گزارش گرندپرى بلژيك، پيروزى هميلتون در گرندپرى بلژيك

دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۶

گزارش گرندپرى بلژيك، پيروزى هميلتون در گرندپرى بلژيك

پس از يك ماه تعطيلات فرمول يك، اين آخر هفته نوبت به دوازدهمين مسابقه ى تقويم، يعنى گرندپرى بلژيك رسيد.
در روز تعيين خط لوئيس هميلتون توانست شصت و هشتمين پل پوزيشن خود را در فرمول يك كسب كند تا به تعداد پل پوزيشن هاى مايكل شوماخر برسد. پشت سر او نيز به ترتيب سباستين فتل و والترى بوتاس قرار گرفتند.

در روز مسابقه ١٤ راننده ی اول مسابقه را با لاستيك هاى التراسافت شروع كردند و استرول, ماسا, اریکسن, کویات و وندورن با سوپرسافت و ورلاین با تاير سافت مسابقه را آغاز كردند.  در استارت مسابقه فرناندو آلونسو بهترين استارت را زد و از رده ى دهم تا رده ى ششم بالا آمد. همچنين دو راننده ى فورس اينديا، استبان اكون و سرجيو پرز چرخ به چرخ مى شوند و اکون برخورد كوچكى با ديوار مى كند. هميلتون و فتل نيز توانستند جايگاه هاى خود را در استارت حفظ كنند. فتل از پیچ ٣ تا ٥ بسیار به لوئیس نزدیک شده بود، اما نتوانست سبقتش رو کامل کند.

در ادامه ى مسابقه هالكنبرگ موفق شد تا از آلونسو سبقت بگيرد , اما آلونسو به سرعت توانست جایگاهش را پس  بگيرد, از مکلارن در این پیست انتظاری نمی رود، با اين حال حرکت آلونسو عالی بود. دور ٣ فتل سريع ترين دور را به ثبت مى رساند و همچنان در حال تعقيب هميلتون است.  باز هم هالکنبرگ از آلونسو سبقت مى گيرد، این سومین جا به جایی این دو بود.در دور ٤ پاسكال ورلاين از مسابقه بيرون مى رود و استبان اكون از آلونسو سبقت مى گيرد.پرز نيز از الونسو سبقت ميگيرد، او اوضاع ماشين را در راديو شرم آور اعلام مى كند و آلونسو به رده ى ١٠ ميرسد.دور ٦ فليپه ماسا از جولين پالمر رد مى شود و در جايگاه ١٣ قرار گرفت و رومن گروژان نيز موفق مى شود از آلونسو سبقت بگيرد و آلونسو در چند دور تا رده ى ١١ سقوط مى كند.

دور ٨ مشكل موتور براى مكس ورشتپن رخ مى دهد و به او گفته مى شود تا خودرو را متوقف كند.  پيت استاپ ها شروع مى شود، پيت استاپ لنس استرول در دور ١٠، ٤/٥ ثانيه به طول مى انجامد.   دور ١٣ هميلتون به پيت لين مى آيد و با تايرهاى سافت در جايگاه چهارم جلوى دنيل ريكاردو و پشت كيمى رايكونن به پيست باز مى گردد.  دور ١٤ بوتاس به پيت لين مى رود و در رده ى پنجم پشت ريكاردو به پيست مى آيد. سرجيو پرز سبقت بسيار زيبايى مى گيرد و به رده ى ٩ مى آيد.

 
دور ١٥ فرارى، فتل را به پيت مى آورد و اين راننده در رده ى سوم با لاستيك هاى سافت به پيست بر مى گردد. هميلتون نيز كه تازه پيت استاپ انجام داده است از كيمى رايكونن با لاستيك هاى كهنه سبقت ميگرد و دوباره اول مى شود. دور ١٦ نيز كيمى رايكونن به پيت لين مى رود و با لاستيك هاى سافت به پيست بازگشت. در ادامه ى مسابقه اعلام مى شود كه زمانى كه پرچم زرد نشان داده شده است رايكونن سرعتش رو کم نکرده است و در نتيجه١٠ ثانيه پنالتى توقف در پيت لين را دريافت كرد. دور ١٨ كيمى رايكونن به پيت مي آيد و پنالتي اش را انجام مى دهد و در رده ى ٨ به پيست باز مى گردد. پرز هم به خاطر خارج شدن از مسیر پیست و سود بردن از آن 5 ثانیه پنالتی دريافت كرد.

دور ٢٠ كيمى رايكونن  از استبان اكون سبقت مى گيرد و به جايگاه  ششم مى رسد. آلونسو از خودروى خود خيلي ناراضي است و در راديو عصبانيت خود را اعلام مي كند. دور ٢٥ رايكونن كه در جايگاه ٦ قرار دارد به هالكنبرگ نزديك مى شود و به راحتى از او با توجه به داشتن دى ار اس، سبقت مي گيرد و به جايگاه پنجم و پشت ريكاردو مى رسد.  دور ٢٧ مكلارن آلونسو را به پيت لين فرامى خواند و اين راننده به دليل از دست دادن قدرت موتور از مسابقه خارج مى شود.  دور ٢٩ سرجيو پرز هم از هم تیمی خود سبقت مى گيرد.

در ادامه ى رقابت اين دو راننده با هم برخورد مى كنند و بر اثر اين تصادف خودروى پرز پنجر مى شود و خودروى ايمنى وارد پيست مى شود.  در وضعيت كنونى این خودروى ايمنى به نفع رايكونن است. خودروها براي پيت استاپ به پيت مى روند. فتل تاير اولتراسافت و همیلتون تاير سافت را انتخاب مى كنند.  تا اينجاى مسابقه هميلتون در جايگاه اول فتل دوم  و بوتاس نيز با تاير سافت پشت فتل قرار دارد.
ظاهراً در زمان تعويض لاستيك فتل چرخ راست عقب دچار مشكل مى شود در نتيجه زمان پيت استاپ او طولانى مى شود.
دور ٣٤ خودروى ايمنى از پيست خارج مى شود بعد از خروج خودروى ايمنى رقابت بسيار جذابى براى رده ى اول بين هميلتون و فتل رخ مى دهد ولى در آخر فتل نتوانست از هميلتون سبقت بگيرد.

در ادامه ى مسابقه ريكاردو توانست، از بوتاس سبقت بگيرد هم زمان رايكونن نيز از بوتاس سبقت مى گيرد و بوتاس از پيست خارج مى شود و در رده ى پنجم به پيست باز مى گردد. هميلتون با اينكه از تايرهاى سافت استفاده مى كند و فتل از اولترا سافت اما فاصله را با فتل افزايش مى دهد. همیلتون باز هم سریع ترین دور را به ثبت مى رساند, عملکرد او تا به اینجاى كار بسيار عالى بوده است. 5 دور به پایان، فتل فاصله اش را با هميلتون تا 0.3 ثانیه کم مى كند.
دور ٤١ فتل سریع ترین دور را به مدت زمان 1:46.577 به ثبت مى رساند. دور ٤٣ پرز نيز به دليل مشكلى كه در زمان برخورد با هم تيمى خود رخ داده است، مجبور به ترك مسابقه مى شود.
در دورهاى آخر مسابقه فتل براى كاهش فاصله ى خود بسيار فشار مى آورد ولى در نهايت اين هميلتون است كه پيروز مسابقه ى بلژيك مى شود. در جايگاه هاى بعدى نيز سباستین فتل و دنیل ریکاردو به ترتيب دوم و سوم مى شوند. در پايان نيز لوئيس هميلتون به دليل رانندگى زيبا و بدون نقص خود به عنوان راننده ى روز انتخاب مى شود.
با اين پيروزى فاصله ى هميلتون با فتل، كه در صدر جدول قهرمانى قرار دارد به ٧ امتياز كاهش مى يابد.مسابقه ى بعدى هفته ى آينده در پيست مونزاى ايتاليا است.

 


بدون دیدگاه