معرفی هیوندای سوناتا 2018 (LF فیس لیفت) در عمان

سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ | 4 نظر

معرفی هیوندای سوناتا 2018 (LF فیس لیفت) در عمان

هیوندای سوناتا مدل 2018 که در واقع نسخه فیس لیفت شده از نسل هفتم این خودرو یعنی سوناتا LF است، با طراحی جدید و به روز شده برای منطقه خاورمیانه در عمان رونمایی شد که نشریه دنده 6 به دعوت شرکت کرمان موتور، نماینده رسمی محصولات هیوندای در ایران، در این مراسم حضور پیدا کرد. در ادامه به بررسی تغییرات و ویژگی های این خودروی جدید هیوندای خواهیم پرداخت.

 

در نسخه فیس لیفت از نسل ششم سوناتا یعنی سوناتا YF، شاهد تغییراتی جزئی نسبت به نسخه پیش از فیس لیفتِ آن بودیم، اما هیوندای در مورد نسل هفتم سوناتا روشی متفاوت را در پیش گرفته و می توان سوناتا 2018 را چیزی فراتر از یک فیس لیفت ساده دانست. سوناتا LF نتوانست همانند سوناتا YF در آمریکا و کره جنوبی رضایت مشتریان در ظاهر خودرو به خود جذب کند و هیوندای امید دارد با عرضه نسخه فیس لیفت شده از این خودرو، سوناتا بتواند با تویوتا کمری 2018 و هوندا آکورد 2018 رقابت کرده و به فروش بهتری دست پیدا کند.

یکی از تغییرات قابل توجه در سوناتا 2018، استفاده از جلو پنجره جدیدی تحت عنوانِ “جلو پنجره آبشار گون” یا “Cascading Grille” است که در واقع امضای جدید محصولات این خودروساز کره ای محسوب می شود. این جلو پنجره که برای اولین بار در هیوندای i30 مدل 2017 به معرض نمایش درآمد، از کارخانه های فولاد سازی الهام گرفته شده است که در آنها آهنِ مایع همانند یک آبشار به سمت پایین جریان دارد. “جلو پنجره آبشار گون” در محصولات دیگر هیوندای از جمله کُنا، i10، آزرا و اَکسِنت هم استفاده شده است. اگر چه این جلو پنجره جدید همانند جلو پنجره نسخه پیش از فیس لیفتِ LF شش گوش است، اما ابعاد بزرگتری دارد و بخش عمده ای از نمای روبروی خودرو را اشغال کرده است.

سبک کلی طراحی سوناتا 2018 جسورانه تر به نظر می رسد. این خودرو در نمای عقب نسبت به نسخه پیش از فیس لیفت به کلی تغییر کرده و ظاهری اسپرت تر پیدا کرده است. کریس چَپمَن (Chris Chapman)، طراح ارشد در مرکز طراحی آمریکای شمالی هیوندای، در مورد سوناتا 2018 می گوید: “طراحی این خودرو با هدف تاثیر گذار بودن انجام شده است. ما قصد داشتیم یک خودروی هیجان انگیز به مشتریان تحویل بدهیم و به همه جهان نشان دهیم که هیوندای به طراحی و زیبایی اهمیت ویژه ای می دهد. همانطور که مشتریان ما از سوناتا انتظار دارند، این خودرو ظاهری جذاب و منحصر به فرد دارد.” سوناتا 2018 که امسال در نمایشگاه بین المللی اتومبیل نیویورک برای بازار آمریکای شمالی رونمایی شد، در استودیوی طراحی هیوندای واقع در ایالت کالیفرنیا و با در نظر گرفتنِ سلیقه مردم آمریکا طراحی شده که نتیجه آن ظاهری جسورانه و در عین حال زیبا شده است.

از نکات جالب در طراحی سوناتا 2018، می توان به آرمِ بزرگ هیوندای روی درب صندوق و بین چراغ های عقب اشاره کرد که می توانید با لمس کردنِ تاچ پَدی که در آن تعبیه شده، درب صندوق را باز کنید. محل قرارگیری پلاک از روی درب صندوق به پایینِ سپر عقب منتقل شده و شاهد نوشته درشت “SONATA” روی درب صندوق هستیم. همچنین گرافیک زیبای چراغ های عقب (که تا حدودی شبیه به گرافیک چراغ های عقب لامبورگینی آونتادور هستند)، نمای عقب سوناتا را کمی اسپرت جلوه می دهند. طرح رینگ های سوناتا 2018 نیز تغییر کرده که نسبت به رینگ های سوناتا LF ساده تر شده و به رینگ های سوناتا YF شباهت پیدا کرده است. در فضای داخلی این خودرو، مواد بکار رفته ارتقا یافته اند و شاهد تغییراتی در قسمت میانی داشبورد و قسمت پشت آمپر هستیم که همانند فضای خارجی آن جذاب هستند، اما بخش میانی داشبورد کمی شلوغ به نظر می رسد. علاوه بر این، غربیک فرمان سوناتا 2018 هم تغییر کرده و غربیلک سه پره جدید نسبت به سوناتا LF زیباتر شده است.

