توقف تولید خودروهای تک‎ستاره از سال 97

دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۶ | 3 نظر

توقف تولید خودروهای تک‎ستاره از سال 97

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: براساس سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت از پایان سال ۹۶ هیچ خودروی تک‌ستاره‌ای نباید در سبد تولیدی شرکت‌های خودروسازی کشور وجود داشته باشد. اشکان گلپایگانی با اشاره به محدودیت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید خودروهای تک‌ستاره در پایان امسال افزود: شرکت‌های خودروساز در حال برنامه‌ریزی هستند تا با انجام اصلاحات کیفی و بهبود محصولات در خطوط تولید، طراحی پلت فرم‌های جدید و جایگزینی محصولات جدید با خودروهای قدیمی در سطوح بالاتری از کیفیت و رقابت قرار گیرند.

 

وی با بیان اینکه حداقل سطح کیفی خودروهای تولیدی در سال 97 دو ستاره خواهد بود، گفت: براساس سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت از پایان سال 96 هیچ خودرو تک‌ستاره‌ای نباید در سبد تولیدی شرکت‌های خودروسازی کشور وجود داشته باشد.وی با بیان اینکه حتما خودروهایی داریم که حداقل‌های لازم را برای تولید ندارند و نباید تولید شوند، گفت: ما از جایی وارد فضای امتیاز تک‌ستاره به خودرو‌ها می‌شویم که حداقل‌های استاندارد ایمنی را پاس کنند، خودروهایی که قادر به پاس کردن استانداردهای ایمنی نباشند نه تنها در جداول کیفی ما قرار نمی‌گیرند، بلکه از شماره‌گذاری آنها نیز جلوگیری می‌شود. گلپایگانی افزود: خودروهایی که در رده تک‌ستاره به بالا قرار می‌گیرند به معنی این است که حداقل‌های تعریف شده در استانداردهای ایمنی در آنها رعایت شده است و از این مقطع به بعد سطوح کیفی شان بررسی و با شاخص‌های موجود در دنیا مقایسه می‌شود که چه ستاره‌ای به این خودرو‌ها تعلق می‌گیرد.

وی گفت: در ستاره‌های کیفی البته قیمت، شاخص مهمی است، هرچه سطح قیمت خودرو‌ها بالاتر می‌رود شاخص‌های کنترلی سختگیرانه‌تر می‌شود به این معنی که یک خودرو تک‌ستاره زیر 25 میلیون تومان با یک خودرو تک‌ستاره بالای 100 میلیون تومان به لحاظ کیفی تفاوت‌های زیادی دارد. گلپایگانی افزود: حدود 68 درصد خودروهای دارای تیراژ تولید بالا و حدود 46 درصد خودرو‌ها به لحاظ نوع و مدل، در سطح کیفی تک‌ستاره قرار دارند به این معنی که ما در خودروهای با قیمت کمتر از 25 و حتی 50 میلیون تومان سهم بازار گسترده‌تری داریم. مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با بیان اینکه در همه جای دنیا مسوولیت کیفیت خودرو با خودروساز است، گفت: خودروسازان خودشان باید سطوح کیفی را تعیین کنند البته در این سال‌ها موانعی، چون تامین مالی، مباحث کیفی و ارتباطات بین‌المللی آرام‌آرام در حال حل شدن است. گلپایگانی افزود: همچنین قطعه‌سازی با توجه به تاثیری که در کیفیت خودرو دارد مورد توجه قرار گرفته و لازم است قطعه سازان با فناوری‌های روز جهان آشناو قابلیت صادرات داشته باشند تا بتواند خودروسازی ما را به سمت کیفیت سوق دهند.


3 دیدگاه

  1. Pydi | شهریور 6, 1396 | لینک نظر

    تولید ۲۰۶ و پارس ۴۰۵ هم باید متوقف کنن تولیدشو پلت فرمشون خیلی قدیمیه

  2. امین | شهریور 6, 1396 | لینک نظر

    آقا کاری نداریم ولی دقت کردین که به تولید پراید و ۴۰۵ گیر میدن ولی کسی با تولید نیسان وانت قاتل کاری نداره؟۴۸ ساله داره جون ملتو میگیره ولی کسی ازش حرفی نمیزنه…

    • در پاسخ به: امین

      مهدی | شهریور 6, 1396 | لینک نظر

      تولید هیچ خودرویی تو ایران به این سادگی متوقف بشو نیست. وقتی سال 83 گفتن تولید پیکان متوقف شده هیچکی نگفت پس وانت پیکان چیه تازه قطعات موتوریش رو گذاشتین رو آر دی. مدتی بعد حجم موتور پیکان افزایش یافت و روا متولد شد و حالا روی آریسان هست. اگر تولید پراید متوقف شه وانت پراید هست وگرنه چرا این خودروی مضحکه دنیا ساخته شد. مگه بین تیبا و پراید قطعات مشترک نیست. در داخل وانتی همسطح وانت نیسان طی این نیم قرن ساخته نشده اگر احیانا وانتی تولید شده خیلی گرون بوده و مردم عادی که میخوان با این وانت پول در بیارن نمی تونستن بخرن اون رو. اگه وانت نیسان هم روزی نباشه پادرا و شوکا هست. اگر 405 بره پارس هنوز هست تازه اگه سمند رو با کلی قطعه مشترک نادیده بگیریم. با عوض کردن چراغ و زه در و ایجاد کمی خمیدگی رو کاپوت و در صندوق عقب یه خودروی جدید متولد میشه