هوندا CB1000R جدید بر پایه سوپربایک فایِر بلِید

دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶

هوندا CB1000R جدید بر پایه سوپربایک فایِر بلِید

هوندا در CB1000R مدل 2018، از همان موتور و گیربکس آخرین مدل CBR1000RR یا همان فایِر بلِید (Fireblade) استفاده کرده است

ده سال از آخرین باری که هوندا یک موتورسیکلت استاندارد یا همان رودستِر (naked roadster) را بر پایه یک سوپربایک (superbike) ساخت می گذرد و اکنون در نمایشگاه موتورسیکلت EICMA سال 2017 که در شهر میلان واقع در ایتالیا برگزار می شود، شاهد رونمایی از CB1000R جدید هستیم. این موتورسیکلت که از روی آخرین مدل CBR1000RR یا همان فایِر بلِید توسعه یافته است، باعث معرفی دو موتورسیکلت جدید از مدل CB در سطح مبتدی خواهد شد که امضای این خانواده بر اساس مدل مفهومی و مینیمالیست “نِئو اسپرتس کافه” (Neo Sports Café) شکل گرفته است. نِئو اسپرتس کافه امسال در نمایشگاه خودروی توکیو توسط هوندا به معرض نمایش گذاشته شد.

برای هوندا، طراحی یک فایِر بلیِد به صورت نِیکِد (naked) یا همان لُخت خیابانی، بسیار پیچیده تر از آن است که به نظر می رسد و فقط به لُخت کردن موتورسیکلت ختم نمی شود. قبلاً هوندا چنین کاری را انجام داده است و این موضوع به وضوح در مورد دو موتورسیکلت CB900F هورنِت مدل 2001 و CB1000R مدل 2008 نشان داده شده است.

در واقع، CB1000R مدل 2018 قطعات مشترک بسیار کمی با CBR1000RR دارد و حتی روی موتور چهار سیلندر هم تغییراتی اساسی اعمال شده تا با نقش جدیدش سازگاری بیشتری داشته باشد. طبق گفته های هوندا، معماری و چیدمان موتور 998 سی سی حفظ شده است، اما تغییرات زیادی روی آن اعمال شده تا قدرت موتور به صورت اصولی از 189 اسب بخار به 143.5 اسب بخار کاهش پیدا کند.

واضح است که یکی از مواردی که باید تغییر کند، بخش های الکترونیکی موتور است. اما موضوع به همین جا ختم نمی شود و قسمت های دیگری هم باید تغییر کنند که شامل موارد زیر می شود:

  • سوپاپ ها (از نظر اندازه و لیفت)
  • شکل محفظه احتراق
  • دریچه گاز
  • باکس هوا
  • لوله های هواکش
  • فیلتر هوا
  • سیستم اگزوز

نیروی تولید شده توسط موتور به گیربکسی فرستاده می شود که با تغییرات اعمال شده، ضرایب آن چهار درصد کوتاه تر شده اند.

بر اساس ادعای هوندا، نتیجه نهایی موتورسیکلتی خواهد بود که نسبت به مدل قبلی CB1000R، شانزده درصد افزایش در زمینه حداکثر قدرت و پنج درصد افزایش در زمینه گشتاور در دور های میانی خواهد داشت. علاوه بر این، CB1000R مدل 2018 نسبت به مدل قبلی سبک تر نیز خواهد بود که وزن خیس آن معادل با 212  کیلوگرم اعلام شده است (وزن خیس یک موتورسیکلت شامل سوخت، روغن موتور، ضد یخ، روغن ترمز و باتری می شود). همچنین هوندا مدعی است که این موتورسیکلت در سه دنده اول و تا سرعت 130 کیلومتر بر ساعت، شتابگیری بهتری نسبت به مدل فعلی CBR1000RR خواهد داشت.

CB1000R مدل 2018 به صورت استاندارد به کلاچ از نوع اَسیست و اِسلیپِر (Assist & Slipper) مجهز است. در شرایط عادی، این نوع کلاچ سبب می شود تا اهرم کلاچ نرم تر باشد. اما در شرایطی که ترمز موتوری بیش از حد وجود دارد (بطور مثال زمانی که سریعاً چندین دنده معکوس داده می شود)، این نوع کلاچ مانع از کاهش چسبندگی و لیز خوردن چرخ عقب می شود که این قابلیت در پیست بسیار مفید است. همچنین این موتورسیکلتِ استاندارد، به دریچه گاز برقی مجهز شده و به چهار حالت راندن مجهز است که سه مورد از آنها از پیش تنظیم شده هستند و یک مورد قابلیت شخصی سازی دارد. درست همانند فایِر بلِید، CB1000R هم در موارد زیر امکان تنظیم در سه درجه مختلف را به شما می دهد:

  • قدرت موتور
  • ترمز موتوری
  • کنترل گشتاور (سیستم کنترل هرزگردی هوندا)

اما مهمترین نکته این است که موتور CB1000R که با تغییراتی همراه بوده است، اکنون در یک قاب کاملاً متفاوت قرار گرفته است. قاب آلومینیومی فایِر بلِید جای خود را به یک قاب فولادی جدید با طراحی متفاوت داده است.

در زمینه سیستم تعلیق، هوندا از مدل 43 میلی متری از برند ژاپنی شووا (Showa) موسوم به SFF-BP استفاده کرده که نسخه ساده تر از مدل بکار رفته در فایِر بلِید محسوب می شود. تعلیق SFF-BP که در حقیقت برای استفاده در مسابقه های آفرود ساخته شده است (به دلیل سادگی و وزن کمتر)، از معماری پیستون بزرگِ شووا بهره می برد که در آن برای یک چرخ از سیستم هیدرولیک و برای چرخ دیگر از فنر استفاده شده است. برای چرخ عقب، شاهد تعلیق مونو شوک (Monoshock) از برند شووا هستیم که مشابه نمونه بکار رفته در فایِر بلِید است (این نوع سیستم تعلیق که در آن از یک ضربه گیر بزرگتر به همراه یک فنر قوی استفاده شده است، هنگام پرش و به زمین آمدن موتور، پایداری آن را به بهترین نحو ممکن حفظ می کند). ناگفته نماند که هر دو تعلیق جلو و عقب کاملاً قابل تنظیم هستند.

هوندا، CB جدید را با تعدادی از لوازم جانبی اصلی تکمیل می کند و علاوه بر نسخه معمولی CB1000R، یک نسخه کاملتر نیز عرضه خواهد کرد که با نام CB1000R+ شناخته می شود و به صورت استاندارد از تجهیزات زیر بهره مند است:

  • گرمکن دسته ها
  • پنل های آلومینیومی برای گلگیر جلو و عقب
  • صفحه ضد باد با قطعات آلومینیومی
  • جلو پنجره به همراه آرم CB1000R
  • کوئیک شیفتِر (QuickShifter) جهت جلوگیری از افت دور موتور هنگام تعویض دنده

هوندا همراه با معرفی CB1000R مدل 2018، دو مدل سطح مبتدی جدید را هم معرفی کرد که عبارتند از: CB125R و CB300R. این دو مدل بر پایه پکیج های موتور و قاب فعلی هستند در حالیکه از طراحی جدید و متمایز به همراه تجهیزات و امکانات بسیار خوبی بهره مند خواهند بود. بدون شک، بسیاری از صاحبان CBR125R و CBR300R، آرزوی آن دوشاخ های وارونه جلو و کالیپر ترمز های جلوی رادیال را خواهند داشت.

اما سوالی که مطرح می شود این است: چقدر طول می کشد تا CB500F و CB650F صاحب هویت خانوادگی تازه بشوند و حرف R جایگزین F شود؟

 

منبع: هوندا


بدون دیدگاه