اما تغییرات سوناتا 2018 فقط محدود به طراحی خارجی و فضای داخلی نمی شود، بلکه هیوندای شاسی این خودرو را نیز بهبود بخشیده که نتیجه آن سواری کمی نرم تر و قابلیت های دینامیکی کمی بهتر است (البته در نظر داشته باشید که تمرکز هیوندای بیشتر روی سواری نرم بوده تا هندلینگ عالی و نباید در زمینه قابلیت های دینامیکی انتظار زیادی از این سدان متوسط داشته باشید). ترکیب سواری نرم و کابین ساکت، باعث شده سرنشینان فضایی آرامش بخش را تجربه کنند. مهندسین هیوندای با افزایش دادنِ سختی میله پیچشی استفاده شده در سیستم فرمان به میزان 12 درصد، علاوه بر افزایش واکنش پذیری فرمان، حسی که فرمان به راننده می دهد را نیز در تمام شرایط بهبود بخشیده اند.

علاوه بر تغییرات اعمال شده در سیستم فرمان، سیستم تعلیق عقب سوناتا 2018 هم تغییراتی داشته است. بازو های دنباله ای (trailing arms) 21 درصد ضخیم تر شده اند که نتایج زیر را در‌بر داشته است:

  • افزایش سختی بازو ها و مقاوت بیشترِ آنها در برابر خم شدن
  • مقاومت بهتر سیستم تعلیق در برابر اعمال وزن های سنگین روی آن

سوناتا 2018 در بازار های جهانی با موتور های مختلفی عرضه می شود که مشخصات آنها در جدول زیر آمده است:

مشخصات فنی هیوندای سوناتا 2018 در بازار های جهانی
حجم موتور (لیتر) 2.4 1.6 2.0
نوع موتور 4 سیلندر / تنفس طبیعی 4 سیلندر / توربو 4 سیلندر / توربو
حداکثر قدرت (اسب بخار / دور در دقیقه) 185 / 6000 178 / 5500 245 / 6000
حداکثر گشتاور (نیوتن متر / دور در دقیقه) 241 / 4000 264 / از 1500 تا 4500 353 / از 1350 تا 4000
نوع تزریق سوخت تزریق مستقیم (GDI) تزریق مستقیم (GDI) تزریق مستقیم (GDI)
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه 8 سرعته اتوماتیک

یکی از تغییرات سوناتا 2018، استفاده از گیربکس 8 سرعته اتوماتیک به جای گیربکس 6 سرعته مدل قبلی در نسخه 2.0 توربو است. سوناتا به واسطه این گیربکس 8 سرعته، بزرگراه ها را بی صدا تر و با مصرف سوخت پایین تری می پیماید.

سوناتا 2018

اما سوناتا 2018 در بازار ایران احتمالا با موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری تنفس طبیعی و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به فروش خواهد رسید که سیستم سوخت رسانی آن از نوع پاشش مستقیم (GDi) خواهد بود. بد نیست بدانید سوناتا YF و LF در بازار ایران با موتور 2.4 لیتری تنفس طبیعی مجهز به سیستم پاشش چند نقطه ای (MPI) و گیربکس 6 سرعته خودکار عرضه شده اند. جدول زیر شامل مشخصات فنی کامل سوناتا 2018 برای بازار ایران است:

مشخصات احتمالی فنی هیوندای سوناتا 2018 برای بازار ایران
موتور و گیربکس
تعداد / آرایش سیلندر 4 / خطی
تعداد سوپاپ 16
نوع تنفس موتور تنفس طبیعی
حجم موتور (سی سی) 2359
حداکثر قدرت (اسب بخار / دور در دقیقه) 185 / 6000
حداکثر گشتاور (نیوتن متر / دور در دقیقه) 241 / 4000
مکانیزم سوپاپ دو میل بادامک در بالا (DOHC) / سیستم زمان بندی متغیر سوپاپِ پیوسته دوگانه (D-CVVT)
نوع تزریق سوخت پاشش مستقیم (GDi)
محور انتقال قدرت جلو
جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک
شیفتر های پشت فرمان ندارد
قابلیت انتخاب حالت رانندگی دارد
ظرفیت باک (لیتر) 70
سیستم تعلیق، فرمان، ترمز و لاستیک
جلو مک فرسون استرات
عقب مستقل مولتی لینک
نوع فرمان کمکی برقی (MDPS)
نوع ترمز جلو / عقب دیسکی تهویه شونده / دیسکی ساده
مشخصات لاستیک 235/45R18
سایز رینگ 18 اینچ
ابعاد خارجی (میلی متر)
فاصله بین دو محور 2804
طول 4854
عرض 1864
ارتفاع 1476
وزن تقریبی (تُن) 1.5
ضریب دِرَگ 0.27
حداقل فاصله کف خودرو تا سطح زمین 135
ابعاد داخلی (لیتر)
فضای کابین برای سرنشینان 3004
فضای بار عقب 462
ایمنی
تعداد کیسه هوا 7

سوناتا 2018 بصورت پایه به صفحه نمایش لمسی 7.0 اینچی به همراه قابلیت های اپل کار پلِی و اندروید اتو مجهز است. هیوندای برای آسایش بیشتر مشتریان، شارژر بیسیمِ تلفن همراه را به عنوان یک آپشن قابل سفارش برای این خودرو در نظر گرفته تا بدون نیاز به سیم، به راحتی با قرار دادنِ گوشی در پَدی که کنار اهرم تعویض دنده تعبیه شده، آن را شارژ کنید. حتی سرنشینان عقب هم از پورت USB برای شارژ کردنِ تلفن همراه بی بهره نیستند.

هیوندای، سوناتا 2018 را به تجهیزات ایمنی بیشتری مجهز کرده است. لیست تجهیزات ایمنی پایه این خودرو عبارتند از:

  • هفت کیسه هوا
  • سیستم کنترل پایداری
  • سیستم کنترل هرزگردی
  • ترمز ضد قفل
  • توزیع الکترونیکی نیروی ترمز
  • سیستم کمکی ترمز
  • سیستم نمایش فشار باد لاستیک ها
  • سیستم تشخیص نقطه کور
  • سیستم RCTA (هنگام حرکت با دنده عقب، اگر خودرویی در حالِ ورود به مسیر بوده و امکان برخورد وجود داشته باشد، این سیستم به راننده هشدار می دهد)

در میان خودرو های سایزِ متوسط، تنها سوناتا بصورت پایه به سیستم RCTA مجهز است. بد نیست بدانید با وجود اینکه راننده ها مدت بسیار کمی از دنده عقب استفاده می کنند، اما یک چهارم تصادفات هنگام حرکت به سمت عقب اتفاق می افتد و همین موضوع، اهمیتِ بالا و کاربردی بودنِ سیستم RCTA را نشان می دهد.

از رقبای سوناتا 2018 در بازار ایران، می توان به خودرو های زیر اشاره کرد:

  • کیا اپتیما
  • تویوتا کمری
  • هوندا آکورد
  • رنو تلیسمان
  • پژو 508
  • دی اِس 5LS

البته در بازار های جهانی، خودرو هایی همچون فورد فیوژِن، شورولت مالیبو، نیسان آلتیما و فولکس واگن پاسات هم از رقبای سوناتا محسوب می شوند.


4 دیدگاه

  1. shaahin e | مرداد 17, 1396 | لینک نظر

    از عالی بودن این خودرو هیچ شکی نیست و حتی میتونم بگم اولین خودرو در این سگمنت هست اما متاسفانه در ایران قیمتش گزافه

  2. shaahin e | مرداد 17, 1396 | لینک نظر

    متاسفانه هیوندای در ایران و حتی کیا نمایندگان پول پرستی دارن برای همین در مرحله ی اول با آپشن متوسط میاد بازار و موتور تنفس طبیعی و با موتور ۲۰۰۰ تنفس طبیعی وارد نکنن صلواااات . در کل هم کمپانی های بزرگ جهانی ماشین های جدید رو نهایت نهایت با ۵۰۰ دلار حدودا افزایش قیمت وارد میکنن . اونوقت توسان جدید میخریم با ۵۰ میلیون افزایش قیمت یا اسپورتیج با ۶۰ میلیون . این سوناتا رو هم بیارن با موتور توربو حداقل ۲۷۰ قیمت میزنن

  3. sunmartin | مرداد 17, 1396 | لینک نظر

    گشتاور 241 !!! و طراحی بی نظیر چ میکنه این پیتر شرایر واقعا که مجذوب ورودی هوا و دیفیوز های این خودرو شدم اورهنگ هماهنگ با ستون های c این خودرو در نمای عقب مثل یک سوپر اسپرت طراحی شده شاید بشه گفت زیباترین سوناتای ساخته شده تا به امروز
    تریم و چیدمان داخلی هم بسیار ساده و در عین ها بصورت موازی و کمی راننده محور چیده شده مبلمان این خودرو بقدری زیبا و ارگونومیکه که در مسافرت با این طراحی و دربرگیرنده تمام بدن خستگی به بدن مسافران وارد نمیکنه امیدوارم تریپ فول این خودرو وارد کشور بشه و این قانون خنده داره بالای 2500 سی سی برداشته بشه

  4. حسین | مرداد 17, 1396 | لینک نظر

    اگر با موتور ۲ لیتری توربو وارد بشه ، غوغا میکنه!
    حیف…