وقتی صنعت خودرو از کوچکترین صنایع هم جا می ماند

یکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۲

وقتی صنعت خودرو از کوچکترین صنایع هم جا می ماند
سهام شرکت های خودرویی این روزها در حالی با فراز و فرود قیمتی رو به رو هستند که امیدها نسبت به بهبود آینده این گروه موجب رشد اندک قیمت سهام شرکت های آن طی چند ماه اخیر شده است.

براساس گزارش بورس نيوز، افزایش اخیر قیمت سهام خودرویی در حالی طی ماه های اخیر رخ داده که طی چند سال گذشته به دلیل وضعیت نا به سامان صنعت آنها، سهام این شرکت ها چندان مورد توجه سرمایه گذاران نبودند. به گونه ای که با نیم نگاهی به وضعیت مقایسه ای شرکت های صنعت خودرو با سایر گروه ها می توان متوجه عقب ماندگی این گروه نسبت به سایر صنایع شد.

بورس خودرو

در جدول فوق به مقایسه وضعیت بازاری دو شرکت بزرگ خودروساز کشور با برخی از شرکت های فعال در بورس پرداختیم.

براساس اطلاعات مذکور ارزش بازاری 330 میلیون سهم شرکت صنعتی بهشهر به عنوان یک مجموعه کوچک تولیدکننده روغن خوراکی در کشور برابر دومین شرکت خودروساز کشور یعنی سایپا است، این واقعیت در حالی رخ داده که تعداد سهام “خساپا” بیش از سه برابر تعداد سهام “غبشهر” است.

در مقایسه ای دیگر، ارزش بازاری شرکت نفت بهران که تولیدکننده روغن موتور خودرو بوده، 1/4 برابر شرکت سایپا به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو است.

این مقایسه زمانی جالب تر می شود که شاهد تفاوت اندک میان ارزش روز “شبهرن” و بزرگترین شرکت خودروساز کشور یعنی ایران خودرو می شویم. حال آنکه تعداد سهام و سرمایه این شرکت تولیدکننده روغن موتور کمتر از 10 درصد از سرمایه هر یک از شرکت های خودرویی مذکور است.

بورس خودرو 2

همانطور که از جدول فوق پیداست کاهش ارزش بازاری صنعت خودرو و در مقابل آن رشد دیگر صنایع در حالی رخ داده که اکنون با واقعیت های عجیبی در قیاس بین صنایع رو به رو هستیم. به گونه ای که ارزش روز کل صنعت خودرو تنها حدود 35 درصد ارزش شرکت پالایش نفت بندرعباس می باشد!

آنچه از بررسی های این چنینی بیش از هرچیز نمایان می شود، آن است که صنعت خودرو و شرکت های فعال در آن طی سال های اخیر فاصله زیادی با ارزش واقعی خود پیدا کرده اند و در این بین نسبت به بسیاری از صنایع و حتی شرکت های کوچک در جایگاهی عقب تر قرار گرفته است. حال آنکه باید دید آیا با تغییر شرایط و امیدهای به وجود آمده کنونی، این صنعت می تواند به روزهای طلایی خود باز گردد؟!

در همین ارتباط مدیر عامل مؤسسه حسابرسی حافظ گام در گفتگو با خبرنگار بورس نيوز عنوان کرد: به طور کلی قیمت سهام شرکت های فعال در یک صنعت براساس دو پارامتر گوناگون در بلندمدت و کوتاه مدت تعیین می شود. به گونه ای که روند سود و زیان شرکت تعیین کننده قیمت سهم در کوتاه مدت و وضعیت تراز نامه ای و دارایی ها قیمت آن را در بلندمدت مشخص می کند.

حسین شیخی ادامه داد: در تمام بورس های دنیا هرچه به سمت بازه های زمانی بلندمدت تر پیش می رویم، شرایط تراز نامه و دارایی ها و ارزش آنها اثرات خود را بر قیمت سهام بیشتر نشان می دهند. از همین رو در مقایسه ای که اکنون میان صنعت خودرو و صنایع دیگر مورد بحث است شاهد عقب ماندگی خودرویی ها با توجه به دارایی ها و ارزش جایگزینی آنها نسبت به دیگر صنایع هستیم؛ حال آنکه اگر بخواهیم با نگاه کوتاه مدت و وضعیت سود و زیانی به این شرکت ها بنگریم وضعیت فعلی شرکت های خودروساز و روند قیمت سهام آنها طی سال های اخیر طبیعی به نظر می رسد.

وی در خصوص وضعیت سود و زیانی خودروسازان طی سال های اخیر گفت: طی سال های اخیر به دلیل تشدید تحریم ها و اثرپذیری بالای شرکت های خودرویی از روابط بین المللی و وضعیت اقتصادی، با رشد زیان انباشته در شرکت های خودرویی رو به رو هستیم. حال آنکه این شرایط در همه جای دنیا موجب خروج سرمایه ها از آن سهام یا صنعت شده و در کوتاه مدت افت قیمت بازاری شرکت های مذکور را در پی خواهد داشت؛ یعنی همان رخدادی که اکنون در شرکت های خودرویی شاهد آن هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ارزش جایگزینی خودرویی ها عنوان کرد: اما اگر بخواهیم شرایط صنعت خودرو را از منظر ارزش جایگزینی آنها بنگریم و آن را با بسیاری از صنایع دیگر که رشد بازاری حائز اهمیتی داشتند قیاس کنیم، می بایست نگاهی بلندمدت و حداقل 3 تا 4 سال را در نظر گرفت تا بتوان گفت ارزش روز شرکت های خودرویی قابلیت رسیدن به ارزش های جایگزینی خود و رشد قیمت ها را دارند. به گونه ای که دیگر شاهد فزونی ارزش بازاری یک شرکت پالایشی نسبت به ارزش روز کل تمام شرکت های فعال در صنعت خودرو نباشیم.

وی در خاتمه با بیان پتانسیل های شرکت های خودرویی برای رشد سودآوری گفت: با نگاه بلندمدت، شرکت های خودرویی از پتانسیل مناسبی برای بهبود وضعیت و رشد سودآوری برخوردارند، حال آنکه در کوتاه مدت افزایش همزمان تیراژ تولید و قیمت های فروش می تواند به عنوان اصلی ترین محرک ها برای جهش قیمت ها در این صنعت باشد.


بدون دیدگاه