آلمانیاسلایدر

جدال شوالیه‌های آلمانی: مرسدس AMG GT R در مقابل پورشه 911 GT3

با ورود به دنیای خودروهای سوپراسپرت تقریباً تمام معیارهای مهم برای سنجش و بررسی به سمت ویژگی‌های هیجان‌انگیز سوق پیدا می‌کند. دیگر اهمیتی ندارد که راحتی و آسایش در چه حدی باشد؛ چراکه القای حس شور و شوق در اولویت برای خرید یک سوپراسپرت قرار می‌گیرد. حال در اینجا دو شوالیه از دیار اشتوتگارت به مصاف یکدیگر می‌روند؛ یکی از نوادگان پرافتخار و قدیمی 911 که همیشه پای ثابت مقایسه‌های جذاب بوده است و دیگری با لیستی بلندبالا از ویژگی‌های منحصربه‌فرد و البته قیافه‌ای جذاب. بله! مرسدس AMG GT R و پورشه 911 GT3 نبرد سنگینی را پیش‌رو خواهند داشت.

مقایسه این دو خودرو با حرکت از میان جنگل‌های سبز باواریا آغاز می‌شود و تا دو روز ادامه پیدا می‌کند؛ جاده‌های افسانه‌ای منتهی به اتریش، گردش در شهرها مختلف و توقفی یک‌ساعته در پیست Wachauring در نزدیکی شهر Melk می‌تواند فرصت کافی را به هر راننده‌ای برای تست این شوالیه‌های مغرور بدهد. با خروج از شمال مونیخ و ورود به جاده A92 فرصت مناسبی پیش می‌آید تا توان واقعی نسخه GT3 پورشه 911 و مرسدس AMG GT R در مسیرهای بدون محدودیت سرعت، مشخص شود. با نگاه بر مشخصات فنی درمی‌یابیم که این دو خودرو انگار برای رقابت با همدیگر ساخته شده‌اند. هر دو دیفرانسیل عقب هستند و جعبه‌دنده 7 سرعته دوکلاچه دارند. وجود قدرت و گشتاور بالاتر AMG GT R به میزان 84 اسب بخار و 240 نیوتن متر در کنار وزن کمتر رقیب، توازن خاصی را بین این دو برقرار کرده است.

به نظر می‌رسد AMG سعی کرده عناصر دو نوع خودرو را در یک کالبد قرار دهد. یعنی در حالت کامفورت، یک کابین راحت و نرم به استقبال شما می‌آید. اما در حالت اسپرت یا اسپرت پلاس، با موجودی چموش و سرسخت طرف هستید. لرزش‌های پیشرانه مانند زمین‌لرزه‌ای می‌ماند که هوش از سرتان می‌برد و البته غرش GT R به‌سان شیری درنده و جنگجوست که به شما هشدار می‌دهد با یک‌لحظه غفلت از خودرو، عواقب جبران‌ناپذیری برای شما دارد. در طرف دیگر، پورشه 911 GT3 با انبوهی از تکنولوژی‌های مختلف با صدای بلند اعلام موجودیت می‌کند. شاید رقیب پیشرانه قوی‌تری داشته باشد، اما در مقابل فناوری پیشرفته پورشه نمی‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد. سیستم چرخش چرخ‌های عقب، کمک‌فنرهای تطبیقی، تایرهای بزرگ و پیچیدگی اجزای الکترونیکی، ازجمله ویژگی‌های مهم نسخه GT3 به شمار می‌رود.

اگر نگاهی بر مقایسه AMG GT S و پورشه 911 کاررا GTS بیندازیم، متوجه این موضوع می‌شویم که فرق چندانی میان این دو بررسی وجود ندارد؛ فقط GT3 کمی تجهیزات پیشرفته‌تری دارد و البته در زیر کاپوت کشیده و بزرگ GT R قدرت بیشتری نهفته است. در طی بررسی همیشه این مرسدس بود که با غرش‌های مکرر خود یادآوری می‌کند شاید فواصل طولانی باشند، اما با پیشرانه پرقدرت شرکت AMG هیچ‌وقت دیر به مقصد نمی‌رسید.‌

قلب تپنده پورشه 911 GT3 از 6 عدد سیلندر با آرایش مسطح تشکیل شده است که درمجموع 4 لیتر حجم دارند. 493 اسب بخار قدرت و 460 نیوتن متر گشتاور تمام آن چیزی است که از پیشرانه تنفس طبیعی پورشه انتظار می‌رود. لازم به ذکر است، حداکثر قدرت در 8250rpm و حداکثر گشتاور در 6000rpm حاصل می‌شود. در مقابل همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، حریف دست بالاتر را دارد. پیشرانه V8 دوقلو توربو مرسدس قدرتی در حدود 577 اسب بخار و گشتاوری معادل 700 نیوتن متر را ثبت نموده است. البته گشتاور این خودرو از دور موتور 1900 تا 5500 در بالاترین حد خود قرار دارد.

جعبه‌دنده PDK پورشه توانسته شتاب صفر تا صد را در حدود نیم ثانیه به نسبت جعبه‌دنده اتوماتیک کاهش دهد و بدین ترتیب تنها 3.4 ثانیه زمان لازم دارید تا عدد 100 کیلومتر بر ساعت روی صفحه نشانگر نمایان شود. اما مرسدس با شتاب 3.6 ثانیه‌ای درحالیکه پیشرانه قوی‌تری را دارد، پیروزی در این بخش را به رقیب خود واگذار می‌کند.

همان‌طور که شوالیه‌ها به سمت شرق وین و در راستای رودخانه دانوب پیش می‌رفتند؛ خصلت واقعی خود را به رانندگان نشان می‌دادند. در طی مسیرهای پرپیچ‌وخم، سیستم کنترل کشش پورشه به‌خوبی عمل می‌کرد. درواقع نسخه GT3 تمام تلاش خود را در احیای میراث فراموش شده 911 انجام داده؛ که البته تا به امروز موفقیت بزرگی را در این زمینه کسب نموده است. در ادامه راه، رانندگان بر غرایز محتاطانه خود غلبه کردند و یقیناً با خاموش کردن ESP (سیستم کنترل پایداری) به سمت یک جنگ تمام‌عیار با اسب‌های سرکش خود رفتند؛ هرچند رام کردن GT R دشوارتر از پورشه بود، اما لغزیدن با این خودرو هیجان بیشتری را نسبت به رقیب اهل زوفن‌هاوزن داشت. واکنش سریع، تنها بخشی از مغز است که در این هنگام باید با 100 درصد توان خود فعال باشد.

کنسول قدیمی 911 GT3 هنوز هم جذابیت خودش را حفظ کرده است. دکمه‌ها و ادوات از کیفیتی خارق‌العاده ساخته شده‌اند و در عین ماهیت اسپرت خودرو، ویژگی‌های لاکچری از بین نرفته است. در مقابل مرسدس که مهد خودروهای لوکس به شمار می‌رود، همان خط‌مشی را در AMG GT R دنبال کرده؛ کابین این خودرو مملو از چرم، کروم و پلاستیک باکیفیتی مشابه سالون پرچم‌دار این شرکت یعنی S کلاس است. وقتی طراحی داخلی هر شوالیه در کنار هم قرار بگیرند، نمی‌توان کوچک‌ترین خرده‌ای بر آن‌ها گرفت.

صندوق‌عقب معمولاً برای این دسته از خودروها ویژگی مهمی به شمار نمی‌رود، چراکه در تمام دنیا افرادی که برای خرید روزانه با یک سوپراسپرت به فروشگاه بروند، تقریباً انگشت‌شمارند! بااین‌وجود فضای صندوق‌عقب مرسدس چیزی در حدود 350 لیتر اعلام شده و رقیب او تنها 125 لیتر فضا برای صاحبش در نظر گرفته است.

بعد از چند ساعت رانندگی، خودروها بالاخره به پیست Wachauring می‌رسند. اول‌ازهمه، مرسدس پا به میدان می‌گذارد؛ با غرش پیشرانه V8 و کمی دور درجا زدن، مسیر پیست را آغاز می‌کند. هیولای AMG با توزیع گشتاور خود در بازه گسترده، نشان داده که در اینجا دست‌وپا بسته نیست. فرمان پذیری دقیق، ترمز گیری بی‌نقص و جعبه‌دنده عالی، زمانی به‌مراتب بهتر از پورشه را برای وی ثبت کرد. تایرهای مخصوص میشلن با مشخصات 275/30 ZR19 در جلو و 325/30 ZR20 در عقب عملکرد مناسبی در سرعت‌های بالا دارند. هرچند ازلحاظ فنی پورشه نمی‌تواند مانند مرسدس قدرتمند باشد، اما وزن پایین در کنار تجهیزات پیشرفته توانسته لذت رانندگی را در این خودرو مانند حریف در بالاترین حد نگاه دارد. 911 GT3 هم از تایرهای میشلن با عنوان Pilot Sport Cup 2 با مشخصات 245/35 ZR20 در جلو و 305/30ZR20 در عقب استفاده می‌کنند.

درنهایت می‌توان گفت هر دو شوالیه این مقایسه عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند. یکی با سرعت بالا و کابین دلربای خود سعی در تسخیر قلب طرفداران برآمده و دیگری با امکانات و تکنولوژی‌های روز به جبران کاستی‌ها دست زده است. هردو در دنیایی متفاوت از آنچه تابه‌حال دیده‌ایم قرار دارند؛ دنیایی که سرعت، رکوردهای جذاب و هیجانات بی‌پایان رانندگی در آن حرف اول را می‌زنند. رانندگی لذت‌بخش و سریع GT R در مقابل چابکی و وزن پایین 911 GT3 تنها یک جمله را در ذهن تداعی می‌کند؛ این مقایسه تا ابد هیچ برنده‌ای نخواهد داشت.

مشخصات فنی پورشه 911 GT3 مرسدس AMG GT R
قیمت 111,802 پوند 143,245 پوند
حجم پیشرانه 3996 سی‌سی، 24 سوپاپ، 6 سیلندر تخت 3982 سی‌سی، 32 سوپاپ،

8 سیلندر خورجینی دوقلو توربو

حداکثر قدرت 493 اسب بخار در 8250rpm 577 اسب بخار در 6250rpm
حداکثر گشتاور 460 نیوتن متر در 6000rpm 700 نیوتن متر در 1900rpm
انتقال قدرت 7 سرعته دو کلاچه اتوماتیک

دیفرانسیل عقب

7 سرعته دو کلاچه اتوماتیک

دیفرانسیل عقب

شتاب 0 تا 100 3.4 ثانیه 3.6 ثانیه
حداکثر سرعت 317 کیلومتر بر ساعت 318 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت 12,7 لیتر در هر 100 کیلومتر 11.4 لیتر در هر 100 کیلومتر
انتشار گاز CO2 288 گرم در هر کیلومتر 259 گرم در هر کیلومتر
سیستم تعلیق تعلیق مستقل در جلو

چند عضوی در عقب

دو جناغی
وزن 1430 کیلوگرم 1630 کیلوگرم
امتیاز 5 امتیاز 5 امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا