دانش خودرویی

نشانه‌های نیاز خودرو به تعویض روغن چیست؟

روغن یکی از مهم‌ترین مواد مصرفی خودرو است که اگر به موقع تعویض نشود، می‌تواند خسارت‌هایی سنگین و بعضا غیرقابل جبران به موتور خودرو وارد کند. تعویض‌های به موقع روغن به موتور شما این امکان را می‌دهد که بدون مشکل و نرم کار کند و کندی شتاب‌گیری نداشته باشد و صداها و لرزش‌های بی‌مورد به کابین وارد نشود. روشن شدن چراغ روغن  نشانه بارز نیاز به تعویض روغن است اما نشانه‌های دیگری نیز هستند که به ما هشدار می‌دهند که روغن قدیمی شده و باید تعویض گردد.

  • موتور در هنگام استارت صدای تیک می‌دهد

هنگامی که موتور کار می‌کند، روغن به طور مستمر به سمت سیلندرها پمپ می‌شود و پس از مدتی استفاده از آن، روغن کثیف شده و کم کم کارایی خود را از دست می‌دهد. روغن کثیف سفت‌تر می‌شود و سخت‌تر جابه‌جا می‌شود. برای همین ممکن است در هنگام شروع به کار موتور، صدای تیک به گوش برسد. این اتفاق به این علت است که روغن کثیف مدت زمان بیش‌تری را برای طی کردن چرخه گردش روغن نیاز دارد.

  • لرزش خودرو در هنگام کارکردن درجا

یکی دیگر از نشانه‌های کثیف بودن روغن، لرزش خودرو در هنگام درجا کارکردن است. افزایش اصطکاک میان قطعات داخل موتور موجب این لرزش بیش‌تر می‌شوند.

  • کندشدن شتاب‌گیری

یک موتور روانکاری شده با روغن تازه، به نرمی شتاب می‌گیرد و کار می‌کند. بنابراین هنگامی که روغن قدیمی وکثیف می‌شود، روانکاری قطعات متحرک به درستی صورت نمی‌گیرد و نتیجه آن این است که موتور نمی‌تواند به نرمی سابق کار کند. کند شدن شتاب‌گیری و کاهش قدرت خروجی موتور نیز توسط راننده در چنین شرایطی مشاهده خواهد شد.

  • موتورصدای ضربه‌زدن می‌دهد

یکی از علت‌های ضربه زدن موتور و وارد کردن این ضربه‌ها به داخل کابین می‌تواند روغن قدیمی باشد که در هرصورت باید بسیار جدی گرفته شود. اگر برای مدت طولانی به این ضربات اهمیت ندهید، ممکن است خودرویتان یاتاقان بزند که خود می‌تواند سبب کج شدن میل لنگ‌ها بشود. این ضربه زدن‌ها طوریست که انگار در موتور ضرباتی با پتک وارد می‌شود و این ضربات به کابین هم منتقل می‌شود و سبب لرزش خودرو در هنگام درجا کارکردن می‌شود. ضربه زدن موتور معمولا نشانه یک نقص جدی در موتور است و حتی شاید با تعویض روغن نیز برطرف نشود. بنابراین در چنین حالتی حتما به یک تعمیرکار خبره مراجعه کنید.

همواره نیم نگاهی به وضعیت خودرویتان داشته باشید و سعی کنید که دوره‌های تعویض روغن را به طور کامل انجام دهید. قطعا تعویض روغن بسیار ساده‌تر و کم خرج‌تر از تعمیر و جبران خسارات ناشی از یک روغن قدیمی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا