مرسدس بنز AMG جی-واگِن مدل 1979: نمونه ای بارز از خودرو های عجیب و فوق العاده دهه 70 میلادی

سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶

مرسدس بنز AMG جی-واگِن مدل 1979: نمونه ای بارز از خودرو های عجیب و فوق العاده دهه 70 میلادی

با مرسدس بنز AMG 280 GE 5.6 اسپرت آشنا شوید، جدِ مدل های جدید جی کلاسِ AMG.

همانطور که می دانید، قرار است نسل بعدی مرسدس بنز جی-کلاس در نمایشگاه خودروی بین المللی آمریکای شمالی سال 2018 (2018 NAIAS) که در ماه ژانویه برگزار خواهد شد رونمایی شود و این موضوع برای ما بسیار هیجان انگیز است. درست است که نسل بعدی جی-کلاس در نمای خارجی تغییرات اساسی نخواهد داشت، اما جی-کلاس مدل 2019 خودرویی کاملاً جدید خواهد بود و حتی در زمینه قابلیت های آفرود نسبت به مدل فعلی قدرتمند تر نیز خواهد بود. مرسدس بنز جی-کلاس که یکی از معدود شاسی بلند های واقعی با قابلیت های آفرود بالا محسوب می شود، همیشه در ارتباطی تنگاتنگ با بخش پرفورمنسِ مرسدس بنز یعنی AMG بوده است. در کنفرانس خبری که اخیراً در محلی در نزدیکی شهر اشتوتگارت برگزار شد، مرسدس بنز یک پروتوتایپ بسیار جالب را به معرض نمایش گذاشت: یک مرسدس بنز جی-کلاس با موتور مرسدس بنز اِس-کلاس.

این خودرو سال 1979 ساخته شده بود. در آن زمان، بخش AMG مرسدس بخشی نسبتاً جدید به حساب می آمد و به احتمال زیاد هدف مرسدس از ساختن این خودرو، نشان دادن قدرت بخش AMG بوده است. به زبان ساده تر، در آن زمان بخش پرفورمنسِ مرسدس بیشتر به ساخت خودرو های مخصوص پیست و یا خودرو های نادر و بی همتایی مانند مرسدس بنز 300SL AMG مدل 1974 مشغول بود، خودرویی که در حقیقت همان گالوینگ (Gullwing) مدل 1957 به همراه یک کیت بدنه و یک موتور 4.5 لیتری هشت سیلندرِ V شکل مربوط به مدل 450SE بود.

بخش AMG مرسدس در آن زمان علاقه خاصی به کار کردن روی موتور های هشت سیلندرِ V شکل داشت. بنابر این عجیب نیست که AMG در اولین مدل جی-کلاس از موتور 5.6 لیتری هشت سیلندر اِس کلاس استفاده کرده است (در حقیقت آن را با روشی خاص در قسمت موتور جی-کلاس جا داده است)، موتوری که در اواخر دهه 70 میلادی از نظر حجم دومین رتبه را در میان موتور های مرسدس داشت.

اجازه ندهید که چهره این شاسی بلند کلاسیک آلمانی شما را فریب دهد، این خودرو در واقع یک محصول اصیل و واقعی از مرسدس بنز بوده و تغییرات اعمال شده روی آن نیز با تایید و نظارت این خودروساز آلمانی همراه بوده است. این خودرو در حقیقت جدِ اصلی جی-کلاس AMG به حساب می آید و با وجود اینکه نمای روبروی آن ترکیب عجیبی از جلو پنجره طلایی رنگ مرسدس بنز W123 و چراغ های جلوی W116 است، طراحی آن نظر همه را به سمت خودش جلب می کند. برخی شایعات حاکی از این است که این شاسی بلند آلمانی به تعداد بسیار محدود برای برخی مشتریان ثروتمند در خاورمیانه به تولید رسیده است.

اما اگر به زمان حال برگردیم، همانطور که انتظار می رود، مدل جدید جی-کلاس که در حال حاضر تنها رقیب حقیقی لند روور دیفِندِر به حساب می آید، چندین نسخه AMG نیز خواهد داشت. بدون شک برخی از این نسخه های AMG از جی-کلاس، از موتور 4.0 لیتری هشت سیلندرِ V شکل مرسدس بهره مند خواهند شد که به دو توربو شارژر نیز مجهز است. این موتور می تواند حداکثر 602 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور تولید کند. همچنین انتظار می رود مرسدس در این خودرو از یک موتور 3.0 لیتری بنزینی در یک ترکیب هیبریدی ملایم و از یک موتور 2.9 لیتری دیزلی شش سیلندر خطی هم استفاده کند. مرسدس در جی-کلاس 2019 از ساختار آلومینیومی برای بدنه استفاده خواهد کرد که علاوه بر کاهش وزن، بطور قابل توجهی در افزایش ایمنی و راحتی آن در رانندگی عادی موثر خواهد بود.

در نمای خارجی، جی-کلاس جدید از همان سبک طراحی جعبه ای شکل پیروی خواهد کرد و ضریب دِرَگ آن نیز همانند مدل فعلی برابر با 0.54 خواهد بود. جی-کلاس جدید نسبت به مدل فعلی کمی بزرگتر خواهد بود تا فضای کابین آن افزایش پیدا کند، اما این موضوع در قابلیت های آفرود آن تاثیر منفی ندارد، بلکه این شاسی بلند آلمانی در این زمینه نسبت به مدل فعلی پیشرفت نیز کرده است. همچنین سیستم فرمان جی-کلاس جدید تغییراتی اساسی خواهد داشت که در کنار تغییرات اعمال شده بر روی سیستم تعلیق جلو، دقت فرمان را افزایش داده و شعاع چرخش خودرو را به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد داد.

 

منبع: نشریه “رود اَند تِرَک”


بدون دیدگاه