اخباراخبار داخلی

باید چرخه معیوب تولید در صنعت خودرو اصلاح شود

یک کارشناس صنعت خودرو کشور می گوید : وجود هر گونه انحصار در صنعت خودرو باعث محدودیت در تولید و توسعه خودرو سازی ایران و مانعی برای ورود این صنعت به بازارهای جهانی است.

مرزبان در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو اظهار داشت : متاسفانه صنعت خودرو کشور در انحصار برخی از خودروسازان بزرگ جهانی قرار دارد و این امر موجب بروز ناهمواری در مسیر جهانی شدن این صنعت و کاهش رقابت پذیری خودروهای داخلی شده است.

وی تصریح کرد : البته شرکت های خودروسازی کوچک توان رقابت در بازارهای جهانی را ندارند از این رو خودروسازان بزرگ این صنعت را به انحصار خود درآورده اند و عرصه را برای رقابت خودروسازان کوچک محدود کرده اند.

وی افزود : هر چند دولت می تواند در این راستا با اعمال محدودیت جهت واردات و افزایش تعرفه ها مانع ورود خودروهای خارجی به کشور شود و همزمان به صورت غیر مستقیم از خودروسازان داخلی حمایت نماید.

وی در ادامه به اهمیت صنعت قطعه سازی و تاثیر آن بر رشد صنعت خودروسازی اشاره کرد و یاد آور شد : برای دستیابی به توسعه در صنعت خودرو مسلما پیشرفت صنعت قطعه سازی نقشی موثری در تقویت توان تولید و توسعه صنعت خودروسازی دارد و موجب تقویت این صنعت خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران تاکید کرد : البته مسئولین و دست اندرکاران نیز باید در راستای افزایش بهره وری و تنوع بخشی به تولیدات در صنعت قطعه سازی زمینه های رشد صنعت خودروسازی را فراهم نمایند و تحولی اساسی در این صنعت را ایجاد نمایند.

مرزبان با اشاره به فعالیت ببش از 30 شرکت خودروسازی در ایران اظهار داشت : متاسفانه اغلب این شرکتها به جای تقویت توان تولید اقدام به واردات به صورت سی کی دی می کنند و عمدتا به عنوان وارد کننده شناخته می شوند که مسلما این جریان نشان دهنده چرخه معیوب تولید در صنعت خودروسازی کشور است که اساس فعالیت آن بر روی واردات و مونتاژ خودروهای خارجی قرار گرفته است.

وی با اشاره به لزوم اصلاح چرخه معیوب تولید در صنعت خودرو ، تصریح کرد : البته سیاستگذاری های کنونی صنعت خودروسازی متناسب با شرایط اقتصادی کشور بوده و نباید تغییری در آن ایجاد شود شود چرا که هر گونه تغییر سیاستگذاری ها منجر به پس رفت در دستیابی به اهداف بلند مدت در این صنعت خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد : در صورتی که خودروسازان به حوزه تحقیق و توسعه توجه و اهتمام بیشتری نمایند قطعا جریان تولید با کیفیت و موفق تری را داشته و منجر به توسعه و کسب اهداف در این صنعت خواهد شد./خبر خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا