شوک دولت چین به خودروهای بنزینی

دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ | 2 نظر

شوک دولت چین به خودروهای بنزینی

چین یکی از کشورهایی است که بیشترین آلودگی هوا را در جهان تجربه می‌کند و از همین رو دولت این کشور در حال بررسی طرح ممنوعیت تولید و استفاده از خودروهای بنزینی است.بر همین اساس دولت چین هم‌اکنون روی جزئیات و زمان دقیق اعمال این طرح کار می‌کند؛ درصورتی‌که این طرح نهایی شود، خودروسازان و شرکت‌های واردکننده خودرو در این کشور موظف خواهند بود تا سطح آلایندگی خودروهای خود را به میزان سطح تعیین شده در توافق آب و هوایی پاریس در سال 2016 برسانند. در حال حاضر سازمان‌های دولتی در پکن در حال همکاری با قانون‌گذاران و شرکت‌ها هستند تا زمان دقیق اجرای این طرح در چین را تعیین کنند.

 

البته این مساله برای اقتصاد جهانی تبعات گوناگونی به همراه خواهد داشت؛ زیرا بازار چین بزرگ‌ترین بازار خودرو در جهان محسوب می‌شود. شین‌کوبین وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین طی سخنانی در نمایشگاه خودروی تیانجین گفت: این اقدام عملا مسیر صنعت خودروسازی چین را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. شین تاکید کرد: در حال حاضر بسیاری از کشورها استراتژی توسعه خودروسازی خود را بر این مبنا تبیین کرده‌اند.وی ادامه داد: در حال حاضر وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین مطالعه‌ای را در این زمینه آغاز کرده و در حال همکاری با بخش‌های مرتبط با خودروسازی برای تعیین زمانبندی توقف تولید خودروهای بنزینی و توسعه خودروهای الکتریکی در این کشور است. این اقدام چین می‌تواند شرکت‌های بزرگ تولیدکننده خودرو در جهان را بر آن دارد تا به‌طور جدی‌تر در راستای تولید خودروهای برقی قدم بردارند. از سوی دیگر در صورت توقف تولید خودروهای بنزینی ساختار سرمایه‌گذاری جهانی تغییر می‌کند و نیاز کشورها به واردات نفت خام نیز کاهش خواهد یافت و در کنار آن بازارهای سرمایه و بازار نفت نیز تحت‌تاثیر قرار خواهد گرفت.عکس‌العمل خودروسازان به این اقدام چین نیز سریع بوده؛ به‌نحوی‌که شرکت خودروسازی هوندای ژاپن اعلام کرده است که یک نمونه خودروی الکتریکی را در سال 2018 به بازار چین معرفی خواهد کرد.

منبع: فارس


2 دیدگاه

  1. حسن | شهریور 20, 1396 | لینک نظر

    این یعنی که کشورهایی مثل ما که هنوز به فروش نفت وابسته اند کلاهشون پس معرکه است.متاسفانه در این چند سال حتی کشورهای عربی خلیج فارس متوجه پایان دوره نفت شدند و در توریسم و تجارت سرمایه گذاری عظیمی کردند ولی ما به دلایلی که می دونید آینده را باختیم.

    • در پاسخ به: حسن

      سعید | شهریور 21, 1396 | لینک نظر

      بله درست می گویید.کشوری مثله امارات سالهاست که اقتصادش نفتی نیست واز راه توریسم و تجارت(بدون تولید و صنعت خاص)بالاترین رفاه را برای مردم خودش فراهم کرده است.