براساس گزارش شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران، ۴۰ مدل خودرو سواری مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته‌اند. روشی که این شرکت برای ارزیابی کیفی خودروها لحاظ می‌کند، به این صورت است که هر محصول بسته به امتیازات کسب شده، بین یک تا پنج ستاره کیفی دریافت می‌کند. این موضوع در حالی است که هیچ‌کدام از خودروها موفق به کسب بیش از چهار ستاره نشده‌اند. بنابراین گزارش، اخذ یک ستاره، نشان‌دهنده حداقل کیفیت یک خودرو است و هرچه تعداد ستاره‌ها بالاتر باشد، به معنای آن است که آن خودرو از سطح کیفی بهتری برخوردار است. براساس این گزارش از بین ۴۰ خودرویی که مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته‌اند، ۹ خودرو چهار ‌ستاره کیفی را از آن خود کرده‌اند؛ بنابراین ۵/ ۲۲ درصد از خودروهای یاد شده توانستند به کیفیت نسبتا ایده‌آل دست یابند.

از سوی دیگر ۱۵ خودرو سه ستاره کیفی را به‌دست آورده‌اند. این به معنای آن است که ۵/ ۳۷ درصد خودروها، کیفیت متوسطی دارند. همچنین ۸ خودرو نیز ۲ ستاره کیفی دارند. به‌عبارت بهتر ۲۰‌درصد خودروها نیز دارای کیفیت حداقلی هستند، اما قابل‌تامل‌ترین بخش این گزارش آن است که ۸ خودرو تنها یک ستاره کیفیت را دریافت کرده‌اند که این نشان می‌دهد نزدیک به ۲۰ درصد خودروها از کیفیت نازلی برخوردار هستند. در این گزارش نیز طبق روال ماه‌های گذشته، خودروهای تولید داخل در ۵ دسته «بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان»، «بین ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان»، «۵۰ تا ۷۵‌ میلیون تومان»، «۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان» و «زیر ۲۵ میلیون تومان» دسته‌بندی شده و بین یک تا چهار ستاره کیفی به‌دست آورده‌اند.از جمله نکات قابل‌توجه در گزارش آبان‌ماه این است که در بین خودروهای داخلی آریو اتوماتیک تولیدی در سایت بن‌رو و پژو پارس تولیدی در سایت‌های ایران‌خودروی مرکزی، فارس و مازندران با تغییر در ستاره‌بندی مواجه شده‌اند؛ به نحوی که آریو اتوماتیک توانسته به‌واسطه بهبود کیفیت، به خودرویی سه ستاره تبدیل شود و پژو پارس‌های تولیدی در سه سایت ایران‌خودرو نیز بعد از سال‌ها که دارای یک ستاره کیفی بودند به ناگهان با افزایش یک ستاره دیگر به خودرویی با دو ستاره کیفی تبدیل شده‌اند. از دیگر نکات قابل‌توجه در گزارش کیفی آبان ماه می‌توان به غیبت پژو ۲۰۰۸ اشاره کرد. با وجود اینکه پژو ۲۰۰۸ اولین محصول مشترک ایران‌خودرو و پژو هم‌اکنون در حال تولید بوده و به برخی مشتریان نیز تحویل داده شده، اما در گزارش کیفی آبان‌ماه مورد ارزیابی قرار نگرفته است.

جزئیات کیفی خودروها در آبان‌ماه

اما به سراغ آمار ارائه‌شده از سوی شرکت بازرسی برویم و ببینیم اوضاع ستاره‌بندی خودروهای داخلی در دومین فصل پاییز به چه شکل بوده است. از آنجا که شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران در این گزارش جدول مقایسه کیفی خودروها با مهرماه را منتشر نکرده؛ بنابراین در این گزارش به بررسی وضعیت کیفی خودروها در مقایسه با شهریورماه پرداخته‌ایم.بر این اساس، در دسته خودروهای بالای ۱۰۰‌میلیون تومان تنها با دو عضو یعنی مزدا۳ جدید شرکت بهمن موتور و سوزوکی گرند ویتارای شرکت ایران‌خودرو خراسان روبه‌رو می‌شویم که هر دوی این خودروها در گزارش کیفی گذشته نیز دارای ۴ ستاره کیفی بودند. هر چند شرکت بازرسی جدول مقایسه‌ای این خودروها با مهرماه سال‌جاری را منتشر نکرده است اما بررسی این خودروها با شهریورماه نشان می‌دهد که ستاره‌های کیفی این دو خودرو هیچ گونه تغییری را به خود ندیده‌اند. طبق گزارش منتشرشده، هم سوزوکی گرندویتارا و هم نیو مزدا۳ با چهار ستاره کیفی جایگاه خود را به‌عنوان محصولات با کیفیت تثبیت کرده‌اند.در گروه خودروهای ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومانی اما با پنج محصول مونتاژی مواجه می‌شویم و در این بین، کیا سراتو به‌عنوان محصول شماره یک این گروه معرفی شده است. این خودرو که در شرکت سایپا مونتاژ می‌شود، دارای چهار ستاره کیفی است و در مقایسه با گزارش شهریورماه تغییری از جنبه ستاره‌بندی به خود ندیده است. سایپا پیش‌تر این محصول را در دو مدل اتومات و دنده‌ای مونتاژ می‌کرد، با این حال طی چند ماه گذشته مدل دنده‌ای را حذف کرده است.

همچنین هیوندایی I۲۰ نیز که در شرکت کرمان موتور مونتاژ می‌شود، در رده دوم نشسته است؛ این خودرو دارای چهار ستاره کیفی است و در مقایسه با گزارش شهریورماه تغییری از جنبه ستاره‌بندی به خود ندیده است. از هیوندایی که بگذریم، جایگاه سوم در بخش خودروهای ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومانی به یک محصول چینی به نام هایما S۷ اتوماتیک تعلق گرفته است. این خودرو که در سایت ایران‌خودرو خراسان مونتاژ می‌شود، سه ستاره کیفی کسب کرده و این موضوع نشان می‌دهد خودروی موردنظر تغییری نسبت به شهریورماه نداشته است. همچنین هموطن آن یعنی تیگو ۵ که در شرکت مدیران خودرو مونتاژ می‌شود و دارای سه ستاره کیفی است نیز تغییری را نسبت به شهریورماه به خود ندیده است. آخرین محصول گروه ۷۵ تا ۱۰۰ میلیونی‌ها نیز که یک خودروی چینی با نام جک S۵ است با سه ستاره کیفی در رتبه پنجم قرار گرفته است؛ این خودرو نیز در مقایسه با شهریورماه تغییری در تعداد ستاره‌های کیفی به خود ندیده است.

اما به گروه خودروهای ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان برویم و ببینیم اوضاع ستاره‌ها در این گروه پر از محصولات چینی به چه شکل است. طبق گزارش اعلامی، صدرنشین این دسته، هیوندایی I۱۰ نام دارد که توانسته چهار ستاره کیفی کسب کند؛ این خودرو که جزو محصولات پسابرجامی است و در شرکت کرمان موتور به تولید می‌رسد، تغییرات کیفی خاصی را نسبت به شهریورماه به خود ندیده است.پس از این مونتاژی کره‌ای، با هفت محصول چینی مواجه می‌شویم که ظاهرا بهترین آنها چانگان Cs۳۵ است. این خودرو که در سایپا کاشان به تولید می‌رسد دارای سه ستاره کیفی است.در این بین اما چهار هموطن دیگر این خودرو در این گروه نیز همین تعداد ستاره را به‌دست آورده‌اند.آریزو ۵ تولید شده در شرکت مدیران خودرو، جک J۵ تولید شده در شرکت کرمان موتور، برلیانس H۳۳۰ تولید شده در شرکت پارس خودرو و آریو اتوماتیک تولید شده در سایت بن‌رو چهار خودرویی هستند که در گروه ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومانی‌ها سه ستاره کیفی به‌دست آورده‌اند؛ به جز آریو اتوماتیک این خودروها تغییری نسبت به شهریورماه نداشته‌اند. آریو اتوماتیک نسبت به شهریورماه با تغییر در ستاره‌بندی مواجه شده است، به نحوی که این محصول توانسته به‌واسطه بهبود کیفیت، از یک خودروی دو ستاره به خودرویی سه ستاره تبدیل شود. در این گروه اما یک خودرو تک‌ستاره نیز به‌چشم می‌آید که لیفان X۶۰ نام دارد. این خودرو که در شرکت کرمان موتور به تولید می‌رسد نسبت به گزارش شهریور تغییری در کیفیت خود احساس نکرده است.

کاهش تعداد تک‌ستاره‌ها

اما نگاهی هم بیندازیم به دسته ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومانی‌ها که بیشترین خودروهای داخلی را در خود جای داده است. رده‌های اول تا ششم این گروه ۲۵ عضوی را اعضای خانواده رنو و پژو اشغال کرده‌اند. بر این اساس رنو ساندرو تولید پارس خودرو، پژو ۲۰۷ اتومات و تندر ۹۰ اتوماتیک ایران‌خودرو و پارس تندر پارس خودرو چهار محصول چهار ستاره این گروه به‌شمار می‌روند. مقایسه کیفی این خودروها با شهریورماه نشان می‌دهد آنها ثبات کیفیت خود را حفظ کرده‌ و هیچ تغییری در ستاره‌بندی آنها ایجاد نشده است. رتبه پنجم و ششم این جدول به تندر ۹۰ ایران‌خودرو و پارس‌خودرو با سه ستاره کیفی تعلق گرفته است که این دو خودرو نیز تغییری نسبت به شهریورماه به خود ندیده‌اند. به‌نظر نمی‌رسد به لحاظ فنی، چندان فرقی بین تندرهای معمولی و مدل‌های اتومات آنها باشد و تفاوت ستاره‌بندی نیز به امکاناتی مانند گیربکس اتومات و همچنین آپشن‌ها مربوط می‌شود. در گروه مورد بررسی اما پنج خودرو سه ستاره دیگر نیز به چشم می‌آیند که چهار خودرو از این تعداد متعلق به ایران‌خودرو است. در این بین، ظاهرا رانا اوضاع بهتری نسبت به بقیه دارد؛ پس از رانا، دناپلاس، پژو ۲۰۶ معمولی و پژو ۲۰۶ صندوق دار توانسته‌اند با سه ستاره کیفی، رتبه‌های هفتم تا دهم این گروه را به خود اختصاص دهند. این خودروها در مقایسه با شهریورماه تغییری در کیفیت خود نداشته‌اند. پس از این خودروها با آریو دنده‌ای روبه‌رو می‌شویم؛ آریو نیز در مقایسه با گزارش شهریورماه تغییری در ستاره‌بندی به خود ندیده است.

در این گروه اما با هشت خودروی دو ستاره مواجه هستیم که به ترتیب شامل ام‌وی‌ام ۳۱۵ جدید، دنای معمولی، دانگ فنگ H۳۰ و سمند سورن، پژو پارس تولیدی ایران‌خودرو مرکزی، ایران‌خودروی فارس، ایران‌خودروی مازندران و سمند تبریز می‌شود. در این گروه به جز پژو پارس‌های تولیدی در سه سایت ایران‌خودرو بقیه خودروها با تغییری در میزان کیفیت در مقایسه با گزارش شهریورماه مواجه نشده‌اند. پژو پارس‌های ایران‌خودرو اما در مقایسه با گزارش شهریورماه از یک ستاره کیفی به دو ستاره ارتقا پیدا کرده‌اند. در گروه تحت بررسی اما چهار خودرو تک‌ستاره نیز به چشم می‌آید. پژو ۴۰۵ خراسان، ساینا، تیبا۲ (صندوق‌دار) و تیبای معمولی محصولاتی هستند که در گروه ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومانی‌ها تنها یک ستاره کیفی کسب کرده‌اند. هیچ‌کدام از این خودروها در مقایسه با گزارش شهریورماه، تغییری در تعداد ستاره‌های خود نداشته‌اند.  در نهایت اما سری هم به گروه زیر ۲۵ میلیون تومانی‌ها بزنیم که آنها نیز در مقایسه با گزارش شهریورماه تفاوت خاصی را از جنبه ستاره‌بندی به خود ندیده‌اند. همه اعضای این گروه که سه مدل پراید به‌شمار می‌روند، تک‌ستاره هستند؛ بنابراین از حداقل کیفیت برخوردارند. طبق اعلام شرکت بازرسی، پراید ۱۳۲ سایپا، پراید ۱۳۱ سایپا و پراید ۱۳۱ پارس‌خودرو اعضای تک‌ستاره گروه خودروهای زیر ۲۵ میلیون تومان هستند/دنیای اقتصاد