بررسی کامل کیا سورنتو نسل سوم (UM): شاسی بلندی جادار و راحت با موتوری ضعیف

شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ | 4 نظر

بررسی کامل کیا سورنتو نسل سوم (UM): شاسی بلندی جادار و راحت با موتوری ضعیف

 

سورنتو یک کراس اوورِ سایز متوسط محسوب می شود که با 15 سال قدمت، هم اکنون در نسل سوم به سر می برد. نسل سوم این خودرو سال 2014 در کره جنوبی رونمایی شد. این شاسی بلند زیبا، توسط استودیوی طراحی نامیانگِ کیا (Namyang) واقع در کره و با همکاری استودیو های طراحی کیا واقع در آلمان و کالیفرنیا طراحی شده است.

مشخصات کلی نسل های مختلف کیا سورنتو
نسل از سال تا سال کد
اول 2002 2009 BL
دوم 2009 2014 XM
سوم 2014 تاکنون UM

سورنتو از نظر طراحی و کیفیت ساخت، حرف های زیادی برای گفتن دارد، اما سوال اصلی این است که نشستن پشت فرمان این شاسی بلند کره ای و رانندگی با آن چگونه خواهد بود؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را پیدا کنیم.

تماشا کنید: کیا سورنتو فیس لیفت مدل ٢٠١٨

طراحی خارجی کیا سورنتو

سورنتو را می توان یک شاسی بلندِ بزرگ با طراحی ساده، شیک، عضلانی و کمی هم اسپرت در نظر گرفت که از نظر فضای خارجی نسبت به رقبایش متفاوت و متمایز است. فرم کلی بدنه به نوعی نسخه تکمیل شده از نسل قبلی به نظر می رسد که طول و عرض آن بیشتر شده است. در نمای روبرو، جلو پنجره بزرگی که نوار کرومی نسبتاً ضخیمی دور تا دورِ آن را فراگرفته، از ویژگی های بارز در طراحی این خودرو به شمار می رود. در نمای جانبی، نواری کرومی زیر درب ها به چشم می خورد که به زیبایی ظاهری سورنتو افزوده و کاپوت کشیده و ستونِ عقبِ عریض هم از خصوصیات طراحی این شاسی بلند کره ای به شمار می روند. در نمای عقب، این خودرو در کمال سادگی طراحی شده است. بد نیست بدانید سورنتو سال 2015 موفق به کسب جایزه طراحی آی اِف (iF Product Design Award) شده است.

 

می توانید در جدول زیر، ابعاد سورنتو را با رقبایش در ایران مقایسه کنید:

ابعاد (میلی متر) کیا سورنتو UM هیوندای سانتافه میتسوبیشی اوتلندر رنو کولئوس جدید نیسان ایکس تریل
طول 4760 4689 4694 4673 4640
عرض 1890 1880 1811 1843 1820
ارتفاع 1685 1679 1679 1678 1715
فاصله بین دو محور 2780 2700 2670 2705 2705

ابعاد سورنتو نسبت به نسل قبلی به طور قابل توجهی بزرگتر شده است (95 میلی متر کشیده تر، 5 میلی متر عریض تر، 80 میلی متر فاصله محوری بیشتر). البته ارتفاع سورنتو نسبت به نسل قبلی 15 میلی متر کمتر شده تا هندلینگ خودرو بهبود پیدا کند. فاصله کف خودرو از سطح زمین معادل 185 میلی متر، زاویه حمله برابر 16.9 درجه و زاویه فرار معادل با 21 درجه است.

فضای داخلی کیا سورنتو

سورنتو از نظر ابعاد، خودرویی بزرگ محسوب می شود و بدیهی است که باید کابینی کاملاً جادار داشته باشد. حتی در بازار های جهانی نیز این خودرو یکی از جادار ترین شاسی بلند های 7-نفره به حساب می آید و از نظر فضای کابین می تواند با خودرو هایی همچون ولوو XC90 رقابت کند. صندلی های سورنتو نسبت به نسل قبلی کمی در ارتفاع پایین تری نصب شده اند که در نتیجه شاهد فضای بیشتری در قسمت سر هستیم. افراد بلند قد در ردیف دوم فضایی کاملاً جادار در اختیار خواهند داشت و بر خلاف بسیاری از رقبا، سقف پانوراما فضای سر را محدود نمی کند. همچنین سقف پانوراما نور کابین را بیشتر کرده و حس جاداری بیشتری به سرنشینان القا می کند. در کابین سورنتو، کیفیت بالای مواد بکار رفته جلب توجه می کند و در مجموع کابین شیکِ این خودرو فراتر از انتظار بوده و حس خوبی به راننده و سرنشینان انتقال می دهد. داشبورد از مواد نرم ساخته شده و پلاستیک بکار رفته در قسمت های مختلف کابین نیز نسبت به نسل قبلی به طور محسوسی با کیفیت تر است که با مرور زمان نیز دوام خوبی خواهد داشت (البته کیفیت مواد بکار رفته اطراف اهرم تعویض دنده جای پیشرفت دارد و سعی شده در جاهایی از پلاستیک خشک استفاده شود که در دید نباشد). اما موضوع به همین جا ختم نمی شود، چرا که کابین سورنتو از عایق بندی صوتی بسیار خوبی بهره مند بوده و فضایی کاملاً آرام، ساکت و راحت برای سرنشینان فراهم می کند.

همانطور که از یک شاسی بلند انتظار می رود، پشت فرمان سورنتو دید خوبی به جاده خواهید داشت و دید عقب نیز از بسیاری از کراس اوور ها بهتر است. طرح هوشمندانه کابین سورنتو که به نظر می رسد با الهام گرفتن از فضای داخلی خودرو های آئودی انجام شده، توسط تیم طراحی کیا در فرانکفورت طراحی شده که از خصوصیات بازر آن می توان به قرینگی طراحی در دو طرف داشبورد اشاره کرد. روی غربیلک فرمان، کلید های کنترل سیستم صوتی، تماس های تلفنی و کروز کنترل به چشم می خورد و در قسمت پشت آمپر، کیا یک صفحه نمایش سوپر ویژِن 7 اینچی را در بخش میانی تعبیه کرده که علاوه بر کیلومتر شمار، اطلاعات مختلفی (اطلاعات تریپ کامپیوتر، حالت رانندگی و …) را برای راننده نمایش می دهد. اما دورشمار، آمپر دما و آمپر بنزین آنالوگ هستند که تعادل مناسبی در استفاده از نشان دهنده های دیجیتال و آنالوگ در آن رعایت شده است.

یکی از نکات جالب در کابین سورنتو این است که حتی سرنشینان ردیف سوم نیز از دریچه های تهویه بی بهره نیستند. البته این ردیف برای افراد بزرگسال مناسب نبوده و به نظر می رسد برای کودکان طراحی شده است. اگر به ردیف سوم صندلی ها نیازی نداشته باشید، می توانید آنها را بخوابانید تا فضای بار بیشتری در اختیار داشته باشید. حتی صندلی های ردیف دوم نیز قابلیت خواباندن دارند و در این صورت با فضایی بسیار بزرگ برای بار مواجه می شوید که 52 لیتر از سانتافه بیشتر است. نکته مثبتی که سورنتو در این بخش دارد، سیستم تعلیق آن است که همانند زانتیا چه زمانی که فضای بار خالی باشد و چه زمانی که پُر باشد، ارتفاع خودرو را ثابت نگه می دارد که اصطلاحاً به این ویژگی در سیستم تعلیق، سِلف-لِوِلینگ (Self-Levelling) گفته می شود.

فضای بار عقب کیا سورنتو (لیتر)
از پشت صندلی های ردیف اول تا انتهای خودرو 1732
از پشت صندلی های ردیف دوم تا انتهای خودرو 660
از پشت صندلی های ردیف سوم تا انتهای خودرو 142

 

تماشا کنید:کیا سورنتو 2018، فضای داخلی،خارجی و تست رانندگی

تجهیزات و امکانات کیا سورنتو

شرکت اطلس خودرو، سورنتو را با آپشن های زیر در بازار ایران به فروش می رساند:

  • سیستم انطباق روشنایی چراغ های جلو با چرخش فرمان
  • چراغ عقب LED
  • سیستم کمکی پارک هوشمند (SPAS) – این سیستم با بکارگیری تعدادی دوربین و سنسور، محیط اطراف خودرو را تحت نظر گرفته و می تواند به صورت خودکار سورنتو را پارک کند (البته برخی اوقات نیاز به دخالت راننده وجود دارد)
  • ترمز پارک برقی (EPB)
  • حافظه تنظیمات صندلی راننده و آیینه جانبی (IMS)
  • کروز کنترل تطبیقی (ACC) – این سیستم با تنظیم کردن سرعت نسبت به خودروی جلویی، فاصله ایمن با آن را حفظ می کند
  • استارت دکمه ای و ورود بدون کلید
  • سقف پانوراما
  • گرمکن فرمان
  • گرمکن صندلی های ردیف اول و دوم
  • سردکن صندلی راننده و سرنشین جلو
  • روکش استیل پدال گاز و ترمز
  • تهویه مطبوع دوگانه خودکار به همراه دریچه تهویه برای سرنشینان عقب
  • صفحه کیلومتر سوپر ویژِن TFT LCD0 اینچی
  • سیستم صوتی با صفحه نمایش لمسی 4.3 اینچی
  • تنظیم برقی صندلی راننده در 10 جهت و صندلی سرنشین جلو در 8 جهت
  • کنترل سیستم صوتی، مکالمات تلفنی و کروز کنترل از روی فرمان
  • رینگ 19 اینچی

تجربه رانندگی با کیا سورنتو با موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری GDi

کیا سورنتو در بازار های جهانی با موتور های مختلفی عرضه می شود که عبارتند از:

  • موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر توربوی تزریق مستقیم با 240 اسب بخار قدرت
  • موتور 3.3 لیتری 6 سیلندر V شکل با 290 اسب بخار قدرت

اما در ایران، سورنتو با موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری تنفس طبیعی مجهز به سیستم تزریق مستقیم (GDi) عرضه می شود که می تواند 185 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و 241 نیوتن متر در دور 4000 تولید کند. پس از مدتی رانندگی با سورنتو، متوجه می شوید که این موتور برای خودرویی با این وزن و ابعاد چندان مناسب نیست و کمی ضعیف به نظر می رسد. در حقیقت موتور ایده آل برای سورنتو، موتور 3.3 لیتری 6 سیلندر است، اما متاسفانه به دلیل قانون ممنوعیت واردات خودرو هایی با حجم موتور بالای 2500 سی سی، امکان عرضه سورنتو با این موتور در ایران وجود ندارد. مشکل دیگری که در مدل 2.4 لیتری وجود دارد، این است که اگر کمی به موتور فشار بیاورید و دور موتور بالا برود، موتور سر و صدای زیادی تولید می کند که چندان خوشایند نیست. متاسفانه به دلیل ضعف موتور 2.4 لیتری نسبت به وزن و ابعاد خودرو، در برخی شرایط به ناچار باید پدال گاز را تا انتها فشرده و از حداکثر قدرت موتور استفاده کنید تا شاهد عملکرد قابل قبولی از این شاسی بلند کره ای باشید که همین موضوع روی مصرف سوخت نیز تاثیر منفی دارد.

پشت فرمان سورنتو، اولین موضوعی که با آن برخورد می کنید، فرمان برقی آن است که کمی بیش از حد نرم به نظر می رسد و اگرچه همین موضوع پارک کردن با سورنتو را آسان کرده، اما فرمان را بی روح و بی احساس کرده است تا حدی که می توان این موضوع را از نکات منفی در سورنتو به شمار آورد. البته ناگفته نماند که با فعال کردن حالت اسپرت، فرمان سفت تر می شود. می توانید از طریق کلیدی که کنار اهرم تعویض دنده وجود دارد، یکی از سه حالت رانندگی معمولی، اقتصادی یا اسپرت را انتخاب کنید که روی موارد زیر تاثیری جزئی می گذارد:

  • حساسیت پدال گاز
  • میزان نرمی فرمان
  • عملکرد گیربکس

درست است که حالت رانندگی اسپرت برای سورنتو در نظر گرفته شده، اما در این کلاس معمولاً خودرو ها برای رانندگی پرهیجان و اسپرت ساخته نمی شوند و سورنتو نیز از این قاعده مستثنی نیست (خصوصاً با موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری). مصرف سوخت اعلام شده برای سورنتو با موتور 2.4 لیتری بر حسب لیتر در هر صد کیلومتر در جدول زیر آمده است:

مصرف سوخت مدل دیفرانسیل جلو مدل چهار چرخ متحرک
داخل شهر 11.20 11.20
بزرگراه 8.11 9.04
سیکل ترکیبی 9.80 10.22

همانطور که مشاهده می کنید، مصرف سوخت اعلام شده برای هر دو مدل سورنتو در شهر یکسان است، اما مدل چهار چرخ متحرک در بزرگراه و سیکل ترکیبی به ترتیب حدوداً 1 لیتر و 0.5 لیتر بیشتر از مدل دیفرانسیل جلو بنزین مصرف می کند.

کیا، سورنتو را در دو مدل دیفرانسیل جلو (FWD) و چهار چرخ متحرک (AWD) به همراه توزیع متغیر گشتاور و قفل دیفرانسیل مرکزی عرضه می کند که می توان از مدل AWD انتظار قابلیت های آفرودِ سبک نیز داشت. سیستم AWD، با استفاده از یک کامپیوتر و سنسور های چرخ ها، تشخیص می دهد به هر چرخ چه میزان نیرو وارد شود تا در مسیر های لغزنده هرزگردی ایجاد نشود. سورنتو به گیربکس شش سرعته اتوماتیک مجهز است که عملکرد رضایت بخشی از خود به نمایش می گذارد و علاوه بر این که تعویض دنده ها کاملاً نرم و روان انجام می شود، این جعبه دنده واکنش پذیری بسیار خوبی نیز از خود نشان می دهد.

در زمینه ترمز، سورنتو ضعفی از خود نشان نمی دهد و می توانید روی ترمز های قدرتمندِ آن برای متوقف کردنِ این شاسی بلند بزرگ حساب کنید، فقط یک مشکل کوچک در این بخش وجود دارد: پدال ترمز در ابتدا کمی خلاصی دارد که رفع این مشکل می توانست در حسی که ترمز به راننده منتقل می کند تاثیر مثبتی داشته باشد.

کیا در سیستم تعلیق سورنتو نسبت به نسل قبلی تغییراتی اعمال کرده که نتایج مثبتی داشته است. با وجود اینکه این خودرو رینگ های 19 اینچی دارد و احساس می شود سیستم تعلیق سورنتو به سختی می تواند وزن زیاد خودرو را تحمل کند (در مدل چهار چرخ متحرک، تقریباً 1.8 تُن و در مدل دیفرانسیل جلو حدوداً 1.7 تُن)، سواری نرمی ارائه می دهد و می توان آن را در قابلیت جذب ناهمواری ها بسیار خوب ارزیابی کرد. در حقیقت، سورنتو در زمینه کیفیت سواری از خودرو های رقیب در رده قیمتی خودش فراتر عمل می کند، اما این سواری نرم، تا حدودی به قیمت از دست رفتنِ قابلیت های دینامیکی سورنتو تمام شده و در سرعت های بالا، احساس می کنید کنترل کاملی روی خودرو ندارید و پایداری سورنتو می توانست بهتر باشد. بادی رول هم کمی از حدِ قابل قبول بیشتر است، اما باید در نظر داشته باشید که تمرکز کیا در سورنتو به عنوان یک شاسی بلندِ 7-نفره، بیشتر روی کیفیت سواری بوده است تا هندلینگ و قابلیت های دینامیکی و می توان گفت در مجموع تعادل مناسبی بین کیفیت سواری و هندلینگ در این خودرو وجود دارد.

ایمنی کیا سورنتو

کیا سورنتو سال 2014 توسط موسسه اروپایی یورو اِن سی اِی پی (Euro NCAP) تست شده است و 5 ستاره ایمنی را دریافت کرده است. نتایج این تست در جدول زیر آمده است:

سرنشینان بزرگسال سرنشینان خردسال عابر پیاده تجهیزات کمکی ایمنی
90% 83% 67% 71%

لازم به ذکر است که این موسسه در دسامبر سال 2016 مجدداً سورنتو را مورد بررسی قرار داده و این شاسی بلند کره ای همان نتیجه بدست آمده در سال 2014 را کسب کرده است.

تجهیزات ایمنی سورنتو عبارتند از:

  • شش کیسه هوا
  • سیستم ترمز ضد قفل (ABS)
  • سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
  • سیستم نمایش دهنده میزان فشار باد لاستیک ها (TPMS)
  • سیستم کنترل پایداری خودرو
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAC)
  • سنسور جهت پیشگیری از چپ شدنِ خودرو
  • پشت سری های فعالِ جلو

جمع بندی

می توانید در جدول زیر، قیمت کیا سورنتو را با برخی خودرو های رقیب در بازار ایران مقایسه کنید:

خودرو کیا سورنتو، مدل 2016 (اطلس خودرو) هیوندای سانتافه، مدل 2016 (آسان موتور) میتسوبیشی اوتلندر تیپ 5، مدل 2017 (آرین موتور) نیسان ایکس تریل، مدل 2017 (جهان نوین آریا)
قیمت (میلیون تومان) 248.4 241.5 233.4 258

 

نقاط قوت کیا سورنتو:

  • طراحی خارجی
  • کابین جادار با ظرفیت 7 سرنشین
  • کیفیت بالای مواد بکار رفته در کابین
  • عایق بندی صوتی خوب کابین
  • فضای بار بزرگ
  • سیستم تعلیق با قابلیت ثابت نگه داشتنِ ارتفاع خودرو
  • لیست نسبتاً کاملی از آپشن ها (مدل اطلس خودرو)
  • گیربکس 6 سرعته اتوماتیک با تعویض دنده نرم و عملکردی مناسب
  • ترمز های قدرتمند و قابل اطمینان
  • سواری بسیار نرم
  • ایمنی بالا با امتیاز 90% در بخش سرنشینان بزرگسال
  • خدمات پس از فروش قابل قبول
  • بازار دست دوم خوب

نقاط ضعف کیا سورنتو:

  • ردیف سوم صندلی ها فقط برای کودکان مناسب است
  • موتور ضعیف نسبت به وزن و ابعاد خودرو
  • صدای زیاد موتور در دور های بالا
  • مصرف سوخت نه چندان کم
  • فرمان بی روح
  • خلاصی در ابتدای پدال ترمز
  • قابلیت های دینامیکی جای پیشرفت دارد

مشخصات فنی

مشخصات فنی کیا سورنتو نسل سوم (UM)، مدل 2016
کلاس بدنه کراس اوور (CUV)
نوع بدنه یکپارچه فولادی
ظرفیت سرنشین 7 نفر
موتور
تعداد سیلندر 4
سیستم سوپاپ دو میل بادامک در بالا (DOHC) / سیستم زمان بندی متغیر سوپاپِ پیوسته دوگانه (D-CVVT)
حداکثر قدرت (اسب بخار / دور در دقیقه) 185 / 6000
حداکثر گشتاور (نیوتن متر / دور در دقیقه) 241 / 4000
حجم موتور (سی سی) 2359
نسبت تراکم 11.3 به یک
نوع تزریق سوخت تزریق مستقیم (GDi)
ظرفیت مخزن سوخت (لیتر) 71
نوع سوخت بنزین بدون سرب معمولی (اکتان 87 یا بیشتر)
سیستم انتقال قدرت
محور انتقال قدرت جلو / چهار چرخ متحرکِ دائمی (AWD)
گیربکس 6 سرعته خودکار با کنترل الکترونیکی به همراه قابلیت تعویض دستی (Sportmatic)
نوع کلاچ مبدل گشتاور
سیستم AWD (4×4) توزیع متغیر گشتاور به همراه قفل دیفرانسیل مرکزی
مصرف سوخت مدل دیفرانسیل جلو FWD (4×2) بر حسب لیتر در هر صد کیلومتر
داخل شهر 11.20
بزرگراه 8.11
سیکل ترکیبی 9.80
مصرف سوخت مدل چهار چرخ متحرک AWD (4×4) بر حسب لیتر در هر صد کیلومتر
داخل شهر 11.20
بزرگراه 9.04
سیکل ترکیبی 10.22
سیستم تعلیق
جلو مستقل، مک فرسون استرات
عقب مستقل، مولتی لینک
سیستم فرمان، ترمز، لاستیک
نوع فرمان برقی (C-MDPS)
ترمز جلو دیسکی خنک شونده
ترمز عقب دیسکی ساده
مشخصات لاستیک 235/55R19
وزن خالص (کیلوگرم)
مدل دیفرانسیل جلو (FWD)، حداقل / حداکثر 1680 / 1738
مدل چهار چرخ متحرک (AWD)، حداقل / حداکثر 1742 / 1800

 


4 دیدگاه

  1. علی | بهمن 4, 1396 | لینک نظر

    باید مدل توربو که تو منطقه ازاد اروند هست ببینید ، شتابش در حد سواریه ماشین وحشی و چابک همانند اسمش ببراسیاییی ، موتور بیصدا و چالاک کافیه پاتو بذاری رو پدال یهو میبینی داری ۱۴۰کیلومتر تو شهر میری

  2. امیر | آبان 30, 1396 | لینک نظر

    شک نکنید نسبت به راو ۴ و سانتافه و کولیوس و اوتلندر گزینه مناسب تریه .کافیه سوار شین به برتریهاش پی میبرین .اتاق شیک و کیفیت بالاتر نسبت به رقبا .کوبش و خشکی بقیه شاسی بلندارو نداره .خیلی نرمه .ولی قیمتش رو خیلی بردن بالا جدیدا .

  3. فرهاد | آبان 29, 1396 | لینک نظر

    خیییلی دوست داشتنیه،کیفیت بالا و سواری بسیار نرم و ظاهر با ابهت و شیک و….در رابطه با موتورش بقیه رقبا هم وضع بهتری ندارن .اگه پولش موجود بود لحظه ای درنگ جایز نبود????

  4. sunmartin | آبان 28, 1396 | لینک نظر

    خودرویی که 3 جایزه در کارنامه داره در سال 2016 بهترین شاسی بلند سایز متوسط آمریکا شناخته شد فضای بهار امکانات بیشتر و البته موتور قویتر که در این مقاله موتور 2000 سی سی مقایسه شده درصورتیکه نوع دیگر که 3300 است دارای 290 اسب بخار است
    The base engine, standard on the L and LX trim levels, is a 2.4L four-cylinder that makes 185 hp and 181 lb-ft of torque. Upgrade to the 3.3L V6 engine on the LX or EX, or get it standard on the SX and SXL. If you do, you’ll get a robust output of 290 hp and 252 lb-ft of torque. The EX trim’s standard engine is a turbocharged 2.0L inline-four that dishes out a balanced 240 hp and 260 lb-ft of torque.
    این خودرو بهیچ وجه ضعیف نیست
    http://www.westonkia.com/kia-sorento-performance/