اخباراخبار داخلی

تحمیل گرانی به مصرف‌‌کننده با سیاست‌گذاری نادرست

یک کارشناس اقتصادی با انتقاد از روند نامناسب داخلی‌سازی محصولات وارداتی گفت: با سیاست گذاری نامناسب در زمینه واردات به‌خصوص خودرو نوعی سردرگمی و افزایش قیمت تحمیلی به مصرف‌کننده نهایی شکل گرفت.

علی رحیمی در میزگرد اقتصادی رادیو گفت‌وگو که به بررسی واردات در کشور اختصاص داشت با انتقاد از دستورالعمل واردات خودرو، گفت: واردات باید در مسیر داخلی‌سازی قرار گیرد به‌نظر می‌رسد در وزارت صنعت با تمام انتقادها زمینه‌ها برای داخلی‌سازی برخی اقلام پر‌مصرف ایجاد شده بود. به‌عنوان مثال ۴ سال قبل در زمینه لوازم خانگی سهم بزرگ بازار به واردات اختصاص داشت، اما امروز می‌بینیم با پیگیری‌هایی که صورت گرفت عمق تولید تا ۵۰ درصد نیز محقق شده و همین موضوع زمینه‌ساز اشتغال‌زایی پایدار در کشور شده است. وی با بیان اینکه متاسفانه بر خلاف لوازم خانگی، در حوزه واردات خودروتغییرات مثبتی در کشور رخ نداده است، گفت: در حال حاضر دستورالعمل پیشین معاون اول رئیس‌جمهوری مبنای واردات خودرواست و براساس آن واردکنندگان غیر‌نمایندگی از بازار واردات حذف شده‌اند و به‌نوعی در این بازار انحصار ایجاد شده است؛ چراکه برای واردات هر برند تنها یک شرکت فعالیت می‌کند و عملا رقابت در این فضا از بین رفته است.

از سوی دیگر در حال حاضر سایت ثبت‌سفارش برای همه واردکنندگان بسته شده و می‌توان گفت فعالان این عرصه در چاهی افتادند که خود چاله آن را کنده بودند.این کارشناس اقتصادی با انتقاد از تدوین سیاست‌های نامناسب در حوزه واردات محصولاتی مانند خودرو گفت: سیاست‌گذار باید به نحوی تصمیم‌گیری کند تا علاوه‌بر مدیریت واردات، حقوق مصرف‌کننده نهایی نیز رعایت شود. در اواخر دولت یازدهم شاهد بودیم که اختلافاتی بین ستاد تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت ایجاد شده بود به هر حال نمی‌توان در زمانی که در بازارهای مختلف با افزایش قیمت مواجه هستیم مصرف‌کننده نهایی که مردم هستند را به حال خود رها کنیم. فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو نیز با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۷ برند در زمینه واردات رسمی فعالیت دارند، از توقف ۸هزار خودرو در گمرکات خبر داد و گفت: این توقف باعث ایجاد ضرر و زیان به واردکنندگان شده است. علی علی‌آبادی فراهانی، رئیس دفتر مقررات صادرات و واردات نیز به‌عنوان دیگر میهمان این برنامه با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷ برند دارای نمایندگی در بازار واردات خودرو فعال هستند تلویحا وجود انحصار در بازار واردات خودرو را رد کرد.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا