آلمانیاسلایدربررسی

بررسی فولکس‌واگن تیگوان: آیا 17 سال صبر نمودن کافی بود؟

وقتی صحبت از خودروهای آلمانی می‌کنیم، ناخودآگاه به یاد مرسدس بنز، بی‌ام‌و و تا حدی آئودی می‌افتیم. کمتر پیش می‌آید تا فولکس‌واگن را بر زبان بیاوریم. شاید دلیل این موضوع، عدم رقابت مستقیم این خودروساز با دیگر شرکت‌های آلمانی باشد. به همین دلیل حضور فولکس‌واگن در ایران آن‌طور که بایدوشاید موردتوجه واقع نشد. البته زمزمه‌هایی از ساخت مشترک خودرو میان این شرکت و کمپانی‌های ایرانی به گوش می‌رسید. اما خودروساز ساکن وولفسبورگ، فعلاً تصمیم دارد بازار ایران را محک بزند. به همین دلیل ماموت خودرو، تا مدتی واردات محصولات این شرکت را بر عهده خواهد داشت. طبق شنیده‌ها و اخبار، قرار است دو مدل پاسات و تیگوان به ایران وارد شوند. اما ورود دومی محتمل‌تر ارزیابی می‌شود. به همین جهت در ابتدا بررسی نسخه 2018 شاسی‌بلند تیگوان را به شما تقدیم می‌کنیم. با دنده 6 همراه باشید.

فولکس-واگن-تیگوان-2018

معرفی

تیگوان هرچند کوچک‌ترین SUV فولکس‌واگن به شمار می‌رود، اما نسبت به نسل قبلی خود اندازه بزرگ‌تری دارد و به‌هیچ‌وجه شبیه شاسی‌بلندهای کوچک نیست. همین مسئله باعث شده تا کمپانی آلمانی به‌جای دو ردیف صندلی که در کلاس این خودرو رایج است، ردیف دیگری را هم اضافه نماید. اندازه بزرگ‌تر شاید برای خانواده‌های پرجمعیت مزیت محسوب شود، اما برای جوانان هیچ لذتی نخواهد داشت. پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ توانسته به‌خوبی با جعبه‌دنده 8 سرعته اتوماتیک جفت گردد؛ که البته نیروی آن به دو صورت، دیفرانسیل جلو یا دو دیفرانسیل منتقل می‌شود. سیستم‌های کمکی و الکترونیکی بسیاری در تیگوان مشاهده می‌شود که همگی نشان از کمک رساندن این خودرو به رانندگان دارد.

فولکس-واگن-تیگوان-2018

طراحی خارجی

وقتی از جلوپنجره به عقب حرکت می‌کنیم، تا حدی از طراحی اسپورت کاسته و بر غلظت المان‌های ساده افزوده می‌شود. برای مثال فلاپ پلاستیکی جلو با شبکه شش‌ضلعی درون آن به‌مراتب از رکاب و فلاپ پلاستیکی عقب، جذابیت بیشتری دارد. البته حاشیه کرومی دور اگزوز سعی نموده تا از سادگی بیش‌ازحد این بخش بکاهد. بااین‌وجود ظاهر اتوکشیده تیگوان باعث شده تا همچنان مورد رضایت خریداران باشد. فاصله دو محور، طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 2789، 4701، 1838، 1684 میلی‌متر است. البته باید گفت که نسبت به نسل پیشین شاهد افزایش طول 30 سانتی‌متری هستیم.

فولکس-واگن-تیگوان-2018

کابین و امکانات

شاید ظاهر بیرونی تیگوان چندان جذاب نباشد، اما طراحی داشبورد و کابین این خودرو آن‌چنان خیره‌کننده است که حتی می‌توان جزو زیباترین‌ها در این بخش قرار داد. نمایشگر 8 اینچی به همراه دریچه‌های تهویه هوا توانسته‌اند هارمونی خوبی را با بخش‌های زاویه‌دار و تیز خودرو ایجاد کنند.

فولکس-واگن-تیگوان-2018

در صورت سفارش مدل تمام چرخ متحرک، با پرداخت 500 دلار اضافه‌تر می‌توان ردیف سوم را هم داشته باشید. وجود ردیف سوم آن‌هم در کلاس SUV میان سایز کمی نامعقول است، به همین جهت دیگر رقبای تیگوان، یعنی هوندا CR-V، میتسوبیشی اوتلندر و تویوتا RAV4 از داشتن ردیف اضافی محروم مانده‌اند. البته نباید انتظار زیادی داشته باشیم؛ چراکه تنها کودکانی با قد زیر 150 سانتی‌متر می‌توانند جای‌گیرند. ردیف دوم فضای مناسبی را در اختیار افراد قدبلند قرار داده است. همچنین در این بخش امکاناتی نظیر دریچه تهویه هوا عقب و پورت USB وجود دارد.

قیمت و تجربه رانندگی

تیگوان در 4 نسخه با آپشن‌های متفاوت وجود دارد. نسخه S باقیمت 26.245 دلار، SE باقیمت 29.980 دلار و نسخه‌های بالاتر SEL و SEL Premium به ترتیب با برچسب 33.450 و 37.150 دلاری عرضه می‌شوند.

پیشرانه 2 لیتری توربو با داشتن قدرت 184 اسب بخار در 4400rpm و گشتاوری معادل با 299 نیوتن متر توانسته از پس جثه 1732 کیلوگرمی بربیاید. فولکس‌واگن تیگوان سواری آرامی دارد که به لطف پلتفرم MQB صورت می‌گیرد. در حقیقت توسعه نسل هفتم گلف، تغییرات بدنه و تقویت شاسی ازجمله کارهایی بود که در تکمیل این خودرو نقش داشتند. همان‌طور که پیش‌تر بیان کردیم، سواری آرام دقیقاً همان چیزی است که یک خانواده در نظر دارد. پدال ترمز عملکرد نسبتاً خوبی دارد، هرچند از یک خودرو آلمانی بیشتر انتظار می‌رود. در تست‌های اسلالوم و چرخش دایره‌ای نتایج رضایت بخشی توسط این خودرو ثبت‌شده و همین موضوع می‌تواند تا حدی کاستی‌های رانندگی تیگوان را بپوشاند.

کلام آخر

هنوز از جزییات و زمان ورود نسخه‌های وارداتی خبری در دسترس نیست. اما بالاترین مدل فولکس‌واگن تیگوان قیمتی در حدود 220 تا 240 میلیون تومان خواهد داشت که در این صورت با توجه به اصالت و کیفیت بالای خود تا حدی می‌تواند قیمت بالاتر خود را در مقابل رقبا توجیه کند. از نکات مثبت می‌توان به ظاهری مناسب، کابین خارق‌العاده، ردیف سوم (آپشن) و سواری آرام اشاره کرد. نبود حس لذت در هنگام رانندگی، پیشرانه ضعیف و آپشن‌های گران را می‌توان ازجمله نکات منفی تیگوان برشمرد. 17 سال از آخرین حضور فولکس‌واگن در ایران می‌گذرد و می‌بایست این خودرو ارزش صبر کردن را داشته باشد.

4 دیدگاه

  1. مهندس تازه اگه فولکس واگن گل رو حساب نکنیم تازه میرسیم به بیتل و بیتل کروک که از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ در ایران عرضه شدن.خیلی این یکی دو سال سخت گذشته براتون؟ ۱۸ سال؟؟؟؟؟؟

    1. سلام
      دوست عزیز ۱۸ سال نیست و ۱۷ ساله، لطفا کمی دقت کنید
      ضمنا، محصولی به نام «گل» توی سبد محصولات فولکس واگن وجود نداره، بلکه این خودرو توسط یکی از زیرمجموعه های این شرکت ساخته شده که اصلا معتبر نیست.
      اینکه یک شرکتی یا عده ای تصمیم گرفتن تا بیتل رو وارد ایران کنن دلیل نمیشه که بگیم فولکس واگن تو ایران بوده
      همین الان لامبورگینی هوراکان در جزیره کیش موجوده، پس احیانا طبق نظر شما لامبورگینی دو ساله که تو ایران عرضه شده :))))

  2. من هميشه اعتقاد داشته و دارم که فولگس، تویوتای اروپاست، امیدوارم این خودرو با قیمت متعادل تر و سطوح قیمتی متفاوت در اختیار هم ميهنان قرار گیرد

  3. اگر با اين قيمت وارد بشه قطعا بازار رو به شدت تحت تاثير قرار ميده و خيلي از معادلات را به هم خواهد زد،مثل كاري كه تاليسمان انجام داد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا