اخبار خارجی

مروری بر نمایشگاه فرانکفورت؛ بهترین کانسپت: پروجکت وان با موتور فرمول یک

امسال نمایشگاه فرانکفورت جایی بود که میشد گوشه‌ای از آینده خودرو‌ها را در آن دید. با اینکه هنوز خودروهای امروزی نیز مانند بنتلی کانتیننتال جی‌تی جدید، بی‌ام‌و X3 و M5، پورشه کاین جدید، هیوندای کوتا و فراری پورتوفینو در این نمایشگاه وجود داشتند اما کانون توجهات بر روی خودرو‌های هیبریدی و برقی و خودران‌ها بود.

مرسدس‌بنز در همین نمایشگاه گفت که به زودی خودرویی تمام برقی می‌سازد که بدون فرمان و پدال باشد. همچنین برند آلمانی از کانسپت هایپرکار خود رونمایی کرد که جذاب‌ترین بخش نمایشگاه به شمار می‌آید.

هایپرکارهای پرسرعت‌تر و بسیار جذاب‌تری نیز تا به حال ساخته شده‌اند اما هیچ هایپرکاری نبوده است که قدرتش را از موتور یک ماشین فرمول یک بگیرد و مجوز حضور در خیابان‌های عادی را نیز داشته باشد. کافیست یک کمپانی به‌شدت ثروتمند باشد و چندین سال به طور پیاپی سردمدار خودروهای فرمول یک باشد تا جرئت انجام چنین کاری را داشته باشد و مرسدس نیز درست در بهترین زمان از هایپرکار خود با موتور فرمول یک رونمایی کرد.

بیش‌تر قدرت مورد نیاز ماشین را همان موتوری تامین می‌کند که در سال ۲۰۱۵ لوییس همیلتون را به قهرمانی مسابقات فرمول یک رساند؛ البته تغییراتی در این موتور برای قرارگیری در پروجکت وان اعمال شده است. در نتیجه قدرتی بیش از هزار اسب‌بخار در اختیار راننده خوش‌اقبال این هایپر کار مرسدس‌بنز قرار خواهد گرفت درحالی که دور موتور می‌تواند تا ۱۱ هزار دور بر دقیقه برسد. درواقع شتاب ۰ تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت پروجکت وان از بوگاتی شیرون نیز بیش‌تر است.

در داخل کابین با فرمانی با سبک و سیاق خودروهای فرمول یک روبرو هستیم که یک کیسه هوا نیز در آن وجود دارد و جز سیستم تهویه مطبوع، باقی تجهیزات و قسمت‌ها برای کاهش وزن خودرو و شتاب‌گیری بهتر حذف شده‌اند. پروجکت‌ وان خودرویی در نمایشگاه فرانکفورت بود که همگان دوست داشتند آن را از نزدیک ببینند. البته لذت گاز دادن به موتور ماشین فرمول یک چندان ارزان قیمت نخواهد بود و قیمتی بالای ۲ میلیون دلار و شاید نزدیک به ۳ میلیون دلار خواهد داشت. باید ببینیم نسخه‌ نهایی چه زمانی معرفی می‌شود و قیمت دقیق آن چه میزان خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا