دلایل خرابی رنگ خودرو چیست؟

یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶

دلایل خرابی رنگ خودرو چیست؟

رنگ خودرو ترکیبی از مواد شیمیایی گوناگون است که تحت تاثیر اشعه های ماورای بنفش خورشید عمر مفید خود را از دست می دهد.

مفید خود را از دست می دهد. برای مثال اگر قرار است رنگ یک خودرو 50 سال عمر کند، ممکن است بر اثر تابش نور مستقیم خورشید عمر آن به بیشتر از 30 سال نرسد.

چگونه خط و خراش هاى رنگ خودرو را ترميم كنيم؟

چگونگی پولیش رنگ خودرو به صورت دستی

اصول نگهداری از رنگ خودرو

رنگ خودرو ترکیبی از مواد شیمیایی گوناگون است که تحت تاثیر اشعه های ماورای بنفش خورشید عمر مفید خود را از دست می دهد. برای مثال اگر قرار است رنگ یک خودرو 50 سال عمر کند، ممکن است بر اثر تابش نور مستقیم خورشید عمر آن به بیشتر از 30 سال نرسد.

در کشوری مثل ایران که چهار فصل را به صورت کامل به خود می بیند، نگهداری از خودرو هم باید متناسب با این فصل ها باشد، چه در زمستان و چه در تابستان.اما در تابستان که خورشید بی وقفه می تابد و گرمای هوا بیداد می کند، بر سر رنگ خودروها چه می آید؟ اگر رنگ خودرو را چیزی شبیه پوست انسان در نظر بگیریم، باید دید چه آسیب هایی رویی ترین لایه خودرو را تهدید می کند؟ و آیا چیزی شبیه کرم ضدآفتاب برای خودرو وجود دارد که بتوان روی بدنه خودرو زد تا رنگ آن از آسیب های تابش نور خورشید در امان باشد؟البته تهدیدهایی که برای رنگ خودرو وجود دارد الزاما به تابش نور مستقیم خورشید بازنمی گردد و موارد دیگری هم وجود دارد: مواردی مانند باران های اسیدی، فضولات پرندگان، شیره برخی درختان که مواد اسیدی دارد و…. حال ببینیم تهدیدهایی که برای رنگ خودرو وجود دارد چیست؟

همان طور که می دانید، رنگ خودرو ترکیبی از مواد شیمیایی گوناگون است که تحت تاثیر اشعه های ماورای بنفش خورشید عمر مفید خود را از دست می دهد. برای مثال اگر قرار است رنگ یک خودرو 50 سال عمر کند، ممکن است بر اثر تابش نور مستقیم خورشید عمر آن به بیشتر از 30 سال نرسد.

اما از آنجایی که حالا در گرم ترین روزهای سال قرار داریم و نور خورشید همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داده است، یک کارشناس خودرو پیشنهاد می کند که برای حفظ رنگ خودروی خود از آسیب های ناشی از تابش نور مستقیم خورشید در تابستان، تا جایی که می توانید خودرو را در سایه نگه دارید.

این کار هم به حفظ رنگ خودرویتان کمک می کند و هم از گرم شدن بیش از اندازه قطعات پلاستیکی داخل خودرو پیشگیری می کند، قطعات پلاستیکی داخلی خودرو در اثر گرمای بیش از حد گازهایی از خود منتشر می کنند که به علت شیمیایی بودن برای سلامت سرنشینان مضر است.

در واقع می توان گفت این واکس محافظ عملکردی شبیه کرم ضدآفتاب برای خودرو دارد، البته با این تفاوت که لازم نیست هر روز آن را روی بدنه خودرو بزنید؛ بلکه به پیشنهاد کارشناسان حداقل سالی یک بار و حداکثر سالی دو بار استفاده از این واکس برای خودرو کافی است. این واکس را می توانید از بازار لوازم جانبی خودرو تهیه کنید.

استفاده از چادر پیشنهاد دیگری است که می توان برای رهایی رنگ خودرو از اشعه های مضر خورشید آن را امتحان کرد.

اما توجه داشته باشید که هر چادری برای خودرو مناسب نیست. برای مثال برخی از چادرهای پلاستیکی که در بازار هستند بیشتر باعث صدمه رساندن به رنگ خودرو می شوند، زیرا این چادرها زبر هستند و هنگام استفاده خط های بیشماری بر بدنه خودرو به یادگار می گذارند.

مشکل دیگری که این چادرهای پلاستیکی دارند این است که با تابش نور مستقیم آفتاب و گرم شدن بر اثر گرما، گازهایی شیمیایی از خود متصاعد می کنند که خود به از بین رفتن رنگ خودرو کمک می کند؛ بنابراین بهتر است از چادرهای دولایه ای استفاده کنید که لایه میانی آنها پنبه ای است.

خودرویتان را سمباده نزنید

اما با توجه به اینکه در فصل گرم سال گرد و غبار زیادی روی خودرو می نشیند، حواستان باشد که برای تمیز کردن خودروی خود، از دستمال خشک استفاده نکنید، زیرا کشیدن دستمال خشک روی خودرویی که گرد و غبار زیادی روی آن نشسته است مثل سمباده کشیدن روی رنگ خودرو است و باعث می شود ضخامت رنگ خودرو کمتر و کمتر شود؛ بنابراین برای پاک کردن گرد و غبار حتما از دستمال یا ابر خیس استفاده کنید.

جالب است بدانید ضخامت رنگ در خودروهای مختلف بین 80 تا 300 میکرون (یک دهم میلی متر) است که در مدل های مختلف متفاوت است. برای مثال ضخامت رنگ پراید 100 میکرون است، در حالی که ضخامت رنگ خودرویی مانند پورشه 200 تا 300 میکرون است.

تهدیدهای تمام نشدنی برای رنگ خودرو اما به غیر از تابش مستقیم آفتاب که می تواند موجب از بین رفتن رنگ خودرو شود، موارد دیگری هم رنگ خودرو را تهدید می کند.

برای مثال باران های اسیدی که در شهرهای بزرگ مانند تهران زیاد باریده می شود و روی بدنه خودرو می نشیند یکی از تهدیدهای جدی برای رنگ خودرو است.

شیره درختان و فضولات پرندگان هم به دلیل دارا بودن مواد اسیدی می تواند به رنگ خودرو آسیب برساند.

برای مثال اگر فضله کبوتر برای مدتی روی بدنه خودرو باقی بماند، بعد از پاک کردن آن از بدنه خودرو خواهید دید که رنگ آن قسمت از بدنه با دیگر قسمت ها فرق خواهد کرد بنابراین اگر برای رهایی از نور خورشید خودرو را زیر سایه درخت پارک کردید، حواستان به تبعات آن هم باشد.

رفتن به کارواش هم یکی دیگر از تهدیدات است که در عین حال که راحتی های زیادی به همراه دارد؛ اما در برخی موارد باعث می شود به رنگ خودرو آسیب برسد، اما رابطه کارواش و رنگ خودرو به این بازمی گردد که برخی از کارواش ها برای اینکه عملیات شستشو بهتر انجام شود، حجم زیادی از مواد شوینده را استفاده می کنند که مواد شیمیایی موجود در این شوینده ها باعث کم شدن عمر رنگ خودرو می شود.

اما در نهایت آسیب هایی که برای رنگ خودرو وجود دارد برای رنگ های متالیک بسیار کم اثرتر از رنگ های معمولی است، زیرا رنگ های متالیک لایه ای از کیلر دارند که مانع آسیب رسیدن به رنگ خودرو می شود.

نکته دیگر اینکه از آنجایی که رنگ های تیره همیشه نور خورشید را بیشتر به خود جذب می کنند؛ بنابراین رنگ های تیره در برابر نور خورشید مقاومت کمتری نسبت به رنگ های روشن دارند و آسیب های بیشتری متحمل می شوند./باشگاه خبرنگاران


بدون دیدگاه