فراری در تعقیب مرسدس

چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۲ | 2 نظر

فراری در تعقیب مرسدس

: مرحلۀ هفدهم رقابت های فرمول یک در حالی به ابوظبی رسید که هفتۀ گذشته و در جریان گراندپری هند، سباستین فتل چهارمین قهرمانی پی در پی خود را مسجل کرده بود. اما رقابت برای کسب ردۀ دوم همچنان باز است و از طرفی برخی رانندگان برای بقا در فرمول یک در فصل بعد تلاش می کنند.

4

پیست 5.554 کیلومتری و پادساعتگردِ یاس مارینا برای پنجمین بار میزبان یک رقابت فرمول یک بود. این تنها مسابقۀ فصل است که در روشنایی روز آغاز و در تاریکی شب تمام می شود. البته در جریان مسابقۀ امسال وقوع یک خورشیدگرفتگی جزئی نیز قابل رویت بود. قبل از انجام این مسابقه شایعاتی مبنی بر عدم حضور رایکونن در این مسابقه به گوش میخورد و احتمال می رفت وی بدلیل پرداخت نشدن مطالباتش از ابتدای فصل تا کنون، این مسابقه را بایکوت کند، اما او در لحظۀ آخر خود را به ابوظبی رساند و به این شایعات پایان داد.

در جریان تمرین اول رومن گروژان سریع ترین بود اما در تمرین های دوم و سوم، طبق روال مسابقه های اخیر زوج ردبول سریع ترین بودند و فتل در هر دو تمرین بهترین زمان را بدست آورد.

تعیین خط

در این فصل غیر از رانندگان ردبول و مرسدس، هیچ رانندۀ دیگری موفق به کسب خط یک در جریان دور تعیین خط نشده است و این بار هم به نظر نمی رسید این رکورد از سوی رانندۀ دیگری تهدید شود. در حالی که باز هم به فتل شانس اول کسب پل پوزیشن بود، اما این وبر بود که برای دومین بار در این فصل در جدال تعیین خط هم تیمی خود را شکست داد و خط یک را از آن خود کرد. پس از ردبول که صف اول را از آن خود کرد، زوج مرسدس در صف دوم جای گرفتند. همیلتون در دور آخر تعیین خط اسپین شد و نتوانست دور خود را تکمیل کند و چهارم شد. نکتۀ جالب حذف کیمی رایکونن از تعیین خط و فرستادن او به ردۀ آخرِ گرید به دلیل رد شدن در تست فنی فیا پس از جلسۀ تعیین خط بود. به این ترتیب فرناندو آلونسو که با عملکردی ضعیف یازدهم شده بود با یک پله صعود مسابقه را از ردۀ دهم استارت زد.

جالب است که از چهار مسابقۀ برگزار شده در این پیست، صاحب پل پوزیشت سه باز از دور مسابقه خارج شده است و تنها فتل در سال 2010 توانست با استارت از خط یک پیروز مسابقه شود.

مسابقه

مسابقه پیش از غروب آفتاب در ابوظبی آغاز شد و سباستین فتل حتی اجازه نداد هم تیمیش تا پیچ اول هم صدرنشین باشد! او بلافاصله از وبر سبقت گرفت و رفته رفته فاصله اش را با دیگران افزایش داد تا مانند شش مسابقۀ قبلی تماشاچیان رقابت برای کسب ردۀ دوم به بعد را دنبال کنند! تیره روزی های رایکونن نیز ادامه یافت و در همان پیچ اول در پی برخورد با خودرو ون در گارد از تیم کیترهام، دچار مشکل شکسته شدن میل فرمان شد و از مسابقه کنار رفت. پس از این حادثه وی بجای برگشتن به گاراژ تیم محل مسابقه را ترک کرد تا نشان دهد اختلافش با لوتوس بسیار جدیست. مارک وبر با استارت ضعیفش به جایگاه سوم نزول کرد اما در اواسط مسابقه و به لطف DRS روزبرگ را پشت سر گذاشت و به ردۀ دوم رسید اما فتل دوردست تر از آن بود که توسط رانندۀ دیگری تهدید شود. نیکو هولکنبرگ نیز که پس از سقوط رایکونن به انتهای گرید مسابقه را از ردۀ پنجم استارت زد و عملکرد خوبی نیز داشت با اشتباه تیم سائوبر در هنگام خروج از پیت استاپ و خطر برخورد با پرز، پنالتی گرفت و از کسب امتیاز در این مسابقه نیز محروم شد.

اما در صحنه ای جنجالی آلونسو از پنالتی گریخت! وی که به هنگام خروج از پیت و تلاش برای سبقت از ژان اریک ورن رانندۀ تورو روسو از محدودۀ پیست خارج شده بود و به این ترتیب برتری محسوسی نسبت به ورن برای سبقت بدست آورده بود، با اغماض ناظرین مسابقه از دریافت پنالتی مصون ماند و با کسب ردۀ پنجم به کار خود پایان داد.  اما عبور از کرب های حاشیۀ پیست ضربۀ شدیدی به کمر وی وارد کرد و وی را پس از مسابقه راهی بیمارستان ساخت. یکی از بهترین رانندگان این مسابقه آدرین سوتیل بود که با استارت از ردۀ هفدهم و کسب ردۀ دهم در پایان، بیشترین صعود را بین رانندگان داشت. هم تیمی وی، پل دیرستا نیز موفق شد جلوتر از لوئیس همیلتون به ردۀ ششم دست یابد.

1

اما خیلی جلوتر، سباستین فتل با بیش از 30 ثانیه اختلاف با وبر به عنوان نفر اول از خط پایان عبور کرد و یازدهمین پیروزی این فصل خود را جشن گرفت. جالب است که بعد از فتل، بیشترین تعداد بُرد در این فصل تنها دو بُرد توسط آلونسو و روزبرگ بوده است. این پیروزی هفتمین پیروزی متوالی فتل بود که بدین ترتیب وی با رکورد میشائیل شوماخر در فصل 2004 و آلبرتو اسکاری در فصل 1953 مساوی کرد. وی پس از این پیروزی و در راه بازگشت به پیت بار دیگر تماشاچیان را با دوناتهایش به هیجان آورد اما این بار با بازگرداندن به موقع اتوموبیلش به پارک فرمه، از توبیخ و جریمه در امان ماند. روزبرگ و گروژان نیز در این رقابت سوم و چهارم شدند. در جدول انفرادی شاید خطر چندانی رده دوم فرناندو آلونسو با 217 امتیاز را تهدید نکند، اما در جدول سازندگان، تعقیب و گریز فراری و مرسدس با تنها 11 امتیاز اختلاف (به نفع مرسدس) ، همچنان ادامه دارد.

مرحلۀ ماقبل آخر، دو هفتۀ دیگر در پیست آستن تگزاس برگزار خواهد شد.


2 دیدگاه

  1. poolaki | آبان 15, 1392 | لینک نظر

    با تشکر فراوان خدمت سرکار خانم تاج الدینی  و سپاس  فراوان به دلیل اطلاعات مفیدی که در اختیار ما دوستداران فرمول یک قرار میدهند !!و یک تشکر ویژه به دلیل عکس های بسیار زیبا که از مسابقه قبل برایمان فراهم کردند و من همچنین یک سری سوالات در ذهن داشتم که با خواندن این مطالب ارزشمند رفع شد !!و هم چنین یک تبریک ویژه به قهرمانیه سباستین فتل عزیز !من یکی از طرفدارای پرو پا قرص فرمول یک هستم که از طریق شما به اطلاعاتم افزوده شده!!!سپاس و تشکر!!

  2. mzd | آبان 15, 1392 | لینک نظر

    واقعاً رایکونن از اول فصل حقوق نگرفته؟؟؟ پس برای همین اینقد عصبانی بود بعد از تصادفش؟؟؟
    مرسی بازم گزارش خوبی بود. به بعضی از سوالاتی که تو ذهنم بود جواب دادید با این گزارش. عکس ها هم که مثل همیشه عالی بود. متشکرم.