چرا گیربکس‌های اتوماتیک در برخی موارد به سختی از حالت P خارج می‌شوند؟

دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶

چرا گیربکس‌های اتوماتیک در برخی موارد به سختی از حالت P خارج می‌شوند؟

گیربکس‌های اتوماتیک پیچیدگی‌های فنی زیادی دارند و همین مسأله باعث می‌شود مالکین این خودرو‌ها نگرانی‌هایی در مورد آن‌ها داشته باشند. یکی از این نگرانی‌ها، گیر کردن دنده در وضعیت P است اما باید دانست این مسأله نگرانی چندان مهمی نیست چراکه این وضعیت به ندرت بروز می‌کند.

گیر کردن دنده در وضعیت P عمومیت ندارد اما امکان گیر کردن دنده اتوماتیک در وضعیت پارک در صورت بی‌احتیاطی راننده وجود دارد. در دنده پارک، در اصل یک مانع مکانیکی مانع از چرخیدن مجموعه دنده می‌شود اما این مانع را باید به عنوان یک عامل کمکی در کنار ترمزدستی در نظر گرفت. در صورتی که تنها از دنده پارک برای متوقف کردن خودرو به‌ویژه در مسیرهای شیب‌دار استفاده شود احتمال گیر کردن دنده وجود دارد چراکه با حرکت خودرو در زمان درگیر بودن در وضعیت پارک در گیربکس، فشار بر مجموعه زیاد شده و گیربکس نمی‌تواند به وضعیت خلاص باز گردد. مشابه این وضعیت را در خودروهای دنده دستی نیز می‌بینیم به این معنی که اگر در سراشیبی خودرو تنها با دنده متوقف باشد، خلاص کردن آن بدون کلاچ گرفتن ناممکن می‌شود.

به طور کلی توصیه می‌شود در خودروهای دنده اتوماتیک و به‌ویژه در هنگام توقف در مسیرهای شیب‌دار، راننده پس از توقف کامل ابتدا با ترمزدستی خودرو را متوقف کند و بعد با توقفی کوتاه در وضعیت N، وضعیت P را در گیربکس انتخاب کند. در این حالت ممکن است در حالی که ترمزدستی بالا است، در وضعیت N خودرو اندکی حرکت کند و بعد متوقف شود و به این ترتیب وقتی به وضعیت P می‌رسیم، خودرو کاملا توقف کرده و وضعیت P تنها به عنوان سیستم پشتیبان ترمزدستی عمل می‌کند تا در صورت بروز مشکل و یا ضعف در ترمزدستی، بتواند مانع از حرکت خودرو شود. البته این مشکل غیر‌قابل‌حل نیست چراکه بعضی از خودروسازان دگمه‌ای در کنار اهرم تعویض دنده تعبیه کرده‌اند که با فشردن آن، حتی در صورت گیر کردن دنده در P دنده آزاد می‌شود ضمن آنکه در خودروی پژو 206 که یکی از عمومی ترین خودروهای دنده اتوماتیک کشور است، در زیر صفحه راهنمای دسته دنده، اهرمی نصب شده است که با کشیدن آن دنده در صورت گیر کردن در وضعیت P آزاد می‌شود. هر چند به طور عمومی این کار باید توسط مکانیک ماهر انجام شود اما در صورتی که به دلیل این مشکل متوقف شدید می‌توانید از این روش برای شروع حرکت استفاده کنید./خودروپلاس


بدون دیدگاه