اخباراخبار داخلیاسلایدر

خودروهای ماهیندرا در ایران؛ هندی‌ها ادامه دهنده راه چینی‌ها هستند؟

ایران به بازار مناسبی برای خودروسازان اقتصادی تبدیل شده است. چینی‌ها و هندی‌ها تبحر خاصی در تولید خودروهای ارزان قیمت دارند. زمزمه حضور برندهای هندی در ایران از مدت‌ها پیش شنیده می‌شد که درنهایت عظیم خودرو پیش‌قدم شده و با همکاری ماهیندرا، قصد واردات خودروهای این کمپانی را دارد. قرار است که درصدی از روند تولید خودروها در ایران و طی شود.

برخلاف بیش‌تر برندهای چینی موجود در بازار ایران، کمپانی ماهیندرا سابقه‌ای طولانی دارد و تاسیس کمپانی به سال ۱۹۴۵ باز می‌گردد. البته تولید خودرو چندسال بعد و با مونتاژ جیپ ویلی آغاز شد. هم اکنون نیز ماهیندرا یکی از بزرگترین کارخانه‌های خودروساز هند و بزرگترین تراکتورساز جهان محسوب می‌شود.

برای شروع، عظیم خودرو و ماهیندرا با سه خودرو کار خود را در ایران آغاز کرده‌اند که در ادامه نگاه کوتاهی بر مشخصات آن‌ها خواهیم داشت.

XUV 500

بزرگترین محصول در بین سه خودروی ماهیندرا در ایران، گنجایش هفت نفر سرنشین را دارد. ماهیندرا سعی کرده است که این شاسی‌بلند را مطابق با استاندارد خودروهای جدید و با طراحی مدرن تولید کند که البته درنهایت خودرویی مطابق با استانداردهای مدرن در هند طراحی کرده‌اند. در داخل خودرو نیز با طراحی قابل قبولی روبرو هستیم.

موتور ۲.۲ لیتری ۴ سیلندر قرار گرفته در XUV 500 می‌تواند قدرتی ۱۴۰ اسب‌بخاری و گشتاور ۳۲۰ نیوتون‌متری را در اختیار راننده بگذارد. وظیفه انتقال قدرت را نیز گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک برعهده دارد که به خوبی از پس تعویض دنده‌ها به نرمی بر‌می‌آید. این شاسی‌بلند به سیستم AWD مجهز شده است که آن را برای مسیرهای ناهموار مناسب می‌سازد؛ هرچند سیستم تعلیق عملکرد چندان مناسبی ندارد وسواری خشکی را ارائه می‌دهد. همچنین در بررسی‌هایی که توسط وب‌سایت‌های خارجی صورت گرفته، از نفوذ صدای موتور و محیط اطراف به داخل به عنوان نقطه ضعف این ماشین یاد شده است.

اما به هرحال برگ برنده این SUV می‌تواند قیمت کمتر آن در مقایسه با رقبا باشد؛ اگرچه برخی آپشن‌هایی که در دیگر خودروهای هم رده وجود دارند در XUV 500 دیده نمی‌شوند.

KUV 100

برخلاف شاسی بلند قبلی، KUV 100 یک خودروی کوچک و اقتصادی به شمار می‌آید. از همین ابتدا باید گفت که اگر طراحی این خودرو چندان به مذاقتان خوش نمی‌آید، باید روی آن خط بکشید؛ چراکه این کراس‌اور ساب‌کامپکت چندان ویژگی‌های با ارزشی برای ارائه ندارد. طراحان KUV 100 اصرار زیادی بر روی استفاده از خطوط داشته‌اند که با استفاده از آن بتوانند خودرویی اسپرت معرفی کنند که البته آن را به خودرویی نامتعارف تبدیل کرده‌اند. نحوه قرارگیری دستگیره درب عقب نیز در نوع خود عجیب به نظر می‌رسد.

در داخل خودرو نیز این طراحی عجیب ادامه پیدا می‌کند و دسته دنده و دکمه‌های تنظیم سیستم تهویه مطبوع بخش زیادی از داشبرد را در اختیار گرفته‌اند. خریداران این خودرو از فضای کم این خودرو گلایه‌مند بوده‌اند و از نظر آن‌ها فضای کافی برای پا در اختیار سرنشینان وجود ندارد که این موضوع می‌تواند یک ضعف مهم برای این ماشین هندی باشد.

موتور ۱.۲ لیتری وظیفه تامین قدرت KUV 100 را برعهده دارد. این موتور می‌تواند ۸۲ اسب‌بخار را در دور ۵۵۰۰ و گشتاور ۱۱۵ نیوتون‌متری را در ۳۵۰۰ تا ۳۶۰۰ دور بر دقیقه تولید کند. گیربکس ۵ سرعته دستی نیز انتقال قدرت را بر عهده دارد.

پیک‌ آپ Scorpio

این پیک آپ در دو مدل تک کابین و دوکابینه برای بازارهای ایران درنظر گرفته شده است. موتور ۲.۲ لیتری دیزلی قرار گرفته در زیر کاپوت این خودرو توان ۱۴۰ اسب‌بخاری را به ارمغان می‌آورد که در کنار گشتاور ۳۲۰ نیوتون‌متری‌اش گزینه متوسطی برای یک پیک‌آپ به شمار می‌آید. در کنار این موتور نیز گیربکس ۶ سرعته دستی قرار می‌گیرد و سیستم 4WD نیز بر قابلیت آفرود این پیک آپ می‌افزاید.

با توجه به اینکه رقبای اندکی برای این پیک‌آپ وجود دارند، اگر قیمت‌گذاری مناسبی از سوی عظیم خودرو انجام شود، این خودروی هندی می‌تواند به موفقیت خوبی در ایران دست پیدا کند.

 

8 دیدگاه

  1. و ما همچنان شاهد پیشرفت همه غیر از خودمان خواهیم بود
    مافیا کی سیر میشوند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  2. دنده ی اونkuv100 رو باید کرد تو حلق سازندش.
    در مجموع گمان نکنم هندیها بتونن موفق بشن چون یکی از دلایل موفقیت چینیها نبود رقیب در اوایل ورودشون بود.

  3. از انگلیس و آلمان و ایتالیا رسید به کره و چین و فرانسه…
    الانم که هند و بورکینافاسو و گینه بیسائو !!!
    قبرس هم مدرن شده خر نداره وگرنه خر از قبرس میاوردن برای ما مردم عادی… البته ما ایرانیا با این طرز رانندگیامون خر و گاری هم از سرمون زیاده چه برسه به ماهیندرا و داچیا و ….

  4. خاک تو سر ایران که ابنقد بی عرضس ک از این بازار کشورای دیگه دارن استفاده میکنن البته ایران هم با ساختن قوطی خودرو و سایپا داره کارشو میکنه و از مردم میخوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا