اخباراخبار خارجی

بى ام و تا سال ٢٠٢٥ ، ١٢ مدل جديد خودروى تمام برقى توليد خواهد كرد

بى ام و i3 و تسلا مدل S در بين خودروهاى الكتريكى توليد شده در داشتن تكنولوژى هاى مدرن و خاص پيشگام بودند. از آن زمان بى ام و به ركورد در آمد ٨/٢٥ بيليون دلار دست يافته است. با توجه به اينكه در آمد بى ام و بسيار بيشتر از تسلا بوده است، با اين حال سهام هر دو كمپانى ارزش برابرى دارند.

 

‏ Klaus Fröhlich در اين باره مى گويد:”حضور در اين بازار جديد براى بى ام و بسيار هيجان انگيز است. چون هيچ ميراثى از گذشته در اين بخش نداريم.”

 

در مورد ميراث BMW مى توان به نيروى كار عظيم اشاره كرد.

 

بى ام و قبل از تمام رقباى خود شروع به ساخت، طراحى و توليد خودروهاى برقى و هيبريد كرد، با اين حال اگرچه كه مدل هاى i8 و i3 خودروهايى هستند كه نيازهاى مشترى را برآورده مى كنند، اما استفاده از سيستم هيبريد پيچيده ى و قيمت بالاى قطعات موتور اثر منفى بر روى آنها گذاشته است. اين تجربه باعث شده است كه بى ام و به سمت ساخت خودروهاى سبك با قطعات فيبر كربن و شاسى آلومينيومى نرود. در عوض آن بى ام و به جاى طراحى دوباره از دو شاسى فعلى خود استفاده مى كند و به توسعه ى آنها پرداخته است.

اولين خودروى تمام برقى بى ام و با نام iNext شناخته مى شود كه از سال ٢٠٢١ توليد خواهد شد. اين به معنى انتظار ٤ ساله است. همچنين تا سال ٢٠٢٥، ١١ خودروى تمام برقى ديگر نيز به اين مجموعه اضافه خواهد شد.

 

مينى E

كانسپت اين خودرو در نمايشگاه فرانكفورت نشان داده شد. اما شما نمى توانيد نسخه ى توليدى آن را تا سال ٢٠١٩ بخريد. نمونه هاى محدود توليد شده فقط به جهت انجام تست هاى مختلف هستند. اين خودرو باز طراحى شده ى مدل i3 نيست، طرح اين خودرو در حال بررسى بود كه هزينه هاى زياد آن باعث كنسل شدن آن شد. مينى E جديد بر روى پلتفرم UKL قرار دارد كه بر پايه پلت فرم مينى هاى معمولى استوار است. بنابراين مى تواند بر روى همان خط مونتاژ به توليد برسد.

در اصل، مينى E نمونه ى كوچك شده ى i8 است. اين خودرو داراى يك باترى ٣٨ كيلو وات بر ساعت است، كه مى تواند به اندازه ى يك موتور ١٢٨ اسب بخارى با گشتاور ١٨٤پوند، قدرت توليد كند. مينى E مى تواند با يكبار شارژ ١٢٥ مايل را طى كند. استفاده از پلفرم UKL به اين معنى است كه مينى E ١٢ هزار دلار از i3 ارزان تر است.

‏ ix3

اين مدل هنوز به تأييد نهايى نرسيده است و يكى از گزينه ها است. مانند مينى E اين خودرو نيز نمونه اى به روز شده از يكى از محصولات توليد شده ى بى ام و است. با توجه به اينكه قرار است اين خودرو در سال ٢٠٢٠ توليد شود، ورق هاى فلزى به كار رفته در آن تغيير خواهد كرد و به احتمال زياد شبيه به چيزى خواهد بود كه در مدل كانسپت Vision Dynamics كه در نمايشگاه فرانكفورت معرفى شد خواهد بود.

موتور در قسمت جلو قرار خواهد گرفت و چرخ هاى عقب را به حركت در خواهد آورد و اين خودرو يك نمونه ى AWD نخواهد بود. پيش بينى مى شود كه باترى به كار رفته در اين خودرو باترى ليتيوم يون ٧٠ كيلو وات بر ساعت خواهد بود. پيشرانه ى اين خودرو ٣٠١ است بخار قدرت توليد مى كند و با يكبار شارژ مى تواند ١٦٠ مايل را طى كند. اين مدل در اصل براى بازار چين طراحى شده است، اما براى پر كردن جاى خالى iNext تا زمان توليد آن، i3X به صورت جهانى عرضه خواد شد.

 

جايگزين i8

جدول زمان بندى فعلى نشان مى دهد كه توليد i8 در سال ٢٠٢٢ متوقف مى شود. با اين حال جايگزين آن تا سال ٢٠٢٤ معرفى نخواهد شد. اما چرا اين فاصله ى زمانى وجود دارد؟ اخيراً منابع داخلى اين خودرو ساز تأييد كرده اند كه قرارداد مكلارن-بى ام و مانند قرارداد بى ام و-تويوتا نيست كه Z4/Supra را توليد مى كند. بر خلاف اين زمان مكلارن قسمت بيشترى از اين كار را انجام مى دهد.

اين خودروى كوپه ى بى ام و عملكرد بسيار عالى دارد همچنين داراى پنل هاى منحصر به فرد بدنه، صندلى ها و كابين بسيار خاص است. درست مانند مكلارن با موتور V8 و حجم ٤ ليتر، موتور اين خودرو نيز در مونيخ طراحى شده است. بى ام و سلول هاى انرژى و بخش هاى الكتريكى آن را توليد مى كند.

اين مدل جديد داراى پيشرانه اى به قدرت ٣٣٥ اسب بخار خواهد بود و داراى دو موتور در عقب و يك موتور در جلو خواهد بود. همچنين اين خودرو سلول هاى انرژى جامدى خواهد داشت كه قول داده شده است كه عملكرد آنها بسيار بهبود يابد. همچنين زمان شارژ شدن اين خودرو ١٠ دقيقه كاهش يافته است. با توجه به سايز باترى و استايل رانندگى، اين خودرو با يكبار شارژ بين ٢٥٠ تا ٥٠٠ مايل را طى مى كند.

‏ i3

در اينجا همه چيز پيچيده است. زيرا طراحى اين خودرو مانند تويوتا اما بر اساس سرى ٣ بى ام و است. البته اين خودرو با مدل i3 كنونى يكى نيست. هنوز به طور دقيق مشخص نيست كه اين مدل كى به توليد خواهد رسيد. برخى مى گويند سال ٢٠٢٠ برخى ديگر سال ٢٠٢١ و حتى بعضى منابع اعلام كرده اند توليد اين خودرو تا سال    ٢٠٢٥ به تأخير مى افتد.

‏i3 جديد تكامل يافته ى مدل هاى ديفرانسيل عقب فعلى بى ام و خواهد بود كه ما آن را با نام CLAR WE مى شناسيم. اين پلتفرم به خوبى با پيشرانه ى اين خودرو هماهنگ شده است كه درون آن يك موتور احتراق داخلى، پلاگين هيبريد و كاملاً برقى قرار بگيرد. در صورت نياز، باترى ها در كانال انتقال زيره صندلى عقب و در جاى مخزن سوخت قرار مى گيرند.

 

‏ i1

قرار است اين خودرو جايگزين i3 فعلى باشد و اواخر سال ٢٠٢٢ يا اوايل ٢٠٢٣ عرضه خواهد شد. اين خودرو ٥ در است و قرار است از i3 فعلى ارزان تر، زيباتر و با كارايى بيشترى باشد.

همانند مدل فعلى، موتور اين خودرو نيز در عقب قرار دارد و قدرت موتور به چرخ هاى جلو منتقل مى شود. در اين خودروUPS حذف شده است، اما عملكرد خودرو بسيار شگفت انگيز خواهد بود. براى كاهش هزينه ها بدنه ى خودرو از جنس استيل خواهد بود. همچنين پلتفرم براى انطباق سينى باترى دوباره طراحى شده است. انتظار مى رود اين خودرو در دو ورژن اوليه ى i1e و مدل اسپورت i1s عرضه شود.

 

‏ iNext

 

اين خودرو در سال ٢٠٢١ عرضه خواهد شد و نه تنها يك خودروى برقى جديد است بلكه يك ابزار نوآورى كليدى جديد است. اين اولين بى ام و است كه داراى رانندگى خودكار است با اين حال چندين محدوديت براى آن در نظر گرفته اند. اين محدوديت ها براى پدال ها و فرمان هستند. براى پدال ترمز و فرمان از بيش تر ٣٠ سنسور استفاده شده است. اما بايد گفته شود حتى با وجود اين كيت پيشرفته اين خودرو تا قبل از سال ٢٠٢٥ نمى تواند به صورت كاملاً خودران عرضه شود.

با توجه به اندازه گيرى ها و نسبت ها اين خودرو شباهت كاملى به جگوار I-Pace دارد و الهام گرفته شده از بسيارى از مدل هاى قبلى بى ام و است.

 

‏ i4

اين خودرو محصول توليدى مدل كانسپت Vision Dynamics است كه در نمايشگاه فرانكفورت معرفى شد. i4 طراحى هوشمندانه اى از سرى ٤ گرن كوپه است. با اين تفاوت كه ميزان آلودگى توليدى اين خودرو صفر است و قرار است چند ماه بعد از عرضه ى iNext به فروش برسد.

 

مانند i3 در مدل i4 نيز قرار است از CLAR WE استفاده شود. اين خودرو داراى دو موتور الكتريكى است، همچنين داراى سيستم چهار چرخ متحرك نيز مى باشد. در اين خودرو قرار است از سيستم تعليق semi-active air استفاده شود. پيشرانه ى اين خودرو از يك موتور در جلو به قدرت ١٣٤ اسب بخار و يك موتور به قدرت ٢١٤ اسب بخار در عقب تشكيل شده است. يكى از منابع اعلام كرده است i4 در سه پرفورمنس مختلف با نام هاى استاندارد، اسپورت و سوپر اسپورت عرضه خواهد شد.

 

‏ i5

اين خودرو با نام i6 نيز شناخته مى شود كه در واقع برادر بزرگتر i3 فعلى است. بيش از ٥ سال است كه اين خودرو در حال طراحى است. اين خودرو به نوعى يك كراس اوور، اما با واگن كوپه مانند كه المان هايى از خودروهاى سدان در آن استفاده شده است. از لحاظ سايز، i5 بين X3 و X5 قرار مى گيرد. اما از لحاظ فضاى درونى به X7 نزديك است.

افزايش ارتفاع اين خودرو به اندازه ى ٥/٩ اينچ باعث شده است كه پك هاى باترى بزرگترى در آن قرار بگيرد. در عين حال با توجه به كراس اوور بودن اين خودرو امكان سوار شدن و پياده شدن از اين خودرو آسان شده است. بى ام و هنوز سايز نهايى باترى اين خودرو را اعلام نكرده است. اما در دسته بندى توسط خودشان اعلام شده است، اولى ٦٠/٨٠/١٠٠/١٢٠ كيلو وات بر ساعت و دومى ٧٠/٩٠/١١٠/١٣٠ كيلو وات بر ساعت است. از آنجايى كه ميزان رانندگى با يكبار شارژ خودرو هر سال حدود ٥ درصد افزايش مى يابد، با توجه به اينكه اين خودرو تا سال ٢٠٢٣ عرضه نخواهد شد، رنج رانندگى با يكبار شارژ با اين خودرو بسيار افزايش خواهد يافت.

 

‏ i5X

اين خودرو يك i5 با چهار چرخ متحرك نيست، در عوض i5X نمونه ى برقى نسل بعدى X5 است و قرار است در سال ٢٠٢٤ عرضه شود. در بين اكسل ها فضاى كافى براى قرار دادن پك هاى باترى وجود دارد.

‏i5X با دو يا سه موتور و با پيكر بندى هاى مختلف باترى عرضه خواهد شد.

 

‏ i7

تسلا آپديت كردن مدل S را ادامه مى دهد، مرسدس در حال كار بر روى EQ-S است و آئودى در حال كار بر روى نسل بعدى A8 است. در همين حال بى ام و هيچ انتخابى ندارد، اما از مشتريان مى خواهد صبر كنند تا نسل بعدى سرى ٧ بى ام و در سال ٢٠٢٣ عرضه شود. يك بى ام و لوكس كاملاً برقى.

در تئورى، سرى ٨ گرن كوپه به عنوان يكى از مدل هاى پرچمدار بى ام و، ٣ سال زودتر عرضه مى شود؟؟؟در عمل سرى ٨ به دليل دارا بودن پكيج بسيار كوچك باترى مى تواند مانند يك جادو باشد. از لحاظ موتورهاى الكتريكى i7 با ٥ پيشرانه ى متفاوت عرضه خواهد شد كه از ٢١٤ اسب بخار قدرت تا ٤٢٩ اسب بخار قدرت توليد خواهد كرد.

 

‏ i1X

در ابتدا يك خبر خوب، مدل پلاگين i1X قيمتى بيشتر از يك X1 20i xDrive با امكانات و آپشن هاى كامل نخواهد داشت. و اما خبر بد، بر اساس برنامه هاى از قبل تعيين شده، كوچكترين مدل خانواده ى X بى ام و فقط براى بازار چين و در سال ٢٠٢٢ عرضه خواهد شد.

استدلال اين استراتژى، فشار چين براى توقف استفاده از خودروهاى احتراقى است.

 

‏ I5X LWB

اين پروژه نيز فقط مخصوص بازار چين مى باشد. اين خودرو با سه رديف صندلى عرضه مى شود كه يكى از مشهورترين آپشين هاى بازار خودروهاى بزرگ است. در مرحله ى بعد اين خودرو براى بازار آمريكا نيز عرضه خواهد شد.

مانند بقيه ى مدل هاى i بى ام و كه قرار است بعد از سال ٢٠٢١ عرضه مى شود، با توجه به اينكه i5X LWB در سال ٢٠٢٣ عرضه مى شود داراى سيستم شارژ سريع خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا