اسلایدردانش خودرویی

آيا سيستم ٤ چرخ متحرك AWD باعث افزايش ايمنى در جاده هاى لغزنده مى شود؟

در زمان بارش برف و لغزنده شدن جاده ها در صورتى كه كنترل خودرو را بر روى خيابان ها و جاده ها از دست بدهيد، بهترين حالت اين است كه كمترين آسيب و خراش بر روى خودروى شما ايجاد شود. گاهى اوقات ممكن است حتى باعث تصادف بسيار شديد نيز شود. به همين دليل خودروسازان تبليغ خودروهايى را مى كنند كه داراى ويژگى ٤ چرخ متحرك هستند. آنها ادعا مى كنند اين ويژگى باعث افزايش چسبندگى مى شود و در نتيجه كنترل خودرو راحت تر مى شود. اما آيا ادعاى اين خودروسازان درست است؟ آيا تكنولوژى ٤ چرخ متحرك باعث رانندگى امن تر در هواى برفى مى شود؟
براى پيدا كردن جواب اين سوالات، ابتدا بايد با نحوه ى عملكرد سيستم ٤ چرخ متحرك آشنا شويد. اين سيستم اجازه مى دهد تا نيروى موتور بر اساس تركشن چرخ ها به هر چرخ منتقل شود. تركشن ميزان اصطكاك بين چرخ و سطح جاده است.( اگر چه ما آن را بيشتر به عنوان چسبندگى مى شناسيم.). در خودروهاى Front-wheel-drive نيروى موتور فقط به چرخ هاى جلو منتقل مى شود. در خودروهاى Rear-wheel-drive نيز نيرو فقط به چرخ هاى عقب فرستاده مى شود. در هر دو نمونه، نيمى از نيروى موتور به يكى از چرخ ها و نيمى ديگر به چرخ ديگرى منتقل مى شود. در خودروهاى ٤ چرخ متحرك مقدار مساوى از نيرو به هر چرخ منتقل مى شود. همچنين در اين خودروها با توجه به ميزان تركشن، ميزان نيروى انتقال يافته به هر چرخ متغيير است. اين سيستم زمانى كه تشخيص دهد يكى از چرخ ها چسبندگى خود را از دست داده است و كنترل آن سخت شده است، ميزان نيرويى كه به آن چرخ انتقال مى دهد را كاهش خواهد داد.
در تئورى، به نظر مى رسد كه خودروهاى داراى اين تكنولوژى در هواى برفى هميشه امن تر از ساير خودروها هستند. با اين حال اثر بخشى اين سيستم هنوز به يك عنصر حياتى بستگى دارد: تركشن.
خودروهاى داراى ٤ چرخ متحرك باعث مى شوند كه شروع حركت در برف راحت تر باشد. با اين حال باعث بهبود ترمزگيرى در برف و كاهش فاصله ى مورد نياز براى توقف در برف نمى شود. توقف كردن يكى از بهترين راه ها براى جلوگيرى از تصادف است، بنابراين اين سيستم در زمان ترمزگيرى اثر خاصى ندارند. سيستم ٤ چرخ متحرك ممكن است باعث ايجاد حس امنيت اشتباه در خودرو شود و باعث مى شود رانندگان در مقايسه با خودروهاى داراى ٢ چرخ متحرك، احساس امنيت كاذب بكنند.
درست است كه سيستم ٤ چرخ متحرك در آب و هواى برفى باعث كنترل بهتر خودرو مى شود، اما به اين معنى نيست كه هميشه امن ترين انتخاب است. تايرهاى مناسب برف و رانندگى درست و بادقت در برف در كنار سيستم ٤ چرخ متحرك مى تواند به بهبود امنيت كمك كنند.

4 دیدگاه

  1. یه مقاله ناقص و بدون نتیجه گیری صحیح!!
    چهار چرخ متحرک ربطی به کنترل تراکشن نداره. تراکشن کنترل روی بعضی از خودروهای دو دیف موجوده و بعضی نه. و خودروهای دو دیف چه تراکشن کنترل داشته و چه نداشته باشند عملکرد بهتری روی برف دارتد و احساس امنیت هم واقعیست و نه کاذب. این خودزوها عموما به دلیل لاستیک با آج درشت، عملکرد بهتری هم در ترمز در برف نشان میدهند

    1. ترکشن در این مطلب منظور اون سیستم ترکشن کنترل نیست، بلکه خودر ترکشن هستش و در این مطلب به خوبی در مورد سیستم 4 چرخ متحرک هوشمند اشاره شده که اگر چرخ های جلو ترکشن رو ازدست بدن چرخ های دیگر سعی می کنن اون رو جبران کنن با سیستم AWD که این ارتباطی به ترکشن کنترل نداره.

  2. البته به موضوع ظریفی اشاره نشد وآن اعمال ترمز موتوری بر روی چهار چرخ با استفاده از دنده های سنگینتر در سراشیبی ها ویا مسیرهای بدون شیب برای کاهش سرعت بدون استفاده از ترمز است که در خودروهای AWD و 4WD بسیار بهتر از خودروهای تک دیفرانسیل عمل میکند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا