اسلایدربررسیکره ای

تجربه رانندگی با کیا اپتیما جی تی

بررسی کیا اپتیما

آخرین خودروی کیا که تجربه رانندگی با آن را داشتیم، جدیدترین مدل سورنتو بود. سورنتو از تمام جهات کراس اووری ایده آل بود، به غیر از یک مورد: رانندگی با آن بسیار کسل کننده و بی احساس بود. با این وجود، سورنتو به لیست پیشنهادی ما راه پیدا کرد، چرا که حداقل در زمینه قابلیت های دینامیکی شرایط خوبی داشت. تمام خودرو های کیا که پیش از این تجربه رانندگی با آنها را داشته ایم، از نظر قابلیت های دینامیکی شرایط مطلوبی نداشتند. کیا در پنج سال اخیر مرتباً در حال پیشرفت بوده است و به نظر می رسد سر انجام آخرین مدل کیا اپتیما به مرحله ای رسیده تا بتواند با خودرو های ژاپنی و آمریکایی به رقابت بپردازد. بنابر این، هنگامیکه به عنوان داور در نمایشگاه بین المللی خودروی عمان در سال 2016 حضور داشتیم، با امید و هیجانِ زیاد مدت کوتاهی را پشت فرمان کیا اپتیما جی تی مدل 2017 با موتور توربو سپری کردیم و پس از آن نیز تجربه رانندگی با هوندا آکورد، نیسان آلتیما و تویوتا کمری را داشتیم.

یک چیز را می توان با قاطعیت در مورد کیا اپتیما جی تی گفت: طراحی خارجی این خودرو عالی و بی نقص است. برخی از مدل های کیا به نظر شبیه به خودرو های دیگر هستند، بطور مثال کیا اسپورتیج در ظاهر به طرح های پورشه شبیه است و یا کیا کوریس (Quoris) یا همان K900 بی شباهت به طرح های بی ام و نیست. اما کیا اپتیما طراحی واقعاً منحصر به فرد و زیبایی دارد و اگر راستش را بخواهید، مدل قبلی کیا اپتیما از مدل جدید زیباتر هم بود. یکی از مشکلات مدل قبلی اپتیما این بود که کابین حس جاداری به سرنشینان القا نمی کرد، اما کیا در مدل جدید کیا اپتیما با اضافه کردن پنجره ای کوچک به ستون عقب، این مشکل را مرتفع کرده است. در تیپ های جی تی و جی تی لاین از اپتیما، شاهد تغییراتی جزئی هستیم که برخی از آنها عبارتند از:

  • سپر های اسپرت تر
  • سراگزوز دوگانه
  • رینگ های 18 اینچی

در نگاه اول، کابین اپتیمای جدید فضای داخلی جگوار XF جدید را تداعی می کند و در برخی قسمت ها هم شباهت هایی به طراحی داخلی خودرو های بی ام و به چشم می خورد. کیفیت مواد بکار رفته در کابین و طراحی آن تا حدی خوب است که می توان آن را در حد یک جگوار دانست و تا زمانیکه فضای داخلی آنها را در کنار هم مقایسه نکنید، کیفیت و طراحی اپتیما را معادل با یک جگوار احساس خواهید کرد. از نظر کیفیت مواد بکار رفته در کابین، می توان اپتیما را هم سطح با بهترین خودرو های هم کلاس دانست. در تمام قسمت های بالایی از مواد نرم استفاده شده و در تیپ جی تی، شاهد استفاده از چرم مصنوعی دوخت دار در برخی قسمت ها هستیم. فقط در قسمت های پایینی از پلاستیک سخت استفاده شده است.

کیا اپتیما

نکته ای که باید در مورد کابین اپتیما بدانید این است که اگر سیستم مولتی مدیا و مسیریابی به همراه مانیتور لمسی بزرگ برای شما حائز اهمیت است، باید تیپ جی تی لاین از اپتیما را انتخاب کنید، در غیر اینصورت کیا مانیتور کوچکی را به شما تحمیل می کند که اطراف آن نیز کلید های مختلف نصب شده است.

اپتیما با بهره مندی از فضای مناسب در قسمت سر و پاها برای سرنشینان عقب، از این نظر بسیار خوب ارزیابی می شود و فضای بار عقب هم کاملاً جادار و بزرگ است. در حقیقت، کیا در اپتیمای جدید از نظر فضای کابین جای هیچگونه شک و شبهه ای باقی نگذاشته است.

اما سوال اصلی این است که آیا قابلیت های دینامیکی اپتیمای جدید بهتر شده است یا نه؟ پس از تست اپتیمای جدید در عبور سریع از چند پیچِ تند، به نظر می رسد این خودرو از تنظیمات بسیار خوبی در بخش سیستم تعلیق بهره مند است. اپتیما چسبندگی خوبی داشته و بادی رول نیز به حداقل رسیده است. همچنین این خودرو حداقل در مسیرهای هموار می تواند سواری نرم و بی صدایی برای سرنشینان فراهم کند، اما حقیقت این است که برچسب “جی تی” برای این خودرو کمی اغراق آمیز به نظر می رسد. فرمان اپتیما تا حدی بی روح است که در سرعت بالا هیچ احساسی به راننده منتقل نمی کند. در مجموع اپتیمای جدید برای رانندگی با سرعت های بالا چندان مناسب نبوده و به نظر می رسد بیشتر برای رانندگی با سرعت معمولی ساخته شده است. اگر به دنبال خودرویی هستید تا بتوانید پشت فرمان آن با اعتماد به نفس کامل به پیچ ها حمله کنید، پیشنهاد می کنیم به جای کیا اپتیما، مزدا 6 را انتخاب کنید.

اما اپتیما جی تی هنوز در زمینه موتور ضعف دارد. مدل های ضعیف ترِ اپتیما به موتور 2.4 لیتری 178 اسب بخاری مجهز هستند، اما تیپ جی تی به موتور 2.0 لیتری چهار سیلندرِ توربو با 241 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور مجهز شده است. روی کاغذ، مشخصات فنی اپتیما جی تی در مقایسه با فورد فیوژن اِکوبوست (Fusion Ecoboost) با موتور توربوی 240 اسب بخاری عالی به نظر می رسد، اما در عمل اینطور نیست.

به جهت بهره مندی از گشتاور بالا در دور موتور های پایین، پشت فرمان فورد فیوژن اِکوبوست حس رانندگی با یک خودروی سریع و چابک را خواهید داشت. اما در نقطه مقابل، قدرت تولیدی موتور اپتیما کم کم و مرحله به مرحله افزایش پیدا می کند و از نظر توان، رضایت شما را جلب نخواهد کرد تا حدی که فقط کمی قدرتمند تر از موتور 2.4 لیتری معمولی به نظر می رسد (تیپ جی تی لاین از نظر ظاهر و تجهیزات مشابه تیپ جی تی است، اما به موتور 2.4 لیتری معمولی مجهز شده است).

پیشرفت کیا غیر قابل انکار بوده و اپتیما در حال تبدیل شدن به رقیبی سرسخت برای هم کلاس هایش است، اما همچنان رانندگی با این خودرو لذت بخش نیست و اپتیما از این نظر از رقبایش عقب است، در حالیکه این روز ها حتی رانندگی با تویوتا کمری که همیشه در این زمینه ضعف داشت هم لذت بخش است. اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که بسیاری از خریدارانِ سدان های سایزِ متوسط، به ارزش خرید بالا اهمیت داده و مسائل دیگر را در نظر نمی گیرند. با این حساب، اگر چه اپتیما جی تی یک “جی تی” واقعی نیست، اما برخی افراد آن را به رقبا ترجیح می دهند.

 

منبع: درایو عربیا (DriveArabia.com)

11 دیدگاه

  1. کیا اپتیما بلحاظ کیفیت هم رده جگوار است اپتیما طراحی زیبا و بی نقصی داره حتی رقبا نمیتونن براحتی ازش ایراد بگیرن کاش زمانی بشه که من و افرادی نظیر من بتونیم این خودرو را خریداری کنیم البته با این قیمت های نجومی امکانش خیلی کمه

    1. من هرررررررر وقت به این سایت سر زدم حداقل پنج شیش‌تا کامنت و توضیحات غیراصولی ازت دیدم.
      محتوی نویسی چیزی هستی تو؟؟؟؟
      آخه کیا کجا از لحاظ کیفیت همرده جگوار هست؟؟؟
      تا حالا جگوار از نزدیک دیدی؟؟
      اصلا تا حالا ماشین انگلیسی از نزدیک دیدی؟
      اصلا بیخیال

  2. فکر میکنم که کاربران محترم فقط به تصاویر سایت نگاه میکنند و محتوی مطلب را مطالعه نمیکنند در این بررسی آمده است:
    “در نگاه اول، کابین اپتیمای جدید فضای داخلی جگوار XF جدید را تداعی می کند و در برخی قسمت ها هم شباهت هایی به طراحی داخلی خودرو های بی ام و به چشم می خورد. کیفیت مواد بکار رفته در کابین و طراحی آن تا حدی خوب است که می توان آن را در حد یک جگوار دانست و تا زمانیکه فضای داخلی آنها را در کنار هم مقایسه نکنید، کیفیت و طراحی اپتیما را معادل با یک جگوار احساس خواهید کرد. از نظر کیفیت مواد بکار رفته در کابین، می توان اپتیما را هم سطح با بهترین خودرو های هم کلاس دانست. ”
    کیفیت اتفاقی نیست وقتی درصد رضایت مندی دارندگان کیا از پورشه و آئودی هم بالاتر است لطفا یکبار برای همیشه چشمان شکاک خود را بشویید و به تست ها اعتماد کنید کیفیت کیا دیگر چیزی نیست که اطلاعی از آن نداشته باشیم

    1. کیا بهیچ وجه در اندازه جگوار و بنز و … نیست بر فرض محال هم که باشه وقتی کیا اپتیما خودش ارزون تر میده چرا باید ما بیشتر از دو برابر اون قیمت بخریم ؟

      1. از نظر جناب آقاي Sunmartin کيا از بنز و فراري و لامبورگيني و رولزرويس و ….. بالاتره و کيفيت به مراتب بهتري هم داره.يعني توجيهات و نظرات ايشون رو تو سايتهاي تخصصي خودروي خارجي منتشر کنن دل ميليونها نفر رو تو سراسر دنيا شاد ميکنن.اميدوارم اين اتفاق بزودي براي ايشون بيوفته و از صميم قلبم براشون آرزوي توفيق و موفقيت در تبليغات بهتر و باکيفيت تر براي محصولات معظم کيا با طراحي پيتر شراير و اسليپانو آرزومندم…

  3. بدبخت ما ایرانی ها برای بدست اوردن دویست میلیون تومن پول چهار برابر بقیه دنیا باید کار کنیم بعدشم برای یک ماشین معمولی کره ای باید اندازه یک جگوار پول بدیم یعنی یک ماشین کره ا ی برامون هشت تا ده برابر گرونتر از بقیه دنیا در میاد !!!!

  4. کاربرانی که با طعنه و گاها طنز انتقاد میکنن بدونن کفتارم در مورد برند کیا موتور صحت داره حتی در این مقاله که برای سال کذشته اس بوضوح کیفیت اپتیما را بررسی کرده فراموش نکنید طی 4 سال پیاپی اپتیما جزو با کیفیت ترین و زیباترین طراحی خودرو در مجلات آلمانی رد دات و نورنبرگ ماگازین شناخته شد
    البته که کیفیت جز جدا نشدنی از محصولات کیا در جهان به شمار میاد چون اساس کار شرکتی که آلبرت بیرمن پیتر شرایر و جناب جی جی و کریس بنگل در اختیار داره و بسیاری از افراد مشهوری مانند طراح لامبورگینی و بوگاتی ویرون در اختیار داره پس با این تیم آلمانی ایتالیایی خودروهایی مثل اپتیما اسپرتیج و سراتو و سورنتو و کیا استینگر جزو شاهکارهای مهندسی این شرکت قرار میگرن اساس کار کیا الگو برداری از خودروهای آلمانی است به همین دلیل طراحی اروپایی تری نسبت به هیوندای دارد

    1. خودت ميگي و خودت هم گفته هاي خودتو تأييد ميکني؟از قديما گفتن مشک آنست که خود ببويد نه آن که عطار بگويد.ولي بايد به اين جرأت و جسارتي که داري آفرين گفت چون تا چند وقت قبل ماشينهاي کيا رو از ماشينهاي چيني بالاتر ميدونستي ولي الان پا رو کيلومترها اونورتر گذاشتي و از بنز و فراري و لامبورگيني بالاتر ميدوني.خدا شما رو از ما نگيره که باعث نشاطمون ميشي در همه حال و همه وقت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا