اخبارفناوری و تکنولوژی

پروژه برف‌روب‌های خودران بنز

امروزه تکنولوژی خودروهای خودران روز به روز در حال پیشرفت و ارتقا است و این بدلیل تلاش هر روزه کمپانی‌ها و طراحان آن‌هاست. شرکت دایملر نیز در همین راستا در حال تلاش برای توسعه پروژه‌ای عظیم از خودروهای خودران است و در این پروژه قصد تولید برف روب‌های خودران را برای باند‌های فرودگاه دارد.

فرودگاه‌ها شامل مسیری بسته با آسفالتی مرغوب می‌شوند که دارای تکنولوژی‌هایی مانند خطوط نشان دهنده مسیر پرواز به کمک GPS هستند. شرکت دایملر عقیده دارد که زمان ورود خودروهای برف روب خودران بر روی باندهای پرواز فرا رسیده است و آن‌ها قصد دارند این پروژه را که با نام “تعمیر و نگهداری اتوماتیک باندهای پرواز (AAGM)” شناخته می‌شود را در فرودگاه نظامی فردسفلد آلمان (Pferdsfeld) تست کنند.

برای این پروژه 4 کامیون مرسدس بنز آروکس (Arocs) مجهّز شده به وسایل برف روبی درنظر گرفته شده است. مزایای این طرح هم که روشن و شفاف است. از آنجایی که حضور برف روبان در فرودگاه‌ها بسیار حیاتی است و ریزش برف از قبل مشخص شده نیست، طبیعتا کارکنان همیشه باید آماده باشند و همین امر باعث افزایش هزینه‌ها خواهد شد. اما اگر برای این کار از خودروهای خودران استفاده شود طبیعتا هزینه‌ها کاهش می‌یابد در صورتی که هر زمانی هم که نیاز باشد می‌توانند کار شان را انجام دهند.

دایملر قراردادی با شرکت هواپیمایی Fraport AG که یکی از بزرگترین شرکت‌های هواپیمایی است برای اجرای پروژ‌ه‌اش منعقد کرده است و هم اکنون در حال اجرای مراحل تست و رفع مشکلات احتمالی هستند. در این طرح دایملر برای اولین بار از تکنولوژی تله‌ماتیک استفاده کرده است، تکنولوژیی که دایملر تا به امروز به سمت آن نرفته بود و این تکنولوژی شامل ابزارهای ارسال، دریافت، ذخیره، تجزیه و تحلیل اطلاعات برای ناوبری خودرو و ارتباط از راه دور می‌باشد که دایملر از آن بعنوان Remote Truck Interface (RTI) یاد می‌کند. علاوه بر این بخش، تبلیغات تجاری لازم نیز در این قرار داد بر عهده دایملر قرار گرفته شده است.

بر اساس این تکنولوژی می‌توان نه تنها یک کامیون، بلکه تا 14 عدد را با هم کنترل کرد چه بصورت کاروان و در قالب سیستم HPC و چه بصورت تک به تک که از طریق سیستم امن closed-loop control هدایت می‌شوند.

سیستم RTI دایملر از یک جفت دنبال کننده (GPS)، تکنولوژی ارتباط بین دو خودرو (vehicle-to-vehicle communications) و یک واحد ریموت کنترل امن استفاده می‌کند. انتقال و ارتباط داده‌‌ها بین مرکز کنترل و کامیون‌ها هر 0.1 ثانیه از طریق تکنولوژی Digital Short Range Communications انجام می‌شود.

دایملر معتقد است که این پروژه تازه شروع و ابتدای راه خودروهای ریموت کنترلی است و قطعا نگهداری از باند فرودگاه که در این طرح مطرح است به بهترین شکل انجام خواهد شد و غیر از این می‌شود بر روی پروژه‌‌های دیگری در این راستا مانند کارهای معدنی سرمایه گذاری کرد.

Martin Zellinger رئیس بخش مهندسی دایملر گفته است “بدیهی است که بحث امنیت در این پروژه از اولویت‌های ما است و یکی از ویژگی‌های سیستم RTI، همین یکپارچگی در امنیتش است و تمام وسایل متصل به این سیستم کاملا نظارت می‌شوند و ما همچنان در حال رفع خطاهای امنیتی آن هستیم و اگر زمانی تشخیص داده شود که دستگاه‌ها باید متوقف شوند، به راحتی می‌توان کنترل آن‌ها را بصورت دستی در دست گرفت و از بروز خطا جلوگیری کرد.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا