موشک بعدی SpaceX ؛ سفر از لندن تا نیویورک در ۲۹ دقیقه

یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ | 1 نظر

موشک بعدی SpaceX ؛ سفر از لندن تا نیویورک در ۲۹ دقیقه

الون ماسک، مدیرعامل SpaceX مخاطبان سخنرانی خود را در کنفرانس بین‌المللی فضانوردی با دستگاه‌های جدیدی برای فرود فضاپیماهای باری در مریخ، شگفت‌زده کرد. اما یکی از مهم‌ترین بخش‌های صحبت‌های الون، بخش پایانی سخنرانی او بود. ماسک وعده داد که از فناوری انقلابی فرستادن انسان به فضا، برای سفرهای طولانی روی کره زمین استفاده کند.

موشک BFR قادر خواهد بود در کمتر از یک ساعت، افراد را از هر شهر روی زمین به شهر دیگری ببرد.

«بیشتر سفرهایی که مردم آن را سفرهای طولانی می‌دانند، در کمتر از نیم ساعت انجام خواهد شد»، این گفته‌ی ماسک خطاب به حضار در کنفرانس بین‌المللی فضانوردی در آدلاید و مخاطبانی بود که از سراسر دنیا مراسم را به صورت زنده مشاهده می‌کردند.

مارک عنوان کرد که هزینه‌ی چنین سفرهایی تقریبا معادل با قیمت بلیط اکونومی هواپیما خواهد بود. موشک غول‌آسای جدید شرکت – BFR – قدرت بالایی خواهد داشت. شلیک و فرود این موشک از یک سطح فرود شناور انجام خواهد شد که در نزدیکی شهرهای مهم جهان قرار خواهد داشت. به هر حال، BFR هم مشابه کشتی فضایی هنوز یک فرضیه است. ماسک در سخنرانی‌اش عنوان کرد که می‌خواهد سال آینده شروع به ساخت این موشک کند.

این ویدئو مسافران را در هنگام سوار شدن به BFR نشان می‌دهد، مشابه آن‌چه ماسک درباره‌ی ورود مسافران به موشک برای سفر به مریخ نشان داده بود. اما این موشک به سمت فضا نمی‌رود. انتظار می‌رود این موشک از نیویورک تا شانگهای را که یک فاصله ۷۰۰۰ مایلی (۱۱۲۶۵ کیلومتر) است، در زمان پروازی ۳۹ دقیقه بپیماید. این موشک مجددا وارد جو می‌شود و روی یک سطح شناور مشابه، فرود می‌آید. هواداران SpaceX تشابه میان فرود BFR و فرود فالکون ۹ در دریا را خواهند دید. ماسک هم‌چنین ادعا کرد مسیرهای هنگ کنگ تا سنگاپور (۱۶۰۹ مایل / ۲۵۸۹ کیلومتر) در ۲۲ دقیقه، لندن تا دوبی (۴۴۵۰ مایل / ۷۱۶۳ کیلومتر) در ۲۹ دقیقه، و لس آنجلس تا تورنتو (۲۵۱۹ مایل / ۴۰۵۵ کیلومتر) در فقط ۲۴ دقیقه طی خواهند شد.

برای طی این مسیرها در زمان‌های ادعا شده، موشک می‌بایست سرعت بیشینه‌ای برابر با ۱۸۰۰۰ مایل بر ساعت داشته باشد. برای مقایسه، بیشترین سرعت هواپیمای کنکورد ۱۳۵۴ مایل بر ساعت بوده است.

سفرهای بین شهری آخرین موضوعی بود که ماسک به سخنرانی‌اش اضافه کرد، بنابراین جزئیات زیادی بیان نشد. ما تنها می‌توانید امیدوار باشیم که او مانند امسال، از کنفرانس سال آینده‌ی فضانوردی نیز برای پاسخ به پرسش‌ها استفاده کند.

درباره‌ی BFR

در هنگام معرفی BFR، ماسک درباره‌ی تاریخچه‌ی موشک‌های فعلی SpaceX صحبت کرد. او از برنامه‌های فالکون ۱ تا فالکون ۹ تا پروژه دراگون (اژدها) را توضیح داد و اندازه‌ی موشک‌ها و قابلیت استفاده‌ی مجدد آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد.

اما زمانی که درباره‌ی BFR توضیح می‌داد، ابراز امیدواری کرد که این موشک غول‌آسا، باعث شود که موشک‌های قبلی «اضافی» باشند. همان‌گونه که در سخنرانی ماسک نیز اشاره شد، SpaceX منابع کلیدی خود را به توسعه‌ی BFR اختصاص خواهد داد.

ماسک اضافه کرد: «برخی از مشتریان ما محافظه‌کارند و می‌خواهند که پیش از سوار شدن به BFR، چند بار پرواز آن را ببینند، بنابراین برنامه‌ی ما آن است که BFR را بسازیم و انباری از موشک‌های فالکون ۹ و دراگون داشته باشیم، بنابراین مشتریان می‌توانند در صورت تمایل به راحتی از موشک‌ها و فضاپیماهای قدیمی استفاده کنند. این امر ممکن است چون ما تعداد زیادی از این موشک‌ها در انبار داریم. اما تمامی منابع ما صرف ساختن BFR خواهد شد».


1 دیدگاه

  1. هاااااا!!!!!! | آبان 14, 1396 | لینک نظر

    بنده خدا فك كنم يه چي زده واااااااا والا اين حجم از تخيلات تو يه كنفرانس خيلي بعيده ? يكي ني بگه حالا تو تا مريخشو برو بقيه ش پيشكش ?والله