چگونه از سیستم توربو مراقبت کنیم

چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶

چگونه از سیستم توربو مراقبت کنیم

موتورهای توربو، در برابر نمونه‌های تنفس طبیعی دارای قدرت و گشتاور بالاتری هستند، ولی این توانایی بالاتر نیازمند رسیدگی دقیقتر نسبت به موتورهای تنفس طبیعی است، توربو کردن اصولی یک خودروی تنفس طبیعی یک قسمت قضیه و نگهداری صحیح از آن قسمت دیگر راز طول عمر آن و پیشرانه است. در ادامه با به کارگیری موارد زیر هم از سواری خودروی توربوی خود لذت ‌می‌برید و هم درصد زیادی از پول جیب‌تان را صرفه‌جویی می‌کنید!

روغن

برای پی بردن به اهمیت ویژه‌یِ روغن و روانکاری توربو، نیازی به پاس کردن چندین واحد مکانیک سیالات و مقاومت مصالح نیست، تنها آگاهی از همین نکته که گردش شفت توربو در بعضی از حالات به حدود ۱۲۰ هزار دور در دقیقه می‌رسد کافی است! این یعنی ۲۰۰۰ دور در ثانیه که رقم غیر قابل تصوری است. پس از اهمیت روانکارها غافل نشوید، در یک پیشرانه‌ی توربو روغن بهتر است حداکثر هر ۵۰۰۰ کیلومتر تعویض شود، همچنین اگر رادیاتور روغن در ماشین شما وجود ندارد این عمل پسندیده را انجام دهید. بهتر است روغن از نمونه‌ی تمام سنتیک باشد. ناگفته نماند روغن مورد نیاز توربو از همان روغن پیشرانه گرفته می‌شود. سطح روغن هر چند روز یک‌بار باید کنترل شود و در صورت نیاز سرریز شود.

سیستم خنک‌کننده

توربو حرارت بسیاری تولید می‌کند و در مدل‌های آب‌خنک کیفیت و سطح مایع خنک‌کننده اهمیت دارد. محلول آب و ضدیخ را هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر خالی کنید و با نمونه‌ی تازه جایگزین کنید. برای خرید نمونه‌های مرغوب‌تر ضدیخ خساست به خرج ندهید.

فیلتر هوا

ساده است، هر ۵۰۰۰ کیلومتر فیلتر هوا را تعویض کنید تا توربو بهتر تغذیه شود.

وجود نشتی

نشتی در مسیر توربو درست مانند باد کردن یک بادکنک سوراخ است، پس در نتیجه توربو آن نیرویی را که باید تولید نمی کند و به موتور فشار بیش از اندازه وارد می‌شود. برای تست نشتی در مسیر فشار توربو با آب اسپری کنید، وجود حباب یعنی نشتی!

دریچه‌گاز 

سلامت سنسور دریچه‌ی گاز در کارکرد درست توربوشارژ بسیار با اهمیت است، همچنین روغن موجود در مجرای دریچه‌گاز هر ۳۰۰۰۰ کیلومتر باید پاک شود. یک راه‌حل برای این موضوع اضافه کردن oil catch can است. این وسیله دریچه‌گاز و محفظه‌ی مانیفولد را عاری از روغن نگه می‌دارد!

ملاحظه کاری

با توربو دوست باشید! بعد از روشن کردن ماشین لحظاتی را به پیشرانه و توربو بدهید تا با دور پایین کار کنند و روغن‌کاری شوند. تحت فشار قرار دادن متمادیِ توربو، باعث داغ شدن شفت و یاتاقان یا بلبرینگ‌ها و در نتیجه خرابی آن می‌شود. در هنگام خاموش کردن خودرو، دقایقی دست‌نگه دارید! در خودرو بنشینید و به یک موزیک چند دقیقه‌ای گوش کنید تا توربو و پیشرانه در دور آیدل خنک شوند.

منبع: carnoter


بدون دیدگاه