آنچه در مورد شاسی‌بلندها نمی‌دانید

یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ | 20 نظر

آنچه در مورد شاسی‌بلندها نمی‌دانید

SUV چیست؟ مخفف عبارت sport utility vehicle است، ماشین‌هایی شبیه به استیشن‌واگن‌ها ولی با قد و قامتی بلندتر، که معمولاً به صورت چهارچرخ محرک هم قابل سفارش هستند.

SUV چیست؟

SUV مخفف عبارت sport utility vehicle است، ماشین‌هایی شبیه به استیشن‌واگن‌ها، ولی با قد و قامتی بلندتر، که معمولاً به صورت چهارچرخ محرک هم قابل سفارش هستند.

چه شد که SUVها به‌وجود آمدند؟

در جنگ جهانی دوم نیاز به خودروهای عملیاتی با قدرت مانور در خارج از جاده، باعث شد تا ماشین‌هایی مثل جیپ و لندرور شکل بگیرند، بعد از آن رفته رفته خودروهای شاسی بلند به بازار راه پیدا کردند و در حال حاضر هم بزرگترین بخش خودرو‌ها در آمریکا را تشکیل می‌دهند.

SUVهاچگونه ساخته می‌شوند؟

قدیم‌ترها که هدفِ بیشتر خریداران گشت‌وگذار در طبیعت و عبور از مسیرهای صعب‌العبور بود، این خودروها بر روی یک شاسی نردبانی جداگانه شکل می‌گرفتند، اما حالا به جهت کم‌کردن وزن و کاهش هزینه‌ها، بر روی پلاتفرم خودروهای سواری قد علم می‌کنند.

SUVها در چه کلاس‌هایی تولید می‌شوند؟

امروزه SUVها هم مثل کت‌و‌شلوار در سایز بندی‌های مختلفی به بازار فرستاده می‌شوند، که عبارتند از:

مینیSUVها

به این رده از ماشین‌های شاسی بلند، کراس‌آور کامپکت هم گفته می‌شود، این ماشین‌ها بر پایه سواری‌های موجود در کلاس B ساخته شده اند.
خودروهایی مثل: اپل موکا، شورولت تراکس، رنو کپچر و…
مینیSUVها

 

SUVهای کامپکت

کلاسی بزرگتر از مینی ولی همچنان جمع و جور! ماشین‌های این رده فضای حمل بار کمی دارند و با موتورهای کوچکشون نوید بخش مصرف سوخت کمتری از SUVهای بزرگتر خواهند بود. به عنوان مثال: فورد اسکیپ، جیپ چروکی و تویوتاRAV4 در این کلاس جای می گیرند.

SUV کامپکت

 

SUV با سایز متوسط

این SUVها بین رده کامپکت و فول سایز جای دارند، خودروهایی مانند: جیپ گرند چروکی، دوج جرنی، نیسان مورانو و لندرور دیسکاوری در این کلاس هستند.

SUV با سایز متوسط

 

SUV فول سایز

این شاسی بلندها، فضای بزرگتری برای حمل بار و سرنشینان دارند و به طور میانگین ایمنی مطلوب‌تری نسبت به نمونه‌های کوچکتر دارند.
خودروهایی مثل: تویوتا لندکروز، نیسان پاترول، شورولت تاهو و…

SUV فول سایز

 

SUV طویل

کمی از فول سایزها بزرگترند و معمولا سه ردیف صندلی دارند.
کادیلاک اسکالاد، لینکلن ناویگیتر و شورولت سابربان از این جمله‌اند.

SUV طویل

باورهای اشتباه در مورد شاسی بلند‌ها کدامند؟

۱.ایمنی بالاتر از خودروهای کوچکتر

هر چند SUVهای جدید دارای سطح بالاتری از ایمنی هستند، ولی در حالت کلی تفاوت زیادی از این نظر با خودروهای کوچکتر ندارند و همچنین در برخورد با عابر پیاده و خودروهای کوچکتر اثر تخریبی به مراتب بیشتری را از خود بر جای می‌گذارند.

۲.سطح بالاتری از تجهیزات و آپشن‌ها

همین اندازه که دیدن تجهیزات متعدد در یک SUVمینی یا کامپکت ارزان قیمت جای تعجب دارد، نبود تجهیزات در یک شاسی بلند بزرگ و گران قیمت هم عجیب است. درست همان قانونی که در بقیه کلاس خودرو ها هم دیده می‌شود! پس SUVها هم متعلق به همین سیاره هستند و به اندازه رقم پرداختی تجهیزات دریافت می‌کنید.

۳. چسبندگی و گیرایی بالاتر به سطح مسیر

قرار نیست که هر خودروی سنگین وزنی چسبندگی بیشتری داشته باشه، فاصله این خودروها از سطح زمین بالاتره و به همین ترتیب کنترل کردن آن‌ها در پیچ‌ها مشکل‌تر. هر چند تکنولوژی‌های جدیدی مثل ESP  یه لبخند کج و کوله گوشه لب شاسی بلندها نشونده  ولی هنوز هم شاسی بلندها دارای آمار بیشتری در چپ کردن و خروج از مسیر دارند. تحقیقات اخیر موسسه آمریکایی NHTSA نشان می‌دهد که در یک تصادف، خودروهای سواری ۱۰٪ شانس چپ کردن دارند در حالی که این رقم برای خودروهای شاسی بلند جدید بین ۱۴ تا ۲۳٪ متغیر است.

۴. چابکی و خوش فرمانی

به دلایلی که در بالا ذکر شد چنین موردی در این کلاس کمتر دیده می‌شود، ‌پهنا و درازای زیاد علاوه بر اینکه قدرت مانور را کاهش می‌دهد، در شهرهای شلوغ هم هنگام  یافتن جای پارک، حسرت داشتن یک خودروی کوچکتر را بر دل شما می‌گذارد!

۵. زیبایی بیشتر

طراحی زیبای یک جعبه چراغدار بر روی چهار چرخ حتی برای ونسان ونگوگ هم کار طاقت فرسایی است.

۶. تسلط بیشتر به سطح مسیر

با ۲۰ الی ۳۰ سانت بالاتر رفتن موقعیت قرار گیری راننده تغییر چندانی در تسلط به سطح مسیر ایجاد نخواهد شد، کما اینکه ارتفاع بلندتر این خودروها باعث کور شدن دید راننده های عقبی خواهد شد.

۷. شتاب و سرعت بیشتر

موتورهای موجود بر روی این خودروها تقریبا مشابه نمونه‌های نصب شده بر روی سواری‌ها هستند، پس با این حساب با وزن بیشتر و آیرودینامیک نامناسب معجزه‌ای در شتاب و سرعت شکل نخواهد گرفت.

۸. مصرف

وزن بیشتر همیشه رابطه مستقیمی با افزایش مصرف سوخت و به تبع اون آلودگی بیشتر محیط زیست دارد.

 

چه کسانی به سراغ شاسی بلندها می‌روند؟

Clotaire Rapaille

طبق نظریه‌ی ‌Gilbert Clotaire Rapaille مشاور و روانشناس مشهور آمریکایی، بیشتر افرادی که به دنبال شاسی‌بلند‌ها می‌روند، از کمبود اعتماد به نفس در زندگی رنج می‌برند و زمان رانندگی هنگامی که در مرتبه‌ی بالاتری از مردم قرار می‌گیرند، این احساس در آن‌ها کمرنگ‌تر می‌شود!

پس شاسی‌بلندها به چه دردی می‌خورند؟

بعضی از شاسی‌بلندها ماشین‌های به واقع ارزشمند و دوست‌داشتنی‌ای هستند، این را بدانید که هدف از وجود یک شاسی‌بلند عبور از مسیرهای دشوار و لذت‌بردن از قابلیت‌های آن است، قابلیتی که امروزه کمتر در شاسی‌بلندها دیده می‌شود.

جرمی کلارکسون مجری تاپ‌گیر در یکی از برنامه‌هایش زمان تست یک‌سری SUV گفت:
«داشتن یک ماشینِ شاسی‌بلند مثل پوشیدن کفش‌های اسکی در همه جا و تمام فصول است.»

 

در صورتی که صاحب یک SUV هستید نظر خود را درباره تجربه رانندگی با این خودروها برایمان بنوبسید. آیا در مورد باورهای اشتباهی که در مورد SUVها ذکر شد هم نظر هستید؟

منبع: carnoter


20 دیدگاه

  1. علی | دی 15, 1396 | لینک نظر

    بهترین تجربه کل ۱۶ سال رانندگی بعد توی این ۳ سال با لندکروزر بود که دلیل اصلی این انتخاب داشتن یک پرادو ۲۰۰۸ از سالها پیش در خانواده بود ، لندکروزر واقعا سواریش خیلی شبیه ماشین سدان با قابلیت های فوق العاده آفروده و شاید قرار سدان ها بیشتر باشه ولی دست اندازها و چاله چوله ها بیشتر شبیه جوکه برای لندکروزر چون سیستم body in frame رو‌داره در صورتی که اکثریت از شاسی یکپارچه بهره میبرن .
    از لحاظ دید و نقاط کور باور نکردنیه که با اون جثه میشه گفت نقطه کور نداره و دیدش فوق العادست ، تا نشینی چند ساعت نرونی این حس بهتون القا نمیشه .
    یکلام تویوتا بی نظیره ولی لندکروزر بهتریییییییییییین تجربست .

  2. محمد | دی 14, 1396 | لینک نظر

    سلام،دوستان
    با توجه به مطالعه ی که من داشتم فرق است بیین suvوcross ،over ابتدا همانطور که توضیح داده شد اس یو وی با هدف تردد در جاده های سخت تولید شد،ولی بعدها برای مشتریانی که تمایل داشتند خودرو شبیهsuvدداشته باشند ولی با قابلیتهای شهری ،مانند نرمی بیشتر و مصرف سوخت کمتر،سگمنتی بنام کراس آور را خودروساز تولید کردند و در واقع لغت کراس آور هم به معنی زدن پل بین subوsedanااست،پس اینکه بعضی دوستان انتظار دارند تمام خودروهایی که شبیه suv هستند دو دف باشند و قدرتمند،اساسا هدف سازندگان خودرو نبوده است

  3. Ali | دی 14, 1396 | لینک نظر

    بیاین یکم مردونه تر به قضیه شاسی بلند نگاه کنیم مثل پاترول و بلیزر و اونایی که براشون آسفالت و کوه فرق نداره
    من یه پاترول شش سیلندر دارم درسته پر مصرف تره اما اونقدر محکمه که جامپ های چند متری رو تحمل کنه بعد چند سال زندگی!!
    شاسی بلند معنی یه ماشین کامله یه ماشینی که توسط آسفالت و جاده خاکی محدود نميشه منظورم دقیقا میاد میرسه به شبه شاسی بلند ها مثل چینی ها که حتی ضعیف تر از سواری هستن چه برسه به معقول در کلاس خودشون!!
    شاسی بلند واقعی ارزششو اونجایی نشون میده که حتی مواقع بحران و زلزله و برف سنگین هلال احمر آخر سر از ما امداد میخوان!!!!
    شاسی بلند واقعی نشون از کمبود غرور نیس نشون میده که ماها محدودیت دوس نداریم هرچند شاسی سواری قطعا یه فرهنگ خاصی میخواد که زور هیکل نگن به بقیه
    خلاصه صحبت اینکه سرعت کمتر،شتاب کمتر،کند بودن،خشک تر بودن،بادی رول بیشتر و… همش ارزش تحمل داره برا وقتی که همه موندن و تو میتونی بری و گاهی امید بقیه هستی اما بشرط اینکه شاسی بلند واقعی باشه دو دیفرانسیل با شاسی مستقل

    • در پاسخ به: Ali

      شاسی بلند ینی پرادو و لندروور و …. وگرنه طبق استاندارد و عقل جهانی جای بلیزر و آهو و پاترول یا موزه س یا قبروستون ماشینا.

  4. امير | دی 14, 1396 | لینک نظر

    متاسفانه مطالب دنده ٦ روز به روز داره ضعيف تر مي شه.
    كاش جاي اين كه انقدر به فكر كميت مطالب هستين، كمي هم به كيفيت اين مطالب اهميت مي دادين. ايراد هاي اين متن هم مثل اكثر متن هاي اين سايت زياده و من فقط به ذكر يك عدد بسنده مي كنم؛ خودرو هاي با ظاهر شاسي بلند كه بر روي شاسي خودروي سواري ساخته مي شوند، كراس اوور ناميده مي شوند نه SUV و نام SUV صرفا در مورد خودرو هاي شاسي بلند داراي شاسي نردباني به كار مي رود. (جالب اينجاست كه چند روز پيش مطلبي در همين باره نوشته بوديد!)

  5. amin | مرداد 17, 1396 | لینک نظر

    بعد از تجربه ٦ سال داشتن ام وي ام ايكس٣٣ و عدم تجربه حتي يك مورد خرابي بعد از ١٠٠ هزار كيلومتر كاركرد بسيار از انتخاب ٦سال پيش خود و اعتمادي كه به اين برند كردم راضي هستم

  6. shaahin e | مرداد 17, 1396 | لینک نظر

    منظور اون دوستمون از اینکه شاسی بلند های چینی چند mm افزایش ارتفاع پیدا میکنن اینه که مثلا سواری ۱۵۰ سانت ارتفاع داره و شاسی بلندشون کمه کمش ۱۶۵ پس حدود ۱۵۰ میلی متر میشه که همون چند میلی متر محسوب میشه از نظرشون

  7. ماهان | مرداد 17, 1396 | لینک نظر

    بازهم تأکید می کنم جناب. لطفا با نام کاربری خودت کامنت بزار. اگه می خوای به کسی توهین کنی با دیگران را غیر منطقی جلوه بدی کار بسیار زشتی است

  8. موحدی | مرداد 16, 1396 | لینک نظر

    سلام
    معذرت میخوام از همه مطالبی که عنوان میکنم هیچ ربطی به پست نداره اما از بس چنین مسائلی در دنیای مجازی دیدم ازرده خاطر شدم و دوست دارم با شماها در میون بذارم متاسفانه تو سایتا و پیج هایی که مربوط به اتومبیله به کرات دیدم که اکثرا در مورد شخصی که یک مدل ماشین انتخاب کرده صحبت میکنن و متهمش میکنن به ظاهر بین بودن و نا اگاه بودن و…………………….و یه سری مسائل دیگه در حالی که بهتره بحث فنی بشه و مزایا و معایب اون خودروها رو بشناسیم نه افرادی که اونا رو انتخاب میکنن و یه بحث دیگم هست اونم اینه که باید به افکار و عقاید هم احترام بذاریم اگر من یه خودروی ده سال کار یه برندو به صفر یه برند دیگه ترجیح میدم دلیلی نداره دائما بهشون بگم شما اشتباه میکنید و من درست میگم بنظر من هر کسی یه افکار و عقایدی داره و یه خواسته هایی از ماشین داره و بهتره بهشون احترام بذاریم و اینم بدونید هر کس که ماشین های مینی کراس اور تک دیفرانسیلو انتخاب میکنه مطمئنا خودش میدونه که اینا واسه افرود نیستن فقط یکم ارتفاعشون نسبت به یه سدان بیشتر و یک سبک دیگن و شاید بعضیا این مدل کلاس از خودرو رو دوس داشته باشن در کل بهتره یکم بهتر با هم مدارا کنیم بذارید این لحظاتیو که در کنار هم هستیم به واسطه این سایت از هم درسهایی بگیریم و به اطلاعاتمون در مورد خودرو افزوده شه شخصیت انسان والاتر از اونیه که بخاطر یه ماشین بخوایم یکم با هم نا مهربون باشیم شاید چند سال بعد تو خلوتمون یاد این سایت و کاربراش افتادیم و گفتیم یادش بخیر چند سال قبل یه شخصی بود به اسم………..کامنت میذاشت و شاید همون لحظه که این فکر به ذهنمون خطور کرده اون شخص دیگه تو این دنیا نباشه باور کنید دنیا بی ارزش تر از اونیه که فکر میکنید پس بیایم با هم مهربون تر باشیم ببخشید خیلی حرف زدم سرتونو درد اوردم امیدوارم زندگی به کامتون باشه با هر خودرویی که دارید در هر رنج قیمتی و هر برندی و هر ملیتی

  9. sunmartin | مرداد 16, 1396 | لینک نظر

    انتقاد ها را شنیدم و مطالعه کردم کاربران گرامی در نظر داشته باشید چرایی مخالفت بنده با خودروهای چینی به چند مورد مهم نربوط میشود که اگر با دیده باز و بدون قرض ورزی به آن بنگرید متوجه اصل موضوع شده و از کامنت های تهاجمی خود شاید کم کنبد
    یکی از دلایل مهم برای نخریدن شاسی بلند های چینی نداشتن حداقل خصوصیات suv ها و 8تی کراس آور ها درمحصولات من درآوردی چینی است در جاییکه خرید یک خودروی دارای شناسنامه و دارای مهندسی بین المللی ولو کارکرده بر یک جینی صفر ارجحیت دارد
    مورد بعدی افت شدید قیمت چینی ها و نبود قطعه و تعمبرکاران این قبیل شبه خودروهاست
    اگر گذرتان به بازار دست دوم یا همان استوک خورده باشد از بازخورد منفی این خودروها بخصوص در ن ل دست دوم آگاه میشوید در جاییکه جک s5 لیفان x60 و چری x22 و انواع x33 و حتی بی وای دی و هاوال مشتری چندانی برای نمونه دست دوم ندارند
    در مورد قطعات هم اینخودروها دارای یک ضعف بزرگ بنام عدم وحود قطعه هستند
    من حیث المجموع خرید چینی آنهم بصورت suv یک خرید دو سر ضرر است که عشاق خودروهای شاسی بلند فقط بدلیل ارتفاع بلند تر آن این ریسک را میپذیرند وگرنه suv هتی چینی هیچ کدام از خواص suv های واقعی را ندارند

    • در پاسخ به: sunmartin

      محسن | مرداد 21, 1396 | لینک نظر

      با سلام خدمت همه
      در جواب شما دوست عزیز باید بگم که تو ایران بازار ماشین دست دوم و البته تا حدود زیادی صفر (به خصوص در مورد ایران خودرو و سایپا) دست دلال ها و بنگاه دار ها می باشد و آنها هستند که وقتی یه ماشین پیش نویس میشه در این دو کمپانی تمام را میخرند و اینها هستند مشخص می کنند که چه ماشینی دست دومش بازارش خوبه و بازارش بده و اینها هستند که به صورت مافیایی بازار را در دست گرفتند و تازه با حمایت صنف بنگاه دار قدرت بیشتری اعمال می کنند
      از توافقات پنهانی با نمایندگی ها فروش برای خرید تمام محصولات هر نمایندگی سایپا و ایران خودرو و توافقات پنهانی با دفتر های ثبت اسناد بماند و صحبت نشه بهتر
      و شرکت های چینی چون درگیر این مسائل نیست و با این قشر زیاد سر سازگاری نداره که سودهای کلان بکنند از باند بازی ها و مافیایی شون واسه همین چینی این جوره تو بازار دست دوم
      هر وقت توانستند حل کنند این مشکل را (دلاها و بنگاه دارها) مشکل حل میشه

  10. رسول | مرداد 16, 1396 | لینک نظر

    این یارو روانشناسه که این حرف زده خودش چرا با اون ژست سوار شاسی بلند میشه

  11. Taher | مرداد 16, 1396 | لینک نظر

    فضای داخلی بزرگتر و قرار گرفتن راننده در ارتفاعی بالاتر یک حس قدرت و لذت رو به سرنشینان منتقل میکنه.شاید از شتاب و سرعت بالا ک یا گردش راحت سر پیچها محروم بشی ولی وقتی در یک منظره زیبا در دل طبیعت صندلیهای عقب رو میخوابونی و یک کلبه فلزی برای خودت محیا میکنی از هر چیزی لذت بخشتر باشه
    ضمنا طبق آمارها کمترین تعداد تلفات در تصادفات مربوط به خودروهای suv هستش!

  12. عسکر | مرداد 15, 1396 | لینک نظر

    خردوسازان توانمند کشورمون هم پراید هاچبک شاسی بلند رو با نام کوئیک طراحی و تولید کردن.

  13. amin | مرداد 15, 1396 | لینک نظر

    به نظر من ايمني بالاتري دارند چون در تصادفات از روبرو(شاخ به شاخ) و تصادفات جانبي حداقل خودروي مقابل توي صورتمون نمياد و پايينتر ميخوره!

  14. امین | مرداد 15, 1396 | لینک نظر

    بخاطر شیشه های بزرگتر و ارتفاع بالاتر دید و تسلط بهتری روی مسیر داریم ولی توی پیچ های جاده خیلی ماشین سبک میشه و بخاطر بادی رول زیاد،حس اطمینان نمیده

  15. sunmartin | مرداد 15, 1396 | لینک نظر

    من کلا با شاسی بلند و بنوعی suv و حتی کراس آور اصلا ارتباط برقرار نمیکنم زیبایی دلچسبی هندلینگ نقطه ثقل بیشتر فرمان پذیری بهتری که سدان ها دارند را بهیج وجه در suv ها نمیشه پیدا کرد بهر حال سلیقه مردم جهان بسمت suv ها در طی 5 سال گذشته گرایش پیدا کرده ازینرو شرکت های بزرگ تویوتا جنرال موتورز و فولوکس کیا هیوندای نیسان رنو با توجه به نیاز بازار و دانستن این مطبل شر.ع به ساخت suv های بیشتری در سایز های فول میدل و کامپکت مردند اما چینی ها با کپی کاری محض فقط ظاهری شبیه suv ها ساختند در واقع چینی ها با افزایش چند mm خودورهای سدان و هاچ بک و فست بک در نهایت به یک شبه suv رسیدند بدون در نظر گرفتن خواص suv ها حاصل کار تعداد انبوهی از کراس آور های تک دیفرانسیل و بدون ضریب بالای پایداری و کنترل واقعی کشش بود افرادیکه در آرزوی suv های نامدار بازار بودند در پی ورود این شبه suv ا و کپی تمام کمال و بی شرمانه چینی ها آرزوی خود را دست یافتنی دیدند

    • در پاسخ به: sunmartin

      ماهان | مرداد 16, 1396 | لینک نظر

      این همه فلسفه بافتی که بگی مردم عقده شاسی بلند دارند و چینی ها این عقده رو براشون ارضا می کنن؟ خوب ارضا کنن عیبش چیه؟ کپی بی شرمانه؟ تو چرا ناراحتی؟؟ خوب لیاقتش رو دارن؟ تو وکیل مدافع بقیه شرکت هام هستی؟ داداش شما چرا دست از این نوع نوشتار بر نمی داری؟ چینی ها تا زیر 120 میلیون در ایران بی رقیبن به سلیقه دیگران احترام بگذار. خوب دانشمند پنداری و موعظه و پند دادن دیگران به اینکه چینی نخرید چه حاصلی داره؟ خب اگه بد باشه مردم نمی خرن. اصلا من عقده شاسی بلند دارم با 80 الی 90 می تونی یکیشو برام بخری ترجیحا آلمانی حالا نشد همون کره ای که شما قبولش داری؟ من عقده آبشن دارم شما می تونی یه خودرو با قیمت مناسب نشونم بدی که به بودجه قشر متوسط هم بخوره؟ خوانندگان سایت از اینکه هرجا یه مطلب زده می شه یکی مثل شما و رفقای هم دستهاتان چون پونی کار و رئال من میاین و یه جوری ربطش به چینی ها میدین خسته شدن
      خواهشن این کامنت مرا منتشر کنید تا ایشان از نظر عموم کاربران سایت مطلع بشن

    • در پاسخ به: sunmartin

      shaahin e | مرداد 16, 1396 | لینک نظر

      سانمارتین شما الان مثلا کیا سول رو دیدین ؟ به نظرتون اون شاسی بلنده ؟ الان حتما میگین که نه کسی نگفته شاسی بلنده اما به صورت عمده بیاد ایران مردم ایران اون رو به اسم شاسی بلند میخرن . اینقدر گیر نده به چینی ها ما ملت ایران خیلی بهتر از تو میدونیم کیا از چری و چانگان و دوستاشون بهتره اما به جای ۲۰۰ میلیون داریم ۱۰۰ میلیون نهایتش خرج میکنیم . دوست داری بگیم کیا هیچی نیست در مقابله بنز ؟ خوب بنز هم باید ۵۰۰ خرج کنی به جای ۲۰۰ . هرچقدر پول بدی همونقدر آش میخوری شما هم مثلا رفتی یه فسیل کیا خریدی ۱۰۰ میلیون فکر میکنی کار هوشمندانه ای کردی ؟

    • در پاسخ به: sunmartin

      امین | مرداد 22, 1396 | لینک نظر

      میشه شما فلسفه تولید suv های کوچک و تک دیفرانسیل مثل 2008 و کپچر و تیولی و جوک و … را بیان بفرماید؟ در ضمن در برخی کلاس های بالاتر هم نسخه های تک دیفرانسیل هست که نمونه اش در ایران توسان و سانتافه هستند که نسخه های تک دیفرانسیل انها هم هست!
      برادر من قبول کن که این سبک از ماشین ها در پی تلفیق محاسن دو کلاس سدان و suv های استاندارد هستند و چینی ها خیلی باهوش بودن و قبل از همه این رغبت مشتریان را متوجه شدند و وارد این سگمنت شدند. بعد از اون سایر کمپانی ها هم وارد شدند و تویوتا chr و کونا و … خیلی دیگه در ادامه همین تحول در کلاس خودور ها هستند.