استرات بار چیست و چه تاثیری دارد

چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶

استرات بار چیست و چه تاثیری دارد

بسیاری تصور می‌کنند که خوش‌دستی و خوش‌فرمانی‌ جزء سرشت یک خودروست و قابل تغییر و ارتقاء نیست و به ناچار با صرف هزینه‌های سنگین، به خرید یک خودروی اسپرت روی می‌آورند. در این زمینه باید گفت که بله، بعضی از کاراکتر‌ها تا آخر عمر یک خودرو همراه با آن هستند و قابل تغییر نیستند، به عنوان نمونه ارتفاع زیاد‌ِ ساختار بدنه در یک SUV بزرگ، پاشنه‌آشیل آن در زمینه‌ی خوش‌فرمانی است. با این حال راه‌کارهای بسیاری برای افزایش استقامت شاسی و تعلیق برای بهبود هندلینگ موجود است که یکی از کم‌هزینه‌ترین و بی‌دردسر‌ترین آن‌ها نصب استرس‌بار است.

استرات بار چیست؟

شاسی یا اسکلت خودرو در زمان پیچیدن دارای تنش‌های بسیاری است، با محدود کردن آن‌ها سختی شاسی افزایش پیدا خواهد کرد و در نتیجه باعث افزایش خوش‌دستی خواهد شد. یکی از بیشترین تنش‌ها در خودروهایی با تعلیق مک‌فرسون، معمولا در بالای اتاقک کمک‌فنرها بوقوع می‌پیوندد که با محدود کردن آن گام بزرگی در جهت افزایش هندلینگ ایفا خواهید کرد. برای این منظور دو سمت برجک را با یک واسطه به هم متصل می‌کنند، که آن واسطه استرات‌بار (در ایران به اشتباه استرس‌بار) نامیده می‌شود. از انواع آن می‌توان به نمونه‌های تنظیم‌شونده و یا ثابت با اتصال دو نقطه‌ای یا در نمونه های بهتر با اتصال چند‌نقطه‌ای (تصویر بالا) اشاره کرد. ساختار نمونه‌های افتر‌مارکت معمولا از آلومنیوم، استیل یا در مواردی آهن هستند، شایان ذکر است که بعضی از ماشین‌ها به صورت کارخانه‌ای دارای استرات‌بار هستند.

استرات‌بار ساخته شده از جنس استیل ضد‌زنگ

استرات بار چه تاثیری دارد؟

تاپیک‌های زیادی به زبان فارسی برای بررسی تاثیرات استرات‌بار موجود هستند، که جواب صحیح برای تمامی آن‌ها یک چیز است! استرات‌بار تاثیر مثبت دارد، استرات‌بار اگر به صورت اصولی ساخته شده باشد در زمان برخورد به برجک کمک‌فنر، خودش خم یا شکسته شده و ضربه را به برجک مقابل انتقال نمی‌دهد. پس جای نگرانی نیست، نصب کنید و لذت ببرید. در نمونه‌ی نصب شده بر روی خودروی پراید هندلینگ خودرو دستخوش تغییراتی شده است، بادی‌رول یا کج شدن بدنه در پیچ‌ها نسبت به سطح زمین بسیار کمتر از قبل شده، فرمان کمی سفت‌تر و مستحکم‌تر احساس می‌شود و اطلاعات دقیق‌تری از سطح جاده را به دستان راکب منتقل می‌کند، علاوه بر این تمایل خودرو به کم‌فرمانی بسیار کمتر از گذشته است. اما تاثیر اصلی آن در هنگام پیچیدن با سرعت‌های بالا و در حدِلیمیت نمایان می‌شود. پیچی را که به سختی با سرعت ۸۰ کیلومتر طی می‌کردیم، هم اکنون به راحتی با سرعت ۱۰۰ کیلومتر پشت سر می‌گذاریم.

استرات بار چگونه نصب می‌شود؟

استرات‌بار نصب شده بر روی پراید از جنس آلومنیوم

اگر دست به آچار باشید نصب آن زمان زیادی را از شما نمی‌گیرد، در صورت وجود بازوی تنظیم شونده، ابتدا پیچ‌های برجک اتاقک کمک‌فنر را باز کنید، دو کفی استرات بار را باز کنید و در آنجا بگذارید و پیچ‌ها را ببندید، حالا بازو را تنظیم کنید و با پیچ و مهره‌اش به دو سر کفی استرات‌‌بار ببندید.

منبع: carnoter


بدون دیدگاه