آمریکاییاسلایدربررسیفناوری و تکنولوژی

تسلا ؛ نماد خواستن ها و توانستن ها (قسمت دوم)

تسلا که تا سال 2013 تقریبا بازار و اسم و رسمی برای خود دست و پا کرده بود و در اواخر سال 2013 با بدشانسی هایی نظیر کاهش ارزش سهام مواجه شده بود، موفقیت خود را در سال 2014 جستجو میکرد. ارزش سهام این شرکت که به دلیل آتش گرفتن بعضی از خودروهایش در تصادفات جاده ای به شدت افت کرده بود، بعد از مدیریت صحیح این شرکت تا 47درصد از آن تاریخ، افزایش پیدا کرد. آنها 28500 خودرو مدل S خود را در جولای سال 2014 به دست مشتریانش رساند.

  • ظهور مدل3 شرکت تسلا

در اواسط سال 2014، تسلا اعلام کرد که از تمامی یافته ها و علم خود استفاده خواهد کرد تا خودرویی کاملا اقتصادی و مناسب تولید کند. تخمین در مورد قیمت این خودرو که مدل3 نامگذاری شد، چیزی پایینتر از 35000هزاردلار بود. همچنین در زمان معرفی هیچ تاریخ رسمی برای فروش آن اعلام نشد. تقریبا بعد از 2سال از اولین صحبت ها در مورد این خودرو، تسلا در نهایت پرده را کشید و مدل3 در روز 31مارس 2016 معرفی شد. مدل اولیه این شرکت که شتاب 0تا60 را زیر6ثانیه پر میکند، قیمتی زیر 35000هزار دلار داشت و قرار بود همانند مدل های S و X در اواخر سال 2017 وارد فروش رسمی شود. پیش فروش این خودرو در همان شب معرفی آغاز شد و تسلا طی یک روز به رکورد 150هزار تعداد پیش فروش رسید.

معرفی خودرو Model3

همچنین براساس اطلاعات سایت رسمی تسلا، میزان تولید این خودرو و بسیاری از خودروهای دیگر این شرکت در ابتدای ماه آگوست در حجم پایینی است که در طی چندماه به تولید 5هزار دستگاه در هفته ختم میشود.

نمودار تولید هفتگی تسلا در 5ماه پایانی سال
  • حرف انگلیسی “D“، راز جدید تسلا

رازآلود صحبت کردن از نماد بارز تسلا و ایلان ماسک است. آنها بارها با صحبت هایی ناقص و شبه راز، کنجکاوی علاقه مندان را به خود جلب کرده اند. در توییتی از ایلان ماسک، او اعلام کرد که تقریبا زمان رونمایی از “D” فرا رسیده است. او بعدها اعلام کرد که هدف از گفتن این توییت و حرف “D” کاملا غیر عامدانه بوده است.

تسلا که تا سال 2013 تقریبا بازار و اسم و رسمی برای خود دست و پا کرده بود و در اواخر سال 2013 با بدشانسی هایی نظیر کاهش ارزش سهام مواجه شده بود، موفقیت خود را در سال 2014 جستجو میکرد

در مورد شرکت تسلا، حرف D انگلیسی به Dual Motor یا موتور دوگانه اطلاق میشود. سه مدل جدید از خودرو مدلS در ژانویه سال 2015 معرفی شد، Model S 60D، 85D و قویترین آنها P85D. در ظاهر آنها مانند مدلS معروف بودند. اما در باطن اژدهایی تقویت شده بودند. موتور دوم خودرو P85D که 110هزار دلار به قیمت خودرو اضافه کرده بود، کمک میکرد تا خودرو شتاب 0تا60 را در 3.2 ثانیه طی کند که بعدها شرکت این زمان را نیز بهبود بخشید.

مدل P85D

خودرو P85D از همان روز اول خودرویی سریع و پرشتاب بود، اما شرکت تسلا بعد از رونمایی از این خودرو، با یک آپدیت نرم افزاری و نه بیشتر و کمتر، آن را سریعتر کرد. این آپدیت که مد دیوانه کننده (Insane Mode) نام داشت، شتاب خودرو در 0تا60 را از 3.2 ثانیه به 3.1 ثانیه کاهش میداد.

آپدیت نرم افزاری برای Insane Mode

در یک حرکت عجیب در جولای 2015، مدیران تسلا اقدام به سریع تر کردن این خودرو کردند. Insane Mode در خودرو قبل تبدیل به Ludicrous Mode (مد مضحک!) شد. در این تسریع سرعت، خودرو میتواند شتاب 0 تا 60 را به جای 3.1 ثانیه، در 2.8 ثانیه پرکند. متاسفانه برخلاف بهبود قبلی، این افزایش سرعت رایگان نبوده و نیازمند یک قطعه سخت افزاری است که میتواند ولتاژهای بالاتر را بدون ذوب شدن تحمل کند. این قطعه برای دارندگان مدل P85D، 5000دلار (نزدیک به 20میلیون تومان!) آب خواهد خورد.

با این به روزرسانی، خودرو P85D تبدیل به یکی از 20خودرو سریع دنیا شده است. در هنگام معرفی این ویژگی، ایلان ماسک گفت: “با این افزونه، گویی شما قطار سریع السیر خودتان را دارید.”

  • ایلان ماسک از ” ترس” خودش میگوید

این صحبت ایلان ماسک، که بعدا تبدیل به یک ترند در مورد او شد، سر و صدای زیادی کرد. او میگوید: “ما  باید بسیار زیاد مراقب هوش های مصنوعی باشیم. او میگوید به نظر من بزرگترین تهدید بشری حال حاضر، هوش های مصنوعی هستند.” به اعتقاد ماسک، هوش های مصنوعی، انسانیت و بشریت را زیر سوال برده و آن را نابود خواهدکرد. او بارها این موضوع را به دولت آمریکا که به نحوی پیشتاز این تکنولوژی در دنیا بوده، هشدار داده است. مارک زاکربرگ سازنده Facebook و یکی از تاثیرگذارترین افراد دنیا، ایلان ماسک را در مورد نظریه اش سرزنش کرده و او را به چالش کشیده است. ایلان ماسک در پاسخ زاکربرگ، در توییتی اطلاعات او در مورد هوش های مصنوعی را “محدود” ارزیابی کرد.

  • عملکرد تسلا در کشور چین و ایالت نیوجرسی: دو چالش متفاوت

بعد از چند هفته، فروش تسلا در چین که یکی از بزرگترین بازارهای هدف خواهد بود شکست خورد. آنها فقط توانستند در کل کشور پهناور چین صدها دستگاه بفروشند. ایلان ماسک دست به کار شد و مدیران اجرایی در چین را برای اهداف بزرگتر و موفقیت بیشتر را جایگزین کرد.

یکی از بزرگترین چالش های تسلا در شهر نیوجرسی اتفاق افتاد. بیشتر از نصف ایالات آمریکا به سازندگان خودرو اجازه فروش خودرو به طور مستقیم را نمیدهند، بلکه آنها باید با شخص سومی که فروشندگان معتبر و طرف قرارداد هستند پیمان همکاری منعقد کنند. در مارس سال 2014، ایالت نیوجرسی شروع به فشار واردکردن بر این قانون کرد. شرکت تسلا به طور عمومی شروع به جنگیدن در مقابل این قانون کرده و توانستند دقیقا یکسال بعد به کمک حاکم نیوجرسی، کریس کریستی، پیروزی را به چنگ بیاورند.

کریس کریستی، حاکم ایالت نیوجرسی
  • “تسلا انرژی” (Tesla Energy) چیست؟

برای اولین بار، در زمینه ای تقریبا جدا از تولید خودروهای الکتریکی، تسلا از یک بازوی تجارتی دیگر در مارس 2014، به نام “تسلا انرژی” رونمایی کرد. این محصول هدفش حذف وابستگی ما به شبکه های برق شهری و حرکت به سمت انرژی های پاک مانند انرژی خورشیدی (Solar Energy) است. اولین محصول “تسلا انرژی”، یک باتری بسیار بزرگ دیواری (Power-wall Battery) به منظور ذخیره سازی انرژی خورشیدی برای استفاده منازل بود.

باتری های دیواری تسلا (Power-wall Battery)
  • برنامه های تسلا برای خرید شرکت SolarCity

امپراطوری ایلان ماسک بزرگ هرروز بزرگتر و یکپارچه تر میشود. ایلان ماسک پیشنهادی 2.8بیلیون دلاری خود را برای خرید شرکت نصب پنل های خورشیدی SolarCity به مدیران این شرکت تقدیم کرد. با همکاری این دو شرکت، شما میتوانید پنل های خورشیدی را در خانه خود نصب کنید و باتری بسیار بزرگی را شارژ کرده که برق کل منزل و همچنین خودرو الکتریکی شما را نیز تامین خواهد کرد.

ایلان ماسک

تسلا و ایلان ماسک نشان دادند که برای موفقیت علاوه بر داشتن یک برنامه صحیح، هزینه کردن و ذهن خلاق، صبر کلید اصلی موفقیت است. آنها در سال 2004 هرگز پیش بینی چنین موفقیتی را نداشتند. آنها بعد از شکست در سالهای 2007 و 2008 دوباره با قدرتی بیشتر برخاسته و خواسته های خود را عملی کردند و دور از انصاف نیست که تسلا را نماد “خواستن، توانستن است.” قراردهیم.

6 دیدگاه

    1. تشکر و ممنون از وقتی که برای مطالعه این مقاله گذاشتید.
      نه خیر دوست عزیز. اگر سرچ مختصری در این باره توی گوگل بزنید متوجه خواهید شد که تسلا 2.8بیلیون دلار برای خرید شرکت SolarCity پیشنهاد داده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا