رنو-نیسان؛ داستان یک اتحاد موفق

پنجشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۶

رنو-نیسان؛ داستان یک اتحاد موفق

سال ۱۹۹۶، یعنی زمانی که «کارلوس غصن» مدیر عامل سابق شرکت تایرسازی میشلن به شرکت رنو آمد، اوضاع این شرکت واقعا بد بود. کارلوس غصن از وضعیت آن زمان این شرکت این‌طور می‌گوید: «جلسات پی‌درپی که در آن‌ها درباره‌ی همه چیز صحبت می‌شد ولی حاصلی در پی نداشت. ول‌خرجی بیداد می‌کرد؛ یک موقع می‌دیدی برای یک قطعه‌ی ساده پول هنگفتی خرج می‌شود؛ نظارت بر این موارد اصلا نبود.»

با این حال کارلوس غصن خیلی زود توانست با کنترل هزینه‌ها، بنا کردن یک نظام نظارتی شفاف و البته تعطیل کردن کارخانه‌ی این شرکت در بلژیک و تعدیل ۳۳۰۰ کارگر، آن را به سوددهی برساند. ولی نقطه‌ی عطف زمانی بود که در سال ۱۹۹۹، این شرکت با کمپانی رو به اضمحلال دیگری به نام نیسان پیوند برقرار کرد. در این سال این شرکت ۴۴٫۴ درصد از سهام شرکت ژاپنی را خرید و اتحاد رنو-نیسان وجود آمد. شرکتی فرانسوی-ژاپنی که در کنار فولکس‌واگن، تویوتا و جنرال‌موتورز از بزرگترین کمپانی‌های خودروسازی در جهان به شمار می‌آید. اکنون از هر ۱۰ خودرویی که در جهان ساخته می‌شود، یکی متعلق به رنو-نیسان است.

خودروهایی که تحت برندهای رنو، نیسان، میتسوبیشی، داچیا، داتسون، اینفینیتی،‌ رنو-سامسونگ، ونوشا و لادا به بازار می‌آیند در حقیقت از محصولات مجموعه‌ی رنو-نیسان هستند. تخمین زده می‌شود که این کمپانی بزرگ تا پایان سال ۲۰۱۷ بتواند به رکورد تولید ۱۰٫۴۲ میلیون خودرو در سال برسد.

پیوند استراتژیک رنو و نیسان

پیوند رنو-نیسان زمانی رخ داد که اتحادهایی از این دست به سرعت درحال شکل گرفتن بود. از جمله مشهورترین این اتحادها، پیوند دایملر-کرایسلر در سال ۱۹۹۸ بود که در البته در سال ۲۰۰۷ به جدایی انجامید. کارلوس غصن مدیرعامل فعلی آن، پیوند این دو شرکت را مثل یک ازدواج می‌داند و می‌گوید: «یک زوج پس از ازدواج با هم ادغام نمی‌شود و هویتی واحد پیدا نمی‌کنند. در عوض هویت مستقل خود را حفظ می‌کنند و به کمک یکدیگر زندگیشان را می‌سازند. این دو که بوسیله‌ی علایق و اهداف مشترک در کنار هم ایستاده‌اند، هرکدام چیزی متفاوت برای اتحادشان به ارمغان می‌آورند. در یک تجارت هم فارغ از اینکه در چه حوزه‌ای است، موفق‌ترین و بادوام‌ترین شراکت‌ها آن‌هایی هستند که دو کمپانی به هویت یکدیگر احترام می‌گذارند و آن را حفظ می‌کنند.»

اکنون بسیاری از خودروهایی که تحت نام این برند در بازار یک کشور دیده می‌شوند، در بازار کشوری دیگر ممکن است با نام نیسان یا برندهای دیگر عرضه شوند. بعلاوه‌ی اینکه بسیاری دیگر از خودروها از پلتفرم مشترک و حتی طراحی تقریبا شبیه بهره می‌برند. از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به نیسان مایکرا و رنو پالس، نیسان سانی و رنو اسکالا، نیسان ترانو و رنو داستر، نیسان جوک و رنو کپچر اشاره کرد. علاوه بر این، دو شرکت از امکانات لوجستیک یکدیگر هم استفاده می‌کنند. این شرکت ادعا می‌کند که توانسته با استفاده از انبارها، کانتینرها و ترابری مشترک سالی ۲۰۰ میلیون یورو در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند.

این شرکت به تازگی بر ساخت خودروهای پیشرفته و جدید با ظاهر مدرن روی آورده است. از رنو تلیسمان می توان به نمایندگی محصولات رنو جدید در ایران یاد کرد. تلیسمان چند ماه است که به کشور ما وارد شده و طرفداران زیادی پیدا کرده است.

این شرکت تمرکز ویژه‌ای بر ساخت خودروهای با آلایندگی صفر دارد. خودروهای با آلایندگی صفر یا Zero Emission درواقع همان خودروهای برقی هستند. طبق گزارش اخیر بلومبرگ، از هر چهار خودروی برقی که تا به حال به بازار آمده، یکی از آن‌ها تحت برند رنو، نیسان یا میتسوبیشی بوده است. در سه سال گذشته این شرکت توانسته سالیانه بیش از ۱۰۰ هزار خودروی برقی بفروشد. تنها شرکتی که توانسته به این تیراژ برسد، کمپانی چینی BYD است. از جمله مشهورترین خودروهای برقی این شرکت می‌توانیم به رنو ZOE و نیسان لیف اشاره کنیم.

رنو و نیسان در ایران

در ایران رنو سال‌هاست که حضور نسبتا پررنگی دارد. به خصوص پس از لغو تحریم‌ها امکان همکاری بیشتر شده و محصولات رنو به صورت وارداتی یا مونتاژ در ایران عرضه می‌شوند. مشهورترین ماشین رنو در ایران همان لوگان یا L90 است. ساندرو هم یکی-دو سال است که به خوبی توانسته جای خود را در دل مردم ایران باز کند. در حال حاضر فقط دو خودروی L90 و ساندرو در ایران مونتاژ می‌شوند هر دو از جمله با کیفیت‌ترین خودروهای ساخت داخل به حساب می‌آیند.

خودروهای وارداتی این شرکت هم مشتریان زیادی دارند. از جمله وارداتی‌هایی که به وفور می‌توانیم در خیابان‌ها ببینیم، داستر است که یک خودروی SUV ارزان‌قیمت به حساب می‌آید. البته این خودرو در اروپا عموما با برند داچیا فروخته می‌شود. سیمبل هم به عنوان یک خودروی نسبتا ارزان‌قیمت وارداتی غیرچینی، کم‌کم به خیابان‌های شهرهای ایران می‌آید. خودروهای این شرکت فرانسوی در ایران توسط نمایندگی رسمی آن یعنی نگین خودرو عرضه می‌شوند. نمایندگی رنو در ایران به تازگی بر بازار خودروهای به نسبت گران‌قیمت‌ هم تمرکز کرده و تلیسمان از جمله‌ی آن‌هاست. تلیسمان یک سدان متوسط خانوادگی است که ظاهر زیبایی دارد و از امکانات پیشرفته و قدرت بالایی بهره می‌برد. به طور کلی قیمت خودروهای رنو در گستره‌ی بزرگ و از بسیار ارزان تا بسیار گران قرار دارد. اکنون امکان خرید خودرو اینترنتی از دیجی‌ کالا فراهم شده و می‌توانید در این سایت پس از مقایسه‌ی مشخصات فنی و مطالعه‌ی نقد و بررسی، خودروی مورد علاقه‌ی خود را پیدا کنید.

از حدود یک سال پیش نیسان هم با نمایندگی رسمی وارد بازار ایران شده است. شرکت جهان نوین آریا نمایندگی نیسان را در ایران بر عهده گرفته و با انواع خودرو نیسان وارد شده است. از مشهورترین محصولات نیسان در ایران، جوک است که قبلا آن را در مناطق آزاد می‌دیدیم. خودروی SUV ایکس-تریل هم به بازار ایران آمده تا با خودروهایی مثل تویوتا راو ۴ رقابت کند. قرار است که به زودی قشقایی و مایکرا هم به صورت گسترده در ایران عرضه شوند. همچنین می‌توانید  قیمت فروش نمایندگی ماشین نیسان در ایران را در سایت دیجی‌کالا مشاهده کنید.

 


بدون دیدگاه