دانش خودرویی

اگر می‌خواهید دریفت بزنید، این مطلب را بخوانید

دریفت زدن جز آن‌کارهایی است که باید یک‌بار در زندگی تجربه کنید، اگر در این کار مهارت کسب کنید، آنوقت است که لشکر آدرنالین به سمت رگ‌ های شما هجوم می‌آورند و باعث می‌شود که از شدت هیجان سرتان را به فرمان بکوبید! اگر آماده هستید که با فریاد‌های بلند ناشی از هیجان گلوی خود را خراش بدهید.

اگر تازه‌کار هستید

ابتدا از کلیپ‌های آموزش دریفت دیدن کنید، حرکات راننده را در ذهنتان شبیه سازی کنید و باز هم آنرا تکرار و تمرین کنید. حالا نوبت به تهیه‌ی خودروی مناسب می‌رسد. اصولا دریفت زدن با بیشتر خودروها امکان‌پذیر است، ولی استفاده از خودروی دیفرانسیل عقب با دنده‌ی دستی کنترل و تمرکز بیشتری را به شما عرضه می‌کند. بهتر است برای شروع از مدل‌های قدیمی استفاده کنید که در صورت برخورد خرج کمر‌شکنی بر شما تحمیل نکند. بعد از تحقیق و بررسی کافی از بین چندین خودروی آلمانی یا ژاپنی موجود در کشور یکی را انتخاب کنید. شاسی سالم نقش بسیار مهمی برای دریفت زدن دارد، همچنین از سلامت تعلیق و پیشرانه اطمینان حاصل کنید. در ابتدا بر روی اسب‌بخار تمرکز نکنید، چرا که یک پیکان هم بر روی زمین خیس توانایی انجام این حرکت را دارد. تنها مکان قانونی برای تمرین و اجرای این تکنیک پیست مسابقه است، پس به فکر عضویت باشید. برای شروع بهتر است از کسی که تجربه‌ی انجام این حرکت را دارد کمک بگیرید. در خودرو قرار بگیرید و از او بخواهید چندین بار این عمل را انجام دهد، به حرکات دست و پای او توجه کنید، دقت کنید که در چه زمانی به چه مقدار فرمان را می‌چرخاند و چه زمانی صدای موتور بلند می‌شود، دستی را چه هنگام می‌کشد و…

قبل از شروع بدانید

۱. همیشه در سرعتی دریفت بزنید که کنترل کافی بر خودرو داشته باشید، در ابتدا سرعت‌های کمتر از ۶۰ کیلومتر مناسب است.

۲. با دریفت زدن در مکان‌های عمومی، شرایط صدمه زدن به خود و دیگران را مهیا می‌کنید، همچنین به برگه‌ی جریمه و خواب چند روزه در پارکینگ هم فکر کنید!

۳. لاستیک رُکن اساسی دریفت است. برای شروع از لاستیک‌های نو و ارزان قیمت در محور عقب استفاده کنید و هر بار بعد از تمرین آنها را مورد بازرسی قرار دهید.

۴. اگر تازه‌کار هستید، قید دریفت زدن با شاسی‌بلندها را از سر بیرون کنید. این ماشین‌ها به دلیل ثقل بالایشان مستعد چپ کردن هستند و توانایی اجرای حرکات چشم‌گیری هم ندارند.

۵. سیستم تعلیق خودرو، باید قبل از هر بار تمرین به صورت کامل و دقیق بررسی شود.

استارت بزنید

۱. یک فضای باز را در نظر بگیرید، برای گام اول فقط دستی کشیدن و چرخش ۱۸۰ درجه را تمرین کنید. برای این منظور در حدود ۶۰ کیلومتر سرعت بگیرید، هم زمان کلاچ بگیرید، دستی را بالا بکشید و فرمان را سریع بچرخانید. آنقدر این حرکت را تکرار کنید تا بتوانید خودرو را دقیقا ۱۸۰ درجه بچرخانید، نه کمتر نه بیشتر!

۲. حالا یک پایلون (کله‌قندی) یا یک سطل‌زباله را در میان مسیر قرار دهید و سعی کنید با سرعتی بین ۴۰ تا ۶۰ کیلومتر جوری دستی بکشید که دماغه‌ی خودرو حول مانع بچرخد و بدون هیچگونه برخوردی در نزدیکی مانع بایستد. این مرحله همچنین باعث می‌شود که درک بهتری از فرمان عکس دادن بدست بیاورید. بهتر است دوستانی را در بیرون از خودرو داشته باشید که حرکات شما را ضبط کنند، بعد از هر تکرار آن را مشاهده کنید و ضعف‌های خود را با کمک دوستان بررسی و نسبت به رفع آنها اقدام کنید.

۳. این‌بار همان حالت قبلی را تکرار کنید ولی اجازه ندهید که خودرو از حرکت بایستد، زمانی که دستی کشیدید و سرعت به کمتر از ۳۵ کیلومتر رسید، دنده‌ی مناسب را انتخاب کنید و در همان حالتی که فرمان را به سمت عکس می‌چرخانید به فشردن پدال گاز مبادرت ورزید. این حرکت را تا آنجا انجام بدهید که حرکت ۱۸۰ درجه‌ی خود را کامل کنید و بدون برخورد و ایست کامل به مسیر خود ادامه دهید. این عمل درک صحیحی از کنترل همزمان گاز و ترمز دستی و فرمان به شما می‌دهد. کلیپ‌ها را مشاهده کنید و دوباره تکرار کنید، سرعت خود را تا جایی که احساس کنترل بهتری دارید بالاتر ببرید.

 

منبع: carnoter

5 دیدگاه

  1. یعنی دریفت زدن با خودرویی مثل سمند یا ماشینای دیفرانسیل جلو امکان پذیر نیست؟؟؟

    1. چرا با اونام مبشه دریفت زد اما سخت تره کنترل و مهارت بیشتری میطلبه.البته امکان چپ شدنشونم بیشتره

      1. نه داداش همینجوری میشه دریفت زد فقط باید لاستیک و آسفالت هر دو صاف باشن بقیش حله ماشین خودش لیز میخوره فقط باید کنترلش کنی

  2. با 60 تا!! این یارو سوار bmw دف عقبه بااین سرعت میپیچه ی بدبختی مث من با پراید بخواد این کارو کنه ک با 60 تا زیر ماشین علنا افتاب میبینه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا