اخباراخبار خارجی

سنسورهای جدید نیسان، کم آبی بدن شما را تشخیص خواهند داد

مقداری از کم آبی بدن میتواند انجام هرکاری را با اختلال مواجه کند که خبر بد به حساب می آید. اما نیسان به صورت اختصاصی این خطر کم آبی بدن راننده را زمانی که پشت فرمان نشسته، درنظر گرفته است. برای افزایش آگاهی باید گفت که نیسان پروتوتایپی را در فرمان و صندلی راننده به صورت هماهنگ طراحی کرده است که در زمان کم آبی راننده تغییر رنگ میدهند.

نیسان در این پروژه با یک شرکت طراحی هلندی به نام دروگ (Droog) همکاری کرده است. دروگ در این طرح وظیفه طراحی پوشش های حساس به عرق بدن را برعهده دارد که در گذشته آن ها را برای هشدار کم آبی به ورزشکاران طراحی کرده است. نیسان این طراح را برای کراس آور جوک (Juke) به اجرا در آورده است که در آن این سنسورها در صندلی جلو و فرمان قرارگرفته است تا بتوانند کم آبی راننده را تشخیص دهند.

ایده انجام این طرح اینگونه است که وقتی فرد بعد از انجام تمرینات ورزشی به سرعت پشت فرمان مینشینند، طراحی هوشمند به عرق های روی لباس و یا دست فرد واکنش نشان میدهد. رنگ این سنسورها برای فرد کاملا کم آب به زرد و برای فردی که سیراب است به رنگ آبی تغییر خواهند کرد.

نیسان به اعدادی اشاره کرد که ادعای آنها مبنی بر تعداد تصادفات و خطرهای صورت گرفته به خاطر کم آبی راننده را قوت میبخشد. یکی از این آزمایش های شبیه سازی که از سال 2013 در جریان است نشان میدهد، تعداد تصادفات در راننده هایی که کم آب هستند، دو برابر دیگر رانندگان بوده است.

محققان میگویند تعداد خطاهایی که رانندگان کم آب مرتکب شده اند، با تعداد خطاهایی که رانندگان با الکل خون 0.08 درصد مرتکب شده اند، برابر بوده است. همچنین در تحقیقی دیگر نیسان اثبات میکند که 65درصد راننده ها نمیتوانند نشانه های کم آبی را در خود تشخیص دهند. از نشانه های کم آبی، سرعت پاسخ کم، از دست دادن تمرکز و پایین آمدن عملکرد مغز است.

به هرحال، واقعیت هرآنچه که هست، یقینا خطر رانندگی در زمانی که بدن شما کاملا آب خود را در اختیار دارد به اندازه زمانی نیست که بدن شما دچار کم آبی شده است. درحالی که نیسان میگوید فعلا برنامه ای برای اضافه کردن این تکنولوژی به خودروهای جوک خود را ندارد، محققان هرروز به واقعیت های جدی تری نسبت به اطلاعاتی که عرق بدن در مورد سلامت بدن در اختیار میگذارد، دست می یابند که از آنها میتوان به سطح قند خون و خستگی ماهیچه ها اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا