خط راه آهن ١٣٥٠٠ كيلومترى لندن به ژاپن

پنجشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۶

خط راه آهن ١٣٥٠٠ كيلومترى لندن به ژاپن

دولت روسیه پیشنهادی مبنی بر احداث خط آهن بین لندن – توکیو را مطرح کرده که طول مسیر آن 8400 مایل (13518 کیلومتر) است.

برخى از مهم ترين مشخصات اين پروژه شامل:

  • ريل قطار مسير بيش از ١٠ كشور را پوشش مى دهد   و طول اين ريل ١٣ هزار ٥٠٠ كيلومتر است.
  • ابتداي اين ريل از لندن آغاز مى شود و انتهاى آن شهر ككنايى در ژاپن است.
  • اين مسير ريلى از ٥ شهر مهم، لندن، بروكسل، كلن، ورشو و مسكو مى گذرد.
  • از مسكو مسير حركت اين قطار در امتداد مسير آشناى Trans-Suberian ادامه مى يابد، كه معمولاً شروع حركت قطار تا پايان آن دو هفته به طول مى انجامد.
  • در این طرح همچنین پلی 45 کیلومتری احداث می شود که به قطارها امکان می دهد به طرف دیگر دریای شرق چین بروند.
  • این قطار که حرکت آن از لندن آغاز می شود، مسافران را از وسط روسیه می گذراند و سفر آن در واکانای ژاپن پایان می یابد. قطارها پیش از ورود به اروپای شرقی از آلمان و لهستان عبور می کنند.

 

ایگور شووالوف معاون اول نخست وزیر روسیه اعلام كرده است:

” ما به طور جدی به شرکای ژاپنی پیشنهاد می کنیم احداث یک راه ترکیبی جاده ای و ریلی از هوکایدو تا بخش جنوبی ساخالین را بررسی کنند.”

در ابتدا قرار بود دولت روسيه با مابقى كشورهايى كه در مسير اين ريل قرار دارند با هم همكارى كنند اما، سال گذشته ژاپن به اين گروه اضافه شد. اين قطار به معناى روند گسترده اى براى توسعه بخش هايى از مناطق مركزى سيبرى و مناطق شرق دور است. هدف كرملين از اين مار توسعه و رونق اقتصادى است تا روسيه و ژاپن بتوانند همكارى هاى مشترك تجارى داشته باشند.

مسیر پیشنهادی خط توکیو لندن

دو مسئله به صورت بالقوه وجود دارد كه ممكن است باعث توقف پروژه شود. اين مشكلات شامل دو كشور روسيه و ژاپن مى شود. ژاپن مى خواهد كه جنبه هاى تكنيكى را بهتر ارزيابى كند و مهم تر اينكه هر دو كشور ادعاى مالكيت جزيره ى كوريل را دارند كه در حال حاضر تحت حاكميت روسيه است. اين مجمع الجزاير كه بين كامچاتكا روسيه و شمال جزيره ى هوكايدو در ژاپن قرار دارد، براى چندين دهه منبع قدرت بوده است.

با وجود منابع اقتصادى پيشبينى شده براى ژاپن و روسيه از اين خط راه آهن، گذشته ى اين دو كشور بر روى اين پروژه اثر گذار خواهد بود.


بدون دیدگاه