فونیکس؛ سوپراسپرت ایرانی سیروان موتورز + مصاحبه اختصاصی

شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ | 26 نظر

فونیکس؛ سوپراسپرت ایرانی سیروان موتورز + مصاحبه اختصاصی

گویا بعد از گذشت دو سال، بالاخره کمپانی ایرانی سیروان موتورز توانسته محصولی به نام فونیکس را به نمایش عموم درآورد. خبرنگاران و روزنامه‌نگاران حوزه خودرو منتظر یک رونمایی رسمی و بزرگ بودند، اما این اتفاق رخ نداد. چراکه بنا بر آنچه در صفحه رسمی اینستاگرام شرکت نوشته شده است، به جهت «درخواست زیاد مردم» تصمیم گرفته شد تا این خودروی سوپراسپرت پیش از موعد مقرر در ویدئو لایو اینستاگرام رونمایی شود. بر طبق اظهارات یکی از مسئولان شرکت سیروان موتورز، در 22 بهمن 96 می‌توانیم رونمایی رسمی این خودرو را با حضور «خبرنگارهای داخلی، مسئولین، سفیران چند کشور، وزیر صنعت و معاون محترم رئیس‌جمهور» شاهد باشیم.

فونیکس-سیروان موتورز

در ویدئو لایو اینستاگرام که در انتها می‌توانید آن را مشاهده کنید، تنها بدنه فونیکس نمایش داده شد و آقای سیروان، مدیر شرکت سیروان موتورز، که در حال فیلم‌برداری بودند، چند نکته را بیان کردند:

در هفته‌های آینده عکس‌های کابین خودرو منتشر می‌شود. کار بر روی فونیکس ادامه دارد و هنوز در مراحل توسعه است.

بعد از فونیکس به فاصلهٔ چند روز از مدرن‌ترین وسیلهٔ نقلیه کشور، با نام آماتا رونمایی خواهیم کرد که تجهیزات به‌روزی در خود دارد.

قیمت فونیکس 700 هزار دلار است. دلیل اصلی انتشار قیمت به‌صورت دلار به این خاطر است که تمامی قطعات خودرو به دلار خریداری شده‌اند.

فونیکس-سیروان موتورز

از اطلاعاتی که در اینستاگرام شرکت برای فونیکس منتشر شده است، می‌توان به مشخصات پیشرانه اشاره کرد. کمپانی سیروان موتورز در این خودرو از دو پیشرانه استفاده می‌کند: یکی پیشرانه ساخت خود شرکت که با تکنولوژی Flowtech و نام اختصاری (C-A-H-S) عرضه می‌شود و قدرتی در حدود 300 اسب بخار را دارد. دومی پیشرانه توربو دوقلو شرکت AMG با قدرت 900 اسب بخار. گویا این دو موتور در مجموع AirHybrid نامیده می‌شود و به قدرت 1200 اسب بخار می‌رسند. شاسی از آلومینیوم و تیتانیوم، بدنه از کربن و ترمزها نیز از سرامیک کربنی ساخته شده‌اند. سیستم 4 چرخ متحرک، جعبه‌دنده PDK کمپانی پورشه و رنگ‌آمیزی با تکنولوژی نانو ازجمله ویژگی‌هایی بود که در پست اینستاگرامی شرکت نوشته شده بود.

فونیکس-سیروان موتورز

با توجه به اینکه از هیچ رسانه‌ای برای پوشش این مراسم دعوت نشد، نمی‌توان صحت‌وسقم این موضوع را تأیید کرد. با این حال برای شفاف سازی ابهامات تصمیم گرفتم با مدیر روابط عمومی سیروان موتورز، آقای یوسف‌شاهی، مصاحبه‌ای را انجام دهم.

متین نصیری: درود بر شما آقای یوسف‌شاهی، رونمایی فونیکس انجام شد. اما بسیاری از مردم در مورد این شرکت اطلاعات زیادی ندارند. لطفاً درباره تاریخچه و فعالیت‌های سیروان موتورز توضیحاتی را ارائه بفرمایید.

یوسف‌شاهی:

درود بر شما دوست عزیز، روزبه‌خیر. در سال 89، شرکت دانش‌بنیان سیروان موتورز، باهدف ورود به دنیای فناوری و تکنولوژی‌های نوین درزمینهٔ طراحی و ساخت سوپراسپرت با پلتفرم و بدنهٔ اختصاصی، ساخت ربات و ماشین‌های هوشمند و همچنین تحقیق و توسعهٔ دانش فنی دستاورد انحصاری خود در تولید انرژی‌های پاک، در اروپا به ثبت رسید.

سیروان موتورز با تکیه‌بر افراد و طراح توانمند خود که دارای 15 سال سابقهٔ تحقیق، مطالعه و همکاری‌های موردی (کوتاه‌مدت) با چندین کمپانی معروف و بزرگ خودروساز، ساخت یکی از پیچیده‌ترین نوع طراحی خودرو را در داخل کشور پیش گرفت، باافتخار اعلام می‌نماییم، با توجه به‌تمامی محدودیت‌ها و تکیه‌بر دانش بومی، با رعایت اصول مهندسی مدرن، نکات و معیارهای آئرودینامیکی و حفظ بی‌قیدوشرط کیفیت بالای محصول تولیدی خود برای رقابت در بازار جهانی، اولین پلتفرم و کانسپت سوپراسپرت ایرانی با ظاهری منحصربه‌فرد و طراحی‌شده برای سیروان موتورز با نام تجاری فونیکس (ققنوس) را رونمایی کردیم.

فونیکس-سیروان موتورز

متین نصیری: سوالاتی در مورد این خودرو توسط دنبال کنندگان دنده 6 به دست ما رسیده که از شما می‌خواستم به آن‌ها پاسخ بدهید. در اولین مورد عده‌ای از مردم این خودرو را «سرکاری» و «غیرواقعی» و «ماکت» خطاب کرده‌اند. نظر شما دراین‌باره چیست؟

یوسف‌شاهی:

نظرات بسیار متفاوت و عده‌ای از ملت عزیز مهندسین نام‌آور و متخصص درزمینهٔ خودرو هستند! بااین‌همه متخصص و کارشناس فنی نمی‌دانم چرا تا به امروز کسی نتوانسته در همین حد کار کند و چنین محصولی را عرضه نماید. انتقادات بیشتر کوبنده هست تا سؤال، شما اگر نگاهی به اولین کانسپت سدان ملی بیندازید که دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری شرکت‌های خارجی با هزینهٔ بالغ‌بر 50 میلیارد تومان ساخته شد؛ متوجه خواهید شد، کیفیت و ساخت کانسپت چقدر متفاوت هست.

ما بارها و بارها اعلام کردیم، به درخواست‌های بی‌شمار مردم این رونمایی را انجام دادیم، آقایان منتقد حتی زحمت خواندن کپشن‌ها و اطلاعیه‌های ما را به خودشان ندادند! رونمایی رسمی نبود بلکه فقط از کانسپت رونمایی شد. در کشور ما کسی تا به امروز با این کیفیت کار نکرده و هر کسی هم که بخواهد کار کند، حمایت نمی‌شود. موضوعات دیگری نیز وجود دارد که شما بهتر در جریان هستید.

عده‌ای از ما استاندارد نقد کردن را نمی‌دانیم، درواقع بعضی از مردم نمی‌دانند که ساخت خودروی سمند 6 سال طول کشید و درنهایت با صرف هزینهٔ 800 میلیون دلاری توسط مهندسین کره‌ای‌ و انگلیسی به مرحله ساخت رسید. این‌ها واقعیت‌های موجود در ایران هست که اگر نقدی وجود دارد با توجه به حرکت دیگران در همین حوزه باشد.

فونیکس-سیروان موتورز

متین نصیری: درست است. من فکر می‌کنم دلیل اصلی این انتقادها به این خاطر است که کمپانی‌های بزرگ خودروسازی ایرانی همچنان در مراحل ابتدایی تولید خودرو و حتی مونتاژ مانده‌اند. به همین جهت هضم این اتفاق مهم حتی برای خبرنگاران این حوزه نیز کمی دشوار است. اگر رونمایی رسمی بود شاید این حرف‌ها کمتر زده می‌شد.

یوسف‌شاهی:

آفتاب برآمد دلیل آفتاب! این کیفیت محصول ماست، شما در جریان چگونگی ساخت کانسپت نیستید، کل فرآیند با دست ساخته شده، به کاراکتر لاین‌ها دقت بفرمایید. هیچ کجی و یا موجی روی بدنه وجود ندارد. به گپ بین اعضای مختلف فونیکس توجه بفرمایید، فاصله‌ها کاملاً دقیق و یکنواخت است، به‌عنوان خبرنگار به این موضوعات توجه و منتشر بفرمایید تا دیگران متوجه بشوند. یک موضوعی را متوجه نشدم، یعنی شک دارند این کانسپت ساخته شده؟

متین نصیری: بله. منظورشان این است که کمپانی چند وقت دیگر همه این اتفاقات را از یاد می‌برد که چنین خودرویی ساخته شده. مثل ماشین آب سوز که بعدها معلوم شد ادعایی بیش نبوده.

یوسف‌شاهی:

به‌هرحال دوست عزیز ما برای تجارت در این زمینه فعال شدیم و قطعاً طراحی‌های ما به فراموشی سپرده نمی‌شود. این‌همه هزینه، وقت، نیرو، فشار، تلاش و مبارزه با محدودیت‌ها قطعاً به نقطهٔ صفر و فراموشی برای ما نخواهد رسید، عده‌ای از مردم نظرهای متفاوتی دارند که بیشتر جنبهٔ کوبشی دارد تا انتقاد مثبت.

این نظرات در مسیر سیروان موتورز تغییر و خدشه‌ای وارد نمی‌کند، باقدرت و توانمندی در حال پیش روی هستیم و امیدواریم که بتوانیم به سهم خودمان گام مثبتی برداریم. به‌زودی هم از آماتا رونمایی می‌کنیم که برای عموم مردم با درامد متوسط طراحی و ساخته شده، و جالب اینجاست که از سیستم تعلیق و فرمان جالبی برخوردار است که در هیچ خودرو این نوع از فرمان و مکانیزم وجود ندارد.

فونیکس-سیروان موتورز

متین نصیری: حتماً می‌تواند خیلی برای مردم جذاب باشد، رونمایی آماتا رسمی هست؟ یا مثل فونیکس فقط ظاهر خودرو نشان داده می‌شود؟ و اینکه بازهم در استودیو شرکت یا یک مکان دیگری رونمایی اتفاق می‌افتد؟

یوسف‌شاهی:

فعلاً این خودرو را به همراه پلتفرم آن رونمایی می‌کنیم و به فاصلهٔ کوتاهی رونمایی رسمی. مدیریت چیزی را برای مکان رونمایی اعلام نکردند، فعلاً مشخص نیست.

متین نصیری: در مورد بدنه فونیکس، از تونل باد استفاده شده یا ماکت کوچک‌تری از آن در تونل قرار گرفته؟ یا به طرح‌های کامپیوتری بسنده شده؟

یوسف‌شاهی:

در مورد تست، بله در نرم‌افزارهای کاربردی معتبر در این مورد تست شده. دوست عزیز، شما خبرنگار هستید، تخصص دارید، تا زمانی که کل ماشین ساخته نشود با تمامی جزئیات فنی به چه شکلی می‌شود با هزینه‌های بسیار زیاد آن، در تونل باد تست گرفت؟

متین نصیری: برای طراحی بدنه به‌محض ساخت طرح واقعی (چه مدل اصلی و چه کوچک‌تر) انجام می‌شود. برای مثال با ساخته شدن نمونه اولیه بدنه جگوار F تایپ به درون تونل باد رفت تا نواقص برطرف بشود.

یوسف‌شاهی:

بله در دو مرحله به تست می‌رود، مرحله اولیه و مرحله نهایی. اما موضوع برای خودروهای سوپراسپرت به‌کلی متفاوت است. برای خودروهایی که تولید انبوه دارند هزینه‌های تست رقم چندان مهمی نیست اما برای شرکت‌هایی که سفارشی تولید می‌کنند موضوع به‌طورکلی متفاوت است. بهترین نتیجه و صحیح‌ترین ارقام محاسبات بعد از نصب تجهیزات است، که صد البته برای طراحی آن محاسبات و استاندارهای خاصی وجود دارد.

متین نصیری: در یکی از پست‌های اینستاگرام شرکت، از لفظ جعبه‌دنده PDK استفاده شد. همچنین در قسمت‌هایی از فیلمی که پیش از رونمایی در اینستا لایو پخش شد، چندین بار نام شرکت AMG روی صفحه نمایان شد. آیا گیربکس از پورشه و پیشرانه از AMG تأمین می‌شود؟

یوسف‌شاهی:

بله. این سیستم‌ها ساخت ما نیست و شرکت‌هایی که به این روش خودرو تولید می‌کنند، موتور و گیربکس را خودشان تولید نمی‌کنند. فونیکس دو پیشرانه دارد، یکی موتور بنزینی هست که توسط AMG ساخته شده و دومی موتور AIR-Hybrid هست که ساخت سیروان موتورز هست. حتماً تعاملی بین سیروان موتورز و AMG بوده، چون همان‌طور که میدانید بهتر است پیشرانه و جعبه‌دنده توسط یک شرکت ساخته شده باشد. اما بنا به دلایلی و همچنین روابط مدیریت، این روش را انتخاب کردند. پیشرانه AMG حدود 900 اسب بخار و پیشرانه شرکت سیروان موتورز 300 اسب بخار تولید می‌کند که درمجموع به‌صورت هیبرید، 1200 اسب بخار قدرت نهایی خودرو فونیکس است.

متین نصیری: تابه‌حال از موتور که گفتید (پیشرانه AMG) به شما تحویل داده شده؟

یوسف‌شاهی:

فعلاً خیر، طراحی و ساخت موتور پروسه زمان بری دارد. این نکته رو هم در نظر داشته باشید قرارداد اول ما با شرکت فورد بود که خط تولید آن در بریتانیا وجود دارد. البته بخشی از خط تولید، که بعد از صرف مدت زیادی، به دلیل مشکلات سیاسی یک‌جانبه قرارداد را فسخ کردند.

متین نصیری: آقای سیروان در لایو اینستاگرام بیان کردند که فونیکس قیمتی در حدود 700 هزار دلار خواهد داشت. مبالغ به جهت تحریم، چگونه به‌حساب شرکت وارد می‌شود؟ آیا مشکلات دیگری نیز وجود دارد؟

یوسف‌شاهی:

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما همین است که متأسفانه کسی به این موضوع توجه نمی‌کند. البته سیروان موتورز در سال 2010 در اروپا ثبت شده و این کمی در این رابطه به ما کمک کرده است. از مشکلات بانکی، عدم همکاری خیلی از شرکت‌های معتبر به دلیل ماهیت ایرانی، عدم انتقال راحت پول، مشکلات بانکی که با بازار جهانی لینک نیستیم، مشکلات و حساسیت‌های زیاد روی نام ایران و ایرانی، مشکلات گمرکی و… گوشه‌ای از تمام دغدغه‌های شرکت محسوب می‌شود.

متین نصیری: سیروان موتورز برنامه‌ای برای ورود به موتوراسپورت دارد؟

یوسف‌شاهی:

فعلاً خیر، شاید در آینده شرکت وارد این عرصه بشود، اما فعلاً چیزی مشخص نیست. البته برای طراحی سیستم تعلیق و دینامیکی از خودروهای فرمول یک بهره گرفته شده است.

متین نصیری: سؤال آخرم این هست که آیا صحبتی هست که بخواهید با منتقدان و طرفداران درمیان بگذارید؟

یوسف‌شاهی:

صحبتی خاصی نیست، فقط ما خوشحال می‌شویم اگر افراد توانمندتر از ما هستند که ما رو نقد می‌کنند، با ساختن خودرو در حد همان کانسپت، کیفیت بالاتری را به ما نشان بدهند که در این صورت می‌توانند توانایی فنی و اجرایی لازم را برای نقد ما داشته باشند.

متین نصیری: ممنون که وقت خودتان را در اختیار بنده گذاشتید.

یوسف‌شاهی:

درود بر شما، سپاس از حمایت و پوشش خبری


26 دیدگاه

  1. رضوانی | تیر 23, 1397 | لینک نظر

    عزیزان آینده را باید ساخت.وعلا صد سال دیگرمیشود با این فکرها تاخت

  2. مصطفی | بهمن 4, 1396 | لینک نظر

    ماکت یا واقعا ماشین اگر ماشین یک ویدیو در حال حرکت توی جاده های ایران نمایش دهید

  3. سپهر | مهر 30, 1396 | لینک نظر

    این کانسپت اگر ماکت هم باشه قابل تحسینه
    چه برسه ب اینکه از شرکت معتبر آلمانی تاییدیه گرفته

    حالا یه مشت ادم جوگیر میان میگن لگنه

  4. سپهر | مهر 30, 1396 | لینک نظر

    کاش سیروان موتوری ها
    رو بیارن به تکنولوژی اینده
    و
    با جمشید ارین در زمینه خودروهای الکتریکی هوشمند همکاری کنن

    اونوقت از نظر علمی یه گام مهم برای ماندگاری برداشتن

  5. سپهر | مهر 30, 1396 | لینک نظر

    کاش این افراد که انتقاد میکنن بتونن یه ماشین پلاستیکی با بلغور کردن کلمات خودرویی و اسم بردن از ماشین های روز دنیا بسازن

    از وقتی رفتم تو اینستاگرام فهمیدم
    ک ایرانی جماعت فقط میخان بگن منم هستم
    ولی عموما یه جو همت و اراده ندارن
    فقط نظر مینویسن

  6. اين محصول بينهايت زيباست
    اي كاش در كشوره خودمون توليد ميشد كه خيلي ها ارزويه همچين سوپر اسپرتيرو دارند
    واقعا دسته كساني كه اين شاهكارو توليد كردن ميبوسمت

  7. ? | مهر 7, 1396 | لینک نظر

    آخه کدوم گاگولی میاد این همه پول پای این لگن بده ، تا وقتی لامبو و فراری و پورش و … هستند
    این یارو لابد یکی از مالتی میلیاردرهاست که واسه تفریح اینو تولید کرده

  8. حمید | مهر 6, 1396 | لینک نظر

    در بهترین حالت این یه کانسپت طراحیه . شما تاریخچه و تجربه شرکت هایی که سوپر اسپرت تولید می کنن یه نگاه بنداز متوجه میشید. یه سوپر اسپرت قابلیت اطمینان طی فرایند تولیدش در حد قابلیت اطمینان خط تولید هواپیما باید رعایت بشه ،کجای صنعت ما به این حرفا میاد. نهایت زور صنعت خودرو سازی ما فعلا همین سمند و تیباس .

  9. Khatereh | مهر 2, 1396 | لینک نظر

    اینایی ک گفتین همش ی طرف.این ماشین بااین کوتاهی و چسبیده بودنش ب زمین؛ازدست سرعت گیرامون چجوری باید فرارکنه؟?
    ماشالا سرعت گیر ک نیسن:::::دیوارن…دیواااار???

  10. Yousef | مهر 1, 1396 | لینک نظر

    باعث افتخاره این خودرو اگه هیچ چیزی هم نداشته باشه حداقل یه نماده ک ایرانی میتونه ..همچنان ک جوانان ایرانی در بزرگترین کمپانی های خودرو سازی خارجی دارن بهترین خودرو ها رو طراحی میکنن….کاش،این شرکت بتونه یه خودرو ارزون ملی درست کنه و مردم رو از دست ابو عزرائل(پراید)نجات بده

  11. محمد | شهریور 30, 1396 | لینک نظر

    سلام
    والا به خدا ما اگه بخوایم ماشین بسازیم ازاین بهترم میتونیم بسازیم خیلی خیلی پیشرفته ترازاین ولی ازماست که برماست..متاسفانه وقتی حمایت نشه دراین راستا کاربه جایی نمیرسه،وگرنه ایران میتونه ماشینی بسازه که تو‌دنیا کلی سروصداکنه،اینقدر جون بااستعداد وخوب وکارامد داریم تو این کشور که نگو..اینقدر سرمایه داریم که نگید..‌اینقدر مخ وهمه امکانات و….داریم که نمیشه گفت ولی حیف که حمایت نیست وازطرفی مافیای خودروای که توایران حکم فرماست نمیزاره ..مثل جمشید ارین!!! ..ازماست که برماست

  12. farhan | شهریور 28, 1396 | لینک نظر

    اقا حامد مگه بی سوادی !! بوگاتی تو بوگاتی بودنش تمام قطعاتش رو از کشور های مختلف جم کرده

  13. حسن | شهریور 28, 1396 | لینک نظر

    به نظر بیشتر یک تبلیغ تو خالی باشه چرا که ساختن سوپرخودرو کار ساده ای نیست و به اندازه گیریها و آزمایشات دقیق نیاز داره.برای مثال وقتی خودرو۱۲۰۰. اسب بخاری سرعت بگیره اگر اندک اشتباهی در طراحی و ساخت باشه ماشین از زمین پرواز میکنه.

  14. shaahin e | شهریور 28, 1396 | لینک نظر

    همینکه سیروان موتور از پلت فرم پژو و موتور تی یو فایو استفاده نکرده خدا رو شکر و خسته نباشن

  15. shaahin e | شهریور 28, 1396 | لینک نظر

    مرحله ی اول تولید خودرو پلت فرم و ظاهر و طراحی داخلی هست . موتور رو میشه از هرماشین دیگه ای قرض کرد. شما الان در نظر بگیرید ایران یه پلت فرم پژو با پراید و وانت سایپا آبی . اما ما شاهد انوان و اقسام شترگاوپلنگ های تولید ملی هستیم با دو سه مورد هم موتور متفاوت . پس یه خورده تشویق کنین اگر این گاری باشه شما یه پراید جدید هم بسازی ما حمایت میکنیم ازتون اسمش هم میزاریم پراید نیو اس پی تی ۳۴۷۸۹

  16. جلال | شهریور 28, 1396 | لینک نظر

    اصن شبیه گالاردو نیست
    بد نیست ولی بهتر بود داخلش نشون بدن
    فک کنم یه 10 درصدش ایرانی باشه

  17. حامد | شهریور 28, 1396 | لینک نظر

    700هزار دلار!!!!!!!!!! قطعات هم که از خارج وارد شده، پس کجاش تولید ایرانه

    • در پاسخ به: حامد

      700 هزار دلار خوبه دیگه میشه 3.5میلیارد تومن تا امروز اگه 22بهمن برا فروش برسه میشه 4.250میلیارد تومان ناقابل

  18. مزدک | شهریور 28, 1396 | لینک نظر

    سلام به همه دوستان
    من به شخص وقتی این مطلب رو خوندم خوشحال شدم. اینکه دوست عزیزمون به این ماشین میگن گاری نظر ایشونه ولی همینکه در ایران همچین چیزی ساخته شده من خوشحالم و کمی حس غرور بهم دست داد. احتمالا ایراداتی وجود داره اما رفع خواهد شد و ما هم کمی حس اعتماد به نفس اجتماعی مان بالاتر میره

  19. حمید | شهریور 26, 1396 | لینک نظر

    سلام
    با آرزوی سلامتی و موفقیت برای این تیم….
    امیدوارم که هر چه زودتر شاهد موفقیت این شرکت و تولیداتش باشیم
    به عنوان یک ایرانی به تکنولوژی و ساخته های باکیفیت ایرانی افتخار خواهیم کرد.
    درود بر شما

  20. ابوالفضل | شهریور 26, 1396 | لینک نظر

    این طرح باعث افتخاره….
    بجای نقد های بیخود و به دور از عقل بیاین حمایت کنیم..بلکه خودروسازان دولتی هم یه عبرتی بگیرن

  21. ? | شهریور 26, 1396 | لینک نظر

    بجانه خودم اين گاري حتي اگر به مرحله توليدم برسه يه دونه فروش هم نخواهد داشت همه سره كاريد

    • در پاسخ به: ?

      امیر | شهریور 27, 1396 | لینک نظر

      شما چه تخصصی داری که الکی رو هوا اظهار فضل می کنی؟

    • در پاسخ به: ?

      farhan | شهریور 28, 1396 | لینک نظر

      اقا تو بلدی بیا بزن این ماشینو الکی جر نده اوکییی حتی تلاش واسه ساخت این ماشین تحسین بر انگیزه

    • در پاسخ به: ?

      علی | شهریور 29, 1396 | لینک نظر

      شما لیاقتت همون پراید 111 آبی رنگ هست عزیز!

  22. arash | شهریور 25, 1396 | لینک نظر

    شباهت زیادی به لامبورگینی هوراکان یا گالاردو داره این ماشین