اخباراخبار خارجی

پس‌لرزه‌های رسوایی موتورهای دیزلی سوژه انتخابات آلمان شد

آنگلا مرکل 63 ساله تصمیم دارد برای چهارمین دور پیاپی صدراعظم آلمان شود. قرار است انتخابات آلمان در 24 سپتامبر امسال برگزار ‌شود. با شروع به کار ستادهای انتخاباتی نامزدها، مرکل در نخستین نطق تبلیغاتی روز یکشنبه خود، انتقادهای شدیدی بر ضد‌صنعت خودروی آلمان ایراد کرد. در واقع این روزها رسوایی صنعت خودروی آلمان در کنار سایر چالش‌های این کشور همچون وضعیت مهاجران، به بحث داغ محافل سیاسی و انتخاباتی تبدیل شده است. انتقادهای مرکل عمدتا متوجه موضوعاتی همچون دریافتی‌های مدیران صنعت خودرو و تاکید بر ارتقای سطح نوآوری توسط خودروسازان برای حفظ اشتغال و بازگرداندن اطمینان از دست رفته پس از رسوایی شرکت «فولکس‌واگن» بود. در این سخنان صدراعظم کنونی آلمان از پاداش‌هایی که به مدیران صنعت خودروی این کشور تعلق می‌گیرد به‌شدت انتقاد کرد و آنها را ناعادلانه خواند. با توجه به رسوایی دو سال گذشته «فولکس‌واگن» مبنی‌بر عرضه‌ خودروهای دیزلی که در آزمایش‌های انتشار آلاینده‌های آنها دستکاری‌هایی صورت گرفته بود، در مصاحبه‌ مرکل با روزنامه آلمانی «بلید» از او خواسته شد نظرش را در مورد پاداش‌های چندین میلیون دلاری مدیران صنعت خودروی این کشور بیان کند.

 

آنگلا مرکل در پاسخ به این سوال گفت: «من فکر نمی‌کنم این پاداش‌ها عادلانه باشد. من نمی‌دانم مسوولان صنعت خودرو چطور می‌خواهند پاسخگو باشند. آنها یک هیات نظارت دارند که نمایندگان اتحادیه در آن حضور دارند. این هیات باید نسبت به این پاداش‌های نجومی حساس‌تر باشد. این وظیفه سیاست‌مداران نیست که به پرداختی‌ها و پاداش‌های مدیران رسیدگی کنند.» به گفته مرکل، صنعت خودرو اشتباه بسیار بزرگی را مرتکب شده است. این اشتباه آنها شاید به تشکیل پرونده‌های کیفری ختم شود. آنگلا مرکل پس از رسوایی موتورهای دیزلی وضعیت خود را دلخور و عصبانی توصیف کرد. او در این رابطه گفت: «اعتماد و اطمینان دیگر از بین رفته است و بسیار سخت است دوباره بازگردد. با این حال همچنان روزنه‌هایی از اعتماد وجود دارد.» اظهارنظر صدراعظم آلمان در حالی‌است که پیش از این وزیر دارایی این کشور عنوان کرده بود رسوایی تست‌های آلاینده خودروسازان آلمانی، خطری بزرگ برای اقتصاد این کشور محسوب می‌شود. در گزارش ماهانه این وزارتخانه آمده است که در کنار خطری که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و سیاست‌های حمایت‌گرایانه دولت ترامپ برای اقتصاد آلمان آفریده، رسوایی تست‌های آلاینده صنعت خودرو خطری جدید و بزرگ را متوجه اقتصاد آلمان ساخته است. البته در این گزارش آمده است که ارزیابی خساراتی که بحران موتورهای دیزلی می‌تواند برای اقتصاد آلمان به همراه داشته باشد امکان‌پذیر نیست. به ادعای این گزارش، با توجه به اهمیت صنعت خودرو در آلمان، این بحران باید به عنوان ریسکی میان‌مدت برای توسعه اقتصادی آلمان تلقی شود.

در ماه آوریل شرکت خودروسازی «فولکس‌واگن» به اتهام دستکاری در تست‌های سنجش آلایندگی در آمریکا و غیرواقعی نشان دادن آلایندگی تولیدات خود محکوم به پرداخت جریمه‌ای 8/ 2 میلیارد دلاری شد. این شرکت همچنین باید مبلغ 5/ 1 میلیارد دلار برای پرونده‌ اجتماعی که دولت آمریکا به راه‌ انداخته و 11 میلیارد دلار برای بازخرید خودروهایی که روانه بازار کرده است و سایر غرامت‌ها بپردازد. پس از رسوایی شرکت «فلکس واگن»، بررسی‌های گسترده‌ای‌ از سایر خودروسازان – به‌خصوص شرکت‌های آلمانی – نیز صورت گرفت.در هفته‌های اخیر پس از اینکه نهادهای آنتی‌-تراست اتحادیه اروپا اعلام کردند در حال بررسی ادعایی هستند که نشان می‌دهد در سال‌های اخیر صنعت خودروی آلمان تحت کنترل کارتل‌های غیرقانونی فعالیت داشته است فشارها بر این صنعت بیشتر نیز شده است. البته در ماه جاری میلادی، سیاستمداران آلمانی و مدیران صنعت خودروی این کشور توافق کردند تا تحولی در نرم‌افزار موتوری 3/ 5 میلیون دستگاه خودروی دیزلی ایجاد کنند، تحولاتی که با هدف کاهش انتشار گازهای آلاینده و بازگرداندن اعتماد به صنعت خودروی آلمان صورت خواهد گرفت. گرچه خودروسازان آلمانی در تلاشند نسل خودروهای دیزلی را حفظ کنند، اما سیاستمداران بسیاری از کشورها برای فروش خودروهای الکتریکی و جایگزین کردن آنها به جای موتورهای دیزلی برنامه‌ریزی کرده‌اند. انگلیس،‌ فرانسه، هند و نروژ از جمله کشورهایی هستند که تصمیم گرفته‌اند به‌طور کامل خودروهای دیزلی را از شبکه حمل‌ونقلی خود حذف کنند. در حال حاضر تنها حدود 3 درصد از فروش صنعت خودروی جهان را وسایل نقلیه الکتریکی و هیبریدی تشکیل می‌دهد. با توجه به اینکه اهداف کشورها در زمینه فروش خودروهای الکتریکی متفاوت است، در زیر به تعدادی از هدف‌گذاری‌های خودرویی برخی کشورها اشاره می‌شود:

بریتانیا: کشور انگلیس تصمیم دارد در راستای رسیدن به هوایی پاکیزه از سال 2040 فروش خودروهای دیزلی و بنزینی را ممنوع کند. به گفته مقامات این کشور تا سال 2050 آلایندگی خودروها در جاده‌ها به صفر می‌رسد. در این رابطه مایکل گوو، وزیر محیط‌زیست انگلیس،‌ می‌گوید: «ما دیگر نمی‌توانیم از خودروهای بنزینی و دیزلی استفاده کنیم. در واقع هیچ چاره‌ای جز پذیرفتن تکنولوژی‌های جدید وجود ندارد.»

فرانسه: ماه گذشته میلادی دولت فرانسه اعلام کرد نگرانی‌هایی که در خصوص روند گرم‌شدن زمین وجود دارد باعث شده است این کشور فروش خودروهای دیزلی و گازی را تا سال 2040 ممنوع کند. بعد از این تاریخ خودروسازان تنها مجاز به فروش خودروهایی هستند که سوخت پاک دارند (خودروهای الکتریکی و هیبریدی). در حال حاضر سهم خودروهای هیبریدی و الکتریکی در بازار خودروی فرانسه بسیار اندک – حدود 4 درصد – است. اما این سهم در حال افزایش است و در فصل اول 2017 فروش این نوع خودروها به 25 درصد رسیده است.

هند: دولت هند تصمیم گرفته است تا سال 2030 فروش هر نوع خودروی غیر برقی را ممنوع سازد. چنین سیاستی در کشوری که از کیفیت بسیار پایین هوا رنج می‌برد بسیار حیاتی است.

نروژ: هدف‌گذاری حمل‌ونقلی دولت نروژ بسیار روشن است: تمام خودروهای سواری که در سال 2050 فروخته می‌شوند باید آلایندگی صفر داشته باشند! کشور نروژ در زمینه جایگزینی خودروهای بنزینی و دیزلی یکی از کشورهای پیشگام در جهان است. در این رابطه سال گذشته فروش وسایل نقلیه الکتریکی و هیبریدی سهمی 40 درصدی در بازار خودروی این کشور داشته است.

سایرکشورها: بر اساس گزارش «آژانس بین‌المللی انرژی»، حداقل 10 کشور در جهان هستند که برای فروش خودروهای الکتریکی خود برنامه‌ریزی کرده‌اند. استرالیا، چین، دانمارک، آلمان، ایرلند، ژاپن، هلند، پرتغال، کره‌جنوبی و اسپانیا در قوانین خود هدف‌گذاری‌هایی برای فروش خودروهای الکتریکی دارند.

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا