چگونه سوپاپ‌ها را فیلرگیری کنیم

چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶

چگونه سوپاپ‌ها را فیلرگیری کنیم

از آن‌جایی که هر قطعه‌ای در صورت وجود گرما به حالت انبساط در می‌آید، لذا حفظ اندازه‌ی مجاز در قطعات حساس مکانیکی دارای ‌اهمیت بالایی است. یکی از آن‌ها بررسی لقی مجاز مابین سوپاپ‌ها و اسبک‌ها و یا میل‌سوپاپ (بسته به طراحی موتور) است، که خودروساز آن‌ها را در انواع هیدرولیک و سالید روانه‌ی بازار می کند. فاصله لقی در نوع اول همواره با فشار روغن در بهترین حالت قرار دارد که به آن‌ها فیلراتوماتیک گفته می‌شود و نیاز به فیلرگیری دستی ندارند. ولی نوع دوم باید با اعداد اعلامی از جانب خودروساز کنترل شوند.

فیلر بودن سوپاپ‌ها باعث کاهش‌آلودگی، عمر بیشتر موتور، کاهش مصرف‌سوخت، شتاب‌گیری سریع‌تر می‌شود. فیلرگیری خودروها در کلیت یکی است ولی در جزئیات متفاوت. در ادامه با آموزش مصور فیلر‌گیری پراید همراه ما باشید:

لوازم مورد نیاز برای این منظور، پیچ‌گوشتی ۲ سو، بکس شماره ۱۰، آچار شماره ۱۰، دسته‌فیلر.

ابتدا قطب منفی باتری را باز کنید و یک چرخ خودرو را برای قیچی‌کردن سوپاپ‌ها بر روی جک قرار دهید. برای دسترسی به محل تلاقی سوپاپ‌ها با سراسبک‌ها ابتدا باید درب‌سوپاپ باز شود. برای این منظور ابتدا لوله‌ی هوا را از سر دریچه گاز باز کنید، وایرها را از جای خود‌خارج کنید، سیم‌گاز را از پایه‌ی درب‌سوپاپ باز کنید، و لوله‌های بخار روغن را جدا کنید.

۶ عدد پیچ درب‌سوپاپ را باز کنید و سپس یک پیچ کناری موجود در قاب بالای تسمه تایم را باز کنید و درب‌سوپاپ را از جا بردارید و آن را در محیطی قرار دهید که آلودگی و گردو‌خاک بر روی آن ننشیند.

ترتیب فیلرگیری با خطوط همرنگ نشان داده شده است

حال نوبت به فیلرگیری می‌رسد. برای این منظور نیاز به دانستن مفهوم قیچی سوپاپ‌ها دارید، برای این‌کار خودرو را در دنده ۵ قرار دهید و چرخی را که بر روی جک است با دست به آهستگی بچرخانید و به حرکت سراسبک‌ها‌ی سیلندر شماره ۱ دقت کنید. هنگامی که اسبک موجود بر روی سوپاپ‌دود (سوپاپ‌های دود در پراید به سمت جلو و سوپاپ‌های هوا به سمت عقب موتور هستند.) در بالاترین حالت خود قرار دارد و به محض اینکه اسبک روبرویی در حد ۲ میل پایین آمد از چرخاندن لاستیک دست بکشید چرا که این حالت همان حالت قیچی شدن سوپاپ‌ها است. با قیچی کردن سوپاپ‌های سیلندر ۱ هر دو سوپاپ دود و هوای سیلندر ۴ را فیلرگیری می‌کنیم به علاوه‌ی سوپاپ هوای سیلندر ۲ و سوپاپ دود سیلندر ۳ و در هنگام قیچی‌کردن سیلندر ۴ بلعکس عمل می کنیم.

برای فیلرگرفتن طبق ترتیبی که گفته شد به این روش عمل کنید، مهره‌ی سراسبک را در حد کمی شل کنید، فیلر مناسب را طبق اعدد اعلامی کارخانه انتخاب کنید (برای پراید انژکتوری بهترین شماره برای دود فیلر ۲۵ و برای هوا فیلر ۲۰ است.) فیلر را در قسمت زیرین اسبک قرار داده و پیچ را در حدی سفت کنید که فیلر نه آزادانه در آن فضا حرکت کند، نه فضایی برای حرکت نداشته نباشد.

سپس مهره را سفت کنید، دقت کنید که در هنگام سفت کردن مهره پیچ جابه‌جا نشود، برای اطمینان بیشتر بعد از سفت‌کردن مهره دوباره فیلر بگیرید، اگر فیلر بهم خورده بود دوباره فیلر بگیرید. تمام سوپاپ‌ها را به همین روش فیلر کنید.

مراحل بستن عکس مراحل بالاست.

منبع: carnoter


بدون دیدگاه