به کارگرفته میشود. در حالت ایده ­آل، یک سیستم تعلیق مناسب و سالم، ضربات و دیگر ناهمواری های جاده را جذب میکند. به این ترتیب ضربه اثری بر کابین داخلی خودرو نداشته و سرنشینان با آرامش بیشتری به مسیر ادامه میدهند. این ویژگی سیستم تعلیق، از دیدگاه مسافر اهمیت بسیار بالایی دارد، درحالی که ممکن است راننده به دیگر فواید این سیستم نیز آشنا باشد. همچنین فنربندی خودرو وظیفه دارد که تا حدممکن چرخ های خودرو را به زمین بچسباند.

چرخ ­ها، نقش مهمی را در امنیت و عملکرد بهتر خودرو بازی میکنند. لاستیک های خودرو تنها نقاطی از وسیله هستند که زمین را لمس میکنند. این صحبت به معنای آن است که لاستیک ها باید همزمان که به زمین نیرو وارد میکنند به طرفین بچرخند، درحالی که وظیفه متوقف کردن خودرو نیز بر عهده آنهاست. بدون سیستم تعلیق که وظیفه جذب ضربات وارده از دست اندازها را بر عهده دارد، خودرو لرزیده و تلوتلو خواهد خورد و ادامه آن را هم خودتان میدانید! همانطور که سیستم تعلیق یک راه حل عالی برای جاده های ناهموار است اما این پیچیدگی را اضافه میکند که لاستیک ها، تمام وظایف آن ها را انجام میدهند. احتمالا باید برای مسافرت های بهاری، لاستیک های خودتان را چک بکنید!

به همین دلیل است که سیستم تعلیق بسیار پیچیده است. اجزای زیادی در این سیستم دخیل هستند و اگر تنها یک جز بشکند و یا حتی خم بشود، کل سیستم دچار اختلال و تخریب خواهدشد.

  • سیستم تعلیق خودرو چطور کار میکند؟

برای بیشتر اجزا، خودروهای مدرن سیستم تعلیق مجزا برای جلو و عقب خودرو درنظر گرفته اند. این سیستم ها به هرچرخ این اجازه را میدهند که مستقل از دیگر اجزا، وظیفه خود را انجام دهند. البته بعضی از خودروها از محورهای ساده تر به دلیل هزینه های کمتر و طراحی ساده تر استفاده میکنند. مشکلی که در لاستیک های عقب خودرو وجود دارد عدم حرکت مستقل آنها است. زاویه گیری آنها معمولا به نسبت یکدیگر است و کمتر با سطح جاده زاویه گیری میکنند. این اتفاقات تا زمانی بود که فورد موستانگ این رویه را تغییر داد و زیر فشار انتقادهایی مبنی بر فداکردن شیوه های قدیمی قرارگرفت.

محورهای میله ای همچنین باعث توزیع وزن عدم ارتجاع ناخواسته میشوند. وزن جهش به وزنی گفته میشود که به روی سیستم تعلیق فشار وارد نمیکند. وزنی که به روی سیستم تعلیق قرار میگیرد را وزن ارتجاعی میگویند. داشتن وزن عدم ارتجاع کمتر به نسبت وزن ارتجاعی، ماشین را سبک تر و حتی سریعتر خواهد کرد. در نقطه مقابل، افزایش این وزن رانندگی را سخت کرده و توانایی کنترل وسیله را به حد زیادی کاهش میدهد.

سیستم تعلیق مستقل جلو خودرو، به هر لاستیک اجازه میدهد که به طور مجزا بالا پایین رفته و ضربات را بگیرند. در این سیستم یک بازوی کنترل به وسط محور سیستم تعلیق متصل شده است. قرارگیری هر جز از سیستم تعلیق جلو بسیار اهمیت دارد. این اهمیت به خاطر کنترل دائمی، راحت و امن فرمان و چرخ ها می باشد. تکنولوژی سیستم تعلیق عقب نیز مانند جلو است با این تفاوت که حرکت دینامیکی فرمان روی سیستم تعلیق عقب خودرو تاثیری ندارد. زیرا لاستیک های عقب با چرخاندن خودرو گردشی نخواهند داشت.

جاذب های ضربه در هنگام فعالیت سیستم تعلیق، باعث استهلاک و فشار بیش از اندازه میشوند. ارتجاع فنرها به منظور دور کردن وزن اضافی از روی لاستیک ها و مقاومت در برابر متراکم شدن و فشار زیاد به حرکت درمی آیند. جاذب های ضربه و شوک، سیلندرهایی هستند که با روغن مخصوص پرشده اند و سیستم تعلیق رو مجبور به انبساط و انقباض کرده تا از فشارهای وارده جلوگیری کنند. جاذب های ضربه جدید، حساس به سرعت هستند. به این معنی که در ضربه های کم، نرم تر و در ضربه های شدیدتر مقاومت بالاتری را از خود نشان میدهند.

بیشتر خودروها، مخصوصا خودروهای کوچک، از سیستم مک فرسون استفاده میکنند. در سیستم تعلیق مک فرسون، چرخ از زیر توسط میله ای به شاسی و کمک فنر متصل است. از آن جا که فنر به اتاق وصل می شود، بدنه از ضربات کاملا مصون نخواهد بود.

سیستم تعلیق مک فرسون (McPherson)
  • سیستم تعلیق خودرو، چگونه باعث راحتی بیشتر مسافرین میشود؟

زمانی که موقع رانندگی احساس بدی نسبت به هموار یا ناهموار بودن جاده ندارید، یعنی سیستم تعلیق وظیفه خودش را به درستی انجام داده است. فنرها زمانی که نیاز باشد بالا پایین میروند، بدون آنکه لرزشی را به خودرو و کابین داخلی وارد کنند. ضربه های ناچیزی از جاده همواره به راننده میرسد و فقط زمانی که سرعت خودرو بالا برود، مسافرین نیز میتوانند ضرباتی را روی شانه هایشان احساس کنند.

  • چگونه سیستم تعلیق، باعث میشود که خودرو به جاده بچسبد و جدا نشود؟

ثابت ماندن خودرو روی چهارچرخ خود روی جاده به عوامل مختلفی بستگی دارد. قدرت کشش خودرو و همچنین توزیع مناسب نیرو در اثر فشارهای وارده مختلف از این عوامل هستند. به منظور ایجاد ثبات در زمان توقف، نیاز به سیستم تعلیق ضروری میرسد. در غیر اینصورت در زمان ترمزکردن جلو ماشین بلند شده و به عقب برخواهدگشت. همچنین برای شتاب گیری روان تر در هنگام بازشدن دریچه سوخت، وجود سیستم تعلیق کمک بزرگی خواهد بود.

همچنین سیستم های تعلیق قطعا دچار مشکلاتی ناخواسته خواهندشد. سیستم های تعلیقی که ایده آل نبوده و به صورت مناسب به کارگرفته نشده اند، ممکن است مشکلات زیر را به وجود بیاورند:

  1. چرخیدن خودرو بدون کنترل راننده

زمانی که از روی یک سرعتگیر عبور میکنید و خودرو بدون کنترل شما به سمت راست و یا چپ میچرخد، نشان از تنظیم ضعیف سیستم تعلیق در خودرو شما دارد.

  1. چرخیدن بیش از اندازه خودرو در هنگام چرخاندن فرمان

معمولا زمانی که چرخ های عقب قدرت اصطکاکی و کشش خود را از دست بدهند، تغییراتی در وزن توزیع شده به وجود خواهد آمد.

  1. چرخیدن کمتر از میزان دلخواه در هنگام چرخاندن فرمان

معمولا زمانی که چرخ های جلو قدرت اصطکاکی و کشش خود را از دست بدهند، تغییراتی در وزن توزیع شده به وجود خواهد آمد.

موارد 2و3 در جاده های لغزنده، وضعیتی به مراتب بدتر را خواهند داشت.

  • نگهداری سیستم تعلیق خودرو

از آنجایی که وظیفه اصلی سیستم تعلیق محافظت خودرو و سرنشینان آن از ضربات وارده و جذب این فشارها است، اجزا این سیستم از مواد کاملا با کیفیت و ماندگار ساخته شده اند. همچنین در خودروهای مدرن یک سری اجزا وجود دارند که اصطلاحا “فرا مهندسی” شده اند و به کیفیت آن افزوده شده است. با این وجود، به دلیل ضربات و حرکات بسیار این اجزا صدمه خواهند دید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا