اخباراخبار داخلی

آیا با تصمیم بانکی دولت قیمت خودرو کاهش خواهد یافت؟!

عضو هیات مدیره خانه صنعت ، معدن و تجارت ایران معتقد است : کاهش سود سپرده ها و تسهیلات ، هر چند گام مهمی در جهت حمایت از تولید است اما همزمان با این حرکت لازم است تا در بخش های تولیدی فضا و شرایط برای سرمایه گذاری فراهم شود .

آرمان خالقی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اشاره به اینکه نرخ سود سپرده ها و تسهیلات به نوعی تابع هم بوده و باید هر دو اینها بر اساس نرخ تورم محاسبه شوند،اظهار داشت : امروز صرفا با کاهش سود بانکی مشکلی از تولید حل نخواهد شد و تنها با کاهش سودها درصدی تولید توجیه بهتری خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی کشور ،تولید توجیه اقتصادی و جذابیت چندانی ندارد ، تاکید کرد : در شرایطی که سپرده گذاری در بانک ها ، سرمایه گذاری و سود تضمینی محسوب می شود بنابراین سیستم بانکی مکانی امن و دارای سود ساده و سهلی برای سپرده گذاران است که حتی مالیات هم به آنها تعلق نمی گیرد.

وی گفت : در صورتی که سود بانک ها بیش از ارقام مصوب هم کاهش یابد درصد زیادی از سپرده گذاران ، پول هایشان را از بانک ها خارج نخواهند کرد چرا که بازارهای تولیدی همچنان جذابیتی برای سرمایه گذاری ندارند.

وی اظهار داشت :  باید توجه کرد که امروز رقبا تسهیلات را با چه سودی دریافت می کنند ، زمانی که در کشورهای دیگر تسهیلات را  با سود صفر درصد تا نهایت 5 تا 7 درصد دریافت می کنند و تولیدکننده داخلی با حداقل 18 درصد چنین تسهیلاتی را دریافت می کند مشخص است که به نسبت اثر گذاری پول خام در تولید ، این روند در قیمت تمام شده تولید اثر خواهد گذاشت.

این فعال در حوزه صنعت کشور گفت : البته کاهش سود سپرده و همچنین تسهیلات موجب می شود که تولیدکننده با قیمت تمام شده کمتری محصولاتش را به بازارهای بین المللی عرضه کند.

خالقی افزود : در چنین شرایطی بازار خودرو برای دریافت تسهیلات راغب تر گردیده و تولیدکننده منابع مالی را ارزان تر به دست می آورد و قطعه سازی که بتواند ارزان تر قطعه تولید کند مسلما خودرو را با قیمت تمام شده کمتری تولید و قاعدتا قیمت خودرو کاهش خواهد یافت.

وی تاکید کرد : زمانی که به تولید کننده مواد اولیه استاندارد داده نشود و نقدینگی طبق عرف بین المللی در اختیار آنها قرار نگیرد و همزمان سیستم اداری و بوروکراسی طبق استانداردهای رقبا نباشد ، نباید منتظر تولید با ارزش افزوده بالاتر ، ضایعات کمتر و کیفیت بالاتر و رقابتی بود .

2 دیدگاه

  1. مشکل صنعت ایران این است که فقط انتظار دارن بازار ایران انحصاری در اختیارشون باشه و هر جنسی را به هر قیمتی دوست داشتن به ملت بندازن.اینا اصلا حاضر نیستن و حتی فکر نمی کنن که بخوان جنس با کیفیت تولید کنند.وقتی جنست در بازار خارج مشتری نداشته باشه اگه سود بانکی هم صفر بشه یه روزی نابود خواهی شد

  2. عزيز من چرا آدرس غلط ميدين به مردم، بفرمایید کجای دنیا این همه مدیر و معاون و مشاور و چه و چه داریم؟ آخه آقای محترم کجای عقل و وجدان حکم میکند که کارگر بینوا دستمزدش با هند مقایسه شود و حقوق مدیران مفت خور و بی کفایت با آلمان؟ لطف کنید بهره وری را با کاهش تعداد و دستمزد مدیران افزایش دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا