اخبارفناوری و تکنولوژی

بی‌وای‌دی، نماد خودروهای برقی در چین

چندی پیش از جاه‌طلبی‌های بی‌پایان چینی‌ها حرف زدیم و گفتیم که چشم‌بادامی‌ها علاقه زیادی به حضور در بازارهای اروپایی دارند و تلاش‌های چری را مثال زدیم. از این دست کمپانی‌ها در چین کم نیستند و بی‌وای‌دی نیز نمونه دیگری از آن‌ها است. کارخانه‌ای که بزرگترین تولیدکننده وسایل نقلیه الکتریکی جهان به شمار می‌آید.

بی‌وای‌دی پیش از آنکه یک شرکت خودروسازی را در سال ۲۰۰۳ خریداری کند، یک تولیدکننده باتری بود. این شرکت با ادغام عمودی بخش‌های تولید باتری و خودروسازی‌اش و همچنین بخش فروش توانسته است پیشرفت زیادی داشته باشد (ادغام عمودی فرآیندی است که طی آن دو شرکت که در دو سطح متفاوت تولید قرار دارند و در چرخه عرضه یک محصول نقش دارند، با هم ادغام می‌شوند). این درحالیست که کمپانی پیشرویی ماند تسلا، هنوز ادغام عمودی نشده است و شاید در آینده این اتفاق روی دهد.

بازار خودروهای الکتریکی در کشور بی‌وای‌دی رشد بسزایی داشته است و پیش‌بینی می‌شود با قوانین جدیدی که در چین تصویب شده، این رشد با شدت بیش‌تری نیز ادامه پیدا کند. طبق این قوانین در سال ۲۰۱۸ باید ۸ درصد فروش کمپانی‌ها مربوط به خودروهای الکتریکی باشد و این مقدار هر سال ۲ درصد افزایش می‌یابد تا در سال ۲۰۲۰ به ۱۲ درصد برسد. هرچند این قانون به ضرر کمپانی‌های کوچک و به نفع کمپانی‌های بزرگ خواهد بود.

بی‌وای‌دی سانگ

در سال گذشته بی‌وای‌دی حدود صدهزار خودروی الکتریکی را تنها در چین فروخته است. درضمن باید آمار پانزده هزار اتوبوس برقی را به این مقدار نیز اضافه کنیم. لازم به ذکر است بی‌وای‌دی تنها شرکت چینی به شمار می‌رود که می‌تواند خودروهایی با برد ۳۰۰ کیلومتر تولید کند.

تلاش‌های بی‌وای‌دی در راستای کاهش گازهای گلخانه‌ای منجر به دریافت امتیازهای تولید کربن شده است که کمپانی با فروش این امتیاز‌ها به درآمد خوبی نیز دست می‌یابد. برای مثال گفته می‌شود فولکس‌واگن قصد دارد از شریک جوینت‌ونچرش در چین یعنی جک امتیاز کربنش را خریداری کند تا بتواند یکسری از خودروهای الکتریکی‌اش را در چین به فروش برساند.

هرچند امسال به دلیل یکسری مشکلات در قوانین،‌ فروش خودروهای الکتریکی درچین کاهش پیدا کرد اما با رفع این مشکلات، دوباره فروش برقی‌ها افزایش یافت. در ادامه جدول فروش ۶ ماه اول سال میلادی خودروهای پلاگ-این بی‌وای‌دی قرار گرفته است:

همانطور که دیده می‌شود از میانه سال جاری میلادی، فروش به حالت عادی خود بازگشته و درماه ژوئن، کمپانی توانسته است حدود یازده هزار خودرو را به فروش برساند. طبق آمار موجود این مقدار در ماه جولای نیز ادامه داشته و در لیست ده خودروی الکتریکی و هیبرید پرفروش در بازار چین، نام ۳ خودرو از بی‌وای‌دی دیده می‌شود. در راس آن نیز خودروی سانگ پلاگ-این هیبرید دیده می‌شود که نسخه بنزینی آن نیز به کشور وارد می‌شود. این شاسی‌بلند یک پیشرفت قابل توجه از نظر طراحی برای بی‌وای‌دی محسوب می‌شود.

بی‌وای‌دی قصد دارد با معرفی بیش‌تر همچین خودروهایی با طراحی بهتر، در بازارهای جهانی نقش فعال‌تری را ایفا کند. نباید فراموش کرد که این پیشرفت‌ها تحت تاثیر حضور ولفگانگ ایگر (مدیر طراحی سابق آئودی و لامبورگینی) در بی‌وای‌دی قرار دارد. در پنج ماه نخست سال ۲۰۱۷ نیز بی‌وای‌دی توانسته است در لیست ده کارخانه با بیش‌ترین فروش خودروهای پلاگ-این قرار بگیرد.

ظرفیت تولید باتری در چین در حال حاضر حدود ۱۲۵ گیگاوات ‌ساعت است که پیش‌‌بینی می‌شود این مقدار تا سال ۲۰۲۰ دوبرابر شده و به ۲۵۰ گیگاوات ساعت برسد؛ یعنی ۷۰ درصد باتری جهان را چینی‌ها تولید خواهند کرد. بی‌وای‌دی نیز در این بین نقش مهمی را ایفا می‌کند و همانطور که در جدول زیر دیده می‌شود،‌ آن‌ها از رهبران تولید باتری در جهان به شمار می‌آیند.

بی‌وای‌دی در کشورهای مختلفی کارخانه‌هایی ایجاد کرده است که آن را از دیگر کمپانی‌های چینی متمایز می‌کند. کارخانه موجود در لنکستر کالیفرنیا، پیش از این تمرکزش را بر روی تولید اتوبوس‌های برقی گذاشته بود. ولی بی‌وای‌دی قصد دارد تعداد کارگران آن را تا ۷۰۰ نفر افزایش دهد و برنامه‌هایی برای تولید تراک‌های الکتریکی و لیفتراک در این کارخانه دارد. در شهر‌های مختلف آمریکا، قراردادهایی با بی‌وای‌دی برای خرید اتوبوس‌های برقی‌اش بسته شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به خرید ۶۰ اتوبوس برقی در لس ‌آنجلس اشاره کرد.

چین حالا یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاران خارجی آمریکا به شمار می‌آید و بی‌وای‌دی نیز سهمی از این سرمایه‌گذاری دارد. به نظر می‌رسد آن‌ها برنامه‌هایی برای فروش خودروهای سواریشان به آمریکایی‌ها نیز دارند؛ هرچند تا پیش از این آمریکایی‌ها روی خوشی به چینی‌ها نشان نداده‌اند.

در آمریکای جنوبی نیز بی‌وای‌دی عملکرد مناسبی داشته و در برزیل قراردادهایی برای فروش اتوبوس و تاکسی‌های برقی منعقد کرده است. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۸ حدود دو هزار خودرو و اتوبوس الکتریکی در برزیل به فروش برسد.

در اروپا نیز این کمپانی کارخانه تولید اتوبوس برقی در مجارستان تاسیس کرده است. این اتوبوس‌ها فروش خوبی را در این قاره تجربه کرده‌اند. به عنوان مثال در شهر لندن ۹۵ سفارش برای خرید اتوبوس‌های بی‌وای‌دی وجود دارد.

اما بیش‌ترین فعالیت کمپانی مربوط به آسیا است؛ بطوریکه در ۲۰ کشور شاهد حضور بی‌وای‌دی هستیم. یکی از خودروهای الکتریکی بی‌وای‌دی با نام e6 به عنوان یکی از خودروهای ناوگان تاکسی‌های سبز سنگاپور انتخاب شده است. پیش از این نیز اتوبوس‌های برقی کمپانی چینی به این کشور راه یافته بودند.

بی‌وای‌دی بازار ایران را نیز برای افزایش صادراتش انتخاب کرده است. بخشی از خط تولید خودروهای این شرکت نیز در ایران قرار خواهد گرفت. در حال حاضر چهار خودروی S6، سانگ، F3 و e6 برای بازار ایران درنظر گرفته شده‌اند. S6 با موتور ۲۴۰۰cc قیمتی ۹۹ میلیونی و F3 نیز قیمتی ۵۰ میلیونی دارد.

دولت چین کمک زیادی به کمپانی‌های خودروساز برای ورود به بازار اروپا می‌کند و البته با تلاش و پشتکاری که چینی‌ها دارند، چنین امری دور از انتظار نیست. هرچند نباید در یکی دو سال آینده انتظار موفقیت آنان را داشته باشیم اما مطمئنا در طولانی مدت، آن‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت. بی‌وای‌دی نیز یکی از کمپانی‌های پیشرو در میان چینی‌ها به شمار می‌رود که تمرکز زیادی بر روی خودروهای الکتریکی و هیبرید دارد. هرچند هنوز از کمپانی‌های مطرح جهانی عقب هستند اما پیشرفت چشمگیر آنان را نمی‌توان از یاد برد.

1 دیدگاه

  1. چینیها خیلی از ماشینهاشون تعریف نمیکنند که ما تعریف میکنیم…در ضمن خدا قسمتتان کند یه سفر به پکن و شانگهای بروید و در خیابانهای آنها ببینید که چه ماشینهایی سوار میشوند ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا