بررسیچینی

آزمایش خودروی برقی بی وای دی E6، آلودگی صفر مطلق!

بحران در کلانشهر ها به شکل های گوناگون خود را نشان می دهد. گاهی این بحران در یک زمینه غیر عمومی و در یک مجموعه به وجود می آید که تنها به جمع محدودی آسیب می رساند و طبعات آن همه گیر نیست. اما گاهی اوقات عکس این ماجرا اتفاق می افتد و بحران عمومی تر شده و مضرات آن پای گناهکار و بی گناه ، هر دو را خواهد گرفت.

آلودگی هوا که در شهر تهران تبدیل به معضل همیشگی و مزمن شده ، از آغاز فصل سرما به شکلی شدید تر خود را نشان داده و چند روز پیاپی تهران و چند شهر اصلی دیگر ایران نیز شاهد خوش گذرانی ذرات معلق آلاینده در ریه موجودات زنده شهرنشین و در صدر آن ها ، آدمیزاد بوده ایم.

در این سال ها تغییرات چندانی شامل بهبود این اوضاع نشده و برخلاف جریان جهانی که راه های گوناگونی را هر سال برای کم کردن این آلایندگی ارائه می کنند ، در ایران هنوز به روش های قدیمی با آلودگی مبارزه می شود و گاها مبارزه نمی شود و اگر از دام پراید جان سالم به در ببریم ، از آلودگی نمی توان بدون آسیب فرار کرد.

حال قرار است با هم یکی از چندین روشی را که در دنیا در حال همه گیر شدن است بررسی کنیم و با توجه به تخصص این رسانه ، این روش استفاده از خودرو های تمام الکتریکی یا همان EV ها است. چند سالی است که ورود خودرو های هیبریدی به ایران قوت گرفته و ایرانیان رفته رفته به فواید خودرو های هیبرید پی می برند. اما این سوا مطرح می شود که خودرو های برقی نیز در صورت عرضه در کشورمان ، مورد استقبال خواهند گرفت یا خیر؟

شرکت کارمانیا در تابستان سال جاری و با آغاز تست نخستین اتوبوس برقی در ایران به نوعی پیشگام در شناسایی و ایجاد پیش زمینه بازار وسایل نقلیه برقی در ایران شناخته می شود و حال در اوج آلودگی چند روزه تهران فرصتی را به وجود آورد تا خبرنگاران رسانه های تخصصی در یکی از آلوده ترین نقاط تهران یعنی پارک جنگلی چیتگر ، نسخه سواری BYD E6 را آزمایش کنند.

این خودروی تمام برقی به نوعی حد فاصل یک کراس اوور و یک MPV است. با ارتفاع مناسبی که از سطح زمین دارد و لاستیک های نسبتا مرتفع ، سواری نرمی را به راننده منتقل می دهد و نکته نخست را در همین اول ماجرا باید عنوان کرد.

خودرو های برقی به صورتی شگفت انگیز بی صدا هستند و علاوه بر کاهش آلایندگی هوا ، در کاهش آلایندگی صوتی شهر هایی شلوغ مانند تهران نیز تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. کارشناسان کارمانیا با احتساب قیمت برق در کشورمان ، هزینه شارژ کامل این خودرو را کمتر از 5000 تومان محاسبه کردند و با یک بار شارژ ، خودروی E6 می تواند 400 کیلومتر مسافت را طی کند که همین مقدار طی مسافت با خودروی بنزینی چیزی حدود 10 برابر هزینه روی دست مالک می گذارد.

طرفداران خودرو های سریع و رانندگانی که هیجان را دوست دارند شاید از شنیدن نام خودروی برقی ناامید شوند ، اما E6 با وجود گشتاور 400 نیوتون متری ، شتابی فوق العاده و دور از انتظار ( در سگمنتی که قرار دارد ) را به راننده و به خصوص سرنشینان نشان می دهد و تمام معادلات از پیش تعیین شده به هم می خورد. در کل شاید بتوان E6 و خودرو های برقی را یکی از راهکار های موثری دانست که چندین سال تکنولوژی آن در حال تست شدن و جواب پس دادن بوده و حالا می توان با اطمینان کامل به آن روی آورد.

البته هدف کارمانیا بیشتر استفاده از این خودرو در ناوگان حمل و نقل عمومی در فاز اول است و با توجه به جادار بودن و امکانات مناسب این خودرو می تواند از پس وظیفه ای که در آینده احتمالا روی دوشش می نهند ، به خوبی برآید و ما نیز بتوانیم پا به پای راهکار جهانی ، تلاشی در جهت سالم نگه داشتن خود ، عزیزان و نسل های آینده خود داشته باشیم و وظیفه را به خوبی انجام دهیم.

از امکانات رفاهی و تجهیزات فنی این محصول می‌توان به یک اسپویلر سقفی هم رنگ بدنه، سیستم عیب یاب اتوماتیک خودرو، استفاده از نیروی ترمز جهت شارژ باطری، مدیریت توزیع یکنواخت ولتاژ باطری، چراغ راهنما مجهز به رفلکتور، چراغ‌های روشنایی مخصوص روز، چراغ‌های هالوژن جلو، سیستم کنترل مقدار شارژ روزانه، صفحه نشانگر سیستم ترمز و شارژ باطری‌ها، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کلید هوشمند، ترمز دستی برقی، فرمان هیدرولیکی/ برقی، دنده الکتریکی، رینگ‌های آلومینیومی 17 اینچی، آینه‌های جانبی برقی به همراه گرمکن، سیستم مالتی مدیا با صفحه لمسی، صندلی‌های چرمی، پدال‌های گاز الکترونیکی، سردنده شبرنگ، فرمان تمام چرم و خروجی برق 12 ولت اشاره کرد.

کارمانیا برای این خودرو 8 سال گارانتی در نظر گرفته،با توجه به اینکه این خودرو نیازی به تعویض روغن ندارد هزینه نگهداری آن بسیار پایین خواهد بود.

بی وای دی یکی از پیشگامان خودروهای پاک برقی در جهان است و در کشورهای اروپایی نیز توانسته برای خود بازار مناسبی را بیابد به نحویکه شهرداری لندن در حال تعویض اتوبوس های قدیمی خود با نمونه های برقی شرکت بی وای دی است که نشان دهنده اطمینان بالا به این برند در قلب اروپا بوده است.امید است با حمایت بیشتر از خودروهای برقی در ایران نیز شاهد تردد این نوع خودروها باشیم تا بتوانیم از مزایای بیشمار آنها که کمترین آن تنفس و هوای پاک است بهره مند شویم.

 

مشخصات فنی بی وای دی E6

 

مشخصات موتور و پیشرانه
نوع موتور Permanent magnet synchronous motor
حجم باطری 80kWh
نوع باطری LifePo4
حداکثر قدرت (HP/RPM) 121 اسب بخار
حداکثر گشتاور (NM/RPM) ماکزیمم گشتاور موتور 450 نیوتن متر
سیستم فرمان هیدرولیک
زمان شارژ سریع نیم ساعت 50 درصد باطری
زمان شارژ کامل 8-9 ساعت
سیستم ترمز دیسکی بادی
سیستم تعلیق جلو و عقب دوجناقی
مصرف 19.5 کیلووات ساعت در هر 100 کیلومتر
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) 140
پیمایش  درون شهری 400 کیلومتر با شارژ کامل

3 دیدگاه

  1. من چند بار به سایت شرکت برای خرید این خودرو سر زدم، اما تنها خودروی قابل فروش s6 هست. اگر شما از قیمت و شرایط فروش خبر دارید اطلاع رسانی بفرمایید

  2. کاش با اضافه کردن یه موتور بنزینی یا دیزل صرفا ب عنوان شارژر (مثل ب ام و i3) رنج حرکتی رو بالا ببرن
    با توجه ب سایز بزرگ خودرو هم پنل های خورشیدی تو شهرای کویری خوب جواب میده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا