اخباراخبار داخلی

جنگ تاکسیرانی با اسنپ و تپسی ادامه دارد

جدیدترین خبرها حکایت از آن دارند که سازمان تاکسی‌رانی شکایت خود را با عنوان «ارزان‌فروشی» یا «دامپینگ» در شورای رقابت ثبت کرده و شورا نیز قرار است به این پرونده رسیدگی کند؛ پرونده‌ای که به گفته یک منبع آگاه در شورای رقابت، احتمالا به سود تاکسی‌رانان سنتی تمام نخواهد شد.

این منبع آگاه در شورای رقابت موضوع ارزان‌فروشی شرکت‌های حمل‌ونقل اینترنتی مسافر را رد کرد و فعالیت‌ آنها را شامل تعاریف دامپینگ ندانست. او گفت:

«تاکسی‌رانی اعتقاد دارد شرکت‌های حمل‌ونقل اینترنتی مسافر در حال دامپینگ هستند؛ دامپینگ به معنای قیمت‌شکنی یا فروختن زیر قیمت تمام‌شده است که براساس نوع فعالیت این شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر، نمی‌توان این عنوان را به کار برد.»

به گفته او، در حالی که تاکسی‌رانی مدتی پیش قانع شد که اسنپ و تپسی به فعالیت خود ادامه دهند و حتی خود تاکسی‌رانان نیز اقدام به تأسیس یک شرکت حمل‌ونقل اینترنتی مسافر کردند، اکنون دوباره بحث بر سر نوع فعالیت آنها بالا گرفته است:

«اکنون تمام کشورهای جهان از این سامانه‌ها استفاده می‌کنند و هم مردم راضی هستند و هم رانندگان؛ در واقع، نوعی رابطه برد-برد شکل گرفته و هیچ‌یک هم تخلفی از قوانین قیمت‌گذاری نداشته‌اند»

بحث اصلی این منبع آگاه اینجاست که

«شورای رقابت اعتقادی به دامپینگ اسنپ و تپسی ندارد» و به اعتقاد او تاکسی‌رانان سنتی نباید بیشتر از این مته به خشخاش بگذارند: «پیش از اینکه کار به شکایت برسد، شورای رقابت نمایندگان تاکسی‌رانی را دعوت کرد و به آنها اعلام کردیم پیش از شکایت، همه مباحث را در نظر بگیرند چراکه احتمال دارد رأی پرونده به نفع آنها نباشد و در این زمینه متضرر شوند».

به گفته او، دامپینگ واقعی این است که کالای وارداتی زیر قیمت تمام‌شده در داخل کشور به فروش برسد که سبب ضرر و زیان بسیار زیاد تولیدکنندگان شود و بازار به دست کشورهای دیگر بیفتد؛ اما درباره تپسی و اسنپ، موضوع دامپینگ صدق نمی‌کند چراکه اکنون هم برای راننده و هم برای مسافر صرفه‌ مادی دارد و در نهایت شکایت از این دو شرکت به جایی نخواهد رسید. این منبع آگاه البته به این موضوع نیز اشاره می‌کند که ممکن است بررسی این پرونده چندماهی به طول بینجامد: «بررسی این پرونده نیاز به کارشناسی‌های بسیاری دارد؛ از نظر کارشناسی ممکن است رسیدگی به پرونده ارزان‌فروشی اسنپ و تپسی چندماهی به طول بینجامد و پس از آن رأی صادر شود؛ ولی موضوع اصلی اینجاست که اعضای شورای رقابت اعتقاد دارند فعالیت کنونی این دو شرکت مشمول قانون ارزان‌فروشی یا دامپینگ نمی‌شود».

این صحبت‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که در روزهای پایانی سال گذشته، جمعی از رانندگان تاکسی‌های تلفنی در اعتراض به فعالیت دو اپلیکیشن «اسنپ» و «تپسی» مقابل مجلس تجمع کردند. رانندگان معترض تجمع‌کننده مقابل مجلس شورای اسلامی، فعالیت اسنپ و تپسی را غیرقانونی عنوان می‌کردند و خواستار رسیدگی مجلس به این موضوع و جمع‌آوری اسنپ و تپسی در سطح شهر بودند. اندکی پیش از آن هم رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران از موافقت این اتحادیه با پلمب واحدهای اسنپ و تپسی به دلیل مغایرت فعالیت با جواز صنفی صحبت کرده بود.

سیدمهدی میرمهدی کمیجانی گفته بود اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به دلیل اینکه آژانس‌های موبایلی مذکور جواز متفاوتی به نسبت فعالیت خود دارند، در نامه‌ای درخواست پلمب این واحدهای صنفی را به ما داد که ما هم متقابلا در پاسخ به این نامه اعلام موافقت کردیم اما انجام روال بستن و پلمب را به خود اتاق واگذار کردیم. به گفته او،

«دست‌های پشت‌پرده‌ای وجود دارد که نمی‌خواهد این دو کسب‌وکار به فعالیت خود ادامه دهند

شرق

4 دیدگاه

  1. سالها بود که آژانس های تاکسی تلفنی امپراطوری می کردند و با هر لحن و سلیقه ای با مشتریان برخورد می کردند. شاید برای خیلی ها اتفاق افتاده بود که وقتی با تاکسی تلفنی تماس می گرفتیم با لحن خشک و طلبکارانه ای پاسخ می دادند که فعلا ماشین نداریم. باید نیم ساعت صبر کنید و مکالمه های شبیه این.
    بهرحال باید تاوان اون سالها رابطه یک طرفه رو بدن و سعی کنن به جای شکایت و اعتراض، هم نوع خدمات دهی رو افزایش دهند و هم قیمت های نجومی خودشون رو پایین بیارن شاید مردم کمی سمت آنها تمایل پیدا کنند

  2. عمرا این جماعت بذارن مردم راحت زندگی کنن.تاکسی -آژانس چه گلی به سر مردم زدن.من خودم تو اسنپم هم من راضیم هم مسافر.

  3. من یادم میاد زمانی که دانشجو بودم بعضی اوقات پیش میمد که بخام سریعتر خودمو به خونه برسونم وسط شهر بودش دانشگام میمدم از یه آژانسی اونجا ماشین بگیرم چون خونم از وسط شهر دور بودش میگفت ماشین ندارم در حالی که کلی راننده نشسته بودن تو اتاق استراحت و کلی هم ماشین جلو در آژانس پارک بودش یدفه بهش گفتم گه آقا پس این ماشینا چیه میگفت همشون رزرو شده !!! همیشه میگفتم چقد مسخرس که من بخام پول بدم تازه منتم بکشم حتا یه جای نشستن نذاشته بودن که یکی اومدش اونجا ماشین بگیره دو دیقه بشینه … دفه های هم که ماشین میدادن هر دفه یه قیمت میرفتش ماشین یدفه میگفتش ۳۰ تومن یدفه ۳۵ به بهانه اینکه ساعت ترافیکه خلاصه هم منت میذاشتن هم سر کیسه میکردن هم اخلاق بدی داشتن با مشتری دعوا میکردن … حالا که اسنپ اومده وسط شهر هر تایمی دو دیقه ای اسنپ میگیری هیشکیم منت نمیزاره سرت منتظرم نمیشی قیمتشم مشخص و منطقیه … هرچیزی که به این جامعه کمک بکنه سریع مخالف پیدا میکنه چون اون چارتا ادمی‌ که دندون تیز کردن واسه مردم کار کاسبیشونو تخته میکنه … مثال دیگش همین دیجی کالا قدیما من میرفتم پاساژای معروف !!! که یه گوشی بگیرم هر کدوم یه قیمت میدادن زوری میگفتن بیا اپلیکشن بریزیم واست و خلاصه خیلی اذیت میکیدرن از موقعی که دیجی کالا اومده احترام به مشتری هم باهاش اومده میری همه جنسارو آنلاین نگاه میکنی سروقت سفارش میدی قیمت مشخص درب منزل تحویل میگیری … این وسط اوناییم که قدیمی بودن باید به روز بشن تنها راه حلش اینه مثلا ما تو محلمون الان یه آزانس هستش که ماشین سفارش میدی اس ام اس میفرسته واست ماشین و اسم راننده و کرایه هم واست تو اس ام اس میگه … یعنی کسایی هم هستن که دارن به روز میشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